Auto Met welke auto heb je al gereden, en wat waren je ervaringen er mee?

Bwa, daar neem je toch wel een risico vind ik. Als je een goede garage hebt gevonden is dat in orde, maar veel van die onafhankelijken zijn toch niet helemaal 'up to par'.

Zeker als je een premium selection hebt zou ik die bij de officiële dealer binnendoen. De service is daar doorgaans zo goed en met een wagen zoals dat wil je niet gaan besparen op controle en onderhoud. Met die premium had je onlangs zelfs nog gratis onderhoud voor 4 jaar ofzoiets.
Ik heb toch vaak mijn twijfels bij de kwaliteit van het onderhoud bij de officiële dealer tbh.. de kemels die ik daar al meegemaakt heb.

Bijvoorbeeld thuiskomen met de melding dat uw ruitenwisservloeistof op is.

Teruggereden, kappen ze het erin.. loopt er gewoon los uit. Slang vergeten terug te monteren...

Bodemplaat die loshing: 'die klikt er gewoon in meneer'

Nee ge moet die clip vervangen.

Ik kom thuis.. weer gerammel.. clip niet vervangen. Weer terug kunnen gaan.

En ik spreek hier over 2 dealers eigenlijk.

Ik ga nu ook gewoon bij een 'specialist' en die mens leeft voor auto's.. die doet dat met overgave en eigenlijk ook een stuk goedkoper.
 
Dat valt goed mee. Ik heb een 330 en mijn broer had een 540. Hij verbruikte rond de 10l/100km en ik 8,5l/100km. Tijdens uw fun-ritjes gaat dit 2-3 liter omhoog natuurlijk. Onderhoud is van dezelfde categorie, alle extra kostjes ivm performance stukken enzovoort smeren ze u ook al aan bij de 30i. Als mijn bougies worden vervangen zijn het 'sportbougies' en van die toestanden.
De info die ik heb gekregen van een collega met een G20 M340i is als volgt.
Intervallen op 20k km, bougies zijn ook de high performance bougies maar aan 115€/stuk terwijl de bougies bij de B48 bij mij 90€/stuk zijn.
Olie is standaard shizzle aan 22€/l, gaat 7l in dus een goeie 150€.
De P zero’s daar kwam hij geen hele cyclus van groot onderhoud mee toe.
Alles bij elkaar sprak hij over een volledige kostprijs per groot onderhoud cyclus van rond de 2200€. Dat is 2 jaar voor hem.
Dus alles bij elkaar voor 40k km te bollen koste hem dat 12k€.
 
De info die ik heb gekregen van een collega met een G20 M340i is als volgt.
Intervallen op 20k km, bougies zijn ook de high performance bougies maar aan 115€/stuk terwijl de bougies bij de B48 bij mij 90€/stuk zijn.
Olie is standaard shizzle aan 22€/l, gaat 7l in dus een goeie 150€.
De P zero’s daar kwam hij geen hele cyclus van groot onderhoud mee toe.
Alles bij elkaar sprak hij over een volledige kostprijs per groot onderhoud cyclus van rond de 2200€. Dat is 2 jaar voor hem.
Dus alles bij elkaar voor 40k km te bollen koste hem dat 12k€.
Mjah ik weet niet hoe uw collega tekeer gaat met zijn wagen, maar mijn broer kwam écht niet aan de 12k voor 40k km hoor. En onze onderhoudjes kostten quasi evenveel gewoon. Banden waren hetzelfde (en hangen ook af van rijgedrag), alleen beetje duurder voor hem vanwege een grotere velg. En hij had de M-performance remmen dus dat was ook wat duurder om te laten vervangen, maar dat duurt wel even voor je die moet laten wisselen.

En mijn P zeros zijn echt wel gewoon meegegaan tot 40k km. Groot onderhoud op 36k (750-ish euro), banden vervangen op 42k.
 
