Album of the week Madvillain - Madvillainy [2004, Stones Throw Records]

Holy shit, dit is goed! :love2:

Even openen met wat quotes:
Het is een beetje moeilijk uit te leggen waarom ik dit verkies boven veel andere hiphop. Veel meer commerciële albums binnen het genre zien het allemaal groots met dure producties, een hoop high profile gastbijdragen en overdreven albumlengtes. Als die albums grote, steriele villa's zijn, is Madvillainy een knus appartement dat vol gestoken is met tweedehands spullen, souvenirs en rare shit. Ik kan begrijpen dat het daarom rommelig klinkt voor sommigen, maar voor mij is dat de charme ervan. De plaat klinkt alsof DOOM en Madlib er amper moeite in moesten steken, alsof ze gewoon even samen kwamen om cartoons te bekijken, weed te smoren en muziek te maken. Madvillainy komt daardoor in het begin over als een lappendeken van korte vignettes gebaseerd op verschillende stijlen die in de openingspost aangehaald worden. Pas als je vaker luistert, valt pas op hoe briljant de productie is om van alle samples en invloeden een geheel te maken en hoe goed de rhymes en lyrics van DOOM wel niet zijn. En ook een van de weinige albums waar de tussenstukjes perfect in het geheel passen en me nooit vervelen.

Ja, dit vat het voor mij ook mooi samen.

Hiphop mag voor mij vrij stoffig klinken. Letterlijk dus: de muziek geeft me goesting om zelf te gaan cratediggen. Ik zie Madvillainy (en andere bekende albums) eerder als een muzikale collage. Dat mag allemaal wat wringen en contrasteren, en hoeft niet helemaal afgelikt of zelfs afgewerkt te zijn. Dat schetsmatige, onafgewerkte karakter brengt voor mij het 'ambacht' van al dat knip- en plakwerk mooier in de verf.

Nu, dat heeft me indertijd ook wat tijd gekost om daar in te geraken -- ook bij FlyLo's Los Angeles of Donuts en andere bekende (instrumentale) hiphop-albums is dat het geval.

Dat vat het perfect samen voor mij. Het klinkt klein, lekker, knus, verre van clean, authentiek..
Het begint meteen die intro en dan Accordion, die twee zetten de toon voor het hele album. Die samples, in en tussen, de nummers gemixt. Nummers met een lekker dikke, zware beat. Daar dan die enorm goeie vocals/rap over. Insta fan!

Verre van een hip hop kenner, ooit een zo'n fase gehad maar daarna wat laten vallen. Wel altijd een hart gehad voor de dingen in het genre waar ik vroeger naar luisterde maar niet meer dan dat. Nooit op zoek gegaan naar new stuff en het enig contact bleef beperkt tot standaard radio spul. Wat quasi allemaal bagger is imo: zoals @FlyingHorseman zegt: allemaal steriele villa's.

En dan passeert dit en wordt ik met de neus op de feiten gedrukt: ik had wat meer moeite moeten om mijn relatie met hip hop te onderhouden. Want er zitten echt nog wel pareltjes onder die commierciële bagger. @shiftyke : dik gekozen plaat man, waarvoor dank!

Nummer per nummer ga ik skippen maar nog wel de hoogtepunten (in volgorde van op de plaat) meegeven: Accordion, Raid, Shadows of Tomorrow en All Caps (wat een nummer :love2: )
 
Na een deftigere luisterbeurt blijf ik toch bij mijn mening:
  • Ik ben helemaal mee met de beats & productie
  • Ik zie het genie van de MC niet
Er zijn heel wat albums aan geraden als alternatief voor Madlibs. Maar kan iemand mij het top album geven voor MF DOOM? Ik wil dat wel eens proberen dan.
 
Na een deftigere luisterbeurt blijf ik toch bij mijn mening:
  • Ik ben helemaal mee met de beats & productie
  • Ik zie het genie van de MC niet
Er zijn heel wat albums aan geraden als alternatief voor Madlibs. Maar kan iemand mij het top album geven voor MF DOOM? Ik wil dat wel eens proberen dan.
Ik ben hem een genie beginnen vinden nadat ik Vaudeville Villain beluisterde, dat hij uitbracht onder het alias Viktor Vaughn. De opening samples en dan de title song is imo het meest sublieme moment uit alle hiphop.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Deze nogmaals aan het luisteren. Er zijn toch al wat nummertjes die blijven plakken hoor :music:

Favoriete tracks na 2 luisterbeurten:

En ik vind dit nu echt geen chaotische of rommelige muziek eigenlijk.
 
I don't hate it but I also don't love it 🤷‍♂️

Actief ernaar luisteren vraagt nogal een inspanning, maar ik kan nog wel redelijk in de vibe van de plaat raken. Ik zal het nog een aantal keren moeten herbeluisteren om het voldoende te appreciëren vrees ik.
 
