Mannelijke discriminatie/nadelen in onze samenleving

Er is een groot onderscheid tussen gediscrimineerd worden en dingen zoals dat mensen je een compliment geven als je als man alleen met de kinderen op stap bent. Of dat mensen in eerste instantie wat verbaasd zijn dat je als man naar het oudercontact komt ipv vrouw.

Dat tweede lijkt mij nu echt geen probleem. Mensen mogen toch hun voorkeuren/assumptie hebben en die laten zien zolang dat andere niet schaad. Zeker als het zelfs niet slecht bedoelt is. 100% neutraliteit bij alle interacties lijkt me een heel steriele/fake maatschappij.

Ik ervaar trouwens eerder de opmerkingen van de andere kant. Als het bijvoorbeeld ter sprake komt dat mijn vrouw altijd kookt bij ons bekijken sommigen me alsof ik een ultra conservatieve ben uit de jaren 60 :p. Of dat ik help met de kinderen, maar mijn vrouw daar 'in charge' is (zorgt dat we op tijd kleren gaan kopen, etc ..). Niets mis met de rollen te verdelen (ik zorg dan weer voor de financien, belastingen, verzekeringen, betaling, huis klusjes,...). En die opinies van anderen zijn ook geen probleem voor mij zolang het beperkt word tot een persoonlijke opinie en/of kleine opmerking.

Ondertussen is dat darmonderzoek echter routine geworden, en doen ze het nu onder een vorm van een roes waardoor het minder erg aanvoelt. Maar dat doen ze dus niet zomaar bij iedereen.
Ik moet vijfjaarlijks een coloscopie laten doen i.v.m. zware erfelijke blasting op darmkanker. Van dat onderzoek zelf merk ik niks, is onder volledige verdoving. Ik zag de eerste keer enorm op tegen de voorbereiding maar al bij al viel dat eigenlijk wel mee. Als kind meerdere keren gastroscopieën moeten ondergaan zonder verdoving, dat was minder prettig.

Er is een groot onderscheid tussen gediscrimineerd worden en dingen zoals dat mensen je een compliment geven als je als man alleen met de kinderen op stap bent. Of dat mensen in eerste instantie wat verbaasd zijn dat je als man naar het oudercontact komt ipv vrouw.
Langs de andere kant, er is ook echt wel nog veel werk aan de winkel. Op de info avond van de school van de jongste zoon zat ik daar als enige vader, de rest waren allemaal moeders en een paar koppels. Idem bij brengen/halen van naschoolse activiteiten. Alleen bij de Chiro is het wat gemengder. Nu, ik woon ook in een boerengat met kerktorenmentaliteit.

Een paar jaar terug een collega "op zijn doos gegeven" die aan het klagen was dat zijn hoogzwangere vrouw die op doktersvoorschrift thuis zat "nooit eens het huis stofzuigde terwijl ze heel der dagen thuis was". Ja man, ze ligt daar plat in de zetel van moetens, pak zelf dan die stofzuiger eens.

Ik moet vijfjaarlijks een coloscopie laten doen i.v.m. zware erfelijke blasting op darmkanker. Van dat onderzoek zelf merk ik niks, is onder volledige verdoving. Ik zag de eerste keer enorm op tegen de voorbereiding maar al bij al viel dat eigenlijk wel mee. Als kind meerdere keren gastroscopieën moeten ondergaan zonder verdoving, dat was minder prettig.
Ja, als men dat doet onder verdoving is dat allemaal niets om schrik van te hebben.

Enkel was het basisroutineonderzoek niet onder verdoving. En werd dat volgens hetgeen mijn oncologe gesteld had, ook niet standaard gedaan. Je moet daar expliciet achter vragen als je dat boekt.
En als je dat niet weet dat dat kan... dan denk je er niet aan om dat te vragen hé...

Al bestaan er uiteraard ergere zaken in de wereld, dus ik wil het zeker niet dramatiseren.
Zoals wat ze maken voor moeder- en vaderdag: Moederdag een half kunstwerk waar ze een hele week aan bezig zijn, vaderdag rap wat in elkaar geflanst als er nog tijd is in de les. :unsure:

(de kinderen kunnen daar niet aan doen hé en ik til daar niet zwaar aan, maar het is ook wel tekenend)

Dat gezegd zijnde, die traditionele rolpatronen zijn inderdaad een probleem, en niet alleen op school. Nu, ik denk wel ergens dat er procentueel gezien zelfs in een perfect gelijkwaardige maatschappij nog altijd meer jongens politieman worden en meer meisjes kleuterjuf.

