Volgens mij is wat jij in het vet zegt ook nooit mogelijk geweest de laatste 100 jaar of meer.
Ik lees hier ook niet echt dat mensen alles willen voor weinig moeite, het gaat steevast over ofwel een zekere levensstandaard die ook met minder werk/stress kan behouden worden of gewoon "consuminderen", om een modeterm te gebruiken. Sterker, daarna kwam zelfs een soort tegenreactie alsof er hier werd gezegd dat mensen niet meer mogen werken. En dan één iemand die het probleem niet ziet, want je kan toch bakken geld scheppen met een 9-5 tijdens de schooluren
Ik denk dat "
M.a.w. er moet wel een dikke wagen op de oprit van de mooie villa staan, enkele mooie verre vliegtuigreizen per jaar, volle dag per week poetshulp voor de was en plas, niets te kort voor de kinderen, maar wel steen en been klagen dat in de huidige maatschappij dit niet meer kan met een 9 to 5 4/5de job." een karikatuur is die veel gebruikt wordt, maar die in realiteit niet EEN of DE reden is.
Als ik in mijn omgeving kijk, zie ik allemaal koppels met deftige job, deftig huis, niks tekort en 2 of 3 kinderen. Op de uitzondering na is er niemand die een zwembad (er is 1) heeft of een vliegtuig of whatever. En er is ook niemand die continu zit te neuten over 'ik wil een groter huis' of 'ik wil een nieuwe Porsche'. Misschien heb ik gewoon goede vrienden gekozen. That being said, het is al dezelfde vriendengroep van een man of 5-6 van toen we in het 1-2-3e middelbaar zaten, we go long time.
Ik denk dat het voor velen, los van geld en werk, de realiteit is dat tijd eindig is. Zeker met kinderen. Ik heb nu zelf zo goed als 6 maanden bijna niet gewerkt wegens hestructurering op het werk. Ik kan je zeggen. Met vrouw en 3 kinderen thuis, vallen er nog altijd niet veel zottigheden te doen. Je doet ze naar school om 8h, je gaat ze halen om 15h. Daartussen probeer ik zoveel mogelijk de madam te ontstressen door wat was en plas en boodschappen te doen.
Eens je een gezin hebt, en zeker met kinderen, dan kun je gewoon niet anders dan wat structuur, stabiliteit en aanwezigheid creeren voor die monstertjes. En dan is de implicatie dat er niet te veel zottigheden meer zijn. Geen roadtrips op een zomerse mei donderdagavond naar de Alpen om 4d te klimmen. Geen random vliegreizen naar een of andere national park in USA. Geen 2d na elkaar comateus feesten in het weekend. Geen ongeplande trips met de madam just because you can.
En een zak geld zal die problemen niet oplossen. Je kunt nu eenmaal tijd niet kopen. Ja, je kunt tijd kopen door je kinderen op internaat te steken of een nanny alles te laten doen, maar dat is zoals een moestuin hebben en naar de colruyt gaan en die groenten in de grond steken 1sec voor je ze oogst (pretty useless dus). Welke ouder van 2-3 kinderen heeft er geen todo-lijstje van 50 dingen liggen waar de eerste 48 er al 7y op staan ? Ik heb een lange lange lange lijst met kleine prutsen die wsch nooit gedaan gaan worden. "Schilderen plank boven dampkap", "schilderen plint kast bureau", "weghalen buis berging en kast tegen muur schuiven". Allemaal geen hol werk, maar het stoort me niet echt en het is niet prioritair. Idem met wandelingen en avonturen die ik ooit nog wil doen. GR5, Tour Mont Blanc, Tour de Combin .... - ik heb een tour of 20 gedaan vroeger, ik zal er niet veel meer doen.
Ik heb vrienden die zich daar kapot aan ergeren. "Ik krijg niks gedaan", "alles is routine", "vroeger deden we X Y Z en nu niet meer". It's all about expectation management.
Ik heb ze gekend hoor, koppels met 2-3 kinderen die roadtrippen door Azie, die voor 6mnd naar weet ik veel waar verhuizen, die 3mnd door Zweden kayakken. Maar eens de kinders bij verstand zijn en naar school moeten, staan ze bijna allemaal terug in Belgie en blijven ze hier.
En ja, er is 1 koppel waar de madam altijd meer meer meer meer wil. Ze hebben 2 kinderen, 4 slaapkamers, tuin in centrum stad, goede buurt, alles wat ze willen. Net hun kot van 600k verkocht om een bouwgrond 500m verder te kopen waar ze een nieuwbouw gaan opsmijten. Totaalprijs > 1M. Gaan ze op hun 40 zich diep in de schulden proppen tot hun 65 om ... ja, waarom. "Cege, wil jij je niet blijven 'verbeteren' ?". Neen, eigenlijk niet - comfortabel gevoel. "Het zal wel een paar jaar pijn doen want blablabalabla kost zo veel".