Album of the week Madvillain - Madvillainy [2004, Stones Throw Records]

Er zat volgens mij veel volk op te wachten
Awel shifty, ik heb hier toch een paar keer aan gedacht. Dit kan klinken alsof ge dacht dat ik uw keuze wat belachelijk wou maken met mijn onnozele rijmpjes en dat was niet de bedoeling. Ik heb het album gisteren ergens nog eens opgezet maar er is eigenlijk niets veranderd, helaas. Meat Grinder is zo een nummer dat mijn gevoel hierbij belichaamt: Eerste halve minuut is nog vreemd funky, dan een abrupte pauze zonder overgang, echt coole baslijn zet zich in gang maar ik ervaar de volgende anderhalve minuut aan vertelling als vrij saai. Soms is er wel een hoog geluidje (gitaar?) te horen maar verder gebeurt er amper iets, doet me niks, flow of lyrical genius of niet.

Ik zag @Koonut, toch echt een mens die zijn shit kent en wiens gamekennis ik best mis, hierboven melden dat ge zot waart om hiermee te beginnen. Dus tijdens een US Open match (Brooksby d. Fritz, nvdr) J Dilla zijn Donuts opgezet omdat ge die zelf aanhaalde in de OP en dat eens een kans gegeven (dus echt zelf geluisterd zoals dit concept vraagt he, geen theorie van Engelstalige sites vertaald zonder iets inhoudelijk over de plaat te melden), en dat eigenlijk zeer positief bevonden voor de verwachtingen! Dieje mens is ook wel al gesneuveld ondertussen, las ik, opvallend dat die alletwee vrij jong het loodje hebben gelegd.

Waves, The New, Mash, Donut Of The Heart, Stop, Airworks, Don't Cry, Thunder, One For Ghost, Hi ... dat is toch allemaal pakken interessanter dan dit? Muzikaal veel leuker en vooral veel minder monotoon/saai geleuter erover, vind ik echt superieur aan het AOTW. Spijtig dat ge Donuts dan niet hebt gekozen zoals gegokt werd in de ideethread, ik denk dat ge meer volk had kunnen meekrijgen, als dat al de bedoeling zou zijn geweest met een tribute. Pas op, waarom ook die plaat opgedeeld, en soms nog erg abrupt ook, moet zijn in dertig nummers in drie kwartier is me een raadsel maar het veegt wel goed op die manier. En om nu te zeggen dat dit een industrieveranderend meesterwerk is, dat snap ik ook niet want daar heb ik de achtergrond niet voor. Maar dit kan ik wel al zonder meer als goed en interessant bestempelen, en zou ik best nog eens durven opzetten zoals ik voor bepaalde genoemde nummers hierboven reeds gedaan heb. Ik zou deze eens een kans geven, @Nahrtent, ik denk dat u dat veel beter gaat bevallen.

Wat die samples betreft, blijf ik er wel bij dat dat bijkomstig is, als het er al toedoet zelfs. Ik moet dan denken aan de thread van The Prodigy tijdje terug, dat zat ook tjokvol met samples maar wat boeit het als de uitkomst u niet aantrekt? Bij bepaalde nummers die ik wel goed vond, vind ik de herkomst van de samples en het proces erachter wel interessant maar het is niet dat dat iets verandert aan de nummer zelfs, goed of slecht. Durf ik dat misschien op een manier vergelijken met gitaarhelden die geobsedeerd zijn met hun pedalen maar niets interessant kunnen spelen? En natuurlijk zit ik nog steeds met het vooroordeel dat een instrument fysiek meester zijn voor mij muzikaal veel genialer is dan zoiets doen met samples van wat iemand anders gecreëerd heeft. Dat kan en mag misschien een verkeerde beoordeling zijn, maar daar lig ik niet wakker van en ga ik toch niet meer in veranderen.
 
