Meerdere doden bij aanrijding tussen schoolbusje en trein

Staat dat ergens, dat dat in onderaanneming van was, of een bus van De Lijn? Kan dat precies niet zomaar terugvinden.
Heel veel schoolbussen hebben 0.0 te maken met de De Lijn.

Dit gaat op zijn Belgisch geregeld worden. De Lijn staat niet boven de wet? Ik denk dat ze wél boven de wet staan. En voor mij is er geen verschil tussen een wit-gele lijnbus en een witte bus van een onderaannemer.

Op zijn Belgisch: dwz geen concreet resultaat, een ongeval te wijten aan de toevalligheden van het leven.
Mja, omdat er "voor jou" geen verschil is, wil dat niet zeggen dat er in de realiteit ook geen verschil is natuurlijk. Het is trouwens ook irrelevant in feite. Net zoals je aanname dat het "op z'n Belgisch" zal worden geregeld.

Staat dat ergens, dat dat in onderaanneming van was, of een bus van De Lijn? Kan dat precies niet zomaar terugvinden.
Nee, het was een bus van een private maatschappij die met andere bussen als onderaannemer rijdt, maar in dit geval betrof het geen lijnbus.

Lijnbus? Het gaat toch over een bus die rijdt voor de school, waarvan de eigenaar toevallig ook als onderaannemer rijdt voor de Lijn?
De rit was weldegelijk in onderaanneming van De Lijn:

Bedrijf dat de busrit uitvoerde: "We zijn aangeslagen"​

Busbedrijf 't Ros Beiaard, dat de busrit in opdracht van De Lijn uitvoerde, wil zijn medeleven betuigen aan de nabestaanden van de slachtoffers van het dodelijke ongeval.

"Ikzelf en alle chauffeurs van ons bedrijf zijn aangeslagen door de gebeurtenissen van vanmorgen", zegt zaakvoerder Filip de Hauwere. "Voor de chauffeurs van ons bedrijf is er vandaag begeleiding, indien daar nood naar is."

Voor verdere commentaar verwijst hij door naar De Lijn. Hij wil nu het onderzoek afwachten.

Via VRTNWS.

Het was een bus van 't Ros Beiaard, dat in opdracht van De Lijn zou rijden. Dat stond ergens in die onoverzichtelijke "live stream" van VRT Nieuws.

Maar bon, ik zei hier dat een professioneel neutraal onderzoeksteam nodig is.
Maar gezien de twee betrokken partijen, De Lijn en NMBS zie ik dat niet goedkomen en gaat dit op zijn Belgisch geregeld worden met één zondebok.

Maar bon, ik zei hier dat een professioneel neutraal onderzoeksteam nodig is.
Maar gezien de twee betrokken partijen, De Lijn en NMBS zie ik dat niet goedkomen en gaat dit op zijn Belgisch geregeld worden met één zondebok.

De vaststellingen werden gedaan door de Spoorwegpolitie. Daarnaast zal het Parket waarschijnlijk wel nog een paar deskundigen ter plaatse gevraagd hebben zoals een verkeersdeskundige.

Dit gaat op zijn Belgisch geregeld worden. De Lijn staat niet boven de wet? Ik denk dat ze wél boven de wet staan. En voor mij is er geen verschil tussen een wit-gele lijnbus en een witte bus van een onderaannemer.

Op zijn Belgisch: dwz geen concreet resultaat, een ongeval te wijten aan de toevalligheden van het leven.
Op zijn Belgisch, 10 jaar later wordt het pas uitgesproken. (zie: treinramp Buizingen)

Insinuaties zijn hier niet nodig. Dit soort posts dragen weinig bij aan een discussie waarin sereniteit op zijn plaats is.
Ge zou eens moeten weten wat ik allemaal al gehoord heb via via over deze aanrijding. Maar goed dat HLN niet helemaal los gaat, want het kan duidelijk nog veel erger.
Benieuwd of wat ik hoor ook bevestigd gaat worden (ik hoop niet met zoveel woorden) door het parket.

Ik vond dat ook vreemd. En ook hoe het op HLN werd weergegeven. Ook daar dan een interview met de partner van de begeleidster die omgekomen is. Uiteraard snap ik dat die man boos is op de bestuurder maar is dat nu echt de journalistiek dat gebracht moet worden tegenwoordig? Objectiviteit (zeker op HLN uiteraard) is vaak ver zoek. In plaats van inhoudelijk iets goed te brengen, posten ze liefst zo veel mogelijk artikels op korte termijn. Staat er los van, maar kijk ook naar die berichtgeving rond overlijden Martine Prenen. Duidelijk kwantiteit boven kwaliteit bij vele nieuwsbronnen.
Ik vraag mij vooral af of die zelf naar HLN en de VRT gestapt is met "ik wil getuigen" (wat ik ook al enigszins vreemd zou vinden), of dat er effectief ergens een journalist rondloopt die het een goed idee vond om iemand die net zijn partner is verloren te contacteren voor een reactie.

