Auto Met welke auto heb je al gereden, en wat waren je ervaringen er mee?

Maar uw ESP staat op om dat te voorkomen ... Ge moet dat specifiek gaan uitzetten om te kunnen oversturen.

In Sport heeft m'n 4 zelfs met xDrive weinig moeite om wat scheef te gaan op het natte hoor :)
In Comfort nog niet direct geprobeerd...
 
In Sport heeft m'n 4 zelfs met xDrive weinig moeite om wat scheef te gaan op het natte hoor :)
In Comfort nog niet direct geprobeerd...
Idd ik kan ook rare toeren uithalen met die xDrive in sport. Da's trouwens wel vreemd met een AWD, beetje onvoorspelbaar zelfs imo.

Ik denk dat het sowieso een raar zicht is om een 2ton hybride rare toeren te zien doen :unsure:
 
Nog nooit met een RWD gereden zeker? Als de ondergrond goed nat ligt, heb je echt niet veel vermogen nodig. Daar mag nog de beste ophanging van de wereld onder hangen.

Klopt, dat herinner ik me nog van mijn E90 met de volle 136 pk. In combinatie met nat weer en wat bochten was dat soms interessant rijden...
 
Maar uw ESP staat op om dat te voorkomen ... Ge moet dat specifiek gaan uitzetten om te kunnen oversturen.
Inderdaad. Maar dat staat los van het aantal pk's dat je nodig hebt.

In Sport heeft m'n 4 zelfs met xDrive weinig moeite om wat scheef te gaan op het natte hoor :)
In Comfort nog niet direct geprobeerd...
Maar de ESP voorkomt normaal wel dat je je drift kunt uitrijden dacht ik.
Als ik begon te schuiven met mijn F20 116d greep die ESP zodanig in dat er niet te driften viel. Je zit dan gewoon in stukjes te schuiven.
Eenmaal de ESP uitstond, lukte het wel.

Op droog wegdek eigenlijk nooit geprobeerd, ik had niet veel zin in vroegtijdige slijtage van de banden :p .
Maar ik denk dat je echt al je bocht heel hard moet nemen wil je met een 116d kunnen driften op droog wegdek.
 
Idd ik kan ook rare toeren uithalen met die xDrive in sport. Da's trouwens wel vreemd met een AWD, beetje onvoorspelbaar zelfs imo.

Eerlijk gezegd vind ik het minder aangenaam, er is wat slip, gaat wat scheef, maar dan trekt de ESP het ineens wel weer allemaal samen en bokt ge raar terug. Op zich wel veiliger denk ik, maar als passagier lijkt het me ook niet heel tof :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Amai, ik wist niet dat BMW’s zo’n brolophanging hebben vanachter. Zelfs bij een simpele Amerikaan genre Mustang heb je daar wat PK’s voor nodig. :p
Ik verschiet hier toch ook vaak hoe ze hier spreken dat uw achterkant makkelijk los breekt.

Heb zelf ook nog een lange tijd met een BMW 116i gereden. Bij nat weer als ik wat wou “driften”, dan moest ik toch serieus met mijn koppeling spelen om die achterkant dwars te leggen. (Uiteraard dsc volledig afzetten anders trok de auto u vanzelf weer recht)

Ik denk dat er bij een paar mensen hier best eens wat nieuwe banden onder mogen. :unsure:
 
Eerlijk gezegd vind ik het minder aangenaam, er is wat slip, gaat wat scheef, maar dan trekt de ESP het ineens wel weer allemaal samen en bokt ge raar terug. Op zich wel veiliger denk ik, maar als passagier lijkt het me ook niet heel tof :)
Is bij gewone ESP ook al he. Je schuift een beetje (in sportstand) en dan grijpt die in en trekt alles ineens recht. Als het dan schuift, vind ik het ook beter dat niet zo abrupt stopt (want je stuurt automatisch al tegen). Maar ik heb liever dat het niet onbedoeld schuift eigenlijk :p
 
Ik verschiet hier toch ook vaak hoe ze hier spreken dat uw achterkant makkelijk los breekt.

Heb zelf ook nog een lange tijd met een BMW 116i gereden. Bij nat weer als ik wat wou “driften”, dan moest ik toch serieus met mijn koppeling spelen om die achterkant dwars te leggen. (Uiteraard dsc volledig afzetten anders trok de auto u vanzelf weer recht)

Ik denk dat er bij een paar mensen hier best eens wat nieuwe banden onder mogen. :unsure:
Maar spelen met je koppeling is toch makkelijk? :unsure:
Zeker eenmaal de ESP uitgezet is, kan je al wat spelen.
Ik had alleszins zeer goeie banden.
En het type van de weg doet ook veel, op asfalt gaat het een pak makkelijker dan op beton.
 
