Auto Met welke auto heb je al gereden, en wat waren je ervaringen er mee?

Ja dat was een historie bij mijn 335i..

Officiële BMW garage (was toen een premium wagen), verkoper zei dat ik me wel even mocht laten gaan tijdens de testrit...'rij maar zoals het de jouwe zou zijn' waren zijn woorden.

Turbos gescheurd, hpfp kapot, en nog wat vodden. Letterlijk alle lampjes op die tableau schoten aan. Tegen 10 per uur terug naar die garage met ambetant nieuws. Hij dacht eerst dat het voor te lachen was..

Heeft me nadien die bon laten zien. Meer dan 6000eur... Hebben ze me niks van proberen in mijn nek smijten :p wel die wagen gekocht na die herstellingen lol
Achteraf nog veel kosten aan gehad? :biglaugh:
 
Nog eens een hpfp. Was wel een teer punt. En olie in het inlaat circuit konden ze ook last van hebben.

En ergens een dom probleem met een darmpje in de benzine tank dat verduurd was. 10eur stukje, maar echt dagen naar gezocht. Toen hebben ze zotte toeren uitgehaald (op een gegeven moment zelf die cilinderkop beginnen parelstralen) en heb ik me eens kwaad moeten maken. Ik had hun meermaals aangeven dat dat met de benzine tank te maken had. Na wat discussie die hele grap ook niet moeten betalen gelukkig.

*Edit: en dan die hele remmerij na een circuit dagje. Was toch ook ne zuren voor zover ik het me herinner. Wel complimenten gehad van van een Porsche GT3 rijder die me niet voorbij kon. (Beiden amateur he, die was daar zeker geen limieten van zijn auto aan het opzoeken. Maar kom, die reed wel op zijn limiet zeg maar. Met het verschil dat hij wat fun had gehad en ik m'n boel kapot gereden had op die pakweg 15-20 ronden)
 
*Edit: en dan die hele remmerij na een circuit dagje. Was toch ook ne zuren voor zover ik het me herinner. Wel complimenten gehad van van een Porsche GT3 rijder die me niet voorbij kon. (Beiden amateur he, die was daar zeker geen limieten van zijn auto aan het opzoeken. Maar kom, die reed wel op zijn limiet zeg maar. Met het verschil dat hij wat fun had gehad en ik m'n boel kapot gereden had op die pakweg 15-20 ronden)
Niet heel onlogisch natuurlijk :p
Die remmen zijn super voor op de openbare weg te rijden en zelfs te zwijnen. Maar die zijn niet bemeten om zo lang hoge prestaties te leveren :p
 
Niet heel onlogisch natuurlijk :p
Die remmen zijn super voor op de openbare weg te rijden en zelfs te zwijnen. Maar die zijn niet bemeten om zo lang hoge prestaties te leveren :p

Neen zo blijkt :p

Dat waren grotere schijven bij een 335 nochtans. Had dat wat beter van kwaliteit ingeschat. Eerste rondes rijdt je nog wat normaal, maar eens je wat hard gaat rijden was dat er toch allemaal snel aan vond ik toen. Toch wat ontgoocheld in al bij al :p
 
Misschien ineens ook een vraagje, want ik ben er nog niet 100% uit: 440i RWD of xDrive? Wie prefereert wat? 🙂
Met wat meer vermogen, altijd XDrive. Sure, voor de purist is RWD natuurlijk leuk, maar zeg nu eerlijk, hoeveel keer zal het gebeuren dat jij of je vrouw ergens die auto gaat laten uitbreken in de bochten, laat staan dat je er circuit mee gaat doen.

Nee, XDrive is echt een zaligheid, die grip is echt zalig.
 
hoeveel keer zal het gebeuren dat jij of je vrouw ergens die auto gaat laten uitbreken in de bochten
Euhm... :thinking:

Ik doe dat toch best vaak... Je zal me niet snel betrappen bij het rond een rond punt banden oproken, maar ik vind dat toch echt fijn om als je er niemand mee stoort even door een bocht te oversturen... Anders blijf je toch gewoon beter bij Audi of zo?
 
