Midlife crisis

Hoe ouder ik ben (net 34 geworden), hoe meer ik mezelf er op betrap dat ik altijd meer en beter wil. vaak voor geen reden. In 2019 een kot gekocht dat gebouwd was in 1999, Ons huis nog geen jaar geleden volledig gerenoveerd ( aankoop + renovatie = +- 600k) en nu het nieuwe er af is wil ik eigenlijk gewoon groter wonen, want sinds we de kleine petoter van 3 maand oud hebben staat heel ons huis vol baby brol. Ik word daar mentaal onrustig van. Wij wonen op 175m2 en hebben 4 slaapkamers.. plaats genoeg zou je denken, maar nope.

En dan die typische dingen met ouder te worden. als ik student was , was ik content met schoenen van 40 euro, broeken van 20 euro, T shirts van 20 euro. Nu is dat allemaal minstens het driedubbele. een gsm van 200 euro? nope Iphone van 1300 euro om wat te scrollen op reddit. Gaming pc van 3000 euro om wat wow te spelen. Mijn eerste game pc waar ik wow op speelde was een 2dehands bak van 200 euro ergens in 2005 die ik op Telenet games gekocht had als 14 jarig manneke en 2 uur voor gereden heb met mijn ouders.

Zaj heeft ne nieuwe frigo nodig? --Begint reviews op te zoeken--

. "Beste frigo merken: aah siemens". IQ300 iq500 of IQ700. 500 euro 900 euro, 1400 euro. ah wacht daar staat die van 1400 euro met 100 euro korting, zullen de beste maar pakken zeker. Want hier komt geen brol in huis.

Badkamer renovatie: voor de zekerheid maar alles van grohe pakken hé, goed gerief. zelfde als hier boven. het duurste of bijna duurste pakken. en nu we dan toch bezig pakken we die wc borstel van 70 euro en het zeepdispensertje van 100 euro ook dan is het allemaal uniform. Allemaal mooi in het brons. Dan zullen we de wc rol houder en haakjes voor de badjassen ook maar in hetzelfde doen. nog eens een half maandloon kwijt aan shit om op de muur te bevestigen.

Moet volgende week een bedrijfswagen kiezen maar het is hier met bruto loonruil, Het moet een EV zijn van het werk en voor mij moet het een suv zijn met een koffer van minstens 520 liter. Want kind en 2 border collies.

Wish me goodluck. Mijn eerste gedacht was een model Y omdat dat redelijk betaalbaar is maar dan lees je hier op het forum dat er mensen zijn die bijna zelfmoord willen plegen van die ruitenwissers die een eigen leven hebben. Mijn huidige (prive wagen - mazda cx-5 full option) heeft ook dingen zoals gekoelde zetels en een heads up display en ik wil gewoon niet downgraden :D

Ik ken mezelf en ik ga die meeting buitenwandelen met een lease van 1200 euro voor nen bmw IX3 ofzo ipv de 800 die ik er aan wil hangen.

We hebben gelukkig een gezamenlijk netto inkomen van rond de 6100 euro en onze leningen van ons huis zijn maar 1500 euro. Dus dat kan er allemaal wel van af.

Ik vraag me gewoon af of het niet beter is wat zuiniger te leven en met minder content te zijn zodat ik op termijn ga kunnen rentenieren... Wij hebben nu een kleine 100k op de beurs , voornamelijk in etfs.

Ik vind het zo een dillema om te moeten kiezen om in de "fleur" van mijn leven de balans te zoeken tussen leven als een hobo en op mijn 50ste op pensioen te kunnen gaan of gewoon verder te doen met mijn chille job tot mijn pensioen en verder te leven zoals nu.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat 2024 het jaar van mijn midlife was. Ik heb letterlijk vorig jaar tegen mijn collega’s met een “zwans” gezegd dat ik geen doel meer in het leven heb. -.- De 40 gepasseerd, geen kinderen, geen sociale hobbies (werk in shiften), gamen lukt nimmer door fysieke ongemakken (nek,schouders) na een uur… er was geen invulling meer. Eat, sleep,work, repeat.