Ge zou eens moeten weten wat ik allemaal al gehoord heb via via over deze aanrijding. Maar goed dat HLN niet helemaal los gaat, want het kan duidelijk nog veel erger.
Benieuwd of wat ik hoor ook bevestigd gaat worden (ik hoop niet met zoveel woorden) door het parket.
Snap niet goed wat je hiermee wilt bereiken, met deze post? Morgen kunnen zeggen "ik wist het al"?

Het hoeft niet zo persoonlijk te worden als je een boodschap wil overbrengen
Vettige swa aan den toog van café De Blinde Mol heeft er ook zijn mening over, daarom luister ik er niet naar of hecht ik er ook maar enige waarde aan...
Een beetje weerwerk bieden aan zij die HLN verwijten enkel op sensatie uit te zijn.
Ik mag hopen dat HLN net iets meer moeite doet dan cryptisch op een anoniem forum zeggen dat je iets (maar niet wat) via via gehoord hebt.
Echt veel weerwerk bied je niet, je hebt enkel aangetoond dat jouw niveau nog onder dat van HLN ligt (proficiat trouwens, is niet makkelijk).

Ik vraag mij vooral af of die zelf naar HLN en de VRT gestapt is met "ik wil getuigen" (wat ik ook al enigszins vreemd zou vinden), of dat er effectief ergens een journalist rondloopt die het een goed idee vond om iemand die net zijn partner is verloren te contacteren voor een reactie.
Daar zit gewoon de hele dag door een journalist te kamperen, zie artikel op HLN over het feit dat de vriend van de busbegeleidster met familie en vrienden de plek van het ongeval bezocht vandaag.

Echt dus gewoon een artikel over het feit dat die mensen daar gespot zijn. Riooljournalistiek.

Ik was al sceptisch over HLN (comments), maar door dit voorval en de commentaren heb ik het verwijderd. Walgelijk wat je daar leest.
En zwijg ik nog maar over FB/IG comments

VTM nieuws stond gisteren (dag van het ongeval) toch blijkbaar ook al bij de echtgenote van de chauffeur in de living

"Hartverwarmend hoeveel familie en vrienden er aanwezig waren"

En dan afsluiten met
"Mevr wil nu eerst kunnen rouwen, en dan moeten we respecteren"
Durft ge nog zeggen nadat ge daar net zijt langs geweest (bijkomende vraag is hoe die journalisten aan een naam en adres komen)

Wat verwachten we dan als concreet resultaat? De begeleider en kinderen terug levend en de bestuurder die dood blijft? De lijn die we falliet verklaren? Imo is het enige wat je hier nog kan verwachten een opheldering over het hoe en wat.

Jammerlijk drama waar men hopelijk voldoende van kan leren om soortgelijke ongelukken in de toekomst te vermijden. Dat de chauffeur een fout gemaakt heeft lijkt me niet echt tegensprekelijk. Wat de oorzaak van deze fout is zal het onderzoek uitsluiten, hiervoor hoeft men de chauffeur niet door het slijk te halen.

Enkele maatregelen om soortgelijke ongelukken te voorkomen lijken me:
- Overwegen sluiten (waar men meer en meer op inzet)
- parallelwegen verplicht laten wegdraaien van de sporen (in dit geval dus enkel naar rechts)
- De routes van de buslijnen aanpassen om deze conflicten te voorkomen

We zitten hier met een misverstand (zoals vermeld door Tanuki), ik bedoelde idd langs beide kanten van de baan. Door de lichte bocht in deze weg ernaartoe (Streetview ziet er duidelijker uit dan in het echt) merk je dat licht amper (of toch veel te laat) op.
Rechts van de baan is steeds nodig, links kan een toevoeging zijn, gezien de breedte van de straat zal men dit kosten-baten niet plaatsen, er zal te weinig verkeer zijn om de kost van dit te verantwoorden.
Bij het inrijden van de straat meld men reeds dat men een overweg nadert. Men kan er dus rekening houden met deze.

Als je een ernstige root cause analyse wil doen, dan moet je Toyota A3-toepassen of US NTSB practices. Geen Belgisch amateurisme.
Belgisch amateurisme? Denk dat er meer dan genoeg competente personen rond lopen in België. Elke manier heeft zijn voor- en nadelen, Toyota gaat uit van een productieomgeving, denk dus niet dat deze hiervoor superieur zou zijn. Het Lean gebeuren en ongevallenonderzoek hebben dus een andere invalshoek.
Laten we de experten in hun vakgebied hun werk laten doen, de spoorwegen, infrabel, parket, FOD Waso en hopelijk kunnen zij maatregelen voorstellen om drama's te vermijden. Maar ook dit geef je zelf aan.

Lijkt er wel steeds meer op dat de chauffeur gehaast de file wou voor zijn en daarbij een inschattingsfout gemaakt heeft. Zou volgens roddelkrant Scheld geen goeie reputatie hebben, vaste begeleidster zich bewust ziek gemeld. Soit voor wat het waard is.

Terug
Bovenaan