Meerdere doden bij aanrijding tussen schoolbusje en trein

Het zal aan mij liggen maar ik vertaal kans op vergissing al snel naar: dat de verantwoordelijkheid moet gezocht worden bij de chauffeur (zo interpreteer ik ook sommige anderen hun reacties)

Terwijl ik verantwoordelijk bij de chauffeur namelijk heel anders interpreteer. Als de verantwoordelijkheid bij de chauffeur zit, dan is dat enkel dat hij doelbewust, beschikkend over zijn volle verstand en bewust van de gevolgen, het manoeuver uitvoerd. Is dat niet zo dan spreek ik liever over aandeel in de situatie. Het ander uiterste is dan voor mij volledig pech en willekeur.

Het onderzoek zal uitwijzen wie welk aandeel in deze situatie heeft.

Voor alle duidelijkheid: ik sluit niets uit en geef gewoon aan dat een aaneenschakeling van technische defecten niet voor de hand liggend is - maar wel mogelijk. Ook acht ik de kans dat de chauffeur verantwoordelijk is tegen een context van doelbewust eveneens zo goed als 0 - ook voor hem en zijn vrienden/familie is dit een drama gezien zijn dood. Verantwoordelijkheid VS ongeval is het debat dat dan lustig zal gevoerd worden - dat zijn soms dunne lijnen: zie de case van Nick Bril, mensen die een dodelijk ongeval veroorzaken door vermoeidheid, GSM gebruik, lichte intoxicatie tot dronkenschap - die zaken zijn ethisch zeer zwaar beladen en daar zijn geen wonderoplossingen voor - vandaar ook dat ik in een eerdere post vermelde dat iedereen altijd closure wenst - maar in veel gevallen zal die niet kunnen gegeven worden aan iedereen, in dat opzicht is een puur medisch probleem of puur technisch defect de beste uitkomst.

Zoals ik al aangaf zal het onderzoek hier imo alle kansen krijgen gezien de massa informatie en data beschikbaar, ik vraag me af of dit een standaard route was van de chauffeur, mss zijn er wel beelden van eerdere passages op die plaats - wie vaak hetzelfde traject aflegt zal er mogelijks ook dezelfde routine aan koppelen. Ik heb ook geen idee hoe diep men kan gaan in het opsporen van medische problemen na overlijden, qua opsporen van technisch falen is er veel expertise en gezien de betrekkelijk goede toestand van de bus is dat hoopvol.

Voor alle duidelijkheid: ik sluit niets uit en geef gewoon aan dat een aaneenschakeling van technische defecten niet voor de hand liggend is - maar wel mogelijk. Ook acht ik de kans dat de chauffeur verantwoordelijk is tegen een context van doelbewust eveneens zo goed als 0 - ook voor hem en zijn vrienden/familie is dit een drama gezien zijn dood. Verantwoordelijkheid VS ongeval is het debat dat dan lustig zal gevoerd worden - dat zijn soms dunne lijnen: zie de case van Nick Bril, mensen die een dodelijk ongeval veroorzaken door vermoeidheid, GSM gebruik, lichte intoxicatie tot dronkenschap - die zaken zijn ethisch zeer zwaar beladen en daar zijn geen wonderoplossingen voor - vandaar ook dat ik in een eerdere post vermelde dat iedereen altijd closure wenst - maar in veel gevallen zal die niet kunnen gegeven worden aan iedereen, in dat opzicht is een puur medisch probleem of puur technisch defect de beste uitkomst.

Zoals ik al aangaf zal het onderzoek hier imo alle kansen krijgen gezien de massa informatie en data beschikbaar, ik vraag me af of dit een standaard route was van de chauffeur, mss zijn er wel beelden van eerdere passages op die plaats - wie vaak hetzelfde traject aflegt zal er mogelijks ook dezelfde routine aan koppelen. Ik heb ook geen idee hoe diep men kan gaan in het opsporen van medische problemen na overlijden, qua opsporen van technisch falen is er veel expertise en gezien de betrekkelijk goede toestand van de bus is dat hoopvol.
Die bus stond in de namiddag al bij de takeldienst op de parking.

