Hier rechtover is een basisschool met uitsluitend vrouwelijke leerkrachten, incluis secretariaat en directie. Tot mid jaren 90 was het een jongensschool met enkel 'meesters'. Nu hadden ze vanuit 'die tijd' een leerkracht (al enige tijd op pensioen) opgeroepen om de werkdruk wat te managen. Ik denk dat die mens er één jaar heeft mogen assisteren. Hij had blijkbaar tijdens een les een vrouwelijke leerkracht onderbroken omdat ze foutief een leerling verbeterde. 'Jamaar juf, volgens mij heeft die jongen gelijk' Was iets over vierkanten/cirkels...Naar ik hoorde had de 'meester' effectief gelijk en die leerling dus ook. Die vrouw heeft nadien al huilend bij de directie gezeten. Meester kreeg nadien de bons: 'U past niet binnen ons team'.
 
Hier rechtover is een basisschool met uitsluitend vrouwelijke leerkrachten, incluis secretariaat en directie. Tot mid jaren 90 was het een jongensschool met enkel 'meesters'. Nu hadden ze vanuit 'die tijd' een leerkracht (al enige tijd op pensioen) opgeroepen om de werkdruk wat te managen. Ik denk dat die mens er één jaar heeft mogen assisteren. Hij had blijkbaar tijdens een les een vrouwelijke leerkracht onderbroken omdat ze foutief een leerling verbeterde. 'Jamaar juf, volgens mij heeft die jongen gelijk' Was iets over vierkanten/cirkels...Naar ik hoorde had de 'meester' effectief gelijk en die leerling dus ook. Die vrouw heeft nadien al huilend bij de directie gezeten. Meester kreeg nadien de bons: 'U past niet binnen ons team'.
Dat lijkt me nu niet genderspecifiek hoor. Ik heb ook alle mannelijke collega's weten gaan klagen bij hun baas omdat ze op de vingers zijn getikt door iemand zonder die bevoegdheid...
 
Hier rechtover is een basisschool met uitsluitend vrouwelijke leerkrachten, incluis secretariaat en directie. Tot mid jaren 90 was het een jongensschool met enkel 'meesters'. Nu hadden ze vanuit 'die tijd' een leerkracht (al enige tijd op pensioen) opgeroepen om de werkdruk wat te managen. Ik denk dat die mens er één jaar heeft mogen assisteren. Hij had blijkbaar tijdens een les een vrouwelijke leerkracht onderbroken omdat ze foutief een leerling verbeterde. 'Jamaar juf, volgens mij heeft die jongen gelijk' Was iets over vierkanten/cirkels...Naar ik hoorde had de 'meester' effectief gelijk en die leerling dus ook. Die vrouw heeft nadien al huilend bij de directie gezeten. Meester kreeg nadien de bons: 'U past niet binnen ons team'.
Als uw opdracht in de school is "de werkdruk op de leerkrachten verlagen en voor minder stress zorgen" dan is het laatste wat je moet gaan doen vanachter in iemand zijn klas gaan zitten en telkens de juffrouw iets verkeerd zegt gaan corrigeren en gaan samenklitten met de leerlingen "jamaar juf! jamaar juf!". Logisch dat die de bons gekregen heeft. Vrouwen snappen zoiets misschien beter.
 
Als uw opdracht in de school is "de werkdruk op de leerkrachten verlagen en voor minder stress zorgen" dan is het laatste wat je moet gaan doen vanachter in iemand zijn klas gaan zitten en telkens de juffrouw iets verkeerd zegt gaan corrigeren en gaan samenklitten met de leerlingen "jamaar juf! jamaar juf!". Logisch dat die de bons gekregen heeft. Vrouwen snappen zoiets misschien beter.
Nochtans, een zogeheette classroom assistant of assistant-teacher heeft al zijn nut bewezen.

Ge moet op dat moment dan natuurlijk wel samenwerken hé.

Geen idee wat de verhouding daar was natuurlijk en leerkrachten zijn vantijd ook gewoon een bende kinderen als het aankomt op hun ego, maar een assistant die even iets corrigeert: take the L, en leg misschien ook uit dat mensen zich gewoon kunnen vergissen.
 