Mjah ik weet niet hoe uw collega tekeer gaat met zijn wagen, maar mijn broer kwam écht niet aan de 12k voor 40k km hoor. En onze onderhoudjes kostten quasi evenveel gewoon. Banden waren hetzelfde (en hangen ook af van rijgedrag), alleen beetje duurder voor hem vanwege een grotere velg. En hij had de M-performance remmen dus dat was ook wat duurder om te laten vervangen, maar dat duurt wel even voor je die moet laten wisselen.

En mijn P zeros zijn echt wel gewoon meegegaan tot 40k km. Groot onderhoud op 36k (750-ish euro), banden vervangen op 42k.
Ik heb 1200 euro onderhoud gehad aan de mijne op 55k km of zo, geen set banden versleten (welliswaar wissel zomer / winter set 18"). Dat is inc 1x 6 bougies, nieuwe remblokken vanvoor, remolie en verder alle normale olie en filters... Allemaal bij erkende garage. Gemiddeld verbruik is nu in Corona 9.2 l/100km, daarvoor met meer snelwegkm's eerder 8,5l/100km gemiddeld en dan rij ik niet als een pastoor...
 
Mjah ik weet niet hoe uw collega tekeer gaat met zijn wagen, maar mijn broer kwam écht niet aan de 12k voor 40k km hoor. En onze onderhoudjes kostten quasi evenveel gewoon. Banden waren hetzelfde (en hangen ook af van rijgedrag), alleen beetje duurder voor hem vanwege een grotere velg. En hij had de M-performance remmen dus dat was ook wat duurder om te laten vervangen, maar dat duurt wel even voor je die moet laten wisselen.

En mijn P zeros zijn echt wel gewoon meegegaan tot 40k km. Groot onderhoud op 36k (750-ish euro), banden vervangen op 42k.
Maar goed je moet de som maar eens maken voor een groot onderhoud, 115€/bougie maal 6 is al 690€ + de forfait voor bougies te vervangen is 50 minuten ofwel 10 PE (daar ga ik toch vanuit, dat is toch wat ze bij mij aanrekenen voor 4 bougies) dat is dus 6,66 maal 10 is dus 66€.
Dus je zit al zuiver op 756€ enkel voor uw bougies nog maar.
Een klein onderhoud voor 600€ en een groot voor 1000€ lijkt me da realistisch. Pak dan nog 600€ voor de banden en je zit op 2200€.
Let op dit zijn geen exacte cijfers eh, hij gaf mij de grootorde van kosten van 2200€ voor een kleine + grote beurt + setje P zero's.
Hij raamde de totaalkost over twee jaar op 12k€. Rekening houdend met zijn gemiddeld verbruik van 8l aan 1,6€ en alle onderhoud plus verzekering en taxen.
Hij hield het bewust niet bij, maar zal alvast niet minder zijn.

Van zodra je uw wagen bij een BMW-stealer binnenrijdt dan weet je dat je genaaid wordt.
Maar zo een specialist of een onafhankelijke is ook niet altijd de betere keuze.
Een andere collega heeft zo zijn 4er eens binnen gestoken bij een specialist in duitsland (is een luxemburgse wagen, familie in luxemburg, luxemburg ligt dicht bij duitsland en de familie spreekt duits, een hele constructie dus) voor een onderhoud en vervangen van schijven en blokken.
Steekt daar 200€ in zijn zakken zeker, alles goed. Tot hij al vanaf seconde één een slepend geluid heeft, hij terug "nein Sir, das ist normal, diese Blöcke müssen sich abnutzen. Mach dir keine Sorgen!"
Oké bolt maar verder, tot hij na 2k km enkel maar erger wordt en de remeigenschappen echt te wensen over laten. Terug naar die duitser "
aber Sir, ich höre nichts. Bremsscheiben machen immer Geräusche. Und diese sollten so beißen. Mach dir keine Sorgen!".
Allez goed bolt maar verder, irritatie wordt groter, besluit hem dan toch maar bij de befaamde dealer in Lochristi binnen te steken.
"Ja maar meneer dat zijn geen BMW schijven eh. Geplaatst door een specialist? Ja meneer nee daar kunnen wij u niet mee helpen. Oplossen? Ja dat kan, maar dan moeten wij originele schijven en blokken monteren eh".
Dik 5k ver dus opnieuw nieuwe blokken en schijven, de combinatie is nog nooit zo stil en trefzeker geweest.

