Is het? Ik vond Three Days Grace best tegenvallen, de zang is niet meer wat het geweest was, maar ik zat achteraan neer dus weinig van de sfeer opgemerkt weliswaar. Ik had dan liever Katatonia in de plaats gezien, maar ik ben vrij veel optredens apart gaan kijken van mijn vrienden en ik had er toen effe geen zin in. Bij The Halo Effect gelukkig wel gedaan.
The Halo Effect vond ik écht goed, ook blij dat ik die gezien heb!
Grootste minpunt is weeral de ellenlange rijen voor sanitair aan de campings. Ik snap nog altijd niet dat ze voor zo'n plein maar 3 blokken zetten...
Ook op de weide maar 4...
Voor mannen was er geen probleem, maar gewone wc's waren er toch veel te weinig, was constant (ver) aanschuiven inderdaad.
 
Parkway Drive goed geweest? Ik heb enkel de twee laatste nummers gezien op Pickx, maar zag er wel top uit!
 
Donderdag:
++ Haken: Te korte set, maar wel strak gespeeld. Had ook niks anders verwacht :)
++ Ghost: Ik ging eerst maar de helft zien om naar Sick Of It All te gaan zien (ook al omdat ik Ghost vorig jaar nog maar in Vorst zag), maar uiteindelijk toch het ganse uur geboeid blijven kijken.
+ Spiritbox: muzikaal top, al vond ik LaPlante soms wat arrogant overkomen.
+ Cradle of Filth: voor de verandering nog eens gaan zien naar COF. Alweer een andere keyboardspeelster zo bleek (ik heb ze vier keer gezien, vier keer in een andere bezetting :')) en Filth is ja.. Dani he.. you either hate it or like it, maar veel variatie brengt hij alleszins niet.
+ Arch Enemy: krachtig, as usal, wel niks vernieuwend als je ze al 3 of 4 keer gezien hebt :)
+ Epica: alleen al voor Simone nog eens bezig te horen ging ik kijken :love:.
- Papa Roach: meh, op zich goed, maar ik heb ze nog beter gezien. Drie covers in een set van een uur hoeft niet voor zo'n band..

Vrijdag:
++ Hollywood Undead: 5 minuten voor het optreden toekomen en kunnen wandelen tot de eerste vier rijen, er speelde blijkbaar nog een bandje die duidelijk op meer belangstelling kon rekenen :D. In vergelijking met hun vorige passage op Graspop vond ik dit 500x beter, muzikaal ook beter (minder on tape) en gewoon ook beter gezongen door iedereen. Alleen dat intermezzo, telkens met dezelfde kerel, pff... neen, dank u.
++ Machine Head: Kwam het door Gojira of niet, maar ik had nooit verwacht dat ik kon blijven wandelen tot aan de drankenstand in het midden om naar hen te luisteren. De set was voor mij af en verveelde geen seconde. Wellicht een unicum om ze nog eens op een festival gezien te hebben.
++ Behemoth: een uur geboeid in de blakende zon staan kijken, maar zet ze volgende keer in de marquee aub.
+ Hatebreed: 479ste keer dat ik ze zie, al verschoot ik mij een bult toen ik Jasta met lang haar zag :D. Set zoals ik ze al 478 keer had gehoord en wellicht nog een paar keer zal horen. Goed, maar niks vernieuwend. Destroy Everything!
- Delain: mooi om naar te kijken, maar na 3 nummers weggeweest. Niet slecht wellicht, gewoon mijn ding niet.
- Asking Alexandria: ik had er meer van verwacht :(

Zaterdag:

