Auto Met welke auto heb je al gereden, en wat waren je ervaringen er mee?

Bij Porsche is dat eigenlijk wel grappig. Iedereen ziet dat nog steeds vooral als een merk dat sportwagens maakt. Terwijl ze eigenlijk voor SUV's verkopen :p.
Maar het rijgedrag van die SUV's is dan wel weer veel sportiever dan bij andere merken.
 
Vandaag M4 en M8 op Zolder gereden. M8 is een beest op het rechte stuk, maar de M4 is zoveel leuker om mee te rijden. Ook opvallend dat BMW duidelijk een goeie keuze heeft gemaakt met de dct te laten vallen. Die gewone bak rijdt eigenlijk zalig in die wagens (als je hem in de juiste modus zet).
Maar op het rechte stuk wordt het verschil tussen 510 en 630pk wel heel duidelijk...
 
Vandaag M4 en M8 op Zolder gereden. M8 is een beest op het rechte stuk, maar de M4 is zoveel leuker om mee te rijden. Ook opvallend dat BMW duidelijk een goeie keuze heeft gemaakt met de dct te laten vallen. Die gewone bak rijdt eigenlijk zalig in die wagens (als je hem in de juiste modus zet).
Maar op het rechte stuk wordt het verschil tussen 510 en 630pk wel heel duidelijk...
Leuke dag precies! Welke koos je als daily?
 
Leuke dag precies! Welke koos je als daily?
Gezien de weinige km's die ik doe, de M3. M8 is beter als je pakweg elke dag 500km moet doen, maar met de afstanden in België komt die auto eigenlijk niet tot zijn recht.
Instructeurs zeiden ook dat op bvb Spa de M8 wel beter is door de lange stukken die veel vermogen vragen, kan ik wel volgen.

Wel opvallend, de andere treintjes (Audi, Porsche en Mercedes) reden een heel pak trager. Als je dus ooit zoiets wil doen, is het wel bij BMW dat je moet zijn. En een beetje geluk hebben met uw andere piloot (BMW heeft altijd 1 leidende auto en dan 2 deelnemers er achter). Als je beide chauffeurs hebt met wat ervaring dan trekken ze echt stevig door. Tot op het punt dat er wel wat 4-wiel driftjes aan te pas komen.

Op een gegeven moment zaten we al een tijdje vast achter het Audi-treintje, en toen we daar voorbij waren wou de instructeur zich eens uitleven, dat waren toch een paar rondjes een pak dichter op de limiet dan ik ooit met de i30N gedurfd heb :p. De andere instructeur zei ook wel dat het in onze groep precies wel heel vlot ging (hebben ze ook gedubbeld op een 20min Stint...) Maar dat is dus geluk hebben van wie er in uw groep zit.
 
Wel opvallend, de andere treintjes (Audi, Porsche en Mercedes) reden een heel pak trager. Als je dus ooit zoiets wil doen, is het wel bij BMW dat je moet zijn.
BMW was daar niet alleen? Mijn ouders hebben al eens zo'n evenement van Audi gedaan in Spa Francorchamps en toen waren er geen andere merken aanwezig.
 
BMW was daar niet alleen? Mijn ouders hebben al eens zo'n evenement van Audi gedaan in Spa Francorchamps en toen waren er geen andere merken aanwezig.
Nu niet omdat het "Petrolhead Sundays" is. Maar als je op andere (week-dagen) gaat zijn ze volgens mij wel alleen maar dan met meer treintjes van BMW/Mini zelf.
 
Zou natuurlijk ook maar erg zijn van niet :p
En misschien ook wel zo dat de dubbele viercilinder ook wel een verschil geeft :p
Het rare is dat het snelheidsgevoel een pak lager ligt. Je komt dus op het rechte stuk achter die M4, en je moet bijna direct gas lossen terwijl je het gevoel hebt dat je helemaal nog niet snel gaat. Maar die M4 is dan dus gewoon plankgas aan het geven. De M4 geeft hierdoor ook veel meer vertrouwen, want in de M8 lijkt alles "traag" waardoor je eigenlijk wel snel de bocht in gaat en het soms wel serieus corrigeren is.
 
