Auto Met welke auto heb je al gereden, en wat waren je ervaringen er mee?

De auto's die ik heb gehad zijn

Renault clio van 2004
Renault megane bose edition van 2017
Nissan pulsar van 2016

Voor de rest met een paar polo's, berlingo, peugeot partner, enz

Jaartje geleden met de audi e tron van mijn oom, de complete versie. Dat was toch wel een verschil :)
 
Ale zit hier toch in bevallingskwartier dus is een lijstje doen 😅

Op mijn 19 auto gekregen van de ouders, een oude Peugeot 106. Reed van geen hol, maar vond dat echt een geweldige wagen. Zoals denk ik iedereen zijn eerste wagen vind 😝

Daarna begonnen de bedrijfswagens:
- Opel Astra inloopwagen
- Volvo C30
- VW Golf 7 (parkeerde zelf, was toen nog heel nieuw, en vond dat verbazend goed werken!
- VW Golf 6 Plus - een absolute verschrikking om mee te rijden als jonge vrijgezel
- Geklaagd over golf dus een Audi A3 2-deurs gekregen (model 2016)
- Eindelijke zelf een wagen mogen bestellen: Audi A3 sportsback 1.6TDI DSG. Die DSG-bak, ik vond het ongelooflijk. Hoewel die er soms niet uit geraakt welke Vitesse hij moet nemen reed dat zo vlot. Wonderbaring voor me toen hoe je amper voelt dat die schakelt. Ik weet dat er hier veel over geklaagd maar ik vind dat een goeie versnellingsbak, zeker in vergelijking met een Mercedes CLA 1.6 toen bv.
- Nu net een paar maand BMW 318i touring automatic. Heel content van, ZF bak is idd beter dan de DSG!

Dan tussendoor met wagens van vrienden gereden alsook een vriend die bij een leasingmaatschappij rijd en regelmatig testwagens meenam:
- Audi Q5 hybride (de eerste): verschrikkelijk om mee te rijden. Heel snel (300+ Pk) maar zelfs op rechte lijn waggelde dat ding als een bus.
- Audi A6 berline (vorig model, eerste versie). Reed heerlijk, zo een grote wagen maar dat voelde je er niet aan.
- Peugeot 308: toen die net nieuw was. Aangenaam van verrast want ik had nogal een afkeer van Franse merken.
- Opel insignia (vorig model): verschrikkelijke wagen, nooit gevonden dat Opels lekker reden.
- Audi A7 , huidig hybride model: Wat kan je er over zeggen, zo ongeveer de perfecte wagen…
- Mercedes CLA (vorig model). Was een 1.6tdi motor, dus Renault. Verschrikkelijke wagen, slechte automatische versnellingsbak waar ik ooit mee heb gereden.

En dan nog een hoop fiesta’s, bmw 1, Zafira, Duster, Bmw 3 (vorige), polo,…

Het beste waar ik mee gereden heb is de BMW M2 (2019 model). Vriend van me heeft die en dat is echt gewoon carporn die wagen.
 
Eigen auto's:

2013-2019 - Ford Fiesta 1.4tdci (2007): Was m'n eerste eigen auto. Stuurgevoel en wegligging waren heel goed voor het type auto. De 1.4 diesel met 68pk was niet vooruit te branden. Voordeel was wel dat je vaak plankgas kon rijden, zonder zotte dingen te doen. Daarnaast was die nog heel zuinig in brandstof en onderhoud. Deze is nog steeds aanwezig in de familie. (Mocht die weg moeten, koop ik die direct terug)

2019-Heden - Ford Focus ST-line 1.5 Ecoboost (2017): Stuurgevoel en wegligging zijn top. Het voelt alsof die op rails staat. Met 150pk is het nog geen echte sprintbom, maar zeker voldoende voor mij. Is wel wat duurder in dagelijks gebruik, aangezien het een benzine is. (Toch zeker ten opzicht van de Fiesta) Zichtbaarheid rondom had wel beter gemogen.

