Metaaldraad

Ik herinner het mij allemaal nog heel goed :)
Op mijn 11de keek ik veel MTV, maar ik vond weinig goed. Ik vond dingen als The Prodigy (toen vaak op tv met Breathe en Firestarter) wel beestig.
Toen kwam Metallica met hun clip voor Until it Sleeps, en ik wist niet wat ik meemaakte. Ik hield de radio en tv constant in het oog om dat opnieuw te kunnen horen.
Toen bleek mijn nicht al langer fan te zijn, en zij had het nieuwe album Load. Bij mijn mémé daar naar geluisterd en ik had eindelijk mijn groep gevonden :p Ik kreeg de cd zelf voor mijn verjaardag, en langzaam maar zeker is het van daaruit uitgebreid. In de Oor-encyclopedie van mijn moeder alles over metal gaan opzoeken (of toch het weinige dat erover in stond), en als eerste bijkomende groep Megadeth gaan opzoeken in de winkel (voor obvious reasons). Was er eerst niet wild van, want "het klonk niet als Metallica" :p Ben het dan toch gaan appreciëren, en ben dan ook regelmatig langs de bibliotheek gepasseerd om cd's te lenen van Motorhead, Slayer, Sepultura, Anthrax en Motley Crue. Enkel van die laatste was ik geen fan, naar de andere groepen luister ik vandaag nog steeds.
Dan op mijn 12de het legendarische Metalopolis ontdekt op Studio Brussel. Elke woensdagavond 2 uur zeer gevarieerde metal, en ik nam alles op op cassettes, om compilatietjes te maken van de beste nummers (heb ze nog steeds ergens liggen). Daar dus fan geworden van veel groepen waar ik nog steeds fan van ben (Anathema bv). Iets dat ik wel altijd bijzonder heb gevonden: Katatonia werd daar nooit uitgezonden, die heb ik pas later ontdekt. Diabolical Masquerade speelden ze nochtans wel af en toe.
Iets later was er ook Wet & Wild op TMF. Ook daarvan heb ik nog een compilatie VHS liggen met 4 uur aan videoclips :D
Rond mijn 13de (ook via Metalopolis) dingen leren kennen als Ancient Rites, Dimmu Borgir, en dus ook Children of Bodom, en dan was er toch wel een specifiekere interesse in black metal aangewakkerd. Maar de "extremere" dingen als Immortal en Darkthrone waren nog wat te ontoegankelijk voor mij. Dat is iets later dan toch gekomen.
Nog een sleutelmoment was internet :p Mijn moeder had een heilige schrik voor de befaamde millennium bug, dus wij hebben pas een pc in huis gehaald in 2000. Toen is mijn huidige smaak zowat al in zijn plooi gevallen (al heb ik toen wel een Soulfly obsessie ontwikkeld, dat doet mij nu niet veel meer buiten de nostalgische waarde).
In 2002 ook wel een belangrijk moment meegemaakt: het debuut optreden van Kludde, in Aalst, volledig met corpsepaint en vuurspuwen. Dat had echt een indruk op mij nagelaten. Hetzelfde geldt ook voor Tim's Favourite, in datzelfde jaar. Naast Ancient Rites werden het meteen mijn 2 favoriete Belgische bands. Ik had op dat moment nog nooit een instrument in mijn handen gehad. In 2006 werd ik gevraagd als lead gitarist van Kludde, en in 2011 werd ik gevraagd als bassist van Tim's Favourite, eigenlijk een beetje wannzinnig hoe dat zo gelopen is.

Edit: nu-metal was populair bij mijn vrienden, en omdat ik er bij wou horen, wou ik dat ook graag goed vinden, maar dat lukte niet echt :unsure:
Limp Bizkit vond ik voor een paar nummers wel nog oké, Linkin Park absoluut niet. Deftones beschouw ik niet als nu metal, maar dat is sinds mijn 15de tot vandaag altijd een van mijn favoriete bands geweest. Korn hun eerste 3 albums vind ik ook heel goed. Slipknot vind ik kak.
En over Iron Maiden gesproken: dat heb ik altijd gekend, maar nooit goed gevonden. Ben het eigenlijk pas de laatste 5 jaar wat gaan appreciëren, en het zijn bij mij vrij specifieke nummers (The Trooper is fantastisch, Aces High, en nog enkele). Maar Number of the Beast heb ik altijd een idioot nummer gevonden. Ik vond klassieke heavy metal sowieso maar niks, Iced Earth was een enorme uitzondering. Burnt Offerings is nog altijd 1 van de beste platen ooit imo.
 
Voor metal was er bij mij eigenlijk ook nog Nirvana. Als 12-jarige (in 1996) luisterde ik naar die gabber CDs van Thunderdome omdat ik 1) niks anders kende en 2) de horror geïnspireerde cover art geweldig vond.