Het rare is dat het snelheidsgevoel een pak lager ligt. Je komt dus op het rechte stuk achter die M4, en je moet bijna direct gas lossen terwijl je het gevoel hebt dat je helemaal nog niet snel gaat. Maar die M4 is dan dus gewoon plankgas aan het geven. De M4 geeft hierdoor ook veel meer vertrouwen, want in de M8 lijkt alles "traag" waardoor je eigenlijk wel snel de bocht in gaat en het soms wel serieus corrigeren is.
Is het dan ook niet meer een feit dat een M8 beter isoleert en iets rustiger afgeveerd is.
Het is niet dat een M8 zoveel groter is ofzo. En je zal de motor iets minder moet pushen om hetzelfde qua performance te bereiken. Maar hij zal nog altijd wel vrij diep moeten gaan om te kunnen volgen.

De M4 is naar mijn gevoel speelser en veel meer track beest. Misschien dat BMW mij ook is moet uitnodigen zodat ik het zelf ook eens kan testen :p
 
Is het dan ook niet meer een feit dat een M8 beter isoleert en iets rustiger afgeveerd is.
Het is niet dat een M8 zoveel groter is ofzo. En je zal de motor iets minder moet pushen om hetzelfde qua performance te bereiken. Maar hij zal nog altijd wel vrij diep moeten gaan om te kunnen volgen.

De M4 is naar mijn gevoel speelser en veel meer track beest. Misschien dat BMW mij ook is moet uitnodigen zodat ik het zelf ook eens kan testen :p
https://www.bmw.be/nl/events/petrolhead-2021.html Laat u gaan :p

Beter isolatie, langere wielbasis. Maar het verschil op een recht stuk zit wel echt puur in het vermogen natuurlijk (want hij moet ook 250kg extra meetrekken...). En dan is het écht heel raar dat ge van de gas kunt gaan terwijl een M4 voor uw neus volgas aan het optrekken is :p.
 
En hoeveel korting is dat dan? 50%? :unsure:
495€ voor een halve dag dan. Dus toch bijna 50% ja :p
Maar dan moet ik wel eens navragen of ik die tickets voor iemand anders kan kopen eigenlijk ... Of je kan zelf een BMW kopen en dan krijg je ook die codes.

Ik vermoed zelfs dat als je een bedrijfswagen hebt, en je rijdt naar uw dealer en legt uit dat jij de bestuurder bent maar de firma de eigenaar, dat ze u ook wel op die lijst zetten voor die codes...
 
Je hebt binnen BMW nog zo'n fancy "gentlemen" club waar je bij mag horen vanaf je een X5 koopt, ik vermoed dat die ook meer gedaan krijgen :p
Zijn er eigenlijk nog automerken die dat doen?
Ik meen me te herinneren dat er bij Mercedes ook iets met AMG is. Maar van Audi of Land Rover bv heb ik geen weet van zo'n clubjes.
 
Zijn er eigenlijk nog automerken die dat doen?
Ik meen me te herinneren dat er bij Mercedes ook iets met AMG is. Maar van Audi of Land Rover bv heb ik geen weet van zo'n clubjes.
Zo trackdays zijn er dus zeker wel van Audi (RS), Mercedes (AMG) en Porsche (van uit de concessie zelf). Hyundai had ook hun eigen "N-clubje" maar die organiseerden eigenlijk gewoon 1x per jaar een rondrit. Abarth heeft het ook zeker. Ferrari ook (wel nog een héél pak exclusiever daar).
Ik vermoed dat de meeste merken dat wel hebben voor hun sportieve "sub-brands" of net voor hun heel luxueuze wagens. Een deel van de prijs die je betaalt voor die auto's is voor de experience en als merk doe je er dan slim aan om er voor te zorgen dat mensen aan u gebonden blijven ...
 
Zo trackdays zijn er dus zeker wel van Audi (RS), Mercedes (AMG) en Porsche (van uit de concessie zelf). Hyundai had ook hun eigen "N-clubje" maar die organiseerden eigenlijk gewoon 1x per jaar een rondrit. Abarth heeft het ook zeker. Ferrari ook (wel nog een héél pak exclusiever daar).
Ik vermoed dat de meeste merken dat wel hebben voor hun sportieve "sub-brands" of net voor hun heel luxueuze wagens. Een deel van de prijs die je betaalt voor die auto's is voor de experience en als merk doe je er dan slim aan om er voor te zorgen dat mensen aan u gebonden blijven ...
Ja trackdays enzo heb je wel bij elk merk met sportieve modellen. Maar ik doel eerder op een 'exclusief clubje' waar je bij hoort als je een nieuw model bij hen koopt (Ferrari bv) of als je een model van de duurdere klasse koopt (BMW M-club of die BMW Gentleman club dan bv).

Want voor de meeste van die trackdays kan jan en alleman zich inschrijven, of ze nu een auto hebben van dat merk of niet.
 
Terug
Bovenaan