2018-Heden - Ford Escort XR3 1.6CVH (1982): Eerste eigen oldtimer. Als je voornamelijk moderne auto's gewend bent, voel je wel dat die uit een ander tijdperk komt. Qua rijden is alles nog manueel en voelt wel wat ruwer aan. (Sportieve uitvoering, zonder enige rijhulpen)
Voor een auto van bijna 40 jaar oud, kan die nog perfect mee met het dagelijkse verkeer.
Tijdens het rijden voel je echt alles wat de auto doet, niets wordt gedempt. Zichtbaarheid rondom is echt top, je ziet echt alles.

2020-Heden - Peugeot 205 XL 1.1TU (1990): Tweede oldtimer. Voelt aan als een zeer licht wagentje op de weg. Voor z'n klasse ook nog tamelijk comfortabel eigenlijk. (Zacht geveerd + zachte stoelen). Snel is die niet, maar daar is die ook niet voor gemaakt.

Auto's waar ik soms mee rijd:
Ford Fiesta 1.6tdci (2010): Auto van m'n pa : Iets vinniger dan m'n eigen Fiesta, maar nog steeds een goed stuurgevoel en wegligging.
Citroen C-Zero (2013): Poolwagen op het werk : Hatelijk auto. Die voelt niet echt stabiel en heeft immens snel last van onderstuur. Daarnaast is die totaal niet praktisch en heeft misschien een bereik van 45 - 50km

Andere waar ik eens mee gereden heb:
- Toyota Auris diesel: Auto van de rijschool
- Alfa 147 1.9JTD (2005)
- Rover 200 1.4i (1998)
- Peugeot 306 1.4i (1998)
- Opel Corsa 1.2 (2012)
- Opel Corsa 1.3Cdti (2007)
- Opel Adam (2018)
- Opel Vivaro (2014)
- Ford B-Max 1.0 (2015)
- Ford Focus 1.0 (2017)
- Ford Focus ST 2.0 (2018)
- Ford Transit 2.2tdci (2009)
 
Laatst bewerkt:
Eigen auto's:

1987-heden - Mazda 626: Was m'n eerste eigen auto en daar rijd ik nog nog altijd mee rond.

82 pk en naar mijn mening meer dan voldoende om mee te kunnen in het verkeer.
 
Eigen auto's:



2019-Heden - Ford Focus ST-line 1.5 Ecoboost (2017): Stuurgevoel en wegligging zijn top. Het voelt alsof die op rails staat. Met 150pk is het nog geen echte sprintbom, maar zeker voldoende voor mij. Is wel wat duurder in dagelijks gebruik, aangezien het een benzine is. (Toch zeker ten opzicht van de Fiesta) Zichtbaarheid rondom had wel beter gemogen.

Ge moet die eens stage 1 laten remappen dan hebt ge meer koppel dan nen BMW 330i. Scheelt ook in verbruik; vandeweek naar NL gereden aan 5.3L/100KM.

edit: zie hier dat het om de 2017 Focus gaat; ik bedoel > 2018. Soit. :')
 
Ge moet die eens stage 1 laten remappen dan hebt ge meer koppel dan nen BMW 330i. Scheelt ook in verbruik; vandeweek naar NL gereden aan 5.3L/100KM.

edit: zie hier dat het om de 2017 Focus gaat; ik bedoel > 2018. Soit. :')
Ja, het is de 4 cylinder 1.5 ecoboost, niet de 3 cylinder van de nieuwe.
Een aantal chiptuner zijn gestopt met het remappen van de 1.5 4-cylinder, omdat vooral de koppeling problemen durft geven. (komt dan ongeveer op 190pk en 300Nm)

Eventueel kan ik met tijd misschien wel de standaard Ford 182pk software er laten opzetten. Hoewel die eigenlijk enkel in hogere toeren een verschil geeft.
 