Bron? Of is dat jouw subjectief gedacht?
Een bron van hun leugens en onbetrouwbaarheid?
Al hun veroordelingen, zoals bijvoorbeeld in de zaak-Reuzegom, hun talloze veroordelingen rond laster ( oa https://www.gva.be/cnt/dmf20210507_93338559 en https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/0...-stopzetting-na-veroordeling-in-zaak-met-con/)

Hun "atoombomdossiers" die enkele weken later weg zijn, want ja, bleek niks van aan: https://www.tscheldt.be/atoombomdossier-over-rechterhand-bart-de-wever-in-beslag-genomen-1/

Of je leest het zelf, in oa De Knack: https://www.knack.be/nieuws/belgie/...bsite-t-scheldt/article-longread-1730251.html

Aanzetten tot haat en discriminatie, laster en eerroof etc. Zijn verdediging was trouwens niet dat het niet gelogen zou zijn. Zijn verdediging was dat tScheldt niet van hem zou zijn.

Richtlijn Nieuw
Gezien het erg tragische karakter van dit ongeval, laten we de zijsprong over het 't Scheldt nu even voor wat het is. Hoewel daar veel over gezegd kan worden, lijkt me dit hier nu niet de juiste plek.

Wanneer nieuwe feiten worden aangebracht, gelieve die ook altijd te staven met een nieuwsbron. Bedankt!

Ik heb ook geen idee hoe diep men kan gaan in het opsporen van medische problemen na overlijden, qua opsporen van technisch falen is er veel expertise en gezien de betrekkelijk goede toestand van de bus is dat hoopvol.
En ik krijg zowaar een antwoord, geen idee of het correct of volledig is - maar men geeft wel een indicatie wat alvast mogelijk is.

https://www.hln.be/binnenland/waaro...n-het-hoofd-van-de-chauffeur-omging~aad8b1f7/

Een paar quotes uit het artikel:
  • “De wetsdokter kan bekijken of die man op dat moment eventueel iets heeft voorgehad”, zegt strafrechtadvocaat Walter Damen. “Een hartfalen, een beroerte of iets anders. Maar als daar niets uitkomt, stopt dat eigenlijk ook voor een stuk.”
  • Het is nu wachten op het toxicologisch onderzoek, maar ook op de analyse van camerabeelden, getuigenverhoren, technische gegevens van de trein, gegevens uit de zwarte dozen en mogelijk ook onderzoek van het busje zelf. Daarin krijgt de verkeersdeskundige een belangrijke rol. “Die kan technisch heel veel vastleggen”, zegt Damen. “Snelheid, eventueel zoninval, of hij de trein kon zien aankomen en of hij die trein moest zien aankomen. Dat kan allemaal berekend en bekeken worden.”
  • “Onderzoek van een voertuig en vooral van eventuele modules zoals airbags kan technisch heel veel aan het licht brengen”, zegt hij. “Was dat voertuig aan het accelereren? Was het aan het remmen?
  • De camerabeelden aan de overweg zijn cruciaal. Daarop is te zien hoe het schoolbusje eerst tegen de gesloten slagboom rijdt, waarna het op de sporen terechtkomt en door de trein wordt gegrepen. Samen met de technische gegevens kunnen speurders daardoor de laatste seconden voor de klap reconstrueren.
  • “Wat men niet kan zien op beelden, is de intentie”, zegt Damen. “Was hij afwezig? Was het roekeloosheid? Was het de macht der gewoonte? Men kan niet in het hoofd van die man kijken.” Getuigenissen kunnen nog helpen, zeker als overlevenden later iets zouden kunnen vertellen over wat er in het busje gebeurde vlak voor de klap.

Dit vind ik ook wel een interessante:

Hij stapte 5 min ervoor af (gaat naar een andere school dan de andere leerlingen en was aangekomen op zijn school) : had al eerder aangegeven dat hij met deze chauffeur veel meer wagenziek werd door de wildere rijstijl, ze hebben het dan aangegeven aan school en die hebben de busmaatschappij aangesproken.

De zoveelste chauffeur die lak heeft aan de regels en daardoor anderen de dood heeft ingejaagd, hoewel het probleem dus gekend was.

