Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,2%
  • €800-€900

    Stemmen: 65 7,9%
  • €900-€1000

    Stemmen: 92 11,2%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 86 10,5%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 66 8,0%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 70 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 66 8,0%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,1%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 16 2,0%
  • >€1800

    Stemmen: 81 9,9%

  • Totaal aantal stemmers
    820
Dat topic komt hier af en toe wel eens terug voorbij. Feit is dat ze in die tijd niet elke 2a3 jaar een laatste nieuwe telefoon moesten hebben, of elk jaar een reis naar amerika of weet ik wat moesten doen om hun status hoog te houden. Mercedes en BMW was voor de rijken, zij reden in een oude opel of een 2CV. Een huis, ja , maar voor de rest was het vaak kin kloppen en de broeksriem strak. Ma bon, tegenwoordig wil iedereen altijd ALLES. Ca ne marche pas.

Ja, het is iets moeilijker geworden, maar niet onmogelijk. stel je prioriteiten !
 
Er is 1 zekerheid. Er wordt al 1000y geklaagd dat huizen onbetaalbaar zijn, maar het % huisbezitters stijgt door de jaren heen. :woohoo:
 
Dat topic komt hier af en toe wel eens terug voorbij. Feit is dat ze in die tijd niet elke 2a3 jaar een laatste nieuwe telefoon moesten hebben, of elk jaar een reis naar amerika of weet ik wat moesten doen om hun status hoog te houden. Mercedes en BMW was voor de rijken, zij reden in een oude opel of een 2CV. Een huis, ja , maar voor de rest was het vaak kin kloppen en de broeksriem strak. Ma bon, tegenwoordig wil iedereen altijd ALLES. Ca ne marche pas.

Ja, het is iets moeilijker geworden, maar niet onmogelijk. stel je prioriteiten !
Daar ben ik het dan weer niet mee eens, ik heb als 26-jarige een krot kunnen kopen met een lening aan 100% met een 16-jarige ford voor de deur en een gsm van 100 euro in mijn pollen en veel kin moeten kloppen en tijdens mijn verlof ging ik gewoon elders gaan werken, anders kon ik niet renoveren.
Maar dat is ook ALLEEN maar omdat ik in een goedkope regio woon. Ik denk dat een doorsnee alleenstaande van 25 jaar zonder een resem aan extralegale voordelen in 80% van Vlaanderen er niet toe komt iets instapklaar te kunnen kopen, ook niet een appartement van 70m2 want tegenwoordig willen de banken 20% eigen inbreng + notariskosten wat velen niet zomaar gespaard krijgen (in normale omstandigheden, niet "de doorsnee BG'er" natuurlijk) en met een nettoloon van 2000 euro krijg je nog geen 200.000 geleend bij de banken... Veel geluk om voor 200.000 een instapklaar iets te vinden waarbij je niet overboden wordt door een koppel. Want naast "vind je iets voor je geld?" Heb je daarmee tegenwoordig ook te kampen: er zijn veel kapers op de kust in het goedkopere segment.
 
Dat topic komt hier af en toe wel eens terug voorbij. Feit is dat ze in die tijd niet elke 2a3 jaar een laatste nieuwe telefoon moesten hebben, of elk jaar een reis naar amerika of weet ik wat moesten doen om hun status hoog te houden. Mercedes en BMW was voor de rijken, zij reden in een oude opel of een 2CV. Een huis, ja , maar voor de rest was het vaak kin kloppen en de broeksriem strak. Ma bon, tegenwoordig wil iedereen altijd ALLES. Ca ne marche pas.

Ja, het is iets moeilijker geworden, maar niet onmogelijk. stel je prioriteiten !
Dat zijn gewoon veralgemeningen en vooroordelen.

Het gemiddelde loon is sinds 1985 maal 3 gegaan terwijl de gemiddelde huisprijs maal 6 gegaan is.