Ik heb wel beseft dat ik toch actie moest ondernemen om fysiek en mentaal uit dat sukkelstraatje te komen. Dat is dan gedeeltelijk gebeurd door nen
deftige kine, yoga en ne loopband -.- Maar de echte trigger in de mindset is gebeurd in november toen ik aan een trackday meedeed op Zolder waar toch een gelukzalig gevoel optrad van een echte passie te hebben voor autosport/autorijden (is er altijd al geweest maar net op da moment overheerste dat gevoel extra op 1 of andere manier)

Sindsdien is er ook weer meer motivatie voor ander dingen :unsure: Heb een kookapp geinstalleerd, merk dat koken ook rust brengt. Wil nog veel gaan reizen. Amerika when? Genieten van restaurantbezoekjes…

Ook merk ik aan mezelf dat ik gelukkiger ben door zeer minimalistisch te leven. Woon op een app, en het idee van een groot huis te hebben met nen tuin waar ge basically slaaf van zijt. No thx. (Snap ook wel dat voor een gezin met kinderen dit anders is) Warm water hebben, een deftig bed, tv is all i need. Hoe minder dat je bezit, hoe minder kopzorgen (dus 2de eigendom ooit int buitenland sluit ik ook uit ^^)

Moest ook weer lukken dat ik dit tegenkwam op YT

Laatst bewerkt:
Ik wil dat doen, maar dat kost toch bakken geld? Ofwel moet je kiezen voor veel minder luxe.
Je kan niet ontbijten op locatie, dat kost teveel. Je moet thuis ontbijten. Je moet ‘s middags goedkoop eten. ‘‘s avonds ook liefst thuis ipv op restaurant. Anders hou je dat leven niet uit in het buitenland.
Dat doe je nu thuis toch ook? Of ga je alle dagen ergens op restaurant eten? In het buitenland kan het vaak wel nog een stuk goedkoper dan België, dus op dat vlak ga je meer vrijheid hebben (afhankelijk van waar je naartoe reist).

Maar nu komt het: waar ga je wonen? Als je wil rondtrekken moet het al ergens zijn waar je na een week bv makkelijk kan vertrekken. Dan zijn hostels toch de enige oplossing? En die zijn niet top, en kunnen ook €40 per dag kosten. We spreken hier al snel over €2000 netto per maand, om dan arm te leven.
Je hebt ook goedkopere oplossingen, afhankelijk van waar je gaat reizen (bijv. in een mobil home, goedkopere hostels, ...). Opnieuw, ik ben al heel veel mensen tegengekomen die meer dan een jaar aan een stuk reisden met heel lage budgetten, dat is allemaal doenbaar hoor. Je kan niet alles doen en laten wat je wilt, maar je moet zeker niet kapitaalkrachtig zijn.

En dan zwijgen we nog over hoe je alles zal verhuizen tijdens het rondtrekken. In 1 handbagage steek je niet zoveel hè.
Ik lees vooral veel excuses waarom het niet haalbaar zou zijn, die ik in werkelijkheid geen enkel probleem heb zien vormen voor tal van reizigers ...
Je kan je inboedel toch thuis laten staan, als je een appartement of een huis hebt? Ga dan op reis met een koffer kleren die je wast om de zoveel tijd, dat lijkt me evidenter dan je hele inboedel mee te sleuren terwijl je rondreist. Tenzij je verhuist naar het buitenland (zoals ik heb gedaan), dan verhuis je die spullen in 1x mee.

Rondtrekken in het buitenland is alleen mooi en fantastisch als je de lotto hebt gewonnen vrees ik.
Op mijn laatste backpack reizen had ik dit eens moeten vertellen aan de gemiddelde reiziger die ik tegenkwam. Ze zouden zich een deuk hebben gelachen. Veel waren studenten met een klein budget of werkmensen die hun job gewoon stop hadden gezet en long-term ging reizen met een paar duizend euro.

Hoe ouder ik ben (net 34 geworden), hoe meer ik mezelf er op betrap dat ik altijd meer en beter wil. vaak voor geen reden. In 2019 een kot gekocht dat gebouwd was in 1999, Ons huis nog geen jaar geleden volledig gerenoveerd ( aankoop + renovatie = +- 600k) en nu het nieuwe er af is wil ik eigenlijk gewoon groter wonen, want sinds we de kleine petoter van 3 maand oud hebben staat heel ons huis vol baby brol. Ik word daar mentaal onrustig van. Wij wonen op 175m2 en hebben 4 slaapkamers.. plaats genoeg zou je denken, maar nope.