Wijlen desolation had ook zo een fijn verhaal over een BMW specialist.
Hij had mij het volledige verhaal in PM doorgestuurd op 9lives. Jammer dat ik daar niet meer aan kan.
Maar iedereen zal nog wel herinneren dat de turbo van zijn 328i lekte gelijk een zeef en dat diezelfde specialist ook al een M3 morte had gekregen.
 
Laatst bewerkt:
Maar goed je moet de som maar eens maken voor een groot onderhoud, 115€/bougie maal 6 is al 690€ + de forfait voor bougies te vervangen is 50 minuten ofwel 10 PE (daar ga ik toch vanuit, dat is toch wat ze bij mij aanrekenen voor 4 bougies) dat is dus 6,66 maal 10 is dus 66€.
Dus je zit al zuiver op 756€ enkel voor uw bougies nog maar.
Een klein onderhoud voor 600€ en een groot voor 1000€ lijkt me da realistisch. Pak dan nog 600€ voor de banden en je zit op 2200€.
Let op dit zijn geen exacte cijfers eh, hij gaf mij de grootorde van kosten van 2200€ voor een kleine + grote beurt + setje P zero's.
Hij raamde de totaalkost over twee jaar op 12k€. Rekening houdend met zijn gemiddeld verbruik van 8l aan 1,6€ en alle onderhoud plus verzekering en taxen.
Hij hield het bewust niet bij, maar zal alvast niet minder zijn.

Van zodra je uw wagen bij een BMW-stealer binnenrijdt dan weet je dat je genaaid wordt.
Maar zo een specialist of een onafhankelijke is ook niet altijd de betere keuze.
Een andere collega heeft zo zijn 4er eens binnen gestoken bij een specialist in duitsland (is een luxemburgse wagen, familie in luxemburg, luxemburg ligt dicht bij duitsland en de familie spreekt duits, een hele constructie dus) voor een onderhoud en vervangen van schijven en blokken.
Steekt daar 200€ in zijn zakken zeker, alles goed. Tot hij al vanaf seconde één een slepend geluid heeft, hij terug "nein Sir, das ist normal, diese Blöcke müssen sich abnutzen. Mach dir keine Sorgen!"
Oké bolt maar verder, tot hij na 2k km enkel maar erger wordt en de remeigenschappen echt te wensen over laten. Terug naar die duitser "
aber Sir, ich höre nichts. Bremsscheiben machen immer Geräusche. Und diese sollten so beißen. Mach dir keine Sorgen!".
Allez goed bolt maar verder, irritatie wordt groter, besluit hem dan toch maar bij de befaamde dealer in Lochristi binnen te steken.
"Ja maar meneer dat zijn geen BMW schijven eh. Geplaatst door een specialist? Ja meneer nee daar kunnen wij u niet mee helpen. Oplossen? Ja dat kan, maar dan moeten wij originele schijven en blokken monteren eh".
Dik 5k ver dus opnieuw nieuwe blokken en schijven, de combinatie is nog nooit zo stil en trefzeker geweest.

Wijlen desolation had ook zo een fijn verhaal over een BMW specialist.
Hij had mij het volledige verhaal in PM doorgestuurd op 9lives. Jammer dat ik daar niet meer aan kan.
Maar iedereen zal nog wel herinneren dat de turbo van zijn 328i lekte gelijk een zeef en dat diezelfde specialist ook al een M3 morte had gekregen.
Ja, twee bougies extra natuurlijk, maar dat is echt niet dé kost die je gaat nekken met die wagens. Het verschil is op vlak van onderhoud tussen beide me texact dezelfde opties is echt verwaarloosbaar.

