Mijn familienaam als merknaam

Horse

Well-known member
Ik kreeg vandaag deze mail


Geachte heer/mevrouw,

Gisteren hebben wij een aanvraag ontvangen voor de merkregistratie van <familienaam>. Dit is niet door u of uw bedrijf aangevraagd, maar door een derde partij. Dit zien wij terug in de aanvraagformulieren.

Gedurende onze screening zagen wij dat u een soortgelijke bedrijfsnaam heeft, maar in een andere sector.

Aangezien uw bedrijf eerder is ingeschreven bij het ondernemingsloket heeft u echter de eerste optie van registratie voor deze merknaam.

Mocht u dus liever niet willen dat zij gebruikmaken van deze merknaam, kunt u dit aangeven bij ons. In dit geval kunt u de merknaam dus zelf registreren.

Als u de merknaam in België (en automatisch direct in de Benelux) wilt registreren bedragen de kosten hiervoor 599,- exclusief btw. Uw inschrijving wordt binnen 24 uur verwerkt. Een overzicht van de tarieven voor een Europese of internationale registratie vindt u terug op onze website.

Ik hoor graag binnen drie werkdagen of u van het aanbod gebruik wilt maken. Mocht u niet antwoorden of hier geen interesse in hebben, zullen wij de aanvraag van de andere partij goedkeuren. Dat houdt in dat zij de merkrechten over <familienaam> zullen verkrijgen.

Met vriendelijke groet,

Teun Maes
IPR Protection
www.ipr-protection.com



Om te beginnen vind ik dat raar dat iemand een merk zou starten met mijn familienaam. Die is niets speciaals. Ook krijg ik amper 3 dagen de tijd. Is dit een listige manier om even wat geld te cashen want ze kunnen dit naar heel veel mensen sturen denk ik dan?


Deze zin klopt trouwens totaal niet:
"Gedurende onze screening zagen wij dat u een soortgelijke bedrijfsnaam heeft, maar in een andere sector."
 
Aangezien dit niet vanuit een officiële organisatie komt, lijkt me dit "agressieve marketing" aka spam.

Ik denk ook niet dat een nieuw bedrijf (binnen een regio) jou kan verplichten om je bedrijfsnaam te gaan aanpassen, hoewel je daar dus misschien wel net een trademarkregistratie voor nodig hebt.
In ieder geval kost een merknaamregistratie 240 euro: https://www.xerius.be/nl-be/zelfstandig-worden/je-voorbereiding/merknaam-registreren
En dus geen 600.

Een merknaam registreer je trouwens altijd binnen een bepaalde (al dan niet brede) sector.
Als ik mijn fruitwinkel Apple wil noemen en daar "iPads" == schaaltjes van een half dozijn appelen wil verkopen, kan Apple mij volgens mij niet veel maken (maar IANAL natuurlijk, so correct me if I'm wrong).
 
Het lijkt me inderdaad ook met heel grote zekerheid spam.

3 werkdagen is sowieso zever, de termijn om bezwaar in te dienen tegen de registratie van een merknaam is 2 maanden (Benelux) of 3 maanden (Europees)
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ok thanks. Wel de nieuwe manier van spam blijkbaar. Een [email protected] e-mailadres met bijhorende website 🤔
Strikt genomen is het geen spam, maar ze proberen je gewoon een heel duur product met quasi nihil waarde te verkopen (je familienaam beschermen heeft weinig nut als je zou denken dat je daardoor kan verhinderen dat anderen met dezelfde naam verboden worden om deze te gebruiken)
 
Strikt genomen is het geen spam, maar ze proberen je gewoon een heel duur product met quasi nihil waarde te verkopen (je familienaam beschermen heeft weinig nut als je zou denken dat je daardoor kan verhinderen dat anderen met dezelfde naam verboden worden om deze te gebruiken)
Ik vermoed toch dat ze niet van plan zijn effectief iets voor u te registreren en dat het dus wel gewoon oplichting is.
 
Ik denk mass mailing zoals spam en phishing mails. Uiteindelijk werkt dat wel, anders zouden ze het niet meer doen.
 
Terug
Bovenaan