5 dagen met een kia stoniq (2020)gereden (vervangwagen van VAB) 998cc 3 cylinder.
miljaar dat voelde aan als een raket lol... licht gewicht waarschijnlijk.
manueel, achteruitcamera en paar opties.Reed niet mis, alleen vond ik het stuur te licht sturen? , of het lag aan de baanligging
wegens zijn gewicht (rijd zelf normaal met een mercedes coupe) niet zo ideaal om uren in de wagen te zitten
maar al bij al vinnig bakske

nu sinds maandag andere vervangwagen van leaseplan:
Renault Capture 2019 . 900CC 3cyl naft.
rijd vrij smooth , relaxer dan de Kia . wel minder pittige motor (maja ik verwachtte daar al nie veel van)
spijtig geen back camera , koffer vindk ook maar klein. voor de rest leuke wagentje
Ik persoonlijk vind maar geen goede zithouding in deze wagen

miljaar ik mis mn auto :p
 
Ge moet die eens stage 1 laten remappen dan hebt ge meer koppel dan nen BMW 330i. Scheelt ook in verbruik; vandeweek naar NL gereden aan 5.3L/100KM.

edit: zie hier dat het om de 2017 Focus gaat; ik bedoel > 2018. Soit. :')
1.5 in de focus en de 1.5 in de fiesta st zijn trouwens ook ni dezelfde blokken. verschoot daar wel van eigenlijk.

kheb zelf de 1.5 van de st en was wa aant rond neuzen, en daarbij uitgekomen.
kweet nog altijd ni of ik een ketting of riem heb en of die (zoals bij veel ecoboost's) door de olie gaat
 
1.5 in de focus en de 1.5 in de fiesta st zijn trouwens ook ni dezelfde blokken. verschoot daar wel van eigenlijk.

kheb zelf de 1.5 van de st en was wa aant rond neuzen, en daarbij uitgekomen.
kweet nog altijd ni of ik een ketting of riem heb en of die (zoals bij veel ecoboost's) door de olie gaat
Bron? AFAIK zijn enkel de turbo's verschillend.

Denk als uw motorolie 5W20 WSS-M2C948-B is dat het een ecoboost met riem door olie is omdat die specificatie van olie afgestemd is om de riem niet aan te vreten.
 
Ge moet die eens stage 1 laten remappen dan hebt ge meer koppel dan nen BMW 330i. Scheelt ook in verbruik; vandeweek naar NL gereden aan 5.3L/100KM.

edit: zie hier dat het om de 2017 Focus gaat; ik bedoel > 2018. Soit. :')
330i heeft stock 400NM
stage 1 focus 1.5 van 2018: 340NM..
 
Leren rijden in een Nissan Almera Tino (van mijn grootvader).

Daarna tijdelijk overgestapt naar de Suzuki Baleno van mijn moeder terwijl ik aan het uitkijken was naar een eigen wagen.

Eerste eigen was een VW Golf 2 1.6 met ±75pk, dat ding zoop naft vollenbak en lag schijte plat tegen de grond. Maar was wel dikke fun om mee rond te bollen. Heb ik 3 jaar mee rondgereden.

Tweede wagen was een VW Jetta MK5 1.9TDI. Zo zuinig als iets (kon 1000km op met enen bak doen), had maar 105pk maar wel genoeg koppel om als eerste aan de lichten te vertrekken. Heb daar 7 jaar mee rondgereden en nooit echt veel kosten aan gehad.

Derde en huidige wagen is een Audi S3 8V Sportback. Serieus content van en meer dan voldoende pk's (😅). T.o.v. mijn vorige wagen is deze echt een raket. Mindere is wel de max. 500km actie-radius, maar daar lig ik niet wakker van. It's not about miles per gallon but the smiles per gallon 😊.

En daartussen ook met andere wagens gereden, vaak vervangwagens of wagen van kameraden ofzo, zoals de Skoda Citigo, Audi A6, Citroën C3, Opel Corsa, Tesla Model X P90D, Seat Ibiza, VW Touran, BMW 730D.

Die Model X is wel een beest, grip vollenbak en full option. Rare is wel die gigantische voorruit.
 
Bezit:

Golf 2 1.6 met Kamei bodykit en gele BBS velgen :D Wat een bommeke was dat. Toch wel spijt dat die weg is...onversneden puur rijplezier. Geen stuurbekrachtiging, was nog werken :D

Audi A2 1.4 naft. De meest 'saaie' van de hoop. Betrouwbaar, degelijk...lang mee gereden.