Euhm... :thinking:

Ik doe dat toch best vaak... Je zal me niet snel betrappen bij het rond een rond punt banden oproken, maar ik vind dat toch echt fijn om als je er niemand mee stoort even door een bocht te oversturen... Anders blijf je toch gewoon beter bij Audi of zo?
Dus de enige reden om een BMW te kopen is voor u de RWD? Anders koop je beter een Audi? Toch heel kort door de bocht (pun intended).
 
Dus de enige reden om een BMW te kopen is voor u de RWD? Anders koop je beter een Audi? Toch heel kort door de bocht (pun intended).
Hehe, neen, niet de enige maar de rijbeleving is een belangrijke... Het verschil is nogal groot vind ik persoonlijk met producten uit de VAG groep (geen ervaring met PSA). Als je een wat zwaardere motorisatie kiest is mijn redenering dat je die meerkost deels als hobby ziet, omdat je plezier ervaart in het vermogen + de rijeigenschappen van je chassis... Voor mij (en dat is slechts een mening) is RWD een belangrijk onderdeel van die rijeigenschappen. Ik hoor dat de nieuwere xDrive rear biased is, op mijn model was dat nog niet en ik heb een xDrive gereden en dat vond ik helemaal niet fijn qua beleving. Op de G21 (non m-light) heb ik ook al een xDrive getest en ook dat vond ik te steriel.
Die referentie naar Audi is inderdaad wat kort door de bocht, als je graag met veel vermogen veel grip hebt of 4 keer jaar in Les Arcs zit dan moet je maar xDrive nemen denk ik... Just not my cuppa.
 
Hehe, neen, niet de enige maar de rijbeleving is een belangrijke... Het verschil is nogal groot vind ik persoonlijk met producten uit de VAG groep (geen ervaring met PSA). Als je een wat zwaardere motorisatie kiest is mijn redenering dat je die meerkost deels als hobby ziet, omdat je plezier ervaart in het vermogen + de rijeigenschappen van je chassis... Voor mij (en dat is slechts een mening) is RWD een belangrijk onderdeel van die rijeigenschappen. Ik hoor dat de nieuwere xDrive rear biased is, op mijn model was dat nog niet en ik heb een xDrive gereden en dat vond ik helemaal niet fijn qua beleving. Op de G21 (non m-light) heb ik ook al een xDrive getest en ook dat vond ik te steriel.
Die referentie naar Audi is inderdaad wat kort door de bocht, als je graag met veel vermogen veel grip hebt of 4 keer jaar in Les Arcs zit dan moet je maar xDrive nemen denk ik... Just not my cuppa.
De mensen die een een BMW kopen om die eens goed te laten uitbreken af en toe zijn echt een minderheid hoor.

De meesten willen gewoon een goede, degelijke, soms wat sportievere premium met een goed rijgedrag, al dan niet met veel vermogen.

En dan is, bij wat meer vermogen, die XDrive voor dagelijks gebruik en normaal rijgedrag gewoon aangenamer imo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
De mensen die een een BMW kopen om die eens goed te laten uitbreken af en toe zijn echt een minderheid hoor.

De meesten willen gewoon een goede, degelijke, soms wat sportievere premium met een goed rijgedrag, al dan niet met veel vermogen.

En dan is, bij wat meer vermogen, die XDrive voor dagelijks gebruik en normaal rijgedrag gewoon aangenamer imo.

Misschien, maar de overweging hier was een 440i. Dat is zo wat het sportiefste non-M chassis dat er te koop was met de zwaarste motorisatie. We hebben het hier niet over een X1 18i he.
 
Misschien, maar de overweging hier was een 440i. Dat is zo wat het sportiefste non-M chassis dat er te koop was met de zwaarste motorisatie. We hebben het hier niet over een X1 18i he.
Maar in sport + kun je met xDrive toch ook al wat meer spelen? Bij de G reeks toch.
 