1985​
2020​
stijging
Gemiddelde huisprijs
35000​
217000​
6,2​
Gemiddeld maandloon
1400​
3780​
2,7​
 
Ik denk toch dat de graad van afwerking, los van wat verplicht wordt, toch ook veel hoger is dan vroeger. Mensen willen geen kiezel meer rond hun huis, het moet veelal 'uniek' zijn of wat foliekes bevatten. De knoppen van de keukenkasten moeten bij wijze van spreken exact passen bij de plinten. Badkamers/keukens worden na 10 jaar al vaak vervangen. Dat was vroeger allemaal veel minder (allee, in mijn omgeving toch). Gemiddelde gezinnen zonder enige vorm van huishoudhulp zijn ook schaars, alsook mensen die niet of louter in eigen land es op vakantie gaan of mensen met maar 1 auto. We maken het voor een stuk ook gewoon duurder dan vroeger.
 
Mijn ouders kochten hun halfopen bebouwing ook in 1978, 8.5% rente en 1miljoen 300.000 BEF. oftewel een viervoud van wat jouw ouders betaalden. Ook geen keuken in aanwezig, extra geleend om een volledig eiken keuken te plaatsen toen.

@eniac gezien puur aan materiaalkosten we nu zoveel meer willen en moeten hebben, vind ik dat geen faire vergelijking, neen.
Moesten we nu aan geen enkele eis voldoen zoals isolatienorm, mochten we tevreden zijn met 1 pelletkachel als enige verwarmingsbron, geen isolatie en zelfs geen onderdak, mochten we met 5 "plons" toekomen in ons huis qua elektriciteit,... Dan zou kopen/bouwen gigantisch veel goedkoper zijn vandaag de dag en ook nog meer haalbaar zijn voor meer Belgen.

Maar dat is nu net waar we zaken als de index voor hebben, en waar zaken als groei van het loon voor staan: met een gemiddeld loon is het altijd al de bedoeling dat je een gelijkaardig comfortniveau kan bereiken in functie van de tijd waarin je leeft.

Wanneer je met een gemiddeld loon geen gemiddeld huis meer kan kopen, dan gaat simpelweg je koopkracht achteruit en betekent het dat wonen duurder is geworden. En wat "gemiddeld huis" betekent, dat evolueert doorheen de jaren, net zoals "gemiddeld loon" dat ook doet.

Je kan onmogelijk zeggen "ahja een arbeider met een gemiddeld arbeidersloon kan nu ook een krot kopen zoals we gewoon waren 50 jaar geleden dus die is er niet op achteruitgegaan". Ja, sorry, die is er natuurlijk wel op achteruitgegaan.

Dat ligt niet aan het feit dat bouwen op zich duurder is nu, dat ligt eraan dat het proportioneel duurder is geworden.
Allez, dat rekenvoorbeeld van hierboven van in de jaren 70. Toen was een huis plus grond goedkoper ten opzichte van het loon dan enkel al de grond van nu ten opzichte van het loon van nu. Dat ligt niet aan materialen en eisen en foute vergelijkingen he.
 
Dat zijn gewoon veralgemeningen en vooroordelen.

Het gemiddelde loon is sinds 1985 maal 3 gegaan terwijl de gemiddelde huisprijs maal 6 gegaan is.

1985​
2020​
stijging
Gemiddelde huisprijs
35000​
217000​
6,2​
Gemiddeld maandloon
1400​
3780​
2,7​
De rente is ook hard gezakt. vroeger betaalde je meer dan 2 huizen voor de prijs van 1.
Als je 100.000 leende op 20 jaar aan 12% dan betaalde je 255000 terug aan de bank ! Das 1058€ per maand. (ter vergelijking, Wij hebben er nu 205.000 geleend aan 940€ per maand !!)