Is bij gewone ESP ook al he. Je schuift een beetje (in sportstand) en dan grijpt die in en trekt alles ineens recht. Als het dan schuift, vind ik het ook beter dat niet zo abrupt stopt (want je stuurt automatisch al tegen). Maar ik heb liever dat het niet onbedoeld schuift eigenlijk :p

Wie zegt dat het onbedoeld is? :unsure:

😂
 
Wie zegt dat het onbedoeld is? :unsure:

😂
De Porsche doet trouwens met ESP volledig op nog gewoon een drift bij nat wegdek. Een beetje wat je bij meeste auto's in "Sport" krijgt. Bij de i30 was het trickier, want ESP grijpt daar in op het onderstuur (afremmen), maar door af te remmen kreeg die dan lift-off overstuur waardoor ge een FWD auto hebt die eerder zal oversturen dan ondersturen... Zeker in die sportmodus geeft dat een raar effect.
 
Maar spelen met je koppeling is toch makkelijk? :unsure:
Zeker eenmaal de ESP uitgezet is, kan je al wat spelen.
Ik had alleszins zeer goeie banden.
En het type van de weg doet ook veel, op asfalt gaat het een pak makkelijker dan op beton.

De opmerking was dat je met een bmw makkelijk u kont kunt laten uitbreken, banden goed oproken, zelfs met een 116D. (Omdat hier vaker wordt gezegd dat je met RWD echt moet uitzien. Las ik zo'n opmerking eerder van: Gewoon goed wat gas geven is voldoende)

Als ik mijn 116i deftig wou laten uitbreken dan moest het wegdek er goed nat bij leggen. DSC afzetten en dan toeren maken en uw koppeling laten schieten. Driften kun je niet spreken want dat vermogen was te beperkt daarvoor bij nat wegdek (je zult mss hier en daar was asfalt vinden dat wel glad genoeg is). Ik moest toch wachten tot er sneeuw of ijzel lag om dat te doen. Over banden oproken was helemaal geen spraken. :unsure:
 
Laatst bewerkt:
De opmerking was dat je met een bmw makkelijk u kont kunt laten uitbreken, banden goed oproken, zelfs met een 116D. (Omdat hier vaker wordt gezegd dat je met RWD echt moet uitzien. Las ik zo'n opmerking eerder van: Gewoon goed wat gas geven is voldoende)
Ik denk dat je dat verkeerd opgevat hebt dan. De stelling was gewoon dat je geen 500pk nodig hebt om te kunnen driften, maar dat zoiets ook kan met heel weinig vermogen.
Als ik mijn 116i deftig wou laten uitbreken dan moest het wegdek er goed nat bij leggen. DSC afzetten en dan toeren maken en uw koppeling laten schieten. Driften kun je niet spreken want dat vermogen was te beperkt daarvoor bij nat wegdek (je zult mss hier en daar was asfalt vinden dat wel glad genoeg is). Ik moest toch wachten tot er sneeuw of ijzel lag om dat te doen. Over banden oproken was helemaal geen spraken. :unsure:
Ik hoefde zelfs niet met de koppeling te spelen, pak je bocht hard genoeg en je breekt vanzelf uit. En dan hoef je alleen maar gas bij te geven om de drift vast te houden.
En het meeste asfalt dat ik tegengekomen ben leent zich daar perfect doe. Dus was het gewoon kwestie van plaatsen te vinden waar je genoeg ruimte had om eens wat te spelen.
En in de winter was het al helemaal fun, dan kon je aan 10km/u driften door alle bochten :D
 
Maar uw ESP staat op om dat te voorkomen ... Ge moet dat specifiek gaan uitzetten om te kunnen oversturen.
ES wat??!
Al die elektronische rotzooi codeer je toch standaard uit :unsure:

Nee voor de duidelijkheid moet je geen hulpmiddelen aan hebben die net hetgeen je wilt gaan tegenwerken. :p
Maar zonder die hulpmiddelen is het echt niet zo moeilijk hoor, als het nat ligt een koud kunstje.
Als het droog is moet je wel specifiek het uitlokken. Het is niet van “ik pak hier een bocht en heel de staart begint te zwiepen”, stel u voor :p

Ik heb voor oktober nog een paar plaatsen vrij in mijn cursus "hoe jaag ik MrKend54l op stang".
😉
Met een gebrek van kennis jaag je mij niet op stang hoor :p
De opmerking was dat je met een bmw makkelijk u kont kunt laten uitbreken, banden goed oproken, zelfs met een 116D. (Omdat hier vaker wordt gezegd dat je met RWD echt moet uitzien. Las ik zo'n opmerking eerder van: Gewoon goed wat gas geven is voldoende)