Dan de meest crazy sh*tcar van al: een Alfa 147 1.6. Takes one to know one. Alfabezitters verstaan me wel. Viel na 3 maanden al uit elkaar, was gloednieuw en alles ging er aan kapot: rubbers aan deuren vielen in, GPS antenne ging verschillende keren kapot, dakverlichting viel naar spontaan naar beneden, GPS die dikwijls vastliep, slot achterdeur kapot, vreemde probleemmeldingen op boordcomputer, plastic coating die vanbinnen verpelde op diverse plaatsen,... Maar wat een plezier om mee te rijden. Jawel.

Het I40 era nu. 1.4 GDI en 2.0 GDI. Oerdegelijk, ruimte zat. The 'family-car'. De 2.0 heeft dan nog wat sportiviteit, flippers aan het stuur, sportmodusje...

Toyota GT86. Zie ander topic hier. Veruit op nummer 1 natuurlijk.

Via-via/huur/Niet-bezit:

Porsche Boxter, Cayman S. Gehuurd. Ik weet nog dat ik de oprit nam voor de autostrade, plankgas, invoegen en kijken op teller...200 per uur :D Wat een zalige auto. Puur op gebied van rijplezier moet mijn GT86 wel niet onderdoen. Hoe raar dat ook klinkt.

Gallardo. Ergens rond Genk op een improvisatietrack. Was max tegen 100 per uur. De kick was dus enkel om eens met een Lambo gereden te hebben, en dat was het. Was rond mijn Audi A2 periode en ik weet nog hoe hard dat dashboard op dat van mijn auto leek in enkele opzichten.

KBC dagen...Passat CC, BMW3, Honda Civic, Mini One...Niet echt veel bijgebleven.
 
Bron? AFAIK zijn enkel de turbo's verschillend.

Denk als uw motorolie 5W20 WSS-M2C948-B is dat het een ecoboost met riem door olie is omdat die specificatie van olie afgestemd is om de riem niet aan te vreten.
ge hebt gelijk, ik zal destijds die van de vorige focus gezien hebben. bore x stroke zijn hetzelfde.
Ik vind het soms moeilijk om heel specifieke info te vinden over die blokken
 
Op onze trouw hadden we een e-type gehuurd, en nu staat deze hier in de buurt te koop:

Dat blijft toch elke keer enorm kriebelen als je er zo eentje aan betaalbare prijzen ziet. Jammer genoeg geen garage op overschot om hem te stockeren.
 
Op onze trouw hadden we een e-type gehuurd, en nu staat deze hier in de buurt te koop:

Dat blijft toch elke keer enorm kriebelen als je er zo eentje aan betaalbare prijzen ziet. Jammer genoeg geen garage op overschot om hem te stockeren.
Ik heb mij nooit gerealiseerd dat zoiets 245pk heeft. Met een wegligging uit die tijd moet dat toch een rijdende doodskist zijn dan?
 
Ik heb mij nooit gerealiseerd dat zoiets 245pk heeft. Met een wegligging uit die tijd moet dat toch een rijdende doodskist zijn dan?
Wij hebben de V12 gehuurd toen, en die heeft 300pk. Maar die wegligging is nog wel best goed hoor. Zonder stuurbekrachtiging voel je die goed aan en het is ook gewoon een ophanging van een sportwagen he. Natuurlijk niet te vergelijken met iets moderne, maar ook niet te vergelijken met de "familiewagens" uit die tijd. Gaat trouwens ook ongeveer even snel naar 100 als recente hothatches en 280-ish PK. Zit ook in dezelfde klasse als de Ferrari 250 GTO he (qua specs dan)

De remmen is wel iets anders, daar merk je enorm aan dat de voorbij 50 jaar enorme vooruitgang gemaakt is.

Ik denk wel dat veel mensen onderschatten hoe snel die wagens toen al waren.
 
Terug
Bovenaan