Awel shifty, ik heb hier toch een paar keer aan gedacht. Dit kan klinken alsof ge dacht dat ik uw keuze wat belachelijk wou maken met mijn onnozele rijmpjes en dat was niet de bedoeling

Vanaf nu is het beef, Gavin-side vs Shiftyke-side, choose wisely yall :unsure:

Spijtig dat ge Donuts dan niet hebt gekozen zoals gegokt werd in de ideethread

Lang getwijfeld hoor want Donuts is fenomenaal, je kan het The Darkside Of The Moon van Hiphop noemen, echter ik zou geen van beide boven de andere kunnen stellen. Ik bezie deze post een beetje als een tribute aan DOOM. Zijn overlijden kwam hard binnen, net als dat van J Dilla trouwens maar das 15 jaar geleden al :eek:
 
Even opmerken dat ik, als complete hoop hoop leek, Mos Def echt heel goed vind. Waarschijnlijk mijn favoriete rapper (voor zover dat iets betekent komende van mij).

Edit: Moest dus hip hop zijn, stomme autocorrect. Maar ik vond hoop hoop te mooi om weg te doen :laugh:.

Mos Def heeft dan ook een paar albums om uw vingers van af te likken. :music:


1 van de betere mashups ooit, mijn go to om mensen zacht met DOOM te introduceren. Beginnen met Madvillainy, you crazy @shiftyke

Jeezus wat een plaat. Nog nooit van gehoord btw. Pareltje

Ik heb hier toch eigenlijk wel al veel echt goeie dingen leren kennen met die AOTW shit : ')
 
Laatst bewerkt:
Madlib heeft in ongeveer dezelfde periode het album Shades of Blue gemaakt, waar hij instrumentale hiphop maakt met samples enkel uit de Blue Note jazz catalogus. Dat klinkt allemaal ook iets samenhangender dan Madvillain, en kan misschien toch nog wat mensen hier over de streep trekken?
 
Ik zag @Koonut, toch echt een mens die zijn shit kent en wiens gamekennis ik best mis, hierboven melden dat ge zot waart om hiermee te beginnen.
Mijn vriendin zegt altijd, "doen alsof ge weet waar ge met bezig zijt is uw grootste talent". Opzet wederom geslaagd BG:cool:

Enneuh qua gamen, als uwe rechterduim ook maar iets van affiniteit heeft met springen en ge graag eens iets uitdagend hebt voor runs van 15 a 20 min, Downwell. Beste 3euro da'k heb gespendeerd dit jaar.
 
Ale de week zit er al op! De ontvangst was lauwer dan ik wacht had maar ik heb jullie dan toch eens naar een onconventioneel hiphop album kunnen laten luisteren :laugh:

Hopelijk selecteert er nog eens iemand een hiphop album, het genre is diverser dan velen hier beseffen en er is voor elk wat wils!

Of een obscuur jazz plaatje, @Nahrtent is klaar voor een free jazz introductie denk ik :D.
 
Had deze thread volledig gemist.
Precies geen gemis als ik de afgelopen 4 pagina’s zo lees. Het doet pijn aan mijn hip-hop hart om een legende zoals MF DOOM zo miskent te zien worden. Dat terwijl er toch al op zijn zachtst gezegd “andere” albums de revue zijn gepasseerd. Ieder zijn smaak en genrevoorkeur uiteraard.

Het is een feit dat een project zoals Madvillain zich begeeft aan de meer niet conventionele kant van het spectrum, maar dat is niet erg want in het conventionele spectrum kan je ook vaak dingen vinden die gewoon niet goed zijn. En zelfs voor niet mainstream te zijn staat dit album gewoon torenhoog in de rankings van beste album ooit. Een MF DOOM staat heel hoog als het gaat over mensen die kunst brengen met een microfoon.
Een album zoals dit moet je enkele keren luisteren, in verschillende settings, verschillende gemoedstoestanden. Je moet de tekst over u laten komen. En na 1000 luisterbeurten ontdek je dan weer een nieuwe twist, zalig gewoon.
 
