Mannelijke discriminatie/nadelen in onze samenleving

IVM uw punt van scholen (Veel schoolervaring?). Bij ons wordt typisch gevraagd naar de gegevens van eerste ouder/voogd en tweede ouder/voogd (het zijn niet allemaal gezinnen met mama en papa natuurlijk). De eerste ouder wordt dan eerst gecontacteerd. Ik vul die papieren in dus tada ik ben eerste ouder. Het lijkt me een kleintje om de school te vragen voorrang te geven aan ouder x over y omwille van flexibiliteit met het werk.
Intussen zitten we aan school 3. Hier overal hetzelfde hoor. Mijn nr. staat onder ‘ouder 1’ net omdat ik de meest flexibele ouder ben. Toch wordt eerst de mama gebeld.

De woensdag/vrijdag/zaterdag overdag met lagere schoolkinderen die geen middagdutje meer moeten doen? 😬
Alle info-avonden en oudercontacten die ik al heb gedaan waren savonds. En ook overdag pak ik naar een oudercontact mijn kind liever niet mee, ik vind dat niet zo makkelijk praten.

Intussen zitten we aan school 3. Hier overal hetzelfde hoor. Mijn nr. staat onder ‘ouder 1’ net omdat ik de meest flexibele ouder ben. Toch wordt eerst de mama gebeld.
En als ge dat expliciet vraagt met als reden uw werk weigeren ze daar rekening mee te houden?

Las ik ook in zowat alle artikels, er wordt niet gezegd hoeveel mannen het zijn maar wel hoeveel vrouwen.
Laat staan dat er daar van genderongelijkheid gesproken wordt in die artikels.

Er is inderdaad weinig aandacht voor de nadelen waarmee mannen te kampen hebben.

De narratief is wel enigszins logisch aangezien het idee leeft dat vrouwen het in onze maatschappij meestal moeilijker hebben dan mannen. Op sommige vlakken worden mannen weliswaar benadeeld, maar het blijft een feit dat de mannelijke bevolking het financieel gemiddeld genomen beter heeft. Vrouwen hebben een serieuze achterstand in te halen.

Net zoals er (terecht) veel aandacht is voor racisme tegenover allochtonen en men niet zo bekommerd is om zgn. omgekeerd racisme.

De bedoeling van het beleid is uiteraard om zwakkere bevolkingsgroepen vooruit te helpen. En witte mannen hebben het doorgaans niet zo slecht.

Alle info-avonden en oudercontacten die ik al heb gedaan waren savonds. En ook overdag pak ik naar een oudercontact mijn kind liever niet mee, ik vind dat niet zo makkelijk praten.
Ik had het eerder over het rondvoeren naar activiteiten hoor. Ze zijn hier tegenwoordig oud genoeg om een uurtje alleen thuis te zijn tijdens een oudercontact 🥳

En als ge dat expliciet vraagt met als reden uw werk weigeren ze daar rekening mee te houden?
Dan vrees ik dat ik heel dat secretariaat elk individueel ga moeten aanspreken.

Nu, als de mama niet bereikbaar is hebben ze toch al het verstand van mij te bellen en niet gewoon een voicemail bij haar in te spreken. Dat is al een mini stapje tegenover vroeger.

Dan vrees ik dat ik heel dat secretariaat elk individueel ga moeten aanspreken.

Nu, als de mama niet bereikbaar is hebben ze toch al het verstand van mij te bellen en niet gewoon een voicemail bij haar in te spreken. Dat is al een mini stapje tegenover vroeger.
Kunt volgende keer uwe nr bij haar invullen en vice versa :p

Ik had het eerder over het rondvoeren naar activiteiten hoor. Ze zijn hier tegenwoordig oud genoeg om een uurtje alleen thuis te zijn tijdens een oudercontact 🥳
Mjah, dat komt ook vaak terug op 'wie werkt halftijds' en dat is meestal de vrouw.
Als er maar 1 van de twee naar een hobby moet blijft mijn man ook meestal gewoon thuis met het ander kind dus ook daar zou ge dat meer een zorgtaak kunnen noemen (die van mij zijn allebei nog te klein om alleen thuis te blijven). Al is dat in ons geval eerder omdat ik meet zicht heb op de agenda.

De narratief is wel enigszins logisch aangezien het idee leeft dat vrouwen het in onze maatschappij meestal moeilijker hebben dan mannen. Op sommige vlakken worden mannen weliswaar benadeeld, maar het blijft een feit dat de mannelijke bevolking het financieel gemiddeld genomen beter heeft. Vrouwen hebben een serieuze achterstand in te halen.