Ik ken er geen cijfers van, ik weet gewoon wat ik hoorde bij ons afstuderen van die enkele mannen die mee afstudeerden dat zij allemaal (de volle 2 🤣) een job aangeboden gekregen hadden al op stageplaatsen waar dat onder de vrouwen enkel het geval was op de scholen waar er standaard een lerarentekort is: de grootsteden.
Mijn jongste zoon wil kleuterleider worden. Nog een jaar of 12 en hij is afgestudeerd, er is nog hoop! 🤪

Hier op de lagere school is de enige meester die nog een eigen klas had vertrokken naar een andere school. We hebben nog een meester die vooral invalt en een mannelijke ICT coördinator, en dat is het zowat. In het middelbaar zijn er al wat meer mannen.

Na 4 jaar in een meisjesschool te hebben gezeten (20tal jongens op 500 meisjes in het middelbaar) zou ik ook niet meer staan springen om in een puur vrouwelijke omgeving te gaan werken. Langs de andere kant, lang op een bureau met alleen maar vrouwen gezeten, dat klikte dan weer wel zeer goed.
 
Ik weet niet of het overal zo is, maar het verschil tussen mijn werkomgeving (overwegend mannen), en die van mijn vrouw (overwegend vrouwen) is wel heel opvallend. Zij is op een paar jaar tijd toch al meerdere keren thuisgekomen dat er weer iemand in tranen was uitgebarsten tijdens een meeting. Dat is in de 12 jaar dat ik werk, letterlijk nog nooit voorgevallen.

Is dat dan omdat mannen meer hun gevoelens opkroppen, of omdat vrouwen gewoon groffer zijn onder elkaar, of omdat mannen misschien beter het onderscheid tussen persoonlijke en professionele kritiek kunnen maken. God mag het weten... Maar het valt wel op.
 
Ik weet niet of het overal zo is, maar het verschil tussen mijn werkomgeving (overwegend mannen), en die van mijn vrouw (overwegend vrouwen) is wel heel opvallend. Zij is op een paar jaar tijd toch al meerdere keren thuisgekomen dat er weer iemand in tranen was uitgebarsten tijdens een meeting. Dat is in de 12 jaar dat ik werk, letterlijk nog nooit voorgevallen.

Is dat dan omdat mannen meer hun gevoelens opkroppen, of omdat vrouwen gewoon groffer zijn onder elkaar, of omdat mannen misschien beter het onderscheid tussen persoonlijke en professionele kritiek kunnen maken. God mag het weten... Maar het valt wel op.
Hier lijkt me hetzelfde. Wederhelft werkt op een bedrijf met pakweg 85% vrouwen. Backstabbing is daar bon ton :unsure:
Ikzelf werk in voornamelijk mannelijke werkomgeving en hier lijkt er toch minder drama.
anekdotisch bewijs is anekdotisch hé mensen!!!
 
Net toch iets wat me al vaker opvalt.
VTM nieuws laat een stukje zien de verslaggeving over de match Argentinië-Kroatië.

De engelstalige verslaggever zegt:

"Two small men but big football players".
En dan tijdens de Nederlandstalige verslaggeving ook minstens 3-4 keer de nadruk over de beperkte lengte van Messi en Modric.

Beetje jammer dat dit soort bodyshaming over mannen toch vaak zijn weg vindt naar de mainstream media maar diezelfden wel altijd bodypositivity promoten wanneer het over bijvoorbeeld obese vrouwen gaat.
 
Vacature bij onze slager: “medewerkster gevraagd”.

Bewuste discriminatie van mannen? Want er is inderdaad geen enkele man die er werkt (behoudens de slager zelf).
 
Laatst bewerkt:
Vacature bij onze slager: “medewerkster gevraagd”.

Bewuste discriminatie van mannen? Want er is inderdaad geen enkele man die er werkt (behoudens de slager zelf).

Discrimineren op basis van geslacht is verboden. En daardoor natuurlijk niet een heel goed voorbeeld van discriminatie van mannen natuurlijk.
 
Net toch iets wat me al vaker opvalt.
VTM nieuws laat een stukje zien de verslaggeving over de match Argentinië-Kroatië.

De engelstalige verslaggever zegt:

"Two small men but big football players".
En dan tijdens de Nederlandstalige verslaggeving ook minstens 3-4 keer de nadruk over de beperkte lengte van Messi en Modric.