Dan zat ik in 't school eens naast iemand die overal op zijn kaften Nirvana geschreven had. Ik vroeg wat dat was en de volgenden dag had em Nevermind bij voor mij. Dat was den eerste keer dat ik een elektrische gitaar met distortion hoorde. Enorm sleutelmoment in mijn muzieksmaak.
 
Ik ben rond mijn 6 jaar begonnen bij het Elvis tribute album van Helmut Lotti, dan via Bon Jovi uiteindelijk naar Iron Maiden. :unsure:

Dan enkele verschillende genres en bands verkend, o.a. een korte maar krachtige powermetal fase met Rhapsody of Fire, melodeath met In Flames en CoB, beetje nu-metal met Korn en Slipknot, en dan is het vandaar een echt diaspora geworden waarbij ik de meeste subgenres wel wat verkend heb - behalve black metal. Blackened death metal en blackgaze vind ik super maar die trve kvlt wintershit boeit mij echt geen reet. Glamrock zonder enige muzikale verdienste kan ook de hoogste boom in.

Nu luister ik vooral naar klassieke heavy metal, prog, death, melodeath, post, stoner en doom. Ik heb daarnaast ook een grote zwak voor elektronische psychedelic chillout muziek, en ik zet ook heel graag wat tijdloze (pop)rock of blues op genre Fleetwood Mac, Pink Floyd en The Doors en van die dingen. De laatste tijd ben ik vooral een beetje aan het rondneuzen in chille, niet te nerveuze jazzmuziek. In de auto altijd Klara.

Variety is the spice of life!
 
Ik ben zelf altijd meer een stoner- en doomfan geweest en dan vooral de echte oude krakers daarvan (zie dat topic, daar heb ik er zo twee gepost). Ook gewoon Black Sabbath zelf.
Een beetje NWOBH kan ik ook wel hebben. Angel Witch, Holocaust, Budgie,...
"Proto"-metal heeft ook mijn voorkeur. Blue Cheer is daar misschien nog het "bekendste" voorbeeld van.
Hoe donkerder en mystieker, hoe beter voor mij! (Psychedlisch mag ook, maar dat is al minder metal zeker, al is er wel "hard psychedelic".)

Qua thrash vind ik de tweede plaat van Metallica best goed en sommige Megadeth-nummers, voor de rest ben ik daar wat moeilijker mee.
 
Hier via punkrock naar hardcore en zo naar sludge en stoner. Vervolgens bij Doom terecht gekomen.

Uiteraard vroeger ook naar KoRn of Metallic geluisterd maar dat is zelden of nooit mijn favoriete muziek geweest.
 
Bij mij is het, achteraf bekeken, allemaal begonnen met The Offspring als manneke van 5-6 jaar... Was daar helemaal wild van toen dat gedraaid werd in een Spaans hotel waar we toen op vakantie waren maar kende dat totaal niet. Jàren later nog eens gehoord en herkende het wel terug.
Op mijn 10 jaar fzo een cd gekregen van Bryan Adams en de paar nummers die wat harder waren dan de rest vond ik toen toch ook al het beste.

Rond mijn 14-15 via school in Linkin Park etc gerold (en de punkrock vh moment met oa Millencollin, NOFX, Blink 182,...)
Dan op een schooluitstap Iron Maiden leren kennen via ne kameraad die een live cd ervan meehad op zijn discman en samen naar beginnen luisteren. Compleet weg geblazen en volledig verkocht.
Die gast was een enorme Metallica fan dus daarna Load gekocht maar dat kwam nog niet aan de enkels van Maiden imo. Toen ik hem dat vertelde stond hij een kwartier later aan mijn deur met Master of Puppets. Halverwege Battery had ik een nieuwe favoriete band :D

Daarna een lange tijd dingen opgezocht in de klassieke heavy metal en powermetal. Via Children of Bodom wat extremere dingen gezocht maar daar was ik precies toch niet zo zot van. Ironisch genoeg komt mijn nickname van 1 van die cd's uit de bib die toen net opstond (Immortal) maar ik eigenlijk zelfs niet eens zo goed vond. 20-ish jaar later zit ik er nog mee :D
En toen op Wacken 2005, in de gietende regen, Obituary gezien en volledig murw geslagen door die band. Vanaf dan heel veel dingen gaan opzoeken rond death metal en compleet verliefd geworden op de Stockholm scene van begin jaren '90, Death en Bolt Thrower. Maar ook extremere dingen (tot Spasm, Rompeprop etc toe) gingen er vlot in. De laatse jaren meer beginnen opzoeken van black metal. De echte klassiekers als Mayhem etc doen me nog altijd geen ruk maar 'nieuwere' zaken als Mgla en Harakiri for the Sky vind ik wel erg goed.