Net zoals er (terecht) veel aandacht is voor racisme tegenover allochtonen en men niet zo bekommerd is om zgn. omgekeerd racisme.

De bedoeling van het beleid is uiteraard om zwakkere bevolkingsgroepen vooruit te helpen. En witte mannen hebben het doorgaans niet zo slecht.
Ik heb altijd wat moeilijk als we met gemiddelden gaan goochelen. Mannen verdienen gemiddeld meer, maar mannen zijn oververtegenwoordigd in beide uitersten (dakloos en steenrijke mensen).

Als overheid/maatschappij moet je niet kijken naar het gemiddelde, maar naar de mensen die zich in een bepaalde gevarenzone bevinden. Ben je arm, ben je ziek, heb je en laag IQ,... . Dat zijn zaken waar je naar moet kijken. De bevolking opdelen op geslacht/huidskleur/... is dan heel slecht om beleid te gaan voeren omdat je aanzienlijke groepen mist en een heel grote groep mensen onnodig meeneemt

Ik denk dat mannen die in de misserie zitten zich zelf mateloos (en dat kan ook gaan over andere zaken dan geld, bijvoorbeeld huiselijk geweld) kunnen ergeren aan zo een gemiddeldes. Zit maar eens in een strontsituatie en dan komt daar een overbetaald sujet van één of andere VZW met een belerend vingertje zeggen: "ja, maar gemiddeld genomen heeft mijn groep het slechter dan de jouwe."

Ik vind het daarom ook zo idioot dat al die statistieken mannen en vrouwen constant opdelen en dat aan de hand daarvan een soort van absolutistisch beleid gevoerd gaat worden buitenproportioneel gericht op één gender (vooral vrouwen dus). Mannen en vrouwen kunnen in de financiële problemen geraken, mannen en vrouwen kunnen slachtoffer worden van seksueel geweld, mannen en vrouwen kunnen thuis geslagen worden, mannen en vrouwen kunnen onterecht hun kinderen verliezen in een scheiding,... . En dus is zo een gegenderde aanpak niet nodig, want je moet dat beleid gaan richten op de slachtoffers, niet constant op een bredere groep, waarvan een minderheid dat meemaakt. Dat heeft ook een bijkomend effect, het versterkt het idee van het slachtofferschap en daderschap van die twee groepen. Wees maar eens een man die thuis afgeklopt wordt door zijn vrouw en je ziet bijvoorbeeld constant en alleen posters met mannen die vrouwen afranselen... Want oooh ja praktisch alle campagnes moeten over vrouwen gaan want gemiddeld is maar 1/3de van de mensen die het ziekenhuis in geslagen wordt door zijn partner een man, terwijl 2/3de vrouwen zijn... (trouwens de verdeling van huiselijk geweld is in de Westerse wereld +/- 50% gepleegd door mannen en 50% door vrouwen, echter vrouwen geraken door de biologische verschillen vaker serieus gekwetst).

Laatst bewerkt:
Toch vreemd dat men nog méér kijkt naar verschil man/vrouw terwijl men toch steeds meer en meer zegt dat man/vrouw/x er niet meer toe doet?

Waar zit dan het probleem. Een nadenkertje.

Toch vreemd dat men nog méér kijkt naar verschil man/vrouw terwijl men toch steeds meer en meer zegt dat man/vrouw/x er niet meer toe doet?

Men kijkt niet gewoon 'nog meer', men kijkt nog meer als het er toe doet. Zoals de situatie van dakloze vrouwen een stuk precairder is en dat het verbazend was dat 40% van de jonge daklozen vrouwen zijn, wat ingaat tegen wat je bij andere leeftijdsgroepen vindt.

Altijd verbazend hoe velen linkse rakkers/'woke' mensen zo hypergevoelig vindt, maar dan zelf wel gepikeerd is als zoiets met iets te weinig duiding in de krant staat.

Er is inderdaad weinig aandacht voor de nadelen waarmee mannen te kampen hebben.

Wel basically wat @Patj zegt. Het hangt er maar van af wat jij vindt als doorgaans niet slecht zo slecht.
En ik heb ras er niet bij betrokken, ik zie de relevantie ook niet echt in dit topic?