Beetje jammer dat dit soort bodyshaming over mannen toch vaak zijn weg vindt naar de mainstream media maar diezelfden wel altijd bodypositivity promoten wanneer het over bijvoorbeeld obese vrouwen gaat.
Lengte is nu eenmaal iets wat een concreet gevolg heeft in voetbal, springkracht van elke mens is beperkt en dan is 20cm extra lengte heel handig. Ook gewicht zal men vermelden in vele sporten, zowel overgewicht als magerzucht. En dit zowel bij mannen als vrouwen (denk maar aan Serena williams of de magerzucht bij wielrensters).

De 700 goals van Ronaldo:
444 rechtervoet, 129 met zijn linkervoet, 127 met zijn hoofd

De 700 van messi:
  • Left-foot: 582
  • Right-foot: 92
  • Head: 24
  • Other: 2



Het is dus gewoon relevant en niet veralgemenend/nuanceloos. En dus verre van discriminatie.
 
Lengte is nu eenmaal iets wat een concreet gevolg heeft in voetbal, springkracht van elke mens is beperkt en dan is 20cm extra lengte heel handig. Ook gewicht zal men vermelden in vele sporten, zowel overgewicht als magerzucht. En dit zowel bij mannen als vrouwen (denk maar aan Serena williams of de magerzucht bij wielrensters).

De 700 goals van Ronaldo:
444 rechtervoet, 129 met zijn linkervoet, 127 met zijn hoofd

De 700 van messi:
  • Left-foot: 582
  • Right-foot: 92
  • Head: 24
  • Other: 2



Het is dus gewoon relevant en niet veralgemenend/nuanceloos. En dus verre van discriminatie.

Het heeft in deze context 0.0 reden om dat 4-5 keer te vermelden en dat op een stuk van amper 1.5 minuut.
Er was geen enkele link tussen de capaciteiten van de voetballers in kwestie en hun prestatie op het veld. Het was puur een constante verwijzing naar hun fysieke eigenschap zonder enige aanleiding.
 
Lengte is nu eenmaal iets wat een concreet gevolg heeft in voetbal, springkracht van elke mens is beperkt en dan is 20cm extra lengte heel handig. Ook gewicht zal men vermelden in vele sporten, zowel overgewicht als magerzucht. En dit zowel bij mannen als vrouwen (denk maar aan Serena williams of de magerzucht bij wielrensters).

De 700 goals van Ronaldo:
444 rechtervoet, 129 met zijn linkervoet, 127 met zijn hoofd

De 700 van messi:
  • Left-foot: 582
  • Right-foot: 92
  • Head: 24
  • Other: 2



Het is dus gewoon relevant en niet veralgemenend/nuanceloos. En dus verre van discriminatie.
Waarom was de lengte van een van de speelsters van de Red Flames off limits in het sport subforum tijdens het EK? Toen men bezig was met de vergelijking tussen haar en de Franse verdedigster die haar moest dekken en meer dan een kop groter was. :unsure:
 
Waarom was de lengte van een van de speelsters van de Red Flames off limits in het sport subforum tijdens het EK? Toen men bezig was met de vergelijking tussen haar en de Franse verdedigster die haar moest dekken en meer dan een kop groter was. :unsure:
Deze post? :unsure:
"DIe Fransen zijn gewoon goed. Veel goede techniek en ook op fysiek vlak redelijk indrukwekkend. Wereld van verschil inderdaad met onze Flames. Die Philtjens of hoe heet die hele kleine, dat kan toch gewoon niet."

Lijkt me niet erg off-limits, aangezien de post er nog staat...

Daar is een andere post verwijderd, omdat het ging van:
"HAHAHAHAHA die is 1,5m. Hahaha, dat is echt gewoon kapotlachen als die iemand moet dekken"

Eigenlijk zou ik zeggen dat dat perfect laat zien waarom het ene wel kan, en het andere niet. En tegelijk het punt van JPV bewijst. Hier is dat nu toch iets relevants. Alsof je dat niet zo mogen zeggen in een sportwedstrijd, waar het voor een heel groot stuk gaat om de fysieke kwaliteiten. Dat is een beetje een grens om te bewandelen, en de reporter zal moeten zien dat het wel een beetje respectvol blijft.