Mijn woorden zijn nog niet koud of ik zie al dat Stijn Van De Voorde een lijstje heeft gemaakt met de allerbeste albums volgens hem.
Steevast begint hij met Madvillain, dat wilt al wat zeggen. Over een binnenkomer gesproken!

4-A4-FE804-0-A4-E-4-A59-A0-E7-21-A5-DF5618-DF.png

Stijn Van De Voorde die toch niet echt beken staat als biased. Noch gekend is als een persoon die niks kent van muziek. Nee hij valt eerder onder de echte fijnproevers van het fijnere muzikaal genot.
 
Mijn woorden zijn nog niet koud of ik zie al dat Stijn Van De Voorde een lijstje heeft gemaakt met de allerbeste albums volgens hem.
Steevast begint hij met Madvillain, dat wilt al wat zeggen. Over een binnenkomer gesproken!

4-A4-FE804-0-A4-E-4-A59-A0-E7-21-A5-DF5618-DF.png

Stijn Van De Voorde die toch niet echt beken staat als biased. Noch gekend is als een persoon die niks kent van muziek. Nee hij valt eerder onder de echte fijnproevers van het fijnere muzikaal genot.
Hij is er wel mee gestopt of de lijst wordt niet meer aangevuld. De sloeber.

Enkel jammer dat hij op stubru niet zo'n muziek draait maar dat ze meegaan in wat de labels pushen. Capitalisme is soms een bitch. :sop:
 
Hij is er wel mee gestopt of de lijst wordt niet meer aangevuld. De sloeber.

Enkel jammer dat hij op stubru niet zo'n muziek draait maar dat ze meegaan in wat de labels pushen. Capitalisme is soms een bitch. :sop:
Ja had het ook gezien :p

Op een radiostation moet je natuurlijk altijd draaien om iedereen te pleasen. Iets wat makkelijk luistert. Iets zoals Madvillain dat past daar niet op, dat komt niet tot zijn recht.
 
Als geheel klinkt de plaat wel in orde en lekker chill. Als ik echter nummer per nummer luister, dan valt het toch wat magertjes uit. Een paar zeer goeie nummers als America's Most Blunted en Strange Ways, hier en daar wat intro-achtige samples en ook een paar stinkers zoals Rainbows.
Zoals vooraf gedacht vind ik die Viktor Vaughn 'Vaudeville' beter.
 
Als album vind ik dit heerlijk. Dat is nu al het tweede album op korte tijd dat op m'n nog te luisteren lijst stond (samen met Mr. Beast) en dat ik dankzij dit concept dan maar direct een kans gegeven heb. Op zich is het geen verrassing dat dit wel gesmaakt wordt door mij als je weet dat Drunk van Thundercat (2017) om de zoveel tijd wel eens opgelegd wordt en dat er ook wat hip-hop in m'n platenkast staat.

Ik vind het altijd lastig om na een week en slechts 2 luisterbeurten -vaker luister ik nieuwe albums niet op weekbasis- een volledig epistel te schrijven, dus ik ga het kort houden. Tijdens m'n volgende haul ga ik deze plaat zeker in huis halen. :D
 
Thundercat heeft alles wat mij zou moeten liggen maar op één of de andere vreemde wending in mijn hoofd kan ik die mens niet af, zelfs eens live gaan zien en ik ben zelfs vroeger doorgegaan :unsure:
Heeft een paar reuze schijven maar een plaat van luisteren kan ik echt niet. Live was interessant om bezig te zien, maar toch vrij obnoxious tbh.
 
Dude's... Zonder twijfel 1 van de meeste leuke talenten van de laatste 10 jaar. Drunk echt volledig grijsgespeeld.
Tickets voor April 2022 dan ook al lang binnen :p

Mid pandemic 1st wave dit tegenkomen was een fameuze lach die'k op dat moment echt wel kon gebruiken.

Alez, ik snap wel hoe sommige hier dat als obnoxious kunnen bekijken. Maar het geek/zelfspot gehalte is verdomme groots hoor.
 
Terug
Bovenaan