Kom kom kom. Wij hebben er hier 3 rondlopen. Dat ligt hier ook vol met brol continu. Rommel vult ruimte. Als je op 200m2 woont of 500m2, dat ligt altijd vol met brol.

En dan die typische dingen met ouder te worden. als ik student was , was ik content met schoenen van 40 euro, broeken van 20 euro, T shirts van 20 euro. Nu is dat allemaal minstens het driedubbele. een gsm van 200 euro? nope Iphone van 1300 euro om wat te scrollen op reddit. Gaming pc van 3000 euro om wat wow te spelen. Mijn eerste game pc waar ik wow op speelde was een 2dehands bak van 200 euro ergens in 2005 die ik op Telenet games gekocht had als 14 jarig manneke en 2 uur voor gereden heb met mijn ouders.

Dat zijn allemaal persoonlijke keuzes. Waarom moet dat een iphone zijn ? Waarom moet dat een 3000 euro gaming pc zijn ?

Ik ben vb een puzzelaar. Ik koop nog altijd 80% van mijn puzzels 2e hands. 7-8-9 euro ipv 20. Kan ik nieuwe puzzels niet betalen? Jawel, maar als ik ergens een dealtje op FB zie voor 10 voor 75 euro, dan sta ik 5 min later aan die deur. :laugh:

. "Beste frigo merken: aah siemens". IQ300 iq500 of IQ700. 500 euro 900 euro, 1400 euro. ah wacht daar staat die van 1400 euro met 100 euro korting, zullen de beste maar pakken zeker. Want hier komt geen brol in huis.

Again, allemaal persoonlijke keuzes.

Badkamer renovatie: voor de zekerheid maar alles van grohe pakken hé, goed gerief. zelfde als hier boven. het duurste of bijna duurste pakken. en nu we dan toch bezig pakken we die wc borstel van 70 euro en het zeepdispensertje van 100 euro ook dan is het allemaal uniform. Allemaal mooi in het brons. Dan zullen we de wc rol houder en haakjes voor de badjassen ook maar in hetzelfde doen. nog eens een half maandloon kwijt aan shit om op de muur te bevestigen.

Ik ben content dat mijn madam een cheapass is en geen geld kan uitgeven aan zulke dingen.

Moet volgende week een bedrijfswagen kiezen maar het is hier met bruto loonruil, Het moet een EV zijn van het werk en voor mij moet het een suv zijn met een koffer van minstens 520 liter. Want kind en 2 border collies.

Wish me goodluck. Mijn eerste gedacht was een model Y omdat dat redelijk betaalbaar is maar dan lees je hier op het forum dat er mensen zijn die bijna zelfmoord willen plegen van die ruitenwissers die een eigen leven hebben. Mijn huidige (prive wagen - mazda cx-5 full option) heeft ook dingen zoals gekoelde zetels en een heads up display en ik wil gewoon niet downgraden :D

Ik ken mezelf en ik ga die meeting buitenwandelen met een lease van 1200 euro voor nen bmw IX3 ofzo ipv de 800 die ik er aan wil hangen.

We hebben gelukkig een gezamenlijk netto inkomen van rond de 6100 euro en onze leningen van ons huis zijn maar 1500 euro. Dus dat kan er allemaal wel van af.

Ik vraag me gewoon af of het niet beter is wat zuiniger te leven en met minder content te zijn zodat ik op termijn ga kunnen rentenieren... Wij hebben nu een kleine 100k op de beurs , voornamelijk in etfs.

Ik denk dat je vooral moet zoeken naar je geld niet buiten te smijten met je inkomen dat groeit. Want dat maakt het moeilijk om ooit een stap terug te zetten qua inkomen.

Ik kan ook een Porsche betalen of debiele zaken. Maar onze uitgaven zijn nog zo goed als het zelfde als 10y geleden. Wil ook zeggen dat de madam perfect 1-2y niet kan werken of ik 1-2-3 mnd onbetaald verlof kan pakken zonder ons te moeten zorgen maken over geld. De madam heeft sinds de kinderen er zijn al de helft van de tijd niet gewerkt en ik als paar maanden niet gewerkt. Dat is wel relaxed als je weet dat dat kan.