Dat is met andere dingen niet anders. Iemand die niet snel is, heeft weinig korte spiervezels. Dan gaan ze toch ook echt niet moeten verzwijgen dat hij niet snel is, of er niet ook naar alluderen als het toevallig over randfenomenen gaat, zoals: "Voor zo weinig versnelling heeft hij wel al een heel palmares." Dat kan gewoon passen, afhankelijk van de manier van aanbrengen.
 
Laatst bewerkt:
Deze post? :unsure:
"DIe Fransen zijn gewoon goed. Veel goede techniek en ook op fysiek vlak redelijk indrukwekkend. Wereld van verschil inderdaad met onze Flames. Die Philtjens of hoe heet die hele kleine, dat kan toch gewoon niet."

Lijkt me niet erg off-limits, aangezien de post er nog staat...

Daar is een andere post verwijderd, omdat het ging van:
"HAHAHAHAHA die is 1,5m. Hahaha, dat is echt gewoon kapotlachen als die iemand moet dekken"

Eigenlijk zou ik zeggen dat dat perfect laat zien waarom het ene wel kan, en het andere niet. En tegelijk het punt van JPV bewijst. Hier is dat nu toch iets relevants. Alsof je dat niet zo mogen zeggen in een sportwedstrijd, waar het voor een heel groot stuk gaat om de fysieke kwaliteiten. Dat is een beetje een grens om te bewandelen, en de reporter zal moeten zien dat het wel een beetje respectvol blijft.

Dat is met andere dingen niet anders. Iemand die niet snel is, heeft weinig korte spiervezels. Dan gaan ze toch ook echt niet moeten verzwijgen dat hij niet snel is, of er niet ook naar alluderen als het toevallig over randfenomenen gaat, zoals: "Voor zo weinig versnelling heeft hij wel al een heel palmares." Dat kan gewoon passen, afhankelijk van de manier van aanbrengen.

Nogmaals, het was 0.0 relevant.
Er werd constant over zijn (en Modric) zijn lengte gesproken zonder daar verder op in te gaan.


Ook in dit artikel. De kop gaat over zijn lengte, in het artikel staat 0.0 over zijn lengte.
Wat is de relevantie? Niets. En let er maar eens op hoe vaak zoiets tijdens een wedstrijd gezegd wordt als een Messi de bal heeft.

Iemand dik, lelijk, ... of eender wat noemen is uit den boze. Maar mannen die geen 1m80 constant bestempelen als "kleine" mannen dat is iets wat nog altijd elke dag gebeurt en waar 0.0 schaamte over is.
Laat staan dat er enig begrip is wat dat met het zelfbeeld van zulke mannen doet die daar constant mee om de oren geslagen worden.

Het is overigens niet alleen met Messi hoor dat men dat doet. Mertens, Hazard, Tom Cruise,...
Ik kan het lijstje nog wel even doortrekken.
En in de meeste gevallen heeft dat vermelden van het subjectieve woord "klein" 0.0 relevantie met de prestaties op het veld, in de film,...
Stel je je maar voor dat we iedere keer een gezette zangeres een optreden geeft men in de artikels moet vermelden "dikke zangeres X weet het sportpaleis" in te palmen.

Klein is géén objectief woord in een wereld waar de standaard voor mannen sowieso al hoog ligt om te presteren, er goed uit te zien, niet té mannelijk te zijn (want ja toxische hé),...
Dat we daarom ook nog eens hen constant moet beoordelen en bestempelen omwille van een genetisch aangeboren kenmerk (itt obesitas voor het grootste deel).
Lengte is iets waar je tenminste nooit zelf een hand in hebt om iets aan te doen. Dat maakt het net nog erger om dan constant die term te gebruiken waar het ideaalbeeld van een man al iemand is die groot en sterk is.

Ik denk dat je héél zwaar onderschat wat dat voor zo iemand zijn zelfbeeld doet. Ik heb nu het geluk dat het mij weinig tot niets meer doet met mijn 1m74, maar ik ben wel jarenlang gepest om mijn lengte en kan er nu gelukkig nog mee lachen.
Maar mannen met weinig zelfvertrouwen die het zo al moeilijk hebben in een toenemend anti-mannelijk klimaat moeten dat er dan maar weer bijnamen en dit soort zaken aanvaarden die gewoon mainstream zijn geworden.
 
Terug
Bovenaan