Vandaag een mooie op de radio:
"1/7 daklozen is tussen 18 en 25 jaar oud... En 40% daarvan is vrouw" (waarmee dus werd bedoeld dat dit erg was).
Die 60% dat dan man is, dat is minder van belang...

"1/7 daklozen is tussen 18 en 25 jaar oud... En 40% daarvan is vrouw" (waarmee dus werd bedoeld dat dit erg was).

Las ik ook in zowat alle artikels, er wordt niet gezegd hoeveel mannen het zijn maar wel hoeveel vrouwen.
Laat staan dat er daar van genderongelijkheid gesproken wordt in die artikels.

Las ik ook in zowat alle artikels, er wordt niet gezegd hoeveel mannen het zijn maar wel hoeveel vrouwen.
Dat hangt af van het doel natuurlijk waarom ze die cijfers delen. Je zou kunnen aannemen dat mannen minder van belang zijn. Dat ganse woke feministisch gedoe toch!
Of je kan kijken naar welke gevolgen dakloos zijn heeft bij mannen en bij vrouwen, specifiek in de categorie 18-25. Buiten het feit dat die vrouwen in ook gewoon honger, dorst en koude lijden net zoals mannen, komen die ook wel net iets vaker terecht in donkere milieu’s zoals prostitutie en vrouwenhandel.

Het artikel zou duidelijker mogen zijn, daar geef ik je over de ganse lijn akkoord. Maar het is toch een klein bruggetje naar de gevolgen van dakloosheid en wat er nu net erger zou zijn bij vrouwen tussen de 18-25, niet?

Een andere issue: het groeiende aantal mannen dat moeite heeft met daten in de moderne samenleving:

Er zijn studies die aantonen die, al is het een opwaartse trend voor zowel mannen als vrouwen, dat er een stuk meer mannen zijn die minder seks hebben. Eén van de veel aangehaalde redenen hiervoor zijn de datingapps zoals Tinder, Bumble, Hinge, .. Die vrouwen sterk bevoordelen. Aangezien onze interacties meer en meer online plaatsvinden gaat deze discrepantie enkel maar groeien.

• Is dit wel een probleem? Is het erg dat mensen minder seks hebben?
  • Wat is de oorzaak van het probleem? Zijn het wel de datingapps of past dit in een grotere maatschappelijke trend?
  • Hoe kan het tij gekeerd worden en is dit uberhaupt wel mogelijk, of is dit een onafwendbare maatschappijke evolutie?
  • Wat zijn de gevolgen hiervan? Gaat de incel cultuur groeien en genormaliseerd worden? Of is dit slechts een tijdelijk fenomeen dat zich op de langere termijn gaat normaliseren?
Dat is omdat er veel meer mannen geregistreerd zijn op datingsites dan vrouwen. En uiteraard ook om de vrouw een gevoel van veiligheid te geven gezien mannen met slechte bedoelingen ook misbruik maken van dat soort sites. Tinder is ook geen goed idee om iemand te leren kennen. Ik geloof sowieso niet in datingsites.

Het enige wat ik wel fout vind is dat wij een cultuur hebben waar de man de eerste stap moet maken, en dat moet veranderen. Dat zorgt voor verkeerde signalen. Dat geeft de mannen de indruk dat ze moeten flirten, gewenst of ongewenst, terwijl dat zo niet hoort te zijn. Er moet echt een cultuur komen waar de man niet de eerste stap hoort te maken. Er zijn gevallen van seksueel grensoverschrijdend gedrag die hiertoe te herleiden vallen. We moeten beter onze grenzen leren aangeven, en duidelijker zijn, want daar loopt het te vaak fout.

Dat hangt af van het doel natuurlijk waarom ze die cijfers delen. Je zou kunnen aannemen dat mannen minder van belang zijn. Dat ganse woke feministisch gedoe toch!
Of je kan kijken naar welke gevolgen dakloos zijn heeft bij mannen en bij vrouwen, specifiek in de categorie 18-25. Buiten het feit dat die vrouwen in ook gewoon honger, dorst en koude lijden net zoals mannen, komen die ook wel net iets vaker terecht in donkere milieu’s zoals prostitutie en vrouwenhandel.

