Review: Just Dance 2022

Een beetje zwaaien met de armen, wat swingen met de benen en je heupen verleidelijk manoeuvreren, zijn het resultaat als je de Just Dance-instructies op het televisiescherm correct uitvoert. Lukt dat niet, dan lijken je danspassen eerder op een ongecontroleerde samentrekking van wat spieren en kunnen anderen denken dat je stuiptrekkingen hebt. In welke categorie mijn kwaliteiten zitten, wil ik niet gezegd hebben, maar ik kan wel vertellen dat Just Dance 2022 opnieuw garant staat voor plezier, ongeacht je ritmische vaardigheden.

Net als andere bekende franchises zoals FIFA, is ook Just Dance elk jaar opnieuw van de partij met een nieuwe titel die de catalogus nog wat meer uitbreidt. In de meeste gevallen mag je meer van hetzelfde verwachten, met hier en daar wat kleine aanpassingen en verbeteringen. De geschiedenis leert ons dat dat niet altijd goed uitpakt, maar bij de Just Dance-franchise mogen de fans niet echt klagen. Toch zijn er opnieuw enkele puntjes van kritiek, maar daarover later meer. Laat me eerst even vertellen wat Just Dance 2022 nu precies is.

Just Dance 1.png


Twaalf kaarsjes

De Just Dance-reeks van Ubisoft gaat al heel wat jaren mee en mocht eerder dit jaar zelfs twaalf kaarsjes uitblazen. Dat wil echter niet zeggen dat er slechts twaalf games in de winkelrekken te vinden zijn, want naast de reguliere Just Dance-titels, zijn er ook varianten. Just Dance Kids richt zich op de jeugd, terwijl er ook Disney-varianten of andere spin-offs te vinden zijn. Een héél uitgebreide bibliotheek dus, maar de basis is telkens dezelfde. Op opzwepende muziek kan je je volledig laten gaan, terwijl je bijgestaan wordt door iemand die de danspassen voor toont op het televisiescherm. Vroeger werden daarvoor uitsluitend controllers gebruikt, denk daarbij aan die witte gevallen voor de Wii of de ondertussen bejaarde Move-controllers voor de PlayStation-consoles.

Er wordt verwacht dat je uit je zetel komt.


Sinds enkele jaren gooit Ubisoft het over een andere boeg: je kan je smartphone gebruiken om het beste uit jezelf te persen. Toch prefereer ik net als altijd nog altijd voor die ouderwetse PlayStation Move-controllers, ook voor deze review. Daarbij stootte ik wel op een probleem, want de PlayStation 5-versie ondersteunt dit niet. Er zat dus niets anders op dan de PlayStation 4-game te reviewen. De reden is eenvoudig. Ik vertrouw mijn kinderen niet in die mate om hen een smartphone van zes inch in de handen te duwen, om die enkele ogenblikken later in de televisie te zien vliegen.

De Move-controllers liggen ook een stuk beter in de hand dan een grote smartphone en qua registratie is er bijzonder weinig verschil. Niet alles wordt even goed geregistreerd, maar afstraffend werkt Just Dance 2022 nooit. Hoewel het moeilijk is om bepaalde danspasjes perfect uit te voeren, registreert de game slordig uitgevoerde stuiptrekkingen ook als zijnde 'oké', waardoor we toch net wat puntjes meer sprokkelen. Wie het echter niet doet om zichzelf te bewijzen, kan wat vet verbranden in de Sweat-modus. Daarin ligt de focus nog meer op het bewegen, terwijl je een indicatie krijgt van hoeveel calorieën je verbrand zou hebben.

Just Dance 2.png


Actief

Net als vorig jaar is er ook een modus aanwezig waarin de kleinsten onder ons zich kunnen uitleven. Als vader van twee kindjes, een dochter van zeven en een half en een zoon van negen jaar, komt dat goed uit. Zij proeven al een tijd van het hele PlayStation-gebeuren en een game als Just Dance weten ze ook elke keer opnieuw te smaken. Uiteraard kregen zij ook een Move controller in de hand gepropt en de armpjes en beentjes zwaaiden alle kanten op. Het mooie aan deze modus is dat het scoresysteem niet zo afstraffend is als bij de gewone modi. Dat houdt de kleine dansertjes gemotiveerd, zodat ze de acht kindvriendelijke choreografieën kunnen blijven uitproberen.

De normale modi, waarin volwassenen zich kunnen uitleven, is onderverdeeld in verschillende niveaus. Ideaal om het te koppelen aan je persoonlijke Dancer Card die je ook kan voorzien van je naam en een avatar. De songlist is weer een leuke mengelmoes van oude klassiekers en de nieuwste hits, met bijvoorbeeld Don't Go Yet van Camila Cabello en Freed from Desire van GALA. Er is voor iedereen wat wils dus, wat ervoor zorgt dat de nieuwe Just Dance opnieuw geschikt is om op gepaste en ongepaste tijdstippen je familieleden of vrienden te dwingen om te dansen. Naast je persoonlijke favorieten stelt de game je ook andere titels voor die je wel leuk kan vinden en heeft het een aantal playlists ter beschikking waarmee je je kan laten gaan.

Ook terug aanwezig is de coöperatieve modus. Hierin strijd je niet tegen elkaar om met de meeste punten als winnaar te worden uitgeroepen, maar werk je samen om een zo hoog mogelijke score neer te zetten. Wie de vele liedjes tot vervelens toe heeft gehoord, kan misschien z'n gading vinden in Just Dance Unlimited. Zoals gewoonlijk krijg je een maand gratis. Deze abonnementsdienst schotelt je meer dan 700 liedjes voor en breidt ook het gamma voor kinderen uit. In plaats van elk jaar een nieuwe Just Dance-game met veertig liedjes te kopen, is het misschien interessanter om zo'n abonnement te nemen. Het is goedkoper en je krijgt er meer voor terug.

Conclusie

De Just Dance-reeks teert de laatste jaren op dezelfde populaire en toffe formule, maar waarbij amper nieuwe elementen worden toegevoegd. De Sweat- en coöperatieve modus zijn al enkele jaren aanwezig en aan nieuwigheden wordt niet gedacht. In Just Dance 2022 krijg je veertig nieuwe nummers, waarbij zowel oude klassiekers als recente topnummers de revue passren. Voor iedereen is er dus wat wils. Daarnaast krijg je ook een maand Just Dance Unlimited, goed voor toegang tot meer dan extra 700 liedjes. Ben jij klaar om te shaken?

Pro

  • Uitgebreid aanbod aan nummers
  • Blijft leuk in groep
  • Aan je conditie werken

Con

  • Registratie niet altijd even correct
  • Je moet uit je zetel komen
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

4 november 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Stadia
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Ubisoft

Uitgever

  1. Ubisoft
 
Terug
Bovenaan