Ik vind het zo een dillema om te moeten kiezen om in de "fleur" van mijn leven de balans te zoeken tussen leven als een hobo en op mijn 50ste op pensioen te kunnen gaan of gewoon verder te doen met mijn chille job tot mijn pensioen en verder te leven zoals nu.

Er zijn nog opties tussen 'hobo' en '1200 euro leasebak brutoruil'...

Kom kom kom. Wij hebben er hier 3 rondlopen. Dat ligt hier ook vol met brol continu. Rommel vult ruimte. Als je op 200m2 woont of 500m2, dat ligt altijd vol met brol.

Dat zijn allemaal persoonlijke keuzes. Waarom moet dat een iphone zijn ? Waarom moet dat een 3000 euro gaming pc zijn ?

Ik ben vb een puzzelaar. Ik koop nog altijd 80% van mijn puzzels 2e hands. 7-8-9 euro ipv 20. Kan ik nieuwe puzzels niet betalen? Jawel, maar als ik ergens een dealtje op FB zie voor 10 voor 75 euro, dan sta ik 5 min later aan die deur. :laugh:

Again, allemaal persoonlijke keuzes.

Ik ben content dat mijn madam een cheapass is en geen geld kan uitgeven aan zulke dingen.

Ik denk dat je vooral moet zoeken naar je geld niet buiten te smijten met je inkomen dat groeit. Want dat maakt het moeilijk om ooit een stap terug te zetten qua inkomen.

Ik kan ook een Porsche betalen of debiele zaken. Maar onze uitgaven zijn nog zo goed als het zelfde als 10y geleden. Wil ook zeggen dat de madam perfect 1-2y niet kan werken of ik 1-2-3 mnd onbetaald verlof kan pakken zonder ons te moeten zorgen maken over geld. De madam heeft sinds de kinderen er zijn al de helft van de tijd niet gewerkt en ik als paar maanden niet gewerkt. Dat is wel relaxed als je weet dat dat kan.

Er zijn nog opties tussen 'hobo' en '1200 euro leasebak brutoruil'...
Yup, ik begrijp je 100%. En daar proberen wij ook naar te leven. Maar toch... Heel uw leven werken om te sterven met 500k op uw spaarrekening. lijkt mij ook maar triest?

Ik heb tegelijk het gevoel dat ik alles heb wat ik wil - maar dat ik toch niet alles kan doen dat ik wil. Ik kan het niet uitleggen. We willen bijvoorbeeld al zeker 5jaar er werk van maken om eens een maand naar japan te gaan. Maar 7-8k aan zo een vliegreis hangen is te duur, maar als je dan kijkt dat ik 2 maand geleden in een halve impuls een tv gekocht heb van bijna 3k...

IK zou wat van mijn aandelen kunnen verkopen en morgen vertrekken met de vlieger. Maar dan is er de fomo van dat rendement. Idem met mijn crypto portefeuile. Heb een kleine 100k in bitcoin zitten van coins die ik al 16 jarige gemined heb toen ik er nog 3-4 per dag kon minen op een gaming gpu van 300 euro . Ik ga die nooit verkopen want FOMO dat die gewoon gaan blijven stijgen in waarde.

Yup, ik begrijp je 100%. En daar proberen wij ook naar te leven. Maar toch... Heel uw leven werken om te sterven met 500k op uw spaarrekening. lijkt mij ook maar triest?

Ja, maar daarom moet je toch niet alles uitgeven aan dommigheden?

Ik heb tegelijk het gevoel dat ik alles heb wat ik wil - maar dat ik toch niet alles kan doen dat ik wil. Ik kan het niet uitleggen. We willen bijvoorbeeld al zeker 5jaar er werk van maken om eens een maand naar japan te gaan. Maar 7-8k aan zo een vliegreis hangen is te duur, maar als je dan kijkt dat ik 2 maand geleden in een halve impuls een tv gekocht heb van bijna 3k...

Maar dat is een kwestie van prioriteiten zetten. Er is geen eindafrekening op het einde van je leven, je moet zelf kiezen wat je wil. Je kunt toch wat regels definieren samen met de madam en er naar leven zonder regrets ?