En Operation Doomsday, kom nou. :unsure:
Dat een wereldwonder noemen gaat een brug te ver zeker? :music:


I don't hate it but I also don't love it
🤷‍♂️


Actief ernaar luisteren vraagt nogal een inspanning, maar ik kan nog wel redelijk in de vibe van de plaat raken. Ik zal het nog een aantal keren moeten herbeluisteren om het voldoende te appreciëren vrees ik.
Het is wel iets wat moet rijpen. Ik was ook niet lyrisch de eerste twee luisterbeurten. Maar na een tijdje doorgrond je de eerste echte laag, en vanaf dan begint de pret!
 
Laatst bewerkt:
Een beetje te laat, maar heb er ook meermaals naar geluisterd, misschien wel voor het eerst in zijn geheel sinds ik dd plaat leerde kennen. Uitstekend. ik weet nog niet of deze op termijn Vaudeville Villain van de troon zal stoten als mijn favoriete MF DOOM plaat, but it’s closer than I thought.
 
BUMP. Ik heb deze dan even voorgenomen, schijnt een of andere muziekmoderator achter mijn veren te zitten.

Nee, bon, excuses zijn op zijn plaats, @shiftyke. Niet dat ik niet naar jouw album geluisterd heb, zoals ik wel had aangegeven, maar vooral: ik heb niet de indruk dat ik er een degelijke mening kan over neerpennen. En de reden is gewoon, die ik heel beschamend moet bekennen, ik heb nog nooit (deels :tongue:) vrijblijvend een volledig hiphopalbum beluisterd. Ik ben wel blij voor de kans hoor, daar niet van, maar de opmerkingen zijn misschien nogal euh... flauw, in de ogen van kenners?
Zoals gezegd, gevoelsmatig vond ik de eerste luisterbeurt best oké. Dat is ook bij de tweede luisterbeurt opnieuw gebleken en bevestigd, maar ik ga Lint en Gavin-gewijs de nummers onderverdelen in "afvoeren", "meh", en "best of dik oké" zodat er misschien ergens een logica zit achter de stijl die ik goed vind, vooral de ritmische dingen met deuntjes die opvallen of blijven hangen, zijn dat precies vooral. "Afvoeren" had ik eigenlijk maar bij één nummer (Eye); en dat ligt voor mij vooral aan de zang van Stacy Epps, dus dat valt wel mee, toch? :unsure:

- The Illest Villains: Toffe intro van het album, zegt al wel veel over wat er gaat komen, haha.
- Accordion: Best ok, blijkt jouw favoriet te zijn, neem ik aan? Zou ik zelf niet gekozen hebben, maar het is een ok nummer.
- Meat Grinder: Begin was ok, maar een heel lied aan datzelfde deuntje was me er teveel aan.
- Bistro: Minder mijn ding, als ik eerlijk mag zijn, maar hoort en past wel bij het genre.
- Raid: Dik ok, zou me niet storen om nog eens te herbeluisteren op de achtergrond, heeft een aangename/chille sfeer over zich.
- Amercia's Most Blunted: Idem, kan er ook wel mee door.
- Sickfit: I like very much.
- Rainbows: Zegt mij thuis weinig maar lijkt me wel zalig op een feestje!
- Curls: Minder mijn ding.
- Do Not Fire!: :unsure: (Wat een vreemde eend, waarom zit deze er eigenlijk tussen?)
- Money Folder: Ook in lijn met de verwachtingen, maar ik word er niet bepaald warm of koud van.
- Shadows of Tomorrow: Dik ok, behalve de stem in het begin :tongue:
- Operation Lifesaver aka Mint Test: Kan er wel mee door.
- Figaro: Speciale intro en te lange rap, blijft mij bij niet hangen wegens te eentonig?
- Hardcore Hustle: Zalig begin, haha. Ligt ook wel weer in lijn met de verwachtingen, best leutig en luchtige song, ik neem aan dat dat ook de bedoeling is? :')
- Strange Ways: Dik ok! Steekt er wel een beetje uit op een andere manier, maar zeker niet op een negatieve manier bedoeld.
- Fancy Clown: Goeie song, een van mijn favorieten van de plaat, denk ik.
- Eye: Zoals gezegd neeneenee, afvoeren, zang verpest het voor mij helemaal.
- Supervillain Theme: I like very much².
- All Caps: Best ok, beetje veel rap, maar het einde was zeker een aangename verrassing!
- Great Day: Lijkt me een aangename song om op de achtergrond nog eens te herbeluisteren in de toekomst.
- Rhinestone Cowboy: Niet echt mijn ding, werkt een beetje op mijn zenuwen.

Dus al bij al cava wel, ik vind het niet slecht maar ik zie het me uit mezelf niet makkelijk nog eens opzetten en actief naar luisteren, op een aantal favoriete nummers na (die in het vet). Die ga ik misschien wel eens toevoegen aan mijn shuffle-playlistje zodat die de revue nog eens passeren. 't Is voor mij, als niet-liefhebber, wel enorm hoe meer ik het beluister, hoe beter ik het begin te vinden.

BTW @Kid_C, als ge mij nu nog ene keer tagt hé... kletsen! :angry:
 
Terug
Bovenaan