Het artikel zou duidelijker mogen zijn, daar geef ik je over de ganse lijn akkoord. Maar het is toch een klein bruggetje naar de gevolgen van dakloosheid en wat er nu net erger zou zijn bij vrouwen tussen de 18-25, niet?
Misschien meer begrip voor die naratief, mochten ze het vermelden dan ?

In oudere leeftijdscategorieën is het percentage dakloze mannen nog veel groter, en eigenlijk zou je niet verwachten dat 40% van de daklozen vrouw is in die jongste leeftijdscategorie is. Men zou verwachten dat die sneller ergens opvang krijgen bij vrienden en leeftijdsgenoten. Misschien heb je wel gelijk in wat je zegt, maar dat 40% van die groep vrouwen zijn vind ik best verrassend, en had ik totaal niet verwacht. En het gaat ook om een kwetsbare groep, zeker als er een deel daarvan zwanger is of kinderen hebben.

Het zijn zeker generalisaties en clichés maar ik vind dit best verrassende cijfers. Laat me duidelijk zijn, elke dakloze is er één teveel. Ongeacht gender, leeftijd, kleur, afkomst, problematiek etc.

Ik zou je kunnen volgen, hoor. Mochten problemen die mannen hebben niet grotendeels genegeerd zijn als het dan specifiek over genderverschillende problemen gaan.
Als dit eens zou gebeuren dan heb ik daar begrip voor, als ook de duiding gegeven wordt waarom het voor vrouwen erger zou zijn. Maar het debat over genderongelijkheid tav mannen is quasi onbestaande en dan wringt het wel dat men in een groep waar mannen opnieuw het onderspit delven toch nog de vrouwen naar voor geschoven worden.

Dat is toch exact hetzelfde als darmonderzoek.

Dat heeft mij persoonlijk ook serieus tegengehouden om preventief eens te laten kijken, al waren er toen niet echt indicatoren (behalve dat ze terugkijkend er eigenlijk wel al minstens 5 jaar waren...). En het moment dat ik het onderging, kan ik ook niet zeggen dat het een onderzoek was waarvan ik zou zeggen, doe nog maar een paar keer. Al moet ik eerlijk zijn dat het maagonderzoek ook niet direct iets is waar ik naar uitkijk... Maar vrijwillig mij gaan aanmelden zonder dat er klachten of verwachtingen zijn, zelfs voor het maagonderzoek ben ik daar niet zo zeker van dat ik dat zou doen. Dat is echt geen pretje... (tgv kokhalzen...)

Ondertussen is dat darmonderzoek echter routine geworden, en doen ze het nu onder een vorm van een roes waardoor het minder erg aanvoelt. Maar dat doen ze dus niet zomaar bij iedereen.
Een prostaatonderzoek is niet hetzelfde als een totale coloscopie - die standaard met een roesje gebeurd - en zelfs niet vergelijkbaar met een linkszijdige coloscopie (wat zonder roesje gebeurt). Uw prostaat ligt zo diep niet vanbinnen hé.

Ik heb niet heel het topic doorlezen, maar een ding dat mij als man stoort is dat vaders nog steeds niet als volwaardige ouders worden aanzien hoewel (terecht!) wordt verwacht dat ze wel een volwaardige ouderrol opnemen. Dat gaat om simpele dingen, zoals geen verzorgingstafel in mannenwc's, altijd awkward als je dan alleen met je baby op stap bent. (gelukkig niet overal zo) Maar evengoed bijvoorbeeld oudercontacten waarbij de leerkracht eigenlijk een één-op-één converstatie met de moeder voert tot zelfs ambetant wordt als de vader zijn mond opendoet (immense verschillen tussen leerkrachten hier). Scholen gaan bij een ziek kind ook altijd eerst de moeder bellen en de vader als backup (ook al kan ik veel flexibeler omspringen met mijn job en ze veel sneller gaan halen). Of als vader meegaan naar de echo en door de gynaecoloog behandeld worden als een wolkje lucht naast de moeder. Ik versta dat je weinig te zien hebt met alle dingen rond de moeder, maar als het over de foetus zelf gaat is het een ander verhaal. Om nog maar te zwijgen van het aan het kortste eind trekken qua kinderen in een scheiding. En de cliché's zoals "kinderen hebben toch vooral hun mama nodig".
IVM uw punt van scholen (Veel schoolervaring?). Bij ons wordt typisch gevraagd naar de gegevens van eerste ouder/voogd en tweede ouder/voogd (het zijn niet allemaal gezinnen met mama en papa natuurlijk). De eerste ouder wordt dan eerst gecontacteerd. Ik vul die papieren in dus tada ik ben eerste ouder. Het lijkt me een kleintje om de school te vragen voorrang te geven aan ouder x over y omwille van flexibiliteit met het werk.