Wij gaan vb 1x met de kinderen skien per jaar en 1x naar de camping in de zomer met de kinderen. Skireis is 4000 of zo, de camping reis 2000. Dat is beslist en ligt vast. That's it. Kunnen we meer eraan uitgeven, ja. Kunnen we minder eraan uitgeven, ja. Maar het is beslist en dus voeren wat zo uit.

Belangrijke vraag, had je een nieuwe tv nodig ? Was de vorige kapot ? En ga je echt gelukkig worden van die tv ?

IK zou wat van mijn aandelen kunnen verkopen en morgen vertrekken met de vlieger. Maar dan is er de fomo van dat rendement. Idem met mijn crypto portefeuile. Heb een kleine 100k in bitcoin zitten van coins die ik al 16 jarige gemined heb toen ik er nog 3-4 per dag kon minen op een gaming gpu van 300 euro . Ik ga die nooit verkopen want FOMO dat die gewoon gaan blijven stijgen in waarde.

Ja, sorry, maar fomo van toekomstig rendement is 16-jarigen emoties, he. Er is nog nooit iemand arm geworden van de verkopen met winst. Je kunt die coins ook gewoon verkopen en niet meer achterom kijken. Verkocht is verkocht. ze zijn x1000 gegaan, ze gaan niet nog eens x1000 gaan.

Je moet je investeringen wel laten uitcashen. Spreek iets af met de madam/jezelf. Gebruik 10-20-50% whatever percentage van je winsten voor ABC. Zonder plan gewoon alles laten staan en mekkeren over geld is triestig. Als het ooit eens keldert, dan zal het omgekeerde FOMO bleiting zijn.

Ik wil dat doen, maar dat kost toch bakken geld? Ofwel moet je kiezen voor veel minder luxe.

Je kan niet ontbijten op locatie, dat kost teveel. Je moet thuis ontbijten.

Je moet ‘s middags goedkoop eten. ‘‘s avonds ook liefst thuis ipv op restaurant. Anders hou je dat leven niet uit in het buitenland.

Maar nu komt het: waar ga je wonen? Als je wil rondtrekken moet het al ergens zijn waar je na een week bv makkelijk kan vertrekken. Dan zijn hostels toch de enige oplossing? En die zijn niet top, en kunnen ook €40 per dag kosten. We spreken hier al snel over €2000 netto per maand, om dan arm te leven.

En dan zwijgen we nog over hoe je alles zal verhuizen tijdens het rondtrekken. In 1 handbagage steek je niet zoveel hè.

Rondtrekken in het buitenland is alleen mooi en fantastisch als je de lotto hebt gewonnen vrees ik.

Met een omgebouwde campervan kan dat perfect.

Het leven is eindig. De meeste van ons zitten nu halfweg. Nog een goeie 30 jaar om alles eruit te halen, voor ge begint te sukkelen met gezondheidsproblemen.

Ze zeggen dat de Belg geboren is met een baksteen in zijn maag. Als er nu 1 ding is waar ik geen geld meer aan wil geven is het aan nen hoop bakstenen. Nog juist het minimum spenderen om het huis/app in goeie staat te houden.

Voor de rest wilde toch niet meer tussen die 4 muren leven met de vrije tijd dat ge krijgt. Reizen, roadtrips, winkelen, terraskes doen.. ok ik kan ook nog wel genieten van een luie zondag met sport op tv :LOL:

Note: Dit is ook het leven zonder kinderen. Sparen heeft geen nut voor mij. Een jaarlijks budget van 5k spenderen aan leuke dingen, begint een leidraad te worden.

Laatst bewerkt:
iedereen maakt die periode wel eens mee zeker in zijn leven.

Ik weet nog als klein manneke, toen ik boven in mn kamer zat, en m'n ouders mijn nonkel over de vloer hadden,
die had zo'n quote laten droppen van "als ik geen stijve meer kan krijgen, dan hoeft het voor mij niet meer. dan mag het voor mij gedaan zijn".

Als kind sta je daar niet bij stil, en heb ik daar nog vaak mee gelachen, maar nu ik ouder ben, snap ik zijn redenering wel hoor.

Vandaar, dat ik geen moment laat liggen, om mij eens goed te laten gaan bij de vrouwkes. Ik ben er zeker van dat er nooit iemand op zijn sterfbed zegt "kijk es aan, ik heb spijt dat ik te veel heb gesekst in mijn leven".
Het omgekeerde daarentegen....