Ondertussen luister ik naar quasi alles. Ik krijg maagkrampen van de nederlandstalige rap vh moment en heb RnB en platte boenk muziek ook nooit goed gevonden maar quasi al de rest kan ik wel pruimen. Mijn playlist gaat van country, blues en classic pop/rock tot goregrind met alles daartussen maar ik ben ook geregeld op technofeestjes te vinden en mits het juiste gezelschap kan ik helemaal los gaan op vlaamse schlangers.
Variety is idd key. Ik heb wel vaak periodes waarin ik maar naar quasi 1 genre luister maar het gebeurt toch ook vaak dat mijn spotify playlist oa Morbid Angel, Saxon, Lionheart, War on Drugs, Brad Paisley en Regarde les Hommes Tomber bevat, om daarna via soundcloud een set van Jeff Mills te streamen. Ik ben ook 1 van die weinige mensen die vloekt als een festival als Graspop pakweg Gloryhammer en Napalm Death samen zet.

Metallica is ondertussen ook niet meer mijn favoriete band allertijden (al blijft Ride the Lightning wel voor eeuwig in mijn top 3 van beste platen ooit zitten denk ik) maar kmoet zeggen, kheb er toch veel aan te danken.
 
Ik ben zelf altijd meer een stoner- en doomfan geweest en dan vooral de echte oude krakers daarvan (zie dat topic, daar heb ik er zo twee gepost). Ook gewoon Black Sabbath zelf.
Een beetje NWOBH kan ik ook wel hebben. Angel Witch, Holocaust, Budgie,...
"Proto"-metal heeft ook mijn voorkeur. Blue Cheer is daar misschien nog het "bekendste" voorbeeld van.
Hoe donkerder en mystieker, hoe beter voor mij! (Psychedlisch mag ook, maar dat is al minder metal zeker, al is er wel "hard psychedelic".)

Qua thrash vind ik de tweede plaat van Metallica best goed en sommige Megadeth-nummers, voor de rest ben ik daar wat moeilijker mee.
Ik ga nog reageren op die post in de doomthread. Protometal, doom en heavy psych uit de jaren 60... I love it.
 
Bij mij begonnen met garage inc zonder te weten dat dat een coveralbum was ( achteraf bekeken was dat wel goe want zo makkelijker stap kunne zetten naar ouder werk) en number of the beast daarna opgebouwd met black album en st anger dak van mijn neef geleend had ( en die nostalgie maakt voor mij st anger een guilty pleasure). Daarna richting harder werk gegaan vooral thrash en death, beetje blackgaze en hardcore erbij. Black en doom hebben mij nooit echt kunnen boeien.
 
De echte klassiekers als Mayhem etc doen me nog altijd geen ruk maar 'nieuwere' zaken als Mgla en Harakiri for the Sky vind ik wel erg goed.
Haha, laat Mayhem nu net die ene zijn die ik wél nog goed kon pruimen live (Alcatraz 2019), wellicht omdat ze dan wat recenter materiaal speelden. :p Behemoth vind ik ook super maar dat is eerder blackened death.
 
Bij mij is het begonnen met Limp Bizkit/ Linkin Park toen Slipknot, dat is geevolueerd naar Lamb Of God en daarna ben ik bij Behemoth beland. Via Behemoth wat meer in de mainstream death metal geraakt, Amon Amarth en consoorten, black metal vond ik op dat moment nog niks. Met het oudere werk van Behemoth te checken wel wat meer zin gekregen om wat black metal te ontdekken en zo into Satyricon en Dimmu Borgir geraakt en nu ist bijna uitsluitend underground dingen wat ik nog luister. Ik amuseer me geweldig met altijd nieuwe dingen te luisteren en nieuwe bands te checken.
 
Haha, laat Mayhem nu net die ene zijn die ik wél nog goed kon pruimen live (Alcatraz 2019), wellicht omdat ze dan wat recenter materiaal speelden. :p Behemoth vind ik ook super maar dat is eerder blackened death.
Behemoth heb ik ook erg goed geweten maar dat is de laatste jaren zo'n vreselijke saaie band geworden imo.
Jammer, want dat bij momenten echt goed in mekaar maar ondertussen trekt het voor mij gewoon allemaal op mekaar en ga ik meestal lopen na 4 nummers als ik ze nog eens live zien.
Ik mis de (live) tijd van Zos Kia Cultus en Demigod, toen ik ze leerde kennen.

Al mis ik van die tijd vooral No Mercy en X-mass fest in hun geheel, was altijd enorm plezant.
 
Here it goes ...

