Dat zijn dan ook landen waar het traditionele, stereotype man/vrouw-beeld nog belangrijker is dan hier. Mijn vrouw is van Mexico (en op veel vlakken is Spanje zowat de light-versie daarvan), en daar is het beeld van de macho nog altijd springlevend. Op veel vlakken doet dat wat aan als onze opvattingen een generatie terug. Maar, gecorreleerd of niet, er zijn ook grote problemen met geweld tegen vrouwen.
De Balkan ken ik niet echt, maar de meeste centraal- of oost-Europese landen lijken me ook nog altijd wel tradioneler te zijn op dat vlak, als ik terugdenk aan wat Russische kennissen.
Bij dit soort uitspraken vraag ik me toch af of dat niet een beetje een self-fulfilling prophecy is hoor. Doet wat aan als al die uitspraken over hoe je met niets meer kan lachen of op eieren moet lopen. Ik denk dat de opvatting over wat "smaakvol" is wel is verschoven, maar dat het helemaal niet zou kunnen, goh. Uiteindelijk toch nog hopen reclame die eerder gericht is op mannen waar een of andere fotomodel een product aanprijst hé, liefst niet in een hoodie en jogging