++ In Flames: Strak, van start tot finish. Het was nog maar de tweede keer dat ik ze zag, twee keer op een festival. Misschien eens een zaalshow proberen..
++ Rancid: pure nostalgie .. Destination unknown, Ruby Ruby Ruby Ruby Soho! :D
++ Pantera: Heeft me geboeid van begin tot eind.
+ The Ghost Inside: te laat toegekomen om de volledige set te zien, maar hetgeen ik gezien had, overtuigde mij wel om ze op te nemen in mijn Spotify playlist
+ Slipknot: al sinds 1999 fan van Slipknot, al vond ik deze show misschien wel de minste van allemaal. Snuff spelen ze al sinds vorig jaar op ieder concert, dus zo uniek was het niet. De combinatie Eyeless, Liberate, Purity daarentegen :love:. People = Shit werd dan weer veel te snel gespeeld. Pfaff is een welgekomen iemand om naar te kijken en eigenlijk ook een uitstekende muzikant.
- Halestorm: wederom, wellicht niet slecht, maar voor mij te "Amerikaans klinkend" en te veel intermezzo stukken.
- Parkway Drive: Mooie Show? Ja. Slecht? Nee, zeker niet. Behalve het 'cleane' zangwerk, dat trok echt op niks en daar wordt te weinig over gesproken. Punt.

Zondag:
++ Kreator: onverwacht, maar plots stond ik in een circlepit :'). Eén uur later was graspop gedaan en was dit voor mij een van de beste optredens van het weekend.
++ Hellmut Lotti: het mag gezegd zijn, de show was echt wel af. Heel goede muzikanten gekozen voor de begeleidende band, maar Lotti bewees dat hij eender welk genre kan zingen. Metal dus ook.
+: Anti Flag: ook weer eerder uit nostalgie gaan kijken. Niks nieuws, gewoon mooi optreden als je van punk houdt :)
- Enter Shikari: nee, dat was het niet.. misschien lag het wel aan het lange weekend, maar een eventuele volgende keer skip ik ze.

Algemeen:
* Veel te dure eetprijzen (net geen €15 voor een pakje friet, een beetje saus en een frikandel.. komaan....)
* Misschien een paar duizend man minder toelaten?
* goede terreinindeling met de foodtrucks in een hoekje geduwd. Alleen stropte het soms tussen de marquee, exit en de toiletten, waar het voor de dames soms wel lang aanschuiven was had ik de indruk..
 
@exCite heb je de rustige weg naar de parking kunnen vinden?
Aha, ik wou u nog taggen.
Mijn schoonvader was er al sinds donderdag, die slapen aan 't Zilvermeer en reden dus elke avond naar daar.
Hij had mij aangeraden van hier te parkeren, omdat dat de parking is die het dichtste bij is en je er direct weg kon rijden. Daar dus geparkeerd en effectief zonder enige file of moeilijkheden gewoon kunnen wegrijden.

1687261483214.png


EDIT: het kan maar een tip zijn voor mede-BG'ers

Andere tip: we waren er vorig jaar al gepasseerd voor we naar GMM reden en nu weer, frituur 't Festijn in Retie is echt top. Uitbaters zijn Sven en Amanda die destijds nog een Grieks restaurant hadden in "Mijn Pop-Uprestaurant".
 
Laatst bewerkt:
- Parkway Drive: Mooie Show? Ja. Slecht? Nee, zeker niet. Behalve het 'cleane' zangwerk, dat trok echt op niks en daar wordt te weinig over gesproken. Punt.

Dat trage nummer was idd wel :unsure: Zelfs de studioversie is gewoon ondermaats. En hij wist het zelf ook volgens mij.
 
The Halo Effect vond ik écht goed, ook blij dat ik die gezien heb!

Voor mannen was er geen probleem, maar gewone wc's waren er toch veel te weinig, was constant (ver) aanschuiven inderdaad.
een vent moet ook geregeld eens kakken he :D zeker 's ochtends op de camping moest je echt plannen of vroeg opstaan...
 
Was G N' R echt zo slecht als de media doet uitschijnen? Dat Axl Rose zijn stem al menig jaar onstabiel is weten we intussen, maar hoe was de rest van de groep?
Ja, tenzij je slechte zang en ellenlange solo's goed vind. Als een vriendin naar het toilet gaat, bier gaat halen, ons nog 5 min moet zoeken en terug bij jou staat in hetzelfde liedje duurt het echt wel te lang.
Iemand Slipknot gezien? Hoe waren ze?