Als je enkel het gemiddeld loon neemt en niet het aantal uren of de arbeidsomstandigheden. Dan misschien wel ja. Maar ik weet niet of dat nu de factor is om af te toetsen of iemand het doorgaans goed heeft.
Als mannen sterven we immers ook op de werkvloer in veelvoud, de gevangenissen zitten vol met mannen, we doen het slechter in het onderwijs, we sterven vroeger, we trekken in echtscheidingen vaakst aan het kortste eind, we werken vaker in weer en wind, eindigen vaker dakloos, sterven vaker aan zelfmoord en het zijn bijna allemaal (blanke) mannen die op dit moment sterven op amper 2000km van onze deur...
Ik denk dat er heel wat andere maatstaven zijn dan het gemiddeld loon om te zien of iemand het goed heeft.
Het verhaal is veel genuanceerder dan dat en die nuance wordt doorgaans veel te weinig benadrukt vind ik.

Laatst bewerkt:
Altijd verbazend hoe velen linkse rakkers/'woke' mensen zo hypergevoelig vindt, maar dan zelf wel gepikeerd is als zoiets met iets te weinig duiding in de krant staat.

Heeft dat daar dan mee te maken? De gelijke behandeling van burgers en woke is toch een discussie die los van elkaar staat? Om eerlijk te zijn is positieve discriminatie (toch iets wat een deel van links wil) zelfs een gevaar voor de gelijk behandeling van mensen ;-).

Ben er niet zo vertrouwd mee, maar gaat die discussie rond M/V/X trouwens niet over genderidentiteit in de plaats van geslacht?

Laatst bewerkt:
Wel basically wat @Patj zegt. Het hangt er maar van af wat jij vindt als doorgaans niet slecht zo slecht.
En ik heb ras er niet bij betrokken, ik zie de relevantie ook niet echt in dit topic?

Als je enkel het gemiddeld loon neemt en niet het aantal uren of de arbeidsomstandigheden. Dan misschien wel ja. Maar ik weet niet of dat nu de factor is om af te toetsen of iemand het doorgaans goed heeft.
Als mannen sterven we immers ook op de werkvloer in veelvoud, de gevangenissen zitten vol met mannen, we doen het slechter in het onderwijs, we sterven vroeger, we trekken in echtscheidingen vaakst aan het kortste eind, we werken vaker in weer en wind, eindigen vaker dakloos, sterven vaker aan zelfmoord en het zijn bijna allemaal (blanke) mannen die op dit moment sterven op amper 2000km van onze deur...
Ik denk dat er heel wat andere maatstaven zijn dan het gemiddeld loon om te zien of iemand het goed heeft.
Het verhaal is veel genuanceerder dan dat en die nuance wordt doorgaans veel te weinig benadrukt vind ik.

Helemaal akkoord hoor. Ik probeerde gewoon een verklaring te zoeken waarom de media op die manier berichten.

Er wordt inderdaad disproportioneel veel aandacht besteed aan de zgn. loonkloof. Terwijl er vele andere factoren belangrijk zijn (bv. aandacht voor mentale en fysieke gezondheid).

Loonkloof zegt inderdaad niet alles.
Er zjjn bv ook te weinig mannelijke rolmodellen in het onderwijs.
Waarom daar geen quota?
Feit, al is met een tekort een quotum geen ideaal idee.
Onderwijs is een voornamelijk vrouwelijke aangelegheid en mannen stromen sowieso minder door naar hoger onderwijs. Betere rolmodellen zouden misschien kunnen helpen.

Laatst bewerkt:
Loonkloof zegt inderdaad niet alles.
Er zjjn bv ook te weinig mannelijke rolmodellen in het onderwijs.
Waarom daar geen quota?
zoek eens een mannelijke leerkracht die geen job vindt? Als je er vindt, zet ze dan eens voor de klas en kijk of je ze wil houden. Denk in 90% van de gevallen dat je ze niet voor de klas zou willen.

Er zijn geen quota omdat elke mannelijke leerkracht die een beetje pedagogische vaardigheden heeft, heel gewild is. De quota zijn nutteloos.

(in het middelbaar is het anders, maar daar is de verhouding nog altijd redelijk.

Ik heb het dan voornamelijk over het hoederecht over de kinderen.
hoederecht bestaat al bijna 30 jaar niet meer. Er zijn, behalve bij kinderen met zware beperking, dus geen gevallen meer van hoederecht.

Co-ouderschap is de regel nu en dat is een regel waar maar in uitzonderlijke gevallen van afgeweken wordt tenzij de partners anders overeen komen. Toon me gerust waar dit een probleem zou zijn voor mannen?

Terug
Bovenaan