Tot mijn twaalfde luisterde ik naar de gebruikelijke hitparade op de radio. Wat zeer populair was in die tijd was "I like it loud" van Marshall masters, wat de deur opende naar Thunderdome. Daar een jaar hevig fan van geweest, zodat ik op een moment zei dat ik nooit naar andere muziek wou luisteren. Nadien is mijn muzieksmaak weer ingedommeld en volgden een tijd van relatieve stilte: opnieuw hitparademuziek, maar met weinig interesse. Muziek als achtergrondgebeuren, zonder dat ik een voorkeur had.

Dan kwam een aha-Erlebnis! Ik was met de lokale jongerenkerk (leg ik ooit wel eens uit) op kamp en hoorde daar Blink 182. Dat vond ik wel iets hebben. Enige tijd later was het facultatieve verlofdag en ging ik met een hoop vrienden naar de cinema om American Pie 2 te zien en dat was een openbaring van punkrockmuziek. Er volgde al snel een skaterfase. Ik bakte er uiteraard niets van, maar vond het wel cool om met een brak skateboard rond te lopen. Via punkrock ontdekte ik ook nu-metal. Slipknot was mijn ding wel (Iowa blijft wel goed) en vormde met Korn en Soulfly mijn favoriete bands. Dat was ook een fase.

Niet veel later ontdekte ik Iron Maiden met Rock in Rio, dat de poort opende naar de traditionelere metalwereld. Dan volgde een eerste keer Graspop. De "gateway" naar black metal in al haar vormen was enerzijds Dimmu Borgir (Enthrone Darkness Triumphant) en anderzijds Ancient Rites. Er volgden wel wat zijwegen naar speed metal en thrash metal, maar tot mijn 22 was black metal mijn dominante muzieksmaak. Weinig afwijking, veel verdieping. Meestal bandshirt aan met leren jas en zwarte broek. Nooit een corpspaintfase gehad, trouwens. Death metal is mijn ding niet, al zijn er wellicht uitzonderingen die ik nog wel oké vind. Seven churches van Possessed is geweldig, maar ik vind dat geen typische death metal.

Als ik naar vandaag door kan skippen is mijn muzieksmaak een pak diverser geworden. Via Electric Wizard en Kyuss vind ik stoner en doom zeer interessant, maar een goede streep blues en jazz (Miles Davis / Chet Baker / John Coltrane) kan ik ook wel smaken. Klara staat meestal op als ik radio beluister. Psychedelische toestanden van de sixties en seventies, post-rock, proto-metal, neofolk, country, barokmuziek of klassieke Perzische muziek zet ik ook wel eens op. Elektronische muziek is lange tijd mijn ding niet geweest (teveel geassocieerd met Regi's "Handjes in de lucht"-muziek) en op Tommorowland ga je me niet vinden, maar Pertubator heeft me wel in de richting van 80's synth-toestanden geduwd. Ik sluit niet uit dat ik elektronische muziek verder ga ontdekken. The First Rebirth van Jones & Stephenson vind ik bijvoorbeeld een sublieme trance-plaat.
 
Ik ben via slipknot ( iowa) als 12 jarige of zo naar metal beginnen luisteren dan van het metal pad afgeraakt.. maar later vandaar beetje naar een metallica geluisterd maar al snel ondekte ik Kreator & Sepultura ( tijden van roots) die mij dieper metal wereld insleurde.
Wat andere subgenre's betreft was onderandere Children of bodom en Amon Amarth en Bloodbath. en sindsdien is de liefde voor metal enkel maar groter geworden , met periodes dat ik veel naar een subgenre van metal luister.Dat is de laatste jaren meestal black metal.
 
Die nu-metal fase heb ik eigenlijk volledig overgeslagen. :) Ik luisterde dan ook niet naar de radio en keek niet naar MTV dus ben die nooit tegengekomen. Hehe. Iron Maiden had ik van Carmageddon 2 leren kennen.

Veel later ben ik Korn en Slipknot wel goed beginnen vinden maar alleen live eigenlijk.
Iron Maiden via Carmageddon 2 als jonge tiener, dat was de tijd. :) Daar is het voor mij ook allemaal begonnen.
 
Hah, goed dat jullie Carmageddon aanhalen, want was het bijna vergeten: bij mij heeft Fear Factory in Carmageddon 1 ook een grote impact gehad. Als ik een paar jaar later dan de Carmageddon 2 soundtrack hoorde, vond ik dat veel te soft vergeleken met Fear Factory :LOL:
 
Die nu-metal fase heb ik eigenlijk volledig overgeslagen. :)
Ik ook, heeft me nooit veel gezegd. Wel een tijdje naar Evanescence geluisterd als puber, of is dat niet echt nu metal? En misschien twee nummers van Linkin Park, maar dat is het...
 
Terug
Bovenaan