Als je je 35000 aan 12% terug betaalt dan kom je op 88.924,36. Tov 239.407,16 (217000 +1% intrest in 2020) is een dat een increase van 169.2265% terwijl je loon 170% gestegen is. Ok er spelen nog andere factoren zoals belastingsaftrek enzo, maar het verschil is echt niet zo groot als je wil laten uitschijnen.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn gewoon veralgemeningen en vooroordelen.

Het gemiddelde loon is sinds 1985 maal 3 gegaan terwijl de gemiddelde huisprijs maal 6 gegaan is.

1985​
2020​
stijging
Gemiddelde huisprijs
35000​
217000​
6,2​
Gemiddeld maandloon
1400​
3780​
2,7​


En de portie van loon dat aan het huis gespendeerd wordt is ook al jaren constant. Rente goes up, prijzen go down and vice versa.

Ik denk toch dat de graad van afwerking, los van wat verplicht wordt, toch ook veel hoger is dan vroeger. Mensen willen geen kiezel meer rond hun huis, het moet veelal 'uniek' zijn of wat foliekes bevatten. De knoppen van de keukenkasten moeten bij wijze van spreken exact passen bij de plinten.

Kost allemaal geen drol. Chinese brol FTW. Vroeger was er 1 tapijtenfabriek in het dorp, heel het dorp dezelfde tapijten. Nu heb je voor minder geld een tapijt of plint of whatever uit verwegistan. Onze ingemaakt kast, handgrepen uit Engeland laten invliegen. Goedkoper dan de grepen van de installateur zelf. Idem met keukentoestanden.

Zelfs in de ikea kun je uit 20 grepen kiezen die elk 5 euro kosten.

Badkamers/keukens worden na 10 jaar al vaak vervangen. Dat was vroeger allemaal veel minder (allee, in mijn omgeving toch). Gemiddelde gezinnen zonder enige vorm van huishoudhulp zijn ook schaars, alsook mensen die niet of louter in eigen land es op vakantie gaan of mensen met maar 1 auto. We maken het voor een stuk ook gewoon duurder dan vroeger.

Nah, efficientie, efficientie, efficientie. We produceren meer rijkdom per gewerkt uur dan vroeger. Je zou maar onnozel om dat niet te gebruiken.

Hoeveel verhalen zijn er niet van "opa ging vroeger elke dag om 5h op cafe en kwam schijtezat thuis" (met wat geluk nog een 'en oma kreeg klop' anekdote). Als we allemaal 20 ipv 10 broodjes bakken in de bakkerij, kunnen we er nu eenmaal allemaal 20 eten ipv 10...
 
De rente is ook hard gezakt. vroeger betaalde je meer dan 2 huizen voor de prijs van 1.
Als je 100.000 leende op 20 jaar aan 12% dan betaalde je 255000 terug aan de bank ! Das 1058€ per maand.

Wij hebben er nu 205.000 geleend aan 940€ per maand !!

Als je je 35000 aan 12% terug betaalt dan kom je op 88.924,36. Tov 216000 is een dat een increase van 144% terwijl je loon 170% gestegen is. Ok er spelen nog andere factoren zoals belastingsaftrek enzo, maar het verschil is echt niet zo groot als je wil laten uitschijnen.

Huh, het verschil staat toch letterlijk daar? Hoe is dat nu "echt niet zo groot"?

Dat rekenvoorbeeld met hoge rentes klopt, maar als je door 1-2 jaar thuis te wonen een half of heel huis kan sparen ga je ook nooit een volledig huis lenen en dus ook niet al dat geld aan rente kwijt zijn. En wie met cash betaalt ook al niet.

In dat rekenvoorbeeld is 25 gemiddelde maandlonen een huis plus grond. Tegenwoordig heb je daar vaak al niet eens meer een proper stuk grond voor, en dan moet er nog een huis op komen. Dus ja, natuurlijk is het verschil groot. Het is gigantisch.
 
En de portie van loon dat aan het huis gespendeerd wordt is ook al jaren constant. Rente goes up, prijzen go down and vice versa.