Het leven is eindig. De meeste van ons zitten nu halfweg. Nog een goeie 30 jaar om alles eruit te halen, voor ge begint te sukkelen met gezondheidsproblemen.

Ze zeggen dat de Belg geboren is met een baksteen in zijn maag. Als er nu 1 ding is waar ik geen geld meer aan wil geven is het aan nen hoop bakstenen. Nog juist het minimum spenderen om het huis/app in goeie staat te houden.

Voor de rest wilde toch niet meer tussen die 4 muren leven met de vrije tijd dat ge krijgt. Reizen, roadtrips, winkelen, terraskes doen.. ok ik kan ook nog wel genieten van een luie zondag met sport op tv :LOL:

Note: Dit is ook het leven zonder kinderen. Sparen heeft geen nut voor mij. Een jaarlijks budget van 5k spenderen aan leuke dingen, begint een leidraad te worden.
Met en zonder kinderen is inderdaad een groot verschil. Al heeft sparen wel nut in de zin dat je nooit weet wat er op je pad gaat komen en als je zwaar ziek wordt kunnen de rekeningen wel eens serieus aantikken. Je hebt ook wel wat reserves nodig om je pensioenjaren door te geraken.

Het geld dat je nalaat gaat naar je nabestaanden. Heb je geen kinderen zijn het anderen die in de rij staan te wachten. Te bezien hoe graag je die mensen ziet of dat je met die laatste berg geld toch nog iets leuks gaat doen. Moët, strippers en kaviaar tijdens de bingonamiddag in het rusthuis bijvoorbeeld.

iedereen maakt die periode wel eens mee zeker in zijn leven.

Ik weet nog als klein manneke, toen ik boven in mn kamer zat, en m'n ouders mijn nonkel over de vloer hadden,
die had zo'n quote laten droppen van "als ik geen stijve meer kan krijgen, dan hoeft het voor mij niet meer. dan mag het voor mij gedaan zijn".

Als kind sta je daar niet bij stil, en heb ik daar nog vaak mee gelachen, maar nu ik ouder ben, snap ik zijn redenering wel hoor.

Vandaar, dat ik geen moment laat liggen, om mij eens goed te laten gaan bij de vrouwkes. Ik ben er zeker van dat er nooit iemand op zijn sterfbed zegt "kijk es aan, ik heb spijt dat ik te veel heb gesekst in mijn leven".
Het omgekeerde daarentegen....

Seks is echt wel de rode draad doorheen uw leven eh

Seks is echt wel de rode draad doorheen uw leven eh
Dat zeg ik niet,
maar ik denk wel dat seks (met name de verminderde kwaliteit ervan) net een element is die "midlife crisis" doet triggeren. (en daarover gaat net deze thread).

Als ik dan terugkoppel naar mijn nonkel, en ik denk dat vele mannen zo zijn, die was toen ook eind de 40 , begin de 50, een beetje een punt waarop mannen erectieproblemen beginnen krijgen, beginnen beseffen dat ze niet meer zo viriel in bed zijn, dat hun seks-appeal (serieus) begint af te nemen, dat de vrouwen van hun leeftijd er beginnen onaantrekkelijk uit zien, en noem zo maar op...

Dus ja, ik denk dat de seks kwaliteit van mensen die door een meno pauze / midlife crisis gaan, een belangrijke factor is om deze te triggeren.

Laatst bewerkt:
Het leven draait om Eros en Thanatos, zeker? De mens is wel een Sein-zum-Tode en ik geloof wel dat het besef van onze sterfelijkheid mogelijk wel eens de belangrijkste zingever is van ons bestaan. We weten dat onze tijd hier beperkt is en daarmee moeten we het doen. Je kan alleen maar hopen dat je in de winter van de leven vrede kan nemen met het feit dat het bijna afgelopen is (maar het fenomeen van de levensmoeheid zal ook wel aanwezig zijn en versterkt worden door lichamelijke ongemakken) en dat de rit de moeite waard is geweest.

Spijt hebben hoort bij het leven en heeft er ook een rol in. Je moet er wel voor zorgen dat het je leven niet domineert.