Ik zie dat ze Snuff gespeeld hebben. Godverdomme toch.
Goed/ok, maar ook niet meer. Zo'n show als mijn eerste keer in 2004 op GMM zal ik nooit meer zien, zoveel energie en anger, maar qua show/headliner wel OK
Het was vooral de zang die vrij kut was.. de rest van de band presteerde goed :)
Mja, maar wat is guns n roses zonder zang? Slash op ze'n gitaar was niet slecht maar dat is niet guns n roses. Blij dat ik er al was voor andere bands, alleen hiervoor was ik teleurgesteld.
Parkway Drive goed geweest? Ik heb enkel de twee laatste nummers gezien op Pickx, maar zag er wel top uit!
Ik vond het niet hun beste performance ooit die ik gezien heb, maar dat werd ruim goedgemaakt door de sfeer en crowd. Op de trage stukjes na vond ik het een machtig optreden. Van de hoek van de planché vloer tot vooraan crowdsurfen, zot.

Verder zoals verwacht: Epica, Fever 33, Amon Amarth, skid row, Anti flag
Minder dan verwacht: Sick of it all, Rancid, agnostic front,
Beter dan verwacht: Gojira, Heidevolk

Maar ook teveel bands gemist wegens overlap, te zat, of gewoon vergeten hoe laat ze kwamen...
 
Tot binnen 2 weken! Ik loop daar al jaren standaard rond met een hawaihemd met een Slayer backpatch dus ik ben relatief makkelijk te vinden in de menigte. Kom eens goeiendag zeggen!
Hoeveel mensen kunnen er met een hawaihemd met Slayer backpatch rondlopen. Ik heb er twee aangesproken beide aan de Jupiler, één met een hoofdzakelijk "blauw" hawaaihemd met Slayer patch, en één met een "oranje/geel" hawaaihemd met Slayer patch. Ze keken allemaal maar raar toen ik hen aansprak en ernaar vroeg...

Kan uiteraard ook aan mij gelegen hebben dat ik toen al niet meer goed verstaanbaar was...
 
Snuff spelen ze al sinds vorig jaar op ieder concert, dus zo uniek was het niet. De combinatie Eyeless, Liberate, Purity daarentegen :love:.
Klopt niet. Snuff hebben ze niet gespeeld op Pukkelpop vorig jaar. Ik heb het jammer genoeg nog nooit live gehoord.

Eyeless live zeg. :love:
 
Klopt niet. Snuff hebben ze niet gespeeld op Pukkelpop vorig jaar. Ik heb het jammer genoeg nog nooit live gehoord.

Eyeless live zeg. :love:

Ik bevestig want was er ook bij op PKP.
US Tour vorig jaar zat het er wel in,Europees luik hebben ze 2 of 3 nummers vervangen/geschrapt toen.

Playlist is nog niet zo lang geleden aangepast een maand of zo.

Vanuit mijn standpunt,iets te laat begonnen recorden.

 
Mijn verslag dan maar over het weekend.

Donderdag:


Vrijdag:

Any Given Day in de Metal Dome.
Aangename verrassing, knappe show waardoor ze praktisch heel de tent platspeelden.
Mogen zeker en vast ngo eens terugkomen.

Fever 333
Hun optreden aan de Jupiler Stage was destijds ook zo'n aangename verrassing,nu op de main vond ik het pak minder.
Zanger pakt wel veel risico's met zijn stunts,hopelijk loopt dat niet eens slecht af.
Als surplus kregen we les in hoe masturbeer ik met een gitaar wat voor mij totaal niet hoefde.

Asking Alexandria
Vrij sober maar toch strak,gewoonweg goed.

Airbourne
Feest,zanger had wel flexijob als barman.
Performance was weinig op aan te merken.

Hatebreed
Straight in your face core,perfecte opwarmer voor wat nog moest komen.

Behemoth
Was goed maar spijtig dat dit niet in het donker is.
Verdienen een spot aan de main maar denk wel dat het beter tot zijn recht komt in de Marquee

Amon Amarth
Stevig knallen.
Show wordt er ook alleen maar beter op.
Ook in het roeibootje gaan zitten.
Raise your horns en een mooie diepe buiging voor deze vikings.

