Metaaldraad

Same here. Powermetal voor de stoere mannen. :D

Valt voor mij ook in die categorie @Nahrtent . Ik denk voor de meeste die ze daarna wat links lieten liggen voor de kvlt & frostbitten zwarte metalen.
Idem voor deze categorie. Zodra ik kvlt black metal leerde kennen vond ik die kerels met hun CoB-shirts maar posers, maar stiekem legde ik hun vroegere albums wel eens op.

Power metal is voor mij (gelukkig?) maar een zeer korte fase interessant geweest (Hammerfall), toen ik mijn richting aan het zoeken was. Manowar is wel een blijvertje.
 
Eigenlijk snap ik niet waarom CoB soms power metal genoemd wordt. Niet dat ik mij zo vastpin op (sub)genres, maar power metal klinkt voor mij toch nog heel anders. Het hypermelodieuze is imo het enige raakvlak.
 
Eigenlijk snap ik niet waarom CoB soms power metal genoemd wordt. Niet dat ik mij zo vastpin op (sub)genres, maar power metal klinkt voor mij toch nog heel anders. Het hypermelodieuze is imo het enige raakvlak.
CoB heeft me richting black metal gestuurd, hoewel dat vooral aan Dimmu Borgir te danken was (The Mourning Palace en het album Enthrone Darkness Triumphant). Rhapsody, Helloween, Stratovarius en Hammerfall zijn eerder typische power metal bands.
 
Eigenlijk snap ik niet waarom CoB soms power metal genoemd wordt. Niet dat ik mij zo vastpin op (sub)genres, maar power metal klinkt voor mij toch nog heel anders. Het hypermelodieuze is imo het enige raakvlak.
Ik zou ze veeleer onder melodeath catalogeren. En dat is een genre waar ik nog altijd veel naar luister (wel hoofdzakelijk oudere bands/albums).
 
Totaal geen obscure shit hoor @Kid_C . In Flames (alles tot en met Clayman), Dark Tranquillity, At the Gates, Hypocrisy (vooral het 'nieuwere' werk), Insomnium, Ghost Brigade, Soilwork. Uiteindelijk is dat ook maar een paraplu waar je vanalles en nog wat kan ondersteken, van Eluveitie tot Carcass, of Amon Amarth als je wat slechte smaak hebt.

Het grootste verschil met powermetal - behalve de vocals dan - is dat die laatste toch veel 'kitscheriger' is imo, zowel qua sound als songstructuren als lyrics.
 
Het is die kitscherigheid die ik ergens ook wel had bij CoB, wss door het melodieuze gitaarwerk... :D
Oude In Flames... Sebiet nog eens luisteren!
 
zelf nooit zo superveel naar CoB geluisterd, en als het al op stond was het toch vooral het oudere werk maar was toch ook ff onder de indruk toen ik het nieuws las.Was in de begin jaren '00 toch een van DE grote namen in de metal.

edit: nu het toch over melodeath ga check Quo Vadis eens (canadese band) band bestaat niet meer en heeft indertijd nooit de aandacht gekregen die ze verdienden.
 
Laatst bewerkt:
@Cerulean : Wat versta je dan onder powermetal? Naast een opsomming van bands want ik heb een jaar zo diep in de power metal gezeten dat ik draken ging jagen in de ardennen.
Voor mij zijn de ik-heb-ne-sjot-in-mijn-kloten-gekregen vocals en de bombastische muziek de grootste kenmerken van power metal. CoB heeft dat bombastische ook wel wat, maar de zeer afwijkende vocals maken voor mij toch dat CoB niks met power metal te zien heeft. Het is moeilijk om er zomaar een genre op te plakken, al komt melo-death veel dichter in de buurt dan power metal.
Dat gezegd zijnde, is power metal misschien wel het metal genre bij uitstek waar ik helemaal niks van ken, ik heb er een onnoemelijke afkeer voor.
 
Dat gezegd zijnde, is power metal misschien wel het metal genre bij uitstek waar ik helemaal niks van ken, ik heb er een onnoemelijke afkeer voor.
Ik hoor nog steeds graag powermetal, maar de laatste jaren ben ik meer naar prog aan het opschuiven. Er is nu en dan wel een goede powermetalband, maar ik krijg ook enorm veel cliché italiaanse powermetal rommel met een kut productie binnen.

Wel jammer dat Alex zo jong heen gegaan is, ben geen fan van de band, maar gewoon kut :(
 
Voor mij zijn de ik-heb-ne-sjot-in-mijn-kloten-gekregen vocals en de bombastische muziek de grootste kenmerken van power metal. CoB heeft dat bombastische ook wel wat, maar de zeer afwijkende vocals maken voor mij toch dat CoB niks met power metal te zien heeft. Het is moeilijk om er zomaar een genre op te plakken, al komt melo-death veel dichter in de buurt dan power metal.
Dat gezegd zijnde, is power metal misschien wel het metal genre bij uitstek waar ik helemaal niks van ken, ik heb er een onnoemelijke afkeer voor.
Lijkt me logisch. You hate it or you love it, ik denk niet dat er iets tussenin mogelijk is bij dit genre?
 