Als ik mijn 116i deftig wou laten uitbreken dan moest het wegdek er goed nat bij leggen. DSC afzetten en dan toeren maken en uw koppeling laten schieten. Driften kun je niet spreken want dat vermogen was te beperkt daarvoor bij nat wegdek (je zult mss hier en daar was asfalt vinden dat wel glad genoeg is). Ik moest toch wachten tot er sneeuw of ijzel lag om dat te doen. Over banden oproken was helemaal geen spraken. :unsure:

Laat je de hulpmiddelen aanstaan dan regelt die alles voor u. Zeker bij droog wegdek is er zero risico als je niet zoals een maloot met een BMW met meer dan 300pk rijdt en bij een bocht plankgas geeft.
Maar met hulpmiddelen krijg je een serieuze snok en trekt hij zich recht. Of nog voor hij maar een beetje scheef gaat trekt hij al bij zonder dat je iets voelt.

Ligt het nat dan is de kans dat je uitbreekt wel wat groter als je niet oplet.

Maar zet je de hulpmiddelen uit dan is nat tout court opletten want dan heb je geen redende engel meer. En beginnen schuiven is beginnen schuiven. Schuif je dan blijf je ook schuiven als je zelf niks doet.
Bij droog is de kans een heel stuk kleiner, dan moet je het al gaan uitlokken. Maar zelfs dat uitlokken is niet zo heel moeilijk hoor. En je hebt daar echt geen massa aan vermogen voor nodig, het helpt natuurlijk wel als je het hebt.
 
Ik hoefde zelfs niet met de koppeling te spelen, pak je bocht hard genoeg en je breekt vanzelf uit. En dan hoef je alleen maar gas bij te geven om de drift vast te houden.
En het meeste asfalt dat ik tegengekomen ben leent zich daar perfect doe. Dus was het gewoon kwestie van plaatsen te vinden waar je genoeg ruimte had om eens wat te spelen.
En in de winter was het al helemaal fun, dan kon je aan 10km/u driften door alle bochten :D
Ik had mijn koppeling toch wel nodig om mijn tractie zodanig te breken dat u achterkant deftig loskomt. (Met mijn 116i, nu is dat een ander verhaal)

Bij nat weer een bocht snel pakken krijg ik eerder onderstuur en gebruikte ik de koppeling om dat te breken en naar overstuur te gaan. Gewoon gas bijgeven was bij mij onderstuur behouden.
 
Laat je de hulpmiddelen aanstaan dan regelt die alles voor u. Zeker bij droog wegdek is er zero risico als je niet zoals een maloot met een BMW met meer dan 300pk rijdt en bij een bocht plankgas geeft.
Maar met hulpmiddelen krijg je een serieuze snok en trekt hij zich recht. Of nog voor hij maar een beetje scheef gaat trekt hij al bij zonder dat je iets voelt.

Ligt het nat dan is de kans dat je uitbreekt wel wat groter als je niet oplet.

Maar zet je de hulpmiddelen uit dan is nat tout court opletten want dan heb je geen redende engel meer. En beginnen schuiven is beginnen schuiven. Schuif je dan blijf je ook schuiven als je zelf niks doet.
Bij droog is de kans een heel stuk kleiner, dan moet je het al gaan uitlokken. Maar zelfs dat uitlokken is niet zo heel moeilijk hoor. En je hebt daar echt geen massa aan vermogen voor nodig, het helpt natuurlijk wel als je het hebt.
Ik vind daarmee dat de hedendaagse hulpsystemen ongelooflijk werken. Je moet al serieus de hooligan uithangen om u zodanig te doen uitbreken dat je uw controle kwijt raakt.

Ik rij met +400pk op de achterwielen rond en durf perfect een kick down te doen als het wegdek nat ligt. Je voelt dat de achterkant wat licht is op momenten, maar over uitbreken spreek ik dan niet echt. Je versnelt dan ook amper, want systeem houd in.

Ik kan die dan nog in MDM mode zetten, waarbij tractie controle afstaat en uw DSC milder wordt. Dan laat die uw wel toe om verder uit te breken, maar trekt die uw ook gelijk terug recht. Enkel uw stuur in de juiste richting en klaar. Dus spreek je over mooi uitbreken, maar driften ook niet.
Durf ik zelf tegen mijn vriendin te zeggen neem hier de afslag maar en drukt pedaal maar eens volledig in tegen het einde van de bocht en gaat hem wat uitbreken.

Als ik ga driften op locatie (waar alles nat gehouden wordt) en ik zet niet alles uit dan ben ik gewoon aan het ondersturen.

Bij nat weer is dan meestal ook het moment dat bij mij alles uit gaat. :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan