Mannelijke discriminatie/nadelen in onze samenleving

Daarnaast ben ik wel akkoord dat voor vrouwen de reflex dat je kan zijn wie je bent, eender hoe, meer aanvaard en doorgedrongen lijkt. Ik heb sterk de indruk dat die druk van dat ideaal op mannen er meer is vandaag dan op vrouwen. Als je geen sixpack, tattoos, baard en manbun of perfect afgemeten kapsel hebt ben je passé lijkt het wel. En ik heb van al die zaken enkel een baard. :headshake::tongue:
Ik vind dit heel frappant om te lezen want er is voor mij een hemelsbreed verschil tussen wat ik aangenaam vind om naar te kijken en wat ik aangeboden vind om mee te werken/babbelen/leven/...

Ik vind @kay-gell bijvoorbeeld "een lekker ding" om naar te kijken. En ik durf dat hier ook gewoon posten omdat ik zijn persoonlijkheid (op BG althans) ook enorm kan appreciëren: humor, zelfrelativering, empathisch,...
Mocht ik hem een arrogante kwal vinden, zou ik zijn ego niet voederen door dat te posten. Dan zou ik vooral denken: schone kerel, jammer dat de binnenkant niet matcht.

En het aantal personen waarmee ik al gedatet heb die LIJKEN op hem: 0.
Als ik wil daten met iemand hoop ik dat hij qua uiterlijk voor mij persoonlijk minimaal een 6 heeft maar verwacht ik zeker dat hij qua persoonlijkheid een 8 heeft. Dus ergens klinkt het weer alsof jij druk legt op jezelf omwille van een beeld dat je zelf invult. Of een man nu kaal is of niet, een 6pack heeft of niet, een bmw heeft staan op de oprit of niet dat interesseert mij GEEN FLUIT!
Ik hecht wel waarde aan zijn persoonlijkheid. En voor de ene is dat een rustig type die empatische is en heel communicatief, voor de ander moet het dan weer een ambitieuze wereldreiziger zijn die onafhankelijkheid belangrijk vindt.

Ik vind dit heel frappant om te lezen want er is voor mij een hemelsbreed verschil tussen wat ik aangenaam vind om naar te kijken en wat ik aangeboden vind om mee te werken/babbelen/leven/...

Ik vind @kay-gell bijvoorbeeld "een lekker ding" om naar te kijken. En ik durf dat hier ook gewoon posten omdat ik zijn persoonlijkheid (op BG althans) ook enorm kan appreciëren: humor, zelfrelativering, empathisch,...
Mocht ik hem een arrogante kwal vinden, zou ik zijn ego niet voederen door dat te posten. Dan zou ik vooral denken: schone kerel, jammer dat de binnenkant niet matcht.

Als ik wil daten met iemand hoop ik dat hij qua uiterlijk voor mij persoonlijk minimaal een 6 heeft maar verwacht ik zeker dat hij qua persoonlijkheid een 8 heeft. Dus ergens klinkt het weer alsof jij druk legt op jezelf omwille van een beeld dat je zelf invult. Of een man nu kaal is of niet, een 6pack heeft of niet, een bmw heeft staan op de oprit of niet dat interesseert mij GEEN FLUIT!
Ik hecht wel waarde aan zijn persoonlijkheid. En voor de ene is dat een rustig type die empatische is en heel communicatief, voor de ander moet het dan weer een ambitieuze wereldreiziger zijn die onafhankelijkheid belangrijk vindt.

Goh ja, het kan zeker zijn dat ik dat overdrijf of niet goed aanvoel hoe de doorsnee vrouw daarnaar kijkt.

Maar die indruk wordt toch vnl gevoed door het feit dat veel (jonge) mannen vandaag effectief wel zo rondlopen. Ik zie vandaag vaker koppels rondlopen waarvan de man een grotere ijdeltuit lijkt dan de vrouw. Kan zeker ook gewoon zijn dat die mannen daarom dus zelf dat ideaal zo bepalen hé en instandhouden.

Maar het kan ook zeker zijn dat ook de doorsnee vrouw daarbij denkt "meh, hoeft voor mij niet". Ik denk dat zelf nl ook bij de doorsnee geplamuurde instagram bimbo met opgetekende wenkbrouwen, pirellilippen en botox voorhoofd genre Anouk Matton, wat mannen daaraan knap vinden is mij een raadsel, ze lijken ook gewoon allemaal op elkaar.

Je spreekt hier over je eigen mening, maar maatschappelijk is die druk er wel degelijk hoor.
Waarom denk je anders dat de relatie tussen Jens Dendoncker en Lauren Versnick zo in de media kwam... Dat was niet omdat hij zo'n hunk was, net omdat hij als "normale" jongen een knappe jongedame heeft kunnen strikken (wat dus als "abnormaal" gezien wordt).

Als je als man niet +1.8m bent, wordt je bij heel veel vrouwen ook gewoon al afgeschreven bvb.

Nu, dat zijn typische "schoonheidsidealen" en iets uit alle tijden en voor beide geslachten. Ik stoor mij veel meer aan dingen zoals rechters die strengere straffen aan mannen geven of het feit dat prostaatkankeronderzoek maar een fractie van het budget van borstkankeronderzoek krijgt.

Ik treed stungunner wel bij dat bedrijven in hun reclames veel sneller een vrouw zullen tonen die niet aan de klassieke schoonheidsidealen voldoet (vooral wat gewicht en fitheid betreft) dan dat ze voor een mollige man zouden kiezen. Ik hoop dat jongens ook opgroeien met het idee dat het oke is om niet superfit en gespierd te zijn, vroeg kaal of grijs te worden te worden, geen tan te hebben, ... Maar die druk ligt er wel degelijk hard op voor jonge mannen als je naar representatie in de media kijkt, de laatste jaren ook meer dan bij vrouwen.

Je spreekt hier over je eigen mening, maar maatschappelijk is die druk er wel degelijk hoor.
Waarom denk je anders dat de relatie tussen Jens Dendoncker en Lauren Versnick zo in de media kwam... Dat was niet omdat hij zo'n hunk was, net omdat hij als "normale" jongen een knappe jongedame heeft kunnen strikken (wat dus als "abnormaal" gezien wordt).
Omdat een "groot verschil" in uiterlijk altijd opgemerkt en bekritiseerd wordt. Los van wie de knapste nu is.
Als je als man niet +1.8m bent, wordt je bij heel veel vrouwen ook gewoon al afgeschreven bvb.
😬
Nu, dat zijn typische "schoonheidsidealen" en iets uit alle tijden en voor beide geslachten. Ik stoor mij veel meer aan dingen zoals rechters die strengere straffen aan mannen geven of het feit dat prostaatkankeronderzoek maar een fractie van het budget van borstkankeronderzoek krijgt.
2de keer dat ik dat lees, maar weten jullie dan niet dat je PSA - gehalte (belangrijke indicator voor prostaatkanker) gewoon in het bloed gemeten wordt? Veel huisartsen kruisen dat standaard aan bij mannen boven de 60 jaar.
En een jaarlijks bloedonderzoek boven de 50 zal elke huisarts aanbevelen.

Goh ja, het kan zeker zijn dat ik dat overdrijf of niet goed aanvoel hoe de doorsnee vrouw daarnaar kijkt.

Maar die indruk wordt toch vnl gevoed door het feit dat veel (jonge) mannen vandaag effectief wel zo rondlopen. Ik zie vandaag vaker koppels rondlopen waarvan de man een grotere ijdeltuit lijkt dan de vrouw. Kan zeker ook gewoon zijn dat die mannen daarom dus zelf dat ideaal zo bepalen hé en instandhouden.

Maar het kan ook zeker zijn dat ook de doorsnee vrouw daarbij denkt "meh, hoeft voor mij niet". Ik denk dat zelf nl ook bij de doorsnee geplamuurde instagram bimbo met opgetekende wenkbrouwen, pirellilippen en botox voorhoofd genre Anouk Matton, wat mannen daaraan knap vinden is mij een raadsel, ze lijken ook gewoon allemaal op elkaar.
Ik vind dat je overdrijft, ik heb als man nooit echt de drang gevoeld aan bepaalde trends te voldoen sinds begin 20 was. Ik denk toch echt dat de gemiddelde vrouw die druk veel harder voelt, door allerhande (sociale) media. Dat neemt niet weg dat men wel algemeen "weet" dat vrouwen dit voelen, terwijl dat bij mannen wordt weggemoffeld. Dat sluit aan bij wat @coldplayke zegt: een vrouw tonen die niet aan het ideaal voldoet is nu een statement, een man tonen die dat niet doet wordt amper gedaan.

Ik treed stungunner wel bij dat bedrijven in hun reclames veel sneller een vrouw zullen tonen die niet aan de klassieke schoonheidsidealen voldoet (vooral wat gewicht en fitheid betreft) dan dat ze voor een mollige man zouden kiezen. Ik hoop dat jongens ook opgroeien met het idee dat het oke is om niet superfit en gespierd te zijn, vroeg kaal of grijs te worden te worden, geen tan te hebben, ... Maar die druk ligt er wel degelijk hard op voor jonge mannen als je naar representatie on de media lijkt, de laatste jaren ook meer dan bij vrouwen.
Maar hoeveel onaantrekkelijke mannen komen op tv in onze eigen shows? En hoeveel onaantrekkelijke vrouwen?
Ik kan nauwelijks "lelijke" vrouwen opsommen die een programma presenteren. Maar een Eric Van Looy krijgt dan HET kijkcijferkanon op tv terwijl die nu toch ook geen hunk is, om maar 1 iets te noemen.

Ik vind dat je overdrijft, ik heb als man nooit echt de drang gevoeld aan bepaalde trends te voldoen sinds begin 20 was. Ik denk toch echt dat de gemiddelde vrouw die druk veel harder voelt, door allerhande (sociale) media. Dat neemt niet weg dat men wel algemeen "weet" dat vrouwen dit voelen, terwijl dat bij mannen wordt weggemoffeld. Dat sluit aan bij wat @coldplayke zegt: een vrouw tonen die niet aan het ideaal voldoet is nu een statement, een man tonen die dat niet doet wordt amper gedaan.
En toch heb ik het gevoel dat zoiets wel gekeerd is in onze maatschappij. In heel wat van die reallity programma's en op social media lijken de mannen mij net meer aan dat zogezegde ideaal te voldoen dan de vrouwen.

Vandaag ga je toch ook echt niet snel, in een vriendschappelijke sfeer bij vrienden of op het werk, een zwaardere vrouw daarop gaan wijzen of grapjes over maken. Terwijl dat met een man met een buikje, manboobs of gewoon overgewicht toch nog vaker wordt gedaan, ervan uitgaande dat "die man daar wel tegen kan."

Omdat een "groot verschil" in uiterlijk altijd opgemerkt en bekritiseerd wordt. Los van wie de knapste nu is.

😬

2de keer dat ik dat lees, maar weten jullie dan niet dat je PSA - gehalte (belangrijke indicator voor prostaatkanker) gewoon in het bloed gemeten wordt? Veel huisartsen kruisen dat standaard aan bij mannen boven de 60 jaar.
En een jaarlijks bloedonderzoek boven de 50 zal elke huisarts aanbevelen.
Collega van mijn vrouw heeft net de diagnose gekregen, dus ik wist het wel (sinds deze week...). Nochtans sterven er jaarlijks ongeveer evenveel mannen aan prostaatkanker dan vrouwen aan borstkanker. Dus dan zit er toch nog iets stevig mis in de opsporing he.
Maar hoeveel onaantrekkelijke mannen komen op tv in onze eigen shows? En hoeveel onaantrekkelijke vrouwen?
Ik kan nauwelijks "lelijke" vrouwen opsommen die een programma presenteren. Maar een Eric Van Looy krijgt dan HET kijkcijferkanon op tv terwijl die nu toch ook geen hunk is, om maar 1 iets te noemen.

Het typevoorbeeld zal Margriet Hermans zijn, maar ik vind bvb Nathalie Meskens ook totaal geen knappe vrouw. Of Fien Germijns (switch), Of Sarah Vandeurzen (de ideale wereld). Maar dat zijn nu niet de grote presentatoren.
Maar er is absoluut een probleem qua beeld van vrouwen he, alleen leeft het idee dat dit niet zou bestaan bij mannen terwijl dat ook gewoon bestaat.

Collega van mijn vrouw heeft net de diagnose gekregen, dus ik wist het wel (sinds deze week...). Nochtans sterven er jaarlijks ongeveer evenveel mannen aan prostaatkanker dan vrouwen aan borstkanker. Dus dan zit er toch nog iets stevig mis in de opsporing he.

Komt dat dan al niet deels omdat mannen veel langer met symptomen lopen én er over zwijgen tegen hun huisarts dan omgekeerd?
Als een vrouw een bolletje voelt, zal ze veel sneller naar de huisarts gaan dan wanneer een man problemen ondervindt met zijn prostaat. Dat wij om de 3 jaar "met de benen open gaan" voor een uitstrijkje is veel meer ingeburgerd dan dat mannen zich laten screenen, ondanks dat er ook geen reclamecampagnes zijn voor uitstrijkjes, we daar ook geen brieven voor krijgen,....

Het typevoorbeeld zal Margriet Hermans zijn, maar ik vind bvb Nathalie Meskens ook totaal geen knappe vrouw. Of Fien Germijns (switch), Of Sarah Vandeurzen (de ideale wereld). Maar dat zijn nu niet de grote presentatoren.
Maar er is absoluut een probleem qua beeld van vrouwen he, alleen leeft het idee dat dit niet zou bestaan bij mannen terwijl dat ook gewoon bestaat.
Als we puur op reclame af gaan: de doorsnee man in de supermarkt of aan de schoolpoort zien we idd geen reclame maken voor Gillette terwijl een donker getinte, voloptueuze vrouw wél reclame mag maken voor Dove.
Maar ik zie "normale" mannen nu wel reclame maken voor waspoeder ("onze schorten zijn vuil"), denk aan de rondere man met zijn dochters die op Bol bestelt,... Dus die komen ook wel in beeld, het valt je gewoon minder op omdat er minder ruchtbaarheid aan gegeven wordt?

En toch heb ik het gevoel dat zoiets wel gekeerd is in onze maatschappij. In heel wat van die reallity programma's en op social media lijken de mannen mij net meer aan dat zogezegde ideaal te voldoen dan de vrouwen.
Goh, ik volg dat soort zaken niet eerlijk gezegd, maar als ik eens een instagram account zie, of ik hoor er iemand over, is dat als vrouw toch evengoed plastic fantastic?
Vandaag ga je toch ook echt niet snel, in een vriendschappelijke sfeer bij vrienden of op het werk, een zwaardere vrouw daarop gaan wijzen of grapjes over maken. Terwijl dat met een man met een buikje, manboobs of gewoon overgewicht toch nog vaker wordt gedaan, ervan uitgaande dat "die man daar wel tegen kan."
In een vriendschappelijke sfeer vind ik wel niet echt relevant, ik denk dat de dynamiek in een mannengroepje sowieso anders is en de humor ook wel meer gericht is op wat in elkaars zakken zitten. Bij vrouwen lijkt me dat gevoeliger te liggen, maar ik ben geen vrouw :)

Komt dat dan al niet deels omdat mannen veel langer met symptomen lopen én er over zwijgen tegen hun huisarts dan omgekeerd?
Als een vrouw een bolletje voelt, zal ze veel sneller naar de huisarts gaan dan wanneer een man problemen ondervindt met zijn prostaat.
De meeste (hoog)bejaarde mannen hebben zonder dat ze het weten prostaatkanker die daarom niet noodzakelijk behandeld hoeft te worden. Er worden nu al veel operaties uitgevoerd die eigenlijk niet hadden gehoeven, met risico op complicaties zoals impotentie. Neemt niet weg dat prostaatkanker levensbedreigend kan zijn in sommige gevallen.

Ik heb niet heel het topic doorlezen, maar een ding dat mij als man stoort is dat vaders nog steeds niet als volwaardige ouders worden aanzien hoewel (terecht!) wordt verwacht dat ze wel een volwaardige ouderrol opnemen. Dat gaat om simpele dingen, zoals geen verzorgingstafel in mannenwc's, altijd awkward als je dan alleen met je baby op stap bent. (gelukkig niet overal zo) Maar evengoed bijvoorbeeld oudercontacten waarbij de leerkracht eigenlijk een één-op-één converstatie met de moeder voert tot zelfs ambetant wordt als de vader zijn mond opendoet (immense verschillen tussen leerkrachten hier). Scholen gaan bij een ziek kind ook altijd eerst de moeder bellen en de vader als backup (ook al kan ik veel flexibeler omspringen met mijn job en ze veel sneller gaan halen). Of als vader meegaan naar de echo en door de gynaecoloog behandeld worden als een wolkje lucht naast de moeder. Ik versta dat je weinig te zien hebt met alle dingen rond de moeder, maar als het over de foetus zelf gaat is het een ander verhaal. Om nog maar te zwijgen van het aan het kortste eind trekken qua kinderen in een scheiding. En de cliché's zoals "kinderen hebben toch vooral hun mama nodig".

Als een vrouw een bolletje voelt, zal ze veel sneller naar de huisarts gaan dan wanneer een man problemen ondervindt met zijn prostaat. Dat wij om de 3 jaar "met de benen open gaan" voor een uitstrijkje is veel meer ingeburgerd dan dat mannen zich laten screenen, ondanks dat er ook geen reclamecampagnes zijn voor uitstrijkjes, we daar ook geen brieven voor krijgen,....
Maar het feit dat ik als man weet wat de symptomen van borstkanker zijn, hoe je jezelf moet onderzoeken, welke organisaties er zich mee bezig houden, ... en niks weet over prostaatkanker, zegt toch wel veel. Bij de meeste mannen is het beeld van prostaatkanker dit:
giphy.gif

En dat komt puur door het feit dat er geen/weinig media-aandacht voor is.

Ik heb niet heel het topic doorlezen, maar een ding dat mij als man stoort is dat vaders nog steeds niet als volwaardige ouders worden aanzien hoewel (terecht!) wordt verwacht dat ze wel een volwaardige ouderrol opnemen. Dat gaat om simpele dingen, zoals geen verzorgingstafel in mannenwc's, altijd awkward als je dan alleen met je baby op stap bent. (gelukkig niet overal zo) Maar evengoed bijvoorbeeld oudercontacten waarbij de leerkracht eigenlijk een één-op-één converstatie met de moeder voert tot zelfs ambetant wordt als de vader zijn mond opendoet (immense verschillen tussen leerkrachten hier). Scholen gaan bij een ziek kind ook altijd eerst de moeder bellen en de vader als backup (ook al kan ik veel flexibeler omspringen met mijn job en ze veel sneller gaan halen).
Dat is iets waar mijn ex zich ook vreselijk aan stoorde en volledig terecht!
Net als wanneer mannen alleen op stap gaan met hun kind, ze daarvoor "lof" krijgen terwijl dat niet gedaan wordt bij een vrouw.
Op vlak van sociaal verlof, ouderschapsverlof,... Zullen mannen sneller met een frons bekeken worden als eerste reactie (gelukkig steeds minder) maar gelukkig al minder een "neen" te horen krijgen dan pakweg 10j geleden. Er is nog een lange weg af te leggen op dat vlak!
Of als vader meegaan naar de echo en door de gynaecoloog behandeld worden als een wolkje lucht naast de moeder. Ik versta dat je weinig te zien hebt met alle dingen rond de moeder, maar als het over de foetus zelf gaat is het een ander verhaal.
Dat ligt 100% aan de gynaecoloog dan, de mijne is super op dat vlak! 1 keer de mannelijke vervanger gehad toen ze op verlof was en daar werd ik dan weer als een "hysterische" vrouw behandeld terwijl hij mij dan maar verder negeerde en tegen de papa verder praatte. 😬 (Ging over het emotioneel aspect na miskraam)
Om nog maar te zwijgen van het aan het kortste eind trekken qua kinderen in een scheiding. En de cliché's zoals "kinderen hebben toch vooral hun mama nodig".
Dat is een beeld dat gelukkig al lang niet meer klopt. Er wordt al enige tijd uitgegaan van 50/50 co-ouderschap waarbij de papa wordt gezien als een betrokken, verantwoordelijke partner met rechten en plichten. Waar dit pakweg 15j geleden idd nog niet zo was.
Voor baby's zal men wel nog de moederkaart trekken, maar voor ons ouderschapsplan heb ik VEEL gelezen omtrent co-ouderschap en daar wordt bijna altijd gesproken over "de belangrijkste zorgfiguur" en niet meer automatisch over de moeder.
Kinderen hebben namelijk hun mama even hard nodig als hun papa. En daar wordt nu veel meer gewicht aan gegeven dan vroeger. En dat is zeker in het belang van het kind.