Dus de huisprijzen van in 2021, wanneer de rentes laag waren, waren nog altijd op het niveau van de huisprijzen in 2009, toen de rentes ook laag waren?
 
Kan je eerst mijn hele post lezen aub?
Jij leest mijn post niet goed denk ik. Een huis kostte 89000€ rente inclusief. Dat zijn 64 maandlonen. Of ga jij er vanuit dat zo maar iedereen zijn huis cash kon kopen ? Voor die enkelingen was het een betere wereld ja. Maar ik ken zo niemand.
 
Laatst bewerkt:
 
Dus de huisprijzen van in 2021, wanneer de rentes laag waren, waren nog altijd op het niveau van de huisprijzen in 2009, toen de rentes ook laag waren?

Om te beginnen is er ook inflatie geweest, dus nee, die prijzen gaan niet "hetzelfde" geweest zijn.

Voorts, ga ik me nu niet laten vastpinnen op 2 specifieke jaartallen. Bedoel je op 1 februari of 1 maart en in Poelkapelle of Waregem of Edegem ?


In general, ja, betaalbaarheid van woningen uitgedrukt in % van besteedbaar inkomen gespendeerd aan het huis is al jaren constant.

FYI, cijfers Vlaanderen (% besteedbaar inkomen aan huisvesting/woonquote): (Googlen zul je wel nog kunnen vermoed ik ?)
2013 en 2018
Eigenaar met hypotheek: 27 27
Private huurder: 52 52
Sociale huurder: 23 23

Belfius studie
Price-to-income 2010-2017: As flat as it can be


# eigenaars al lang aan het stijgen


NBB
Aflossingslast is flat


Convince me with other numbers
 
Jij leest mijn post niet goed denk ik. Een huis kostte 89000€ rente inclusief. Dat zijn 64 maandlonen. Of ga jij er vanuit dat zo maar iedereen zijn huis cash kon kopen ? Voor die enkelingen was het een betere wereld ja. Maar ik ken zo niemand.

Serieus:
Dat rekenvoorbeeld met hoge rentes klopt, maar als je door 1-2 jaar thuis te wonen een half of heel huis kan sparen ga je ook nooit een volledig huis lenen en dus ook niet al dat geld aan rente kwijt zijn. En wie met cash betaalt ook al niet.
 
Om te beginnen is er ook inflatie geweest, dus nee, die prijzen gaan niet "hetzelfde" geweest zijn.

Voorts, ga ik me nu niet laten vastpinnen op 2 specifieke jaartallen. Bedoel je op 1 februari of 1 maart en in Poelkapelle of Waregem of Edegem ?

Ja, trek het in het belachelijke.
Rentes zijn van 2009 (na de notoire dip) tot ergens in 2022 laag geweest, met wat kleine schommelingen hier en daar. Ik zei 2021 om al niet het argument te krijgen "dat ze in 2022 ook hoger stonden" (naar het einde toe dan).

Googlen zul je wel nog kunnen vermoed ik

Bon, voor mij stopt het hier. Je mag tegen anderen de arrogante kloot uithangen.
 
Er is 1 zekerheid. Er wordt al 1000y geklaagd dat huizen onbetaalbaar zijn, maar het % huisbezitters stijgt door de jaren heen. :woohoo:
Ik denk ook dat er nog wel wat rek op zit. Als ik de nederlanders bij ons hoor, vinden ze het hier nog goedkoop.
 
Nee , heb me er al bij neergelegd. We gaan de schuldsaldo waarschijnlijk allebei nemen voor 50%.
Volgens een berekening bij Fortis zou het daar 28000€ worden. dat is bijna de helft van het voorstel van Argenta.
Ik begrijp zo'n verschillen gewoon niet.
Kan je bij een lening van 100% een schuldsaldo nemen van 50%? Wij moesten verplicht 100% nemen.
 
Terug
Bovenaan