Zoals @zephir ook aantoont, zelfs met vervangen van de remblokken er bij gekletst zit hij aan 1200 euro. Als ik mijn remblokken laat vervangen bij een groot onderhoud zit ik ook meteen tegen de 1050-1100.

Ik en mijn broer betaalden amper verschillende bedragen, dat is gewoon wat ik heb gezien in de praktijk. Het bewijs wordt niet veel beter dan zelf de facturen te betalen. Die twee bougies en die extra liter olie gaan het absoluut niet maken, ondanks dat BMW de duurste olie ter wereld gebruikt.

Niet elke BMW dealer is hetzelfde inderdaad. Ik heb ervaring met één boertige dealer, maar Jorssen-Noord en Juma bijvoorbeeld hebben ons altijd uitmuntend geholpen. Ook nooit te beroerd geweest om een foutje toe te geven en instant te herstellen. Vooral dat laatste vind ik heel belangrijk.

Met hoe gekker de auto's worden de laatste tijd is een dealergarage toch steeds aantrekkelijker aan het worden. Als ik nog een E46 zou hebben staan, ga ik daarmee naar mijn lokale specialist, zoals ik ook deed met mijn E46. Maar met mijn huidige wagens ga ik toch liever bij officiële dealers. Zeker als ik heb ondervonden hoe goed ze mij daar voort helpen.
 
De info die ik heb gekregen van een collega met een G20 M340i is als volgt.
Intervallen op 20k km, bougies zijn ook de high performance bougies maar aan 115€/stuk terwijl de bougies bij de B48 bij mij 90€/stuk zijn.
Olie is standaard shizzle aan 22€/l, gaat 7l in dus een goeie 150€.
De P zero’s daar kwam hij geen hele cyclus van groot onderhoud mee toe.
Alles bij elkaar sprak hij over een volledige kostprijs per groot onderhoud cyclus van rond de 2200€. Dat is 2 jaar voor hem.
Dus alles bij elkaar voor 40k km te bollen koste hem dat 12k€.
Kan allemaal vrij goed kloppen, alhoewel er dan wel een omnium verzekering zal inzitten voor die prijs als ik snel reken.
Terwijl dat voor eniac niet van toepassing hoeft te zijn.

Idem met de km's.. ik deed daar bv maar de helft van. Als 2e wagen is dat wel iets anders he.

Maar als je dan alles herrekent naar 330i formaat, dan gaat dat de wereld niet schelen hoor. En laat dat nog 1000eur meer kosten over die 2j. Dat is imo een kleine prijs voor die wagen toch ? Rijden/tanken/verzekering moet je altijd he, zelfs met die astra. de MEERkost die valt heus wel mee voor het plezier dat je terug krijgt.

Ik zou die facturen eens moeten opzoeken, maar dat onderhoud viel ook wel mee. Was toen niet meer als mijn x5 die ik erna had. (zelfs die M3 was best te betalen hoor). Enkel op een circuitdag mijn remmen eens kapot gereden. 'gratis' op zolder mogen rijden was algouw voor '1200eur' eens op zolder mogen rijden :p
 
Kan allemaal vrij goed kloppen, alhoewel er dan wel een omnium verzekering zal inzitten voor die prijs als ik snel reken.
Terwijl dat voor eniac niet van toepassing hoeft te zijn.

Idem met de km's.. ik deed daar bv maar de helft van. Als 2e wagen is dat wel iets anders he.

Maar als je dan alles herrekent naar 330i formaat, dan gaat dat de wereld niet schelen hoor. En laat dat nog 1000eur meer kosten over die 2j. Dat is imo een kleine prijs voor die wagen toch ? Rijden/tanken/verzekering moet je altijd he, zelfs met die astra. de MEERkost die valt heus wel mee voor het plezier dat je terug krijgt.