Misschien, maar de overweging hier was een 440i. Dat is zo wat het sportiefste non-M chassis dat er te koop was met de zwaarste motorisatie. We hebben het hier niet over een X1 18i he.
Akkoord dat die 440i RWD zeker een leuke optie is voor de purist. Maar hier is het volgens mij eerder de 2de wagen vnl voor zijn vrouw. En mag het zeker fun zijn (anders zoek je natuurlijke niet in die categorie) gekoppeld aan comfort. Dan is XDrive daarin gewoon ideaal imo.

Ik heb zelf een 530D Touring XDrive, dat is er nu eens eentje die gewoon veel leuker rijdt met XDrive. Is nu niet echt een model dat zich leent om met RWD wat te gaan schuiven en driften op verlaten baantjes, maar door die XDrive kan je er wel vlot en sportief mee door de bochten scheuren.
 
En dan is, bij wat meer vermogen, die XDrive voor dagelijks gebruik en normaal rijgedrag gewoon aangenamer imo.
Ik zie daar de meerwaarde dan niet van in.
Als je normaal rijdt dan heb je toch geen “last” van die RWD?

Ik zou voor xdrive kiezen wanneer ik tijdens moeilijkere omstandigheden ook wil pushen en liefst zo veel mogelijk grip wil hebben. Dan begin je te merken dat je moet uitzien met rwd, maar dat maakt het voor mij dan ook net leuk (maar snap zeker dat niet iedereen zo denkt en niks mis mee.)
 
Ik zie daar de meerwaarde dan niet van in.
Als je normaal rijdt dan heb je toch geen “last” van die RWD?

Ik zou voor xdrive kiezen wanneer ik tijdens moeilijkere omstandigheden ook wil pushen en liefst zo veel mogelijk grip wil hebben. Dan begin je te merken dat je moet uitzien met rwd, maar dat maakt het voor mij dan ook net leuk (maar snap zeker dat niet iedereen zo denkt en niks mis mee.)
Voor mij is normaal rijden wel goed doorsjezen :tongue:. Maar niet noodzakelijk laten uitbreken. Dan is die XDrive wel top, zeker als het wat gladder en natter ligt.

Maar idd, wanneer je gewoon gezapig door het verkeer gaat dan is XDrive ook zeker niet nodig.
 
Ik persoonlijk val unaniem in het Xdrive kamp :unsure:. Allez toch zeker voor een daily waar de vrouw veel mee rijdt.

In mijn persoonlijk geval komt daar ook nog bij dat ik 5 keer per jaar in de bergen zit, en dan was de keuze snel gemaakt om een Xdrive te zoeken.
 
Zeker, dat is die rear biased (ik dacht alleen in de M-light en M modellen?). Een F 440i heeft dat niet...
Van waar heb je dat?
xDrive is al sinds oudsher een RWD die ook de voorwielen kan aansturen indien gewenst of nodig.
De bias ligt nog altijd op de achterwielen. Maar dat betekent niet dat je ineens daar mee kan schuiven, net dat is weer dat xDrive gegeven, als de achterwielen het niet trekken brengt hij ook vermogen naar voor.
 
Van waar heb je dat?
xDrive is al sinds oudsher een RWD die ook de voorwielen kan aansturen indien gewenst of nodig.
De bias ligt nog altijd op de achterwielen. Maar dat betekent niet dat je ineens daar mee kan schuiven, net dat is weer dat xDrive gegeven, als de achterwielen het niet trekken brengt hij ook vermogen naar voor.
Ik denk dat hij bedoelt dat je nu ook de traction control zo kan instellen dat je kan powersliden met een x-drive ipv dat hij u eruit gaat trekken met de voorwielen.
xDrive is volgens mij altijd rwd-biased geweest idd (net zoals het systeem van Mercedes trouwens)
 
Terug
Bovenaan