Met een omgebouwde campervan kan dat perfect.
Dat lijkt me de enige manier voor mij persoonlijk. Ik heb veel te veel zaken nodig, tijdens het rondtrekken. Ik denk aan een fiets, mountainbike, tennisracket, …

En iets of wat luxe is ook nodig eens je +45 bent.

Ik heb ettelijke jaren op campings geslapen tijdens Werchter, Dour, Pukkelpop, … toen ik jong was

Maar geen HAAR op mijn hoofd dat er aan denkt om dat nu nog te doen. Dixie toiletten, gemeenschappelijke douches, … neen danku

Als ik een paar jaar rondtrek, dan wil ik een stevige portie luxe. En dat begint met stilte iedere nacht, een deftig bed, een warme lekkere douche en zelf gemaakte eitjes in mijn keuken.

Dan vallen hostels dus af, en hotels zijn te duur.

Dat lijkt me de enige manier voor mij persoonlijk. Ik heb veel te veel zaken nodig, tijdens het rondtrekken. Ik denk aan een fiets, mountainbike, tennisracket, …

En iets of wat luxe is ook nodig eens je +45 bent.

Ik heb ettelijke jaren op campings geslapen tijdens Werchter, Dour, Pukkelpop, … toen ik jong was

Maar geen HAAR op mijn hoofd dat er aan denkt om dat nu nog te doen. Dixie toiletten, gemeenschappelijke douches, … neen danku

Als ik een paar jaar rondtrek, dan wil ik een stevige portie luxe. En dat begint met stilte iedere nacht, een deftig bed, een warme lekkere douche en zelf gemaakte eitjes in mijn keuken.

Dan vallen hostels dus af, en hotels zijn te duur.
Dan is het thuisblijven voor u.

We doen jaarlijks Thailand, Australië, … en buiten die eenmalige vakanties ieder jaar zal het inderdaad thuisblijven zijn. De laatste vakantie heeft me wel goed gedaan. Eigenlijk ongelofelijk hoe zo’n break (want dat is het) zoveel deugd kan doen. Even weg uit de dagelijkse sleur. Het contact met andere culturen is ook altijd leuk.

Europa: hopelijk later met een camper

En wat ga je dan op uw 50ste doen?
Zotte reizen? Zotte sportieve ambities? Ineens een gezin opbouwen?
Of gaat het gewoon u thuis vervelen worden en elke dag spijt hebben dat je weinig ervaringen hebt opgedaan de laatste 15 jaar, buiten dat je vooral schraal geleefd hebt.

Iedereen leeft zijn leven zoals hij wil natuurlijk. Maar ik heb nooit begrepen waarom mensen kiezen om de mooiste jaren van hun leven te verkwisten met het idee dat ze dat wel inhalen binnen 20 jaar.
Wetende dat je dat op een leeftijd aangekomen bent dat je potentieel nog maar een fractie kan van wat je vroeger kon.

En wat ga je dan op uw 50ste doen?
Zotte reizen? Zotte sportieve ambities? Ineens een gezin opbouwen?
Of gaat het gewoon u thuis vervelen worden en elke dag spijt hebben dat je weinig ervaringen hebt opgedaan de laatste 15 jaar, buiten dat je vooral schraal geleefd hebt.

Iedereen leeft zijn leven zoals hij wil natuurlijk. Maar ik heb nooit begrepen waarom mensen kiezen om de mooiste jaren van hun leven te verkwisten met het idee dat ze dat wel inhalen binnen 20 jaar.
Wetende dat je dat op een leeftijd aangekomen bent dat je potentieel nog maar een fractie kan van wat je vroeger kon.
Daar gaat dit topic natuurlijk ook wel wat over. Ik ben ook in de fleur van mijn leven maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om met kleine kinderen naar de andere kant van de wereld te vliegen, iets wat we nochtans wel graag doen: veel dingen kunnen we toch niet doen met die kleintjes in twee weken tijd, dan kom ik niet ontspannen terug van vakantie en om er dan weer een jaar tegenaan te gaan...no thanks. In dit huishouden no shits are given about luxury, dus wordt er stevig gespaard. Ergens wel met de hoop om dan o.a. die verre reizen te kunnen doen als de kinderen wat ouder zijn, de carrière al dan niet gemaakt is, en je jezelf wat minder moet bewijzen dan als twintiger - dertiger.