Disturbed
Vond het beter dan in 2019 al was Stupify wel heel vroeg aanwezig in de setlist.
Zelfs na zijn emotionele en volgens mij oprechte speech zag je een bepaalde droefenis op zijn gezicht.
Desalniettemin toch sterk optreden.
Sound Of Silence wel kippenvel moment, ben er nochtans niet zo'n fan van maar was uitstekend gebracht.
Ben blij dat ze gespeeld hebben want dag erna op Pinkpop verstek moeten laten gaan.
Veel crowdsurfers moeten helpen en daardoor bijna in de moshpit(s) verzeild geraakt.

Gojira
Try to do better was mijn gedacht
Geweldig van start tot finish,wat een terechte headline spot.
Toekomst lijkt verzekerd voor hen,enfin hoop ik toch.

Machine Head
Rob was ook in vorm en speelde eveneens als barman.
Ten Ton Hammer (blijf dat hun beste nummer vinden) mogen ze wel wat later in set plaatsen imo,zo voor Davidian en Halo.
Europese exclusive show en ik ben blij dat ik het heb meegemaakt.
Zaterdag
Was de dag waar ik het meest naar uitkeek.
Veel metalcore eigenlijk.

Vended
Vroeg genoeg daar om ze mee te pikken.
Snap de vergelijking met Slipknot wel,duidelijk erdoor beïnvloed.
Ze gaan het wel moeilijk hebben om dat imago van zich af te kunnen werpen.
Hebben nog groeimarge.

Cane Hill aan Jupiler Stage
Beetje teleurgesteld had er meer van verwacht en publieke opkomst was ook maar mager.

I Prevail
Lees hier en daar wat kritiek maar ik vond het wel strak.
Die Slayer Intro en de System of A Down cover deden het publiek toch redelijk uit hun dak gaan.

The Ghost Inside
Weinig op aan te merken net als Asking Alexandria.
Niet de meest memorabele performance maar toch amusant.

In Flames
Had ze graag op de spot van Rancid gezien.
Dat verdienen ze ook imo,beginnen blijkbaar wat aan status te verliezen maar begrijp het niet goed.
Ze leveren toch zelden een zwakke prestatie af,vond deze ook wel top.

Architects
Zee aan crowdsurfers.
Kunnen ook wel eens doorgroeien naar headliner spot denk ik.
Ook hier primeur door het gastoptreden van Winston wat de wei uit zijn dak liet gaan.

Rancid
Weinig connectie mee dus niet echt aandachtig gevolgd,was vooral wachten op Pantera.

Pantera
Damn, wat was dit heerlijk.
Ver boven verwachtingen.
Ben blij dat ik het heb meegemaakt,nooit gedacht dat ik ze ooit zou kunnen zien.
Al is het zonder de broers,het was genieten.
Negatieve noot wel is dat de moshpit voor mij toch te agressief was,bepaald moment kruisgebaar gemaakt dat er medische assistentie nodig was.Hopelijk is die persoon in orde.
Crowdsurfers bleven ook maar komen.

Parkway Drive
Wat kan ik hier over zeggen.
Epic, amazing ,insane, phenomenal, .....
F*ck deze is echt eentje voor in de geschiedenisboeken.
They delivered .
Vanaf begin tot einde groot feest.
Cleane Vocals zijn zijn sterkste punt niet maar dat kon de pret niet bederven.
De smartphone lichtjes waren toch talrijk zichtbaar.
Circlepit tijdens Idols & Anchors met hem in het publiek was tof.


Persoonlijk had ik graag Wishing Wells gehoord.

Slipknot
Derde maal (GMM19 en PKP22) dat ik hen live aanschouwde en ik vond dit hun beste.
Ik vond het vlot vooruitgaan in tegenstelling wat beweerd wordt.
De tussenstukken zijn er altijd geweest maar nu lulde Corey wat minder dan anders.
Emotioneel moment was natuurlijk Snuff.
Zo lang op gewacht,en eindelijk beloond.
Ik denk dat velen decompressie hadden na Parkway Drive (probeer dat maar te overtreffen),maar vind niet dat Slipknot veel moest onderdoen.