Zo denk ik er ook allemaal wat over. 10K is heel royaal ingeschat qua jaarlijkse kilometers, ik denk niet dat die daar gaat raken. Brandstof kan me dus niet zoveel schelen. Verzekering... Moet nog even nadenken of dat omnium moet zijn, maar ik neig naar niet.

Komt allemaal wel goed qua kost. Ik moet alleen wel een juiste vinden 🙂

In Duitsland zie ik er nu weer een propere, maar 35K. Die van dinsdag was (net geen) 30K en stond proper, dus dat zou weer 5K erbij zijn. En het stopt natuurlijk wel ergens, zeker als tweede wagen 🙂
 
35k voor een 440i.. als die alles heeft wat je wil en een beperkte kilometerstand.. lijkt me dat een heel faire prijs tbh.
 
35k voor een 440i.. als die alles heeft wat je wil en een beperkte kilometerstand.. lijkt me dat een heel faire prijs tbh.
Op zich wel. Heeft meer opties dan die van dinsdag, en een jaar nieuwer.

Even over nadenken en misschien kijken of er wat te onderhandelen valt ook :)
 
330e touring, geen straf, maar had liever bij de B58 gebleven...
Begrijpelijke keuze.

Snap ook niet goed waarom er geen 545e Touring bestaat. Lijkt me toch een zalige combinatie tussen looks, vermogen, fiscaal vriendelijk en praktisch nut?
 
Begrijpelijke keuze.

Snap ook niet goed waarom er geen 545e Touring bestaat. Lijkt me toch een zalige combinatie tussen looks, vermogen, fiscaal vriendelijk en praktisch nut?
Idd, volgens mij is dat gewicht van het geheel vs mogelijkheden om een relevante grootte van batterijpack kwijt te kunnen in het chassis dat de doorslag geeft. Misschien dat het bij de LCI wel ineens kan? De F30 330e heeft bestaan, naar geen F31. Nu zijn en G20 en G21 330e's.

Ik heb liever de grootte van een 3 dan een 5 persoonlijk, inclusief de rijeigenschappen... Een touring met trekhaak is voor mij eigenlijk een must...
 
Idd, volgens mij is dat gewicht van het geheel vs mogelijkheden om een relevante grootte van batterijpack kwijt te kunnen in het chassis dat de doorslag geeft. Misschien dat het bij de LCI wel ineens kan? De F30 330e heeft bestaan, naar geen F31. Nu zijn en G20 en G21 330e's.

Ik heb liever de grootte van een 3 dan een 5 persoonlijk, inclusief de rijeigenschappen... Een touring met trekhaak is voor mij eigenlijk een must...
De LCI is nu al he, denk niet dat de 545e touring er nog gaat komen.

En ivm rijeigenschappen, uiteraard een groot verschil, maar ik heb die active steering optie waarbij uw achterwielen meedraaien en dat zorgt er echt voor dat de wagen een pak kleiner aanvoelt dan hij is. Blij dat ik dat genomen heb.
 
De LCI is nu al he, denk niet dat de 545e touring er nog gaat komen.

En ivm rijeigenschappen, uiteraard een groot verschil, maar ik heb die active steering optie waarbij uw achterwielen meedraaien en dat zorgt er echt voor dat de wagen een pak kleiner aanvoelt dan hij is. Blij dat ik dat genomen heb.
Ah, dan zal het (hopelijk) voor de volgende generatie zijn... Er komt ook nog die M3 touring ook... Dat lijkt me een super interessante wagen... Ooit, misschien :)

Ik wist eigenlijk niet dat de 5-reeks die optie had. Klinkt de moeite waard. Bij Porsche doen ze dat blijkbaar ook...
 
Terug
Bovenaan