Anderzijds wringt dat soms wel dat we dit inderdaad in onze "goeie jaren" niet kunnen, want bepaalde dingen gaan we over 10-15 jaar misschien niet meer moeten doen (fysiek). Maar om dan uw leven om te gooien en bv. een paar maanden niet te werken om én tijd te hebben voor uw kinderen én tijd te hebben om zo'n zaken op 't gemak te doen op vakantie en ontspannen terug aan de slag te kunnen...dat zit er in onze huidige situatie niet in: het is de komende 5-10j de carrière in dit of een gelijkaardig bedrijf als prioriteit, of dat opgeven en een ander carrièrepad kiezen en deels weggooien waar je jaren aan hebt gewerkt.

Goed, ik heb er op dit moment wel relatief vrede mee dat het nu de carrière is, en dat die reizen en andere zaken dan niet of op een andere manier zullen gebeuren. Ik kan me wel inbeelden dat die keuze niet altijd even makkelijk is, dat schommelt hier ook nogal fel. En zo zijn er nog tig van keuzes die je moet maken. Altijd zaak om daar een juiste balans te vinden. Niet makkelijk imo.

Het leven is geen zandbak waar je opnieuw kan beginnen. Je neemt beslissingen en je neemt verantwoordelijkheid op voor de gevolgen ervan. In zekere zin doet iedereen maar wat in het leven, de ene wat gestructureerder dan de andere. Aanmodderen. Tot ge de pijp aan Maarten geeft. Ik heb zelf een aantal heel mooie reizen gemaakt voor ik kinderen had en een relatie had. Nu mis ik dat leven wel en tegen dat ik terug verre reizen kan doen ben ik ook weer wat ouder, want met een kleuter naar Azië gaan zie ik nog niet zitten. Budgettair ligt dat moeilijk maar ook praktisch zie ik het niet zitten om mezelf te hard te beperken in reismogelijkheden. Dan liever wachten tot onze dochter wat groter is zodat we van zo'n verre reis kunnen genieten zoals ik het graag heb.

Je kan niet alles willen in het leven. Ongetwijfeld had ik een totaal ander leven gehad als ik geen relatie was begonnen en single was gebleven. Dan zat ik nog in Antwerpen-centrum en kon ik twee mooie grote reizen per jaar maken met nog een aantal kortere tussenin. Maar ik ben nu eenmaal het pad opgegaan waarvoor ik ben gekozen en ik maak daar het beste van. Ik heb nu een gezin waarvoor ik moet zorgen en dat is ook heel erg waardevol.

Zit ongeveer in een vergelijkbare situatie. Tip: minder brol in huis halen en opruimen.

Bij mij is dat net het omgekeerde. Naar mate ik ouder word begin ik minder en minder geld uit te geven aan nutteloze brol en zal ik al veel sneller een goedkopere optie verkiezen. Waar ik vroeger als student/pas aan het werk die Iphone had is nu een goedkope gsm ook goed voor mij. Dat zie ik terugkomen in veel aspecten.

Maar laat u niks aanpraten: als het u gelukkig maakt om zoveel te consumeren en ge hebt er de middelen voor, doe dat dan.

dat begrijp ik dan al wel beter. I.t.t. tot een smartphone, frigo en tv zie ik dit ook als een meer duurzame investering waar je iedere dag plezier van hebt. Wij hebben ook een mooie badkamer thuis en dat doet me iedere keer plezier als ik er gebruik van maak.

Dat zijn weer keuzes natuurlijk. Kinderen en honden passen ook in een Berlingo. Maar als het u plezier doet om met een mooiere wagen te rijden dan moet je dat gewoon doen.

Ik heb voor mezelf in ieder geval uitgemaakt dat wanneer ik mijne BMW vervang er een goedkoper model in de plaats komt. Daar ga ik me niet slechter bij voelen.

Je kan je natuurlijk de vraag stellen of het allemaal zinvol is om een hoog inkomen na te streven wanneer dat surplus allemaal verloren gaat aan zaken die je eigenlijk niet nodig hebt. Misschien kan je dan ook gewoon wat minder werk, tevreden zijn met een iets lager inkomen en die tijd op een voor u zinvolle wijze investeren.

Terug
Bovenaan