Zondag

Begonnen met Hippotraktor in de Marquee
Had die naam al paar keer zien opduiken en daardoor was ik er wel benieuwd naar.
Aangenaam verrast maar had toch het gevoel dat ik naar een mix van Psychonaut en Amenra aan't zien/luisteren was.
Desalniettemin goed optreden en ik ga er zeker meer van horen.

Dan was het ff wachten op Bloodywood aan de Jupiler Stage.
Die tussentijd heb ik opgevuld met naar de winkeltjes te gaan voor patches te zoeken.
Amusant optreden met wederom veel crowdsurfers.
Op herhaling aan de main ooit volgens mij.

Terug naar de main voor Avatar en dus het laatste gedeelte van DirkSchneider meegepikt.
Avatar zelf dan,kerel kan toch showke geven en heeft groot improvisatievermogen en gevoel voor humor.
Gewaagd om Tower te spelen al vond ik het publiek maar matig reageren.
Hier wel weinig crowdsurfers vond ik,maar ja veel volk stond klaar voor de Metal Dome.

Three Days Grace vanuit het achterveld omdat ik collega was tegengekomen.
Mijn collega zijn smaak totaal niet maar voor mij praktisch de ene meezinger na de andere.

Was van plan om stuk van The Halo Effect mee te pikken maar door met collega en zijn gezelschap op te trekken naar Generation Sex blijven zien.
Ook weinig voeling mee al was die Kreuners cover :thinking: wel klein hoogtepuntje.


Hollywood Vampires terwijl collega en gezelschap naar Lorna Shore en Eluveitie gingen.
Niet slecht,maar zie Alice toch liever met zijn eigen groep optreden.
Mister Jack Sparrow was precies in hogere sferen bij momenten had ik het gevoel.

Mötley Crüe was ook beter dan verwacht al zullen daar wel veel autotune en backing tracks bijgezeten hebben.
Playlist was wel top.

Def Leppard niet echt aandachtig gevolgd en toch maar besloten om er wat vroeger van door te gaan.
Toch verrast door de leegloop eigenlijk.

Als ik het volgend jaar nog kan financieren blijf ik wel combi gaan denk ik.
Catering vond ik dit jaar wel minder.

Ook opvallend,alleen maar eerste dag wat oponthoud gehad qua verkeer,terwijl ik elke dag rond hetzelfde tijdstip ben vertrokken.
Voor thuis te rijden was het minder aangenaam,niet qua drukte of zo,maar door werkzaamheden via Mol/Meerhout moeten rijden ipv Geel.

Nog altijd blij dat ik gratis parkeerplaats vind al is het toch een tijdje wandelen.

Eind september begin oktober kunnen we mogelijk al de eerste namen verwachten,ben razend benieuwd nu al.
 
Hoeveel mensen kunnen er met een hawaihemd met Slayer backpatch rondlopen. Ik heb er twee aangesproken beide aan de Jupiler, één met een hoofdzakelijk "blauw" hawaaihemd met Slayer patch, en één met een "oranje/geel" hawaaihemd met Slayer patch. Ze keken allemaal maar raar toen ik hen aansprak en ernaar vroeg...

Kan uiteraard ook aan mij gelegen hebben dat ik toen al niet meer goed verstaanbaar was...
Tenzij ik op die moment te goed gemarineerd was lopen er dus minstens 3 met zo'n hemd want ik herinner me niet dat iemand mij heeft aangesproken :ROFLMAO:
Hoofdzakelijk blauw en groen trouwens!