Dit vind ik ook wel een interessante:

Hij stapte 5 min ervoor af (gaat naar een andere school dan de andere leerlingen en was aangekomen op zijn school) : had al eerder aangegeven dat hij met deze chauffeur veel meer wagenziek werd door de wildere rijstijl, ze hebben het dan aangegeven aan school en die hebben de busmaatschappij aangesproken.
Ook op VRT NWS getuigen nu verschillende voormalige begeleiders over het roekeloze rijgedrag van de chauffeur, met meerdere meldingen naar de verantwoordelijken. Blijkbaar allemaal niets mee gedaan. Waar ik niet van verschiet, zolang er geen effectieve ongevallen gebeuren wordt er in dit land nog altijd te vaak schouderophalend gereageerd wanneer mensen zich niet helemaal aan de regels houden.

En ook typisch Belgisch buiten wat hier al vermeld is (“er is nog niks gebeurd, dus we kunnen niks doen”) : meerdere keren in het artikel “X verwijst door naar Y verwijst door naar Z”. Op die manier wordt er ook steeds verantwoordelijkheid ontlopen.

Dat roddelgazetje had dus wel degelijk gelijk. Alles wees erop dat de chauffeur wel roekeloos moest geweest zijn.

Er moeten altijd eerst accidenten gebeuren voor er ingegrepen wordt.

Herinner je ook de allereerste berichtgeving hierrond, de chauffeur was toen zogezegd ervaren met een voortreffelijke staat van dienst. Vraag me af van waar die info toen kwam.

Omdat er op papier geen veroordelingen waren

Amai, dan ligt de lat wel heel laag voor een 'voortreffelijke staat van dienst' of hoe het ook verwoord was... En ik heb het niet over het parket die sprak dat de chauffeur een blanco strafblad had (ook al zo een raar statement in die context).

De zoveelste chauffeur die lak heeft aan de regels en daardoor anderen de dood heeft ingejaagd, hoewel het probleem dus gekend was.
Oh, dit verandert de aansprakelijkheidskwestie wel volledig. De verantwoordelijkheid zal nu waarschijnlijk verschuiven naar het busbedrijf en de school.

Als die opmerkingen al 6 jaar aan de gang zijn en daar is totaal niets mee gedaan is dit wel een serieuze nalatigheid van de verantwoordelijken.
"Voelde ik mij veilig? Nee. Nee, nee", zegt ze duidelijk. "Dat is het jammere, dat had allemaal vermeden kunnen worden door de klachten die al jaren aan de gang zijn. Ik weet dat er over hem klachten zijn van 6 jaar terug, waar nooit rekening mee gehouden is. Er werd gewoon een andere begeleider opgezet."

Het gaat hier niet om subjectieve meningen, maar om concrete en objectief vaststelbare overtredingen. Dit maakt het wel allemaal nog wat erger :(
"Het gaat dan over gsm-gebruik, over de spoorweg rijden als de slagbomen al naar beneden gingen, over veel te hoge snelheden, over het niet verlenen van voorrang. Kinderen wilden niet meer meerijden met de bus, kinderen moesten overgeven."

En dan lees je in dat artikel nog eens volgende... Wraakroepend!
De begeleiders getuigen anoniem, uit schrik. Gisterenavond kregen ze nog een bericht van de school dat ze niet met de pers mochten praten en dat hun meldingen "gemaild zijn naar de busmaatschappij" en overgemaakt worden aan het parket. Ook werknemers van de busmaatschappij hebben een verbod gekregen om met de pers te praten.

Laatst bewerkt:
Oh, dit verandert de aansprakelijkheidskwestie wel volledig. De verantwoordelijkheid zal nu waarschijnlijk verschuiven naar het busbedrijf en de school.

Als die opmerkingen al 6 jaar aan de gang zijn en daar is totaal niets mee gedaan is dit wel een serieuze nalatigheid van de verantwoordelijken.

Het gaat hier niet om subjectieve meningen, maar om concrete en objectief vaststelbare overtredingen. Dit maakt het wel allemaal nog wat erger :(
Ik begrijp niet dat die man nog mocht rijden als ie al betrapt zou zijn met gsm-gebruik en al reeds de slagbomen onder gereden is. Dit is gewoon niet toelaatbaar a tout. En dan vervoer je nog kinderen ook. Als dit klopt en de verantwoordelijken lieten begaan. Serieuze nalatigheid.

Terug
Bovenaan