Langs de andere kant, er is ook echt wel nog veel werk aan de winkel. Op de info avond van de school van de jongste zoon zat ik daar als enige vader, de rest waren allemaal moeders en een paar koppels. Idem bij brengen/halen van naschoolse activiteiten. Alleen bij de Chiro is het wat gemengder. Nu, ik woon ook in een boerengat met kerktorenmentaliteit.
Kweetni, ge kunt dat ook anders zien. In de meeste gezinnen moet 1 ouder thuisblijven om de kinderen in bed te steken en blijkbaar is dat dus vaak de papa. Dat lijkt mij dan weer een uitgekiende zorgtaak die traditioneel voor vrouwen is dus hoera voor de mannen?

Een prostaatonderzoek is niet hetzelfde als een totale coloscopie - die standaard met een roesje gebeurd - en zelfs niet vergelijkbaar met een linkszijdige coloscopie (wat zonder roesje gebeurt). Uw prostaat ligt zo diep niet vanbinnen hé.
Ik ken al die verschillende versies van een coloscopie niet. Al weet ik natuurlijk wel dat een prostaat onderzoek niet zo diep gaat. Ik kan enkel zeggen dat ik er niet naar uitkeek. Of dat nu voor een prostaatonderzoek is, een linkszijdige coloscopie waar ze niet verder geraakte dan 9cm tgv de tumor of een volledige coloscopie.

Maar als ik moet kiezen, ik voor de volledige coloscopie zou gaan tgv de roes... en het feit dat je er niets, maar dan ook niets van voelt. In tegenstelling tot bij die linkszijdige coloscopie die voor mij echt niet voor herhaling vatbaar is of was. En als je kan kiezen om dan ook duidelijk die keuze te maken.

Maar iedereen mag zelf zijn keuze maken, dit zou mijn advies zijn.

IVM uw punt van scholen (Veel schoolervaring?). Bij ons wordt typisch gevraagd naar de gegevens van eerste ouder/voogd en tweede ouder/voogd (het zijn niet allemaal gezinnen met mama en papa natuurlijk). De eerste ouder wordt dan eerst gecontacteerd. Ik vul die papieren in dus tada ik ben eerste ouder. Het lijkt me een kleintje om de school te vragen voorrang te geven aan ouder x over y omwille van flexibiliteit met het werk.
De vooroordelen zijn er echt wel hoor, op sommige plaatsen.
Tijdens Covid mochten enkel de kinderen van zorgpersoneel naar de crèche. Ze kennen de papa ook, lockdown toen dus die was niet gaan werken. Zijn ze er in geslaagd om te bellen naar mijn gsm (niet gehoord), gezien ik niet opnam naar de vaste lijn van mijn werk gebeld waarna ik naar de papa mocht bellen om haar te gaan halen aangezien ik -wat een verrassing - op het werk zat en de papa niet! 🙈
Daar was hij behoorlijk pissed om en terecht ook. Gezien die omstandigheden én die zijn gekend, bel je toch eerst naar de papa?

Kweetni, ge kunt dat ook anders zien. In de meeste gezinnen moet 1 ouder thuisblijven om de kinderen in bed te steken en blijkbaar is dat dus vaak de papa. Dat lijkt mij dan weer een uitgekiende zorgtaak die traditioneel voor vrouwen is dus hoera voor de mannen?
De woensdag/vrijdag/zaterdag overdag met lagere schoolkinderen die geen middagdutje meer moeten doen? 😬

Terug
Bovenaan