Soit korte review:
Het is jaren geleden maar ik heb geen enkel slecht optreden gezien. Allez, toch niet van de bands waar ik bewust naartoe ging. Kheb wel wat rommel gezien toen ik bleef staan/te vroeg was maar de dingen waar ik voor gekozen heb waren allemaal goed.
Toppers:
Pantera: hands down op 1... Wat was me dat oO
Machine Head: Flynn met goesting is àltijd een topoptreden.
The Ghost Inside: eindelijk live gezien
Life of Agony: beste keer in jàren
The Halo Effect: bevestiging van de hype op cd. Magnifiek optreden.
Fatal Move: Die gasten op zo'n groot podium zien staan genieten, quasi naast de mama die met tranen in haar ogen hare zoon aan het filmen is, heerlijk!
Sick of it All: dikke ambiance
Rancid: Idem
Kreator: dak eraf, enorm strakke set!
Soen: bloedmooi! Maar veel te warm
Carpenter Brut: Geniaal!
...

Ook qua organisatie geen grote klachten. De parking dichtbij metaltown was woensdagavond niet open waardoor ik belachelijk ver geparkeerd stond, maar zonder gerief valt dat allemaal nog wel mee.
En aan die metaldome gaan ze wel iets moeten doen. Aantal keren dat ik niet binnen geraakte door de drukte en dan hoor je quasi niks meer. Al zeker niet als ze op de Jupiler Stage beginnen. Beste optie lijkt me Werchter-gewijs een scherm buiten hangen met boxen en zorgen dat Metal Dome en Jupiler Stage switchen zoals Links en rechts Main.

Voor de rest ontdekt dat ik ook dit jaar geen 23 meer ben en dat 4 dagen eigenlijk een dag teveel is maar me effenaf rot geamuseerd. Ja het is te groot, te druk en te duur maar ik heb er mij 5 dagen niks van aangetrokken en gewoon genoten.
 
Stopt keer met uwe gsm te filmen tijdens optreden, ffs. Sta ik ergens halverwege de zaal/wei gewoon op 500 GSM-schermen te staren die allemaal boven mensen hun hoofd hangen te bengelen.

Voor de rest ben ik nen heel verdraagzame peet. Geworden.

Eerste keer dat ik dat heb gedaan afgelopen weekend.
Normaal ook geen voorstander van.

Een filmpje maken heb ik geen problemen mee hoor. Maar sommigen staan werkelijk heel het optreden te filmen. Niemand kijkt daar toch naar achteraf? Het geluid is barslecht.
 
Vended
Vroeg genoeg daar om ze mee te pikken.
Snap de vergelijking met Slipknot wel,duidelijk erdoor beïnvloed.
Ze gaan het wel moeilijk hebben om dat imago van zich af te kunnen werpen.
Hebben nog groeimarge.

Beïnvloed? Die zijn daar mee opgegroeid :D Zoon van Corey Taylor en zoon van de Clown spelen daar in.
 
Disturbed
Vond het beter dan in 2019 al was Stupify wel heel vroeg aanwezig in de setlist.
Zelfs na zijn emotionele en volgens mij oprechte speech zag je een bepaalde droefenis op zijn gezicht.

Wat is er wel gebeurd, over wat ging zijn speech?

Heb Disturbed nog gezien op GMM in 2009, net na hun 4e plaat Indistructible.
Het is me altijd bij gebleven dat die op het podium werd gebracht als Hannibal Lector, in een dwangbuis met masker, door 2 verpleegsters.
Awesome intrede vond ik dit!
:thumb:
In Flames
Had ze graag op de spot van Rancid gezien.
Dat verdienen ze ook imo,beginnen blijkbaar wat aan status te verliezen maar begrijp het niet goed.
Ze leveren toch zelden een zwakke prestatie af,vond deze ook wel top.
Meh, laatste CD's trekken gewoon op geen hol meer, wellicht daarom.
Nog paar keer gezien rond A sense of purpose,
en Where the dead ships Dwell, en Come Clarity.
Dat waren nog eens tijden.
 
Een filmpje maken heb ik geen problemen mee hoor. Maar sommigen staan werkelijk heel het optreden te filmen. Niemand kijkt daar toch naar achteraf? Het geluid is barslecht.
Als het gaat om iets te delen op je socials is een filmpje van een aantal seconden voldoende, maar een uur of twee uur staan filmen met je smartphone is iets wat ik niet kan vatten.
 
Terug
Bovenaan