Gezondheidsissues zeggen ze. Wat had hij dan precies?
Nooit echt voor CoB geweest, maar spelen kon ie wel.
 
Kwas er ook ff serieus niet goed van gisteren. Zijn levensstijl moet ik niet hebben maar als gitarist altijd enorm opgekeken naar Alexi. Voor mij is CoB ook alles behalve een guilty pleasure. Ik vind die gewoon zalig goed. Iemand ne poser noemen omwille van welke T-shirt em aanheeft of welke muziek em luistert is ook niet aan mij besteed.

Kwa genre is dat imo één van die groepen die gewoon niet klaarduidelijk in één genre passen. Wanneer we dat toch proberen krijgen we altijd het soort discussies als hierboven. CoB is gewoon CoB.

Geen idee wat hij had van gezondheidsproblemen eigenlijk. Ik weet dat em een zware alcoholverslaving had en er over het algemeen een nogal wilde rocksterlevensstijl op aanhield. Aangezien het zo plots is vraag ik mij af of hij misschien geen kanker had zonder dat publiek bekend te maken.
 
Ik heb er absoluut niets meer mee maar CoB is zo'n "gate-way" band, de kans is groot dat je eerst langs hen passeert voor je in de obscuurdere dingen rolt.

Het jaar start goed...
 
Ik heb er absoluut niets meer mee maar CoB is zo'n "gate-way" band, de kans is groot dat je eerst langs hen passeert voor je in de obscuurdere dingen rolt.

Het jaar start goed...
Inderdaad: 't is zo'n band die zich wat tussen mainstream en obscuur in bevindt. Trouwens ook niks mis mee met die goed te vinden, om één of andere reden wordt er wel eens op zo'n bands neergekeken.

Wat zijn eigenlijk de bands waardoor jullie naar metal zijn beginnen luisteren?
Hier eerst Metallica, dan wat zwaarder richting CoB, In Flames, Arch Enemy om dan nog verder op te schuiven. Voor death metal een bepaalde periode; nooit echt into black metal geweest. Nu is't vooral stoner en doom.

Al moet ik zeggen dat ik wel een heel brede smaak heb: als ge m'n playlist ziet dat gaat van Franse chansons en electro tot death metal en stoner.
 
Bij mij was het begonnen met Iron Maiden. Da's nog altijd mijn nummer 1. Daarna waren mijn voornaamste genres power metal als Hammerfall, Helloween, Stratovarius, etc. en gothic metal als Tristania, After Forever, Sirenia, Entwine, Trail of Tears, etc.

Mijn gateway groep in het hardere werk was vooral Arch Enemy. Op dat moment moest ik nog niet veel hebben van grunts maar ik was helemaal zot van Michael Amott zijn gitaarspel. Met den tijd heb ik grunts ook leren appreciëren.

Alles wat ik hierboven opnoem hoor ik ook nog steeds graag maar power staat wel nog het minste op. Het meeste nu is waarschijnlijk thrash. Sodom, Testament, Exodus, Nervosa, Evile, Legion of The Damned, noem maar op.

Death metal is bij mij pas vrij laat begonnen. Ergens in 2015 verliefd geworden op Obituary en sindsdien is ook Immolation daar nog bijgekomen. De grote Noorse black metal groepen staan bij mij iets minder op maar obscurer gerief gelijk Asagraum of de Cerulean zijne Kludde dan weer wel. Depressieve black metal als Silencer of NONE kunnen mij ook wel smaken. :)

Ik vind eigenlijk gewoon bijna alles goed. lol
 
Wat zijn eigenlijk de bands waardoor jullie naar metal zijn beginnen luisteren?
De allereerste metaltrack die ik ooit hoorde (toen per ongeluk gedownload op Kazaa), was System Of A Down - Atwa.
Ik kreeg er echt een vapeurke van, als jonge knaap. Wat was dat voor iets? Dat was tot nu toe altijd de muziek die ik gemeden had.
Een beetje 'de verboden vrucht'.

Van daar uit naar Slipknot (en Limp Bizkit en Linkin Park, jaja...) gegaan en vervolgens op Clayman-era In Flames en Ashes Of The Wake-era Lamb Of God gestuit.
 
Die nu-metal fase heb ik eigenlijk volledig overgeslagen. :) Ik luisterde dan ook niet naar de radio en keek niet naar MTV dus ben die nooit tegengekomen. Hehe. Iron Maiden had ik van Carmageddon 2 leren kennen.

Veel later ben ik Korn en Slipknot wel goed beginnen vinden maar alleen live eigenlijk.
 
Terug
Bovenaan