Maar het feit dat ik als man weet wat de symptomen van borstkanker zijn, hoe je jezelf moet onderzoeken, welke organisaties er zich mee bezig houden, ... en niks weet over prostaatkanker, zegt toch wel veel. Bij de meeste mannen is het beeld van prostaatkanker dit:
giphy.gif

And again: want jullie weten zoveel meer over een uitstrijkje bij vrouwen? 😉

giphy.gif

Borstkankerscreening (en ook voor baarmoederhalskanker) is dan ook veel efficienter dan prostaatkankerscreening. Logisch dat er meer media aandacht voor is. Prostaatkanker is ook geen typische kanker waar mensen door sterven. Borst- en baarmoederhalskanker zijn veel gevaarlijker.

And again: want jullie weten zoveel meer over een uitstrijkje bij vrouwen? 😉
Eigenlijk wel, het feit dat het een standaardonderzoek bij een gynaecoloog is, en het feit dat ik weet dat er een "vaccin" voor baarmoederhalskanker is bvb. Tot vorige week wist ik letterlijk niet hoe een prostaatkankeronderzoek in zijn werk ging...

giphy.gif

Dat is toch exact hetzelfde als darmonderzoek.

Dat heeft mij persoonlijk ook serieus tegengehouden om preventief eens te laten kijken, al waren er toen niet echt indicatoren (behalve dat ze terugkijkend er eigenlijk wel al minstens 5 jaar waren...). En het moment dat ik het onderging, kan ik ook niet zeggen dat het een onderzoek was waarvan ik zou zeggen, doe nog maar een paar keer. Al moet ik eerlijk zijn dat het maagonderzoek ook niet direct iets is waar ik naar uitkijk... Maar vrijwillig mij gaan aanmelden zonder dat er klachten of verwachtingen zijn, zelfs voor het maagonderzoek ben ik daar niet zo zeker van dat ik dat zou doen. Dat is echt geen pretje... (tgv kokhalzen...)

Ondertussen is dat darmonderzoek echter routine geworden, en doen ze het nu onder een vorm van een roes waardoor het minder erg aanvoelt. Maar dat doen ze dus niet zomaar bij iedereen.

Dat is toch exact hetzelfde als darmonderzoek.

Dat heeft mij persoonlijk ook serieus tegengehouden om preventief eens te laten kijken, al waren er toen niet echt indicatoren (behalve dat ze terugkijkend er eigenlijk wel al minstens 5 jaar waren...). En het moment dat ik het onderging, kan ik ook niet zeggen dat het een onderzoek was waarvan ik zou zeggen, doe nog maar een paar keer. Al moet ik eerlijk zijn dat het maagonderzoek ook niet direct iets is waar ik naar uitkijk... Maar vrijwillig mij gaan aanmelden zonder dat er klachten of verwachtingen zijn, zelfs voor het maagonderzoek ben ik daar niet zo zeker van dat ik dat zou doen. Dat is echt geen pretje... (tgv kokhalzen...)

Ondertussen is dat darmonderzoek echter routine geworden, en doen ze het nu onder een vorm van een roes waardoor het minder erg aanvoelt. Maar dat doen ze dus niet zomaar bij iedereen.
Bespaar u de moeite want screening bij niet-risicogroepen is zinloos bij prostaatkanker.

Terug
Bovenaan