Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het zal aan mij liggen maar ik vertaal kans op vergissing al snel naar: dat de verantwoordelijkheid moet gezocht worden bij de chauffeur (zo interpreteer ik ook sommige anderen hun reacties)
Terwijl ik verantwoordelijk bij de chauffeur namelijk heel anders interpreteer. Als de verantwoordelijkheid bij de chauffeur zit, dan is dat enkel dat hij doelbewust, beschikkend over zijn volle verstand en bewust van de gevolgen, het manoeuver uitvoerd. Is dat niet zo dan spreek ik liever over aandeel in de situatie. Het ander uiterste is dan voor mij volledig pech en willekeur.
Het onderzoek zal uitwijzen wie welk aandeel in deze situatie heeft.
Die bus stond in de namiddag al bij de takeldienst op de parking.Voor alle duidelijkheid: ik sluit niets uit en geef gewoon aan dat een aaneenschakeling van technische defecten niet voor de hand liggend is - maar wel mogelijk. Ook acht ik de kans dat de chauffeur verantwoordelijk is tegen een context van doelbewust eveneens zo goed als 0 - ook voor hem en zijn vrienden/familie is dit een drama gezien zijn dood. Verantwoordelijkheid VS ongeval is het debat dat dan lustig zal gevoerd worden - dat zijn soms dunne lijnen: zie de case van Nick Bril, mensen die een dodelijk ongeval veroorzaken door vermoeidheid, GSM gebruik, lichte intoxicatie tot dronkenschap - die zaken zijn ethisch zeer zwaar beladen en daar zijn geen wonderoplossingen voor - vandaar ook dat ik in een eerdere post vermelde dat iedereen altijd closure wenst - maar in veel gevallen zal die niet kunnen gegeven worden aan iedereen, in dat opzicht is een puur medisch probleem of puur technisch defect de beste uitkomst.
Zoals ik al aangaf zal het onderzoek hier imo alle kansen krijgen gezien de massa informatie en data beschikbaar, ik vraag me af of dit een standaard route was van de chauffeur, mss zijn er wel beelden van eerdere passages op die plaats - wie vaak hetzelfde traject aflegt zal er mogelijks ook dezelfde routine aan koppelen. Ik heb ook geen idee hoe diep men kan gaan in het opsporen van medische problemen na overlijden, qua opsporen van technisch falen is er veel expertise en gezien de betrekkelijk goede toestand van de bus is dat hoopvol.
Een bron van hun leugens en onbetrouwbaarheid?Bron? Of is dat jouw subjectief gedacht?
En ik krijg zowaar een antwoord, geen idee of het correct of volledig is - maar men geeft wel een indicatie wat alvast mogelijk is.Ik heb ook geen idee hoe diep men kan gaan in het opsporen van medische problemen na overlijden, qua opsporen van technisch falen is er veel expertise en gezien de betrekkelijk goede toestand van de bus is dat hoopvol.
Ook op VRT NWS getuigen nu verschillende voormalige begeleiders over het roekeloze rijgedrag van de chauffeur, met meerdere meldingen naar de verantwoordelijken. Blijkbaar allemaal niets mee gedaan. Waar ik niet van verschiet, zolang er geen effectieve ongevallen gebeuren wordt er in dit land nog altijd te vaak schouderophalend gereageerd wanneer mensen zich niet helemaal aan de regels houden.Dit vind ik ook wel een interessante:
Hij stapte 5 min ervoor af (gaat naar een andere school dan de andere leerlingen en was aangekomen op zijn school) : had al eerder aangegeven dat hij met deze chauffeur veel meer wagenziek werd door de wildere rijstijl, ze hebben het dan aangegeven aan school en die hebben de busmaatschappij aangesproken.
Omdat er op papier geen veroordelingen warenHerinner je ook de allereerste berichtgeving hierrond, de chauffeur was toen zogezegd ervaren met een voortreffelijke staat van dienst. Vraag me af van waar die info toen kwam.
Omdat er op papier geen veroordelingen waren
Een gebroken klok heeft ook 2x per dag gelijk, dat is geen reden om ze uit het grofvuil te halen waar het thuishoort.Het 'extreemrechts' gazetje heeft precies wel gelijk.
Een gebroken klok heeft ook 2x per dag gelijk, dat is geen reden om ze uit het grofvuil te halen waar het thuishoort.
Oh, dit verandert de aansprakelijkheidskwestie wel volledig. De verantwoordelijkheid zal nu waarschijnlijk verschuiven naar het busbedrijf en de school.![]()
"Voelde ik mij veilig? Nee": busbegeleiders klaagden eerder al rijgedrag chauffeur van drama met schoolbus in Buggenhout aan | VRT NWS Nieuws
Al vóór het drama met een schoolbus aan een overweg in Buggenhout waren er meerdere klachten over het rijgedrag van de chauffeur die omkwam bij het ongeval. Dat blijkt uit getuigen die VRT NWS kon spreken én uit een mail die onze redactie kon inkijken. De vraag is nu: wat is met die meldingen...www.vrt.be
De zoveelste chauffeur die lak heeft aan de regels en daardoor anderen de dood heeft ingejaagd, hoewel het probleem dus gekend was.
"Voelde ik mij veilig? Nee. Nee, nee", zegt ze duidelijk. "Dat is het jammere, dat had allemaal vermeden kunnen worden door de klachten die al jaren aan de gang zijn. Ik weet dat er over hem klachten zijn van 6 jaar terug, waar nooit rekening mee gehouden is. Er werd gewoon een andere begeleider opgezet."

"Het gaat dan over gsm-gebruik, over de spoorweg rijden als de slagbomen al naar beneden gingen, over veel te hoge snelheden, over het niet verlenen van voorrang. Kinderen wilden niet meer meerijden met de bus, kinderen moesten overgeven."
De begeleiders getuigen anoniem, uit schrik. Gisterenavond kregen ze nog een bericht van de school dat ze niet met de pers mochten praten en dat hun meldingen "gemaild zijn naar de busmaatschappij" en overgemaakt worden aan het parket. Ook werknemers van de busmaatschappij hebben een verbod gekregen om met de pers te praten.
Ik begrijp niet dat die man nog mocht rijden als ie al betrapt zou zijn met gsm-gebruik en al reeds de slagbomen onder gereden is. Dit is gewoon niet toelaatbaar a tout. En dan vervoer je nog kinderen ook. Als dit klopt en de verantwoordelijken lieten begaan. Serieuze nalatigheid.Oh, dit verandert de aansprakelijkheidskwestie wel volledig. De verantwoordelijkheid zal nu waarschijnlijk verschuiven naar het busbedrijf en de school.
Als die opmerkingen al 6 jaar aan de gang zijn en daar is totaal niets mee gedaan is dit wel een serieuze nalatigheid van de verantwoordelijken.
Het gaat hier niet om subjectieve meningen, maar om concrete en objectief vaststelbare overtredingen. Dit maakt het wel allemaal nog wat erger![]()
Maar wel op de extreemlinkse VRT.En raar maar waar, niks te lezen over die getuigenis op het linkse HLN.