Mjah ik weet niet hoe uw collega tekeer gaat met zijn wagen, maar mijn broer kwam écht niet aan de 12k voor 40k km hoor. En onze onderhoudjes kostten quasi evenveel gewoon. Banden waren hetzelfde (en hangen ook af van rijgedrag), alleen beetje duurder voor hem vanwege een grotere velg. En hij had de M-performance remmen dus dat was ook wat duurder om te laten vervangen, maar dat duurt wel even voor je die moet laten wisselen.
En mijn P zeros zijn echt wel gewoon meegegaan tot 40k km. Groot onderhoud op 36k (750-ish euro), banden vervangen op 42k.
Maar goed je moet de som maar eens maken voor een groot onderhoud, 115€/bougie maal 6 is al 690€ + de forfait voor bougies te vervangen is 50 minuten ofwel 10 PE (daar ga ik toch vanuit, dat is toch wat ze bij mij aanrekenen voor 4 bougies) dat is dus 6,66 maal 10 is dus 66€.
Dus je zit al zuiver op 756€ enkel voor uw bougies nog maar.
Een klein onderhoud voor 600€ en een groot voor 1000€ lijkt me da realistisch. Pak dan nog 600€ voor de banden en je zit op 2200€.
Let op dit zijn geen exacte cijfers eh, hij gaf mij de grootorde van kosten van 2200€ voor een kleine + grote beurt + setje P zero's.
Hij raamde de totaalkost over twee jaar op 12k€. Rekening houdend met zijn gemiddeld verbruik van 8l aan 1,6€ en alle onderhoud plus verzekering en taxen.
Hij hield het bewust niet bij, maar zal alvast niet minder zijn.
Van zodra je uw wagen bij een BMW-stealer binnenrijdt dan weet je dat je genaaid wordt.
Maar zo een specialist of een onafhankelijke is ook niet altijd de betere keuze.
Een andere collega heeft zo zijn 4er eens binnen gestoken bij een specialist in duitsland (is een luxemburgse wagen, familie in luxemburg, luxemburg ligt dicht bij duitsland en de familie spreekt duits, een hele constructie dus) voor een onderhoud en vervangen van schijven en blokken.
Steekt daar 200€ in zijn zakken zeker, alles goed. Tot hij al vanaf seconde één een slepend geluid heeft, hij terug "nein Sir, das ist normal, diese Blöcke müssen sich abnutzen. Mach dir keine Sorgen!"
Oké bolt maar verder, tot hij na 2k km enkel maar erger wordt en de remeigenschappen echt te wensen over laten. Terug naar die duitser "
aber Sir, ich höre nichts. Bremsscheiben machen immer Geräusche. Und diese sollten so beißen. Mach dir keine Sorgen!".
Allez goed bolt maar verder, irritatie wordt groter, besluit hem dan toch maar bij de befaamde dealer in Lochristi binnen te steken.
"Ja maar meneer dat zijn geen BMW schijven eh. Geplaatst door een specialist? Ja meneer nee daar kunnen wij u niet mee helpen. Oplossen? Ja dat kan, maar dan moeten wij originele schijven en blokken monteren eh".
Dik 5k ver dus opnieuw nieuwe blokken en schijven, de combinatie is nog nooit zo stil en trefzeker geweest.
Wijlen desolation had ook zo een fijn verhaal over een BMW specialist.
Hij had mij het volledige verhaal in PM doorgestuurd op 9lives. Jammer dat ik daar niet meer aan kan.
Maar iedereen zal nog wel herinneren dat de turbo van zijn 328i lekte gelijk een zeef en dat diezelfde specialist ook al een M3 morte had gekregen.