Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,3%
  • €800-€900

    Stemmen: 67 8,2%
  • €900-€1000

    Stemmen: 92 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 85 10,4%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 69 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,2%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 15 1,8%
  • >€1800

    Stemmen: 80 9,8%

  • Totaal aantal stemmers
    814
Nog eens even nagekeken.

Woningkrediet van 280K - 2019 gestart en nog 21 jaar en 4 maanden te gaan - 1,58% vast
Extra woningkrediet voor renovatie van 15K - 2020 gestart en nog 2 jaar en 4 maanden te gaan - 0,55% vast

Bijna 1400 euro per maand. In 2025 gelukkig wel al een stuk lager en dankzij de indexering van de lonen dit jaar toch wat minder gewicht op ons budget. En de crèchekosten vallen vanaf april dit jaar ook weg.

Blijft wel een serieuze kost, maar het is doenbaar en er is meer ademruimte op komst. Wel al 57 jaar als het huis eindelijk is afbetaald, dat vind ik best wel confronterend.
 
Nog eens even nagekeken.

Woningkrediet van 280K - 2019 gestart en nog 21 jaar en 4 maanden te gaan - 1,58% vast
Extra woningkrediet voor renovatie van 15K - 2020 gestart en nog 2 jaar en 4 maanden te gaan - 0,55% vast

Bijna 1400 euro per maand. In 2025 gelukkig wel al een stuk lager en dankzij de indexering van de lonen dit jaar toch wat minder gewicht op ons budget. En de crèchekosten vallen vanaf april dit jaar ook weg.

Blijft wel een serieuze kost, maar het is doenbaar en er is meer ademruimte op komst. Wel al 57 jaar als het huis eindelijk is afbetaald, dat vind ik best wel confronterend.
Valt nog goed mee die leeftijd :) Ik zal er pas 65 zijn hehe. Iets meer confronterend is dat als je ooit in een woonzorgcentrum terecht komt je opnieuw kan dokken en dat je er met 1400€ niet gaat komen :D
 
Goeie tip , wist niet dat dit kon. Thnx!

Wettelijk verplicht is het niet maar in de praktijk is er geen enkele bank die wil uitlenen als je die SSV niet hebt.
Toch niet bij de 5 banken die wij gedaan hebben.

Idd , straffe verschillen.
Hier gaan we ook wel voor die 50%.
Ik heb 4 jaar geleden een lening kunnen afsluiten bij Argenta zonder SSV. Soms lukt het dus wel.
 
klopt deels. Wie in de jaren 80 (81-85?) kocht, was slechter af dan wie in de jaren 90-2000 kocht, dacht ik.

Mogelijks, maar die tweede periode ken ik minder goed. Mijn ouders hebben gekocht in 1977 en om de zoveel jaar moet mijn vader nog eens bovenhalen 'dat ze wel geleend hebben aan 10% he!'. Met als grote disclaimer natuurlijk dat het eveneens een periode van hoge inflatie was zodat die rentelast wel draaglijk was.
Mensen zoals mijn ouders (arbeider & ambtenaar, met quasi geen spaargeld en met een baby) kunnen al lang niet meer het type huis kopen dat mijn ouders toen konden kopen (rijhuis maar met 3 slaapkamers, garage, zolder en kelder & een aanzienlijke tuin).
 
Mensen zoals mijn ouders (arbeider & ambtenaar, met quasi geen spaargeld en met een baby) kunnen al lang niet meer het type huis kopen dat mijn ouders toen konden kopen (rijhuis maar met 3 slaapkamers, garage, zolder en kelder & een aanzienlijke tuin).
Hangt af van de regio. Hier lukt het nog wel denk ik.

Vb. Menen: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/menen/8930/10296275

Meer zelfs, je kan ook hier voor gaan: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/menen/8930/10343581 (ongeveer de kwaliteit van toen in de jaren 80 :p)
 
Hangt af van de regio. Hier lukt het nog wel denk ik.

Vb. Menen: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/menen/8930/10296275

Meer zelfs, je kan ook hier voor gaan: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/menen/8930/10343581 (ongeveer de kwaliteit van toen in de jaren 80 :p)
Dat is het hem net he, er wordt niet correct vergeleken.
Mijn ouders hadden ook een halfopen bebouwing in een doodlopend straatje.
Maar wel enkel glas, 2 accumulatievuren en 1 wc naast de keuken. Als 2 fabrieksarbeiders waarvan 1 deeltijds werkte.
Natuurlijk verwachten we veel meer comfort nu, maar dan wel klagen dat het toen allemaal veel goedkoper was. 🤷🏼

(Nuja, ik heb geluk met in een goedkope regio te wonen, ik heb gewoon mijn rijhuis met garage, tuin en 3 slaapkamers op m'n eentje. Met zelfs meer comfort dan waarin ik ben opgegroeid.)
 
Dat is het hem net he, er wordt niet correct vergeleken.
Mijn ouders hadden ook een halfopen bebouwing in een doodlopend straatje.
Maar wel enkel glas, 2 accumulatievuren en 1 wc naast de keuken. Als 2 fabrieksarbeiders waarvan 1 deeltijds werkte.
Natuurlijk verwachten we veel meer comfort nu, maar dan wel klagen dat het toen allemaal veel goedkoper was. 🤷🏼

Maar dat was toen de norm. En dat is het het punt. Een eenverdienersgezin kon toen een huis kopen dat voldeed aan de geldende normen, terwijl dat nu niet meer kan. Dat is toch de eerder juiste vergelijking?
 
Mogelijks, maar die tweede periode ken ik minder goed. Mijn ouders hebben gekocht in 1977 en om de zoveel jaar moet mijn vader nog eens bovenhalen 'dat ze wel geleend hebben aan 10% he!'.
Hangt af van de regio. Hier lukt het nog wel denk ik.

Vb. Menen: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/menen/8930/10296275

Meer zelfs, je kan ook hier voor gaan: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/menen/8930/10343581 (ongeveer de kwaliteit van toen in de jaren 80 :p)
Dat is het hem net he, er wordt niet correct vergeleken.
Mijn ouders hadden ook een halfopen bebouwing in een doodlopend straatje.
Maar wel enkel glas, 2 accumulatievuren en 1 wc naast de keuken. Als 2 fabrieksarbeiders waarvan 1 deeltijds werkte.
Natuurlijk verwachten we veel meer comfort nu, maar dan wel klagen dat het toen allemaal veel goedkoper was. 🤷🏼

(Nuja, ik heb geluk met in een goedkope regio te wonen, ik heb gewoon mijn rijhuis met garage, tuin en 3 slaapkamers op m'n eentje. Met zelfs meer comfort dan waarin ik ben opgegroeid.)

Ik heb best een mooie referentie van bovenstaande:

Ouders hebben in 1978 hun "woning" gekocht:
  • 22 are
  • Open bebouwing
  • 18km van de grote markt Brussel
  • Woning gebouwd ergens rond 1700 en een deel rond 1800 - dus op dat ogenblik meer dan 250/150 jaar oud en bijna klaar om letterlijk in elkaar te vallen, er was geen keuken of badkamer aanwezig.
  • Lening aan 12,8%
  • 378.000 BEF oftewel 9370,37 € betaald
  • Loon vader in 1978 zal rond de 30.000 BEF / 750 €/maand geweest zijn
 
Ik heb best een mooie referentie van bovenstaande:

Ouders hebben in 1978 hun "woning" gekocht:
  • 22 are
  • Open bebouwing
  • 18km van de grote markt Brussel
  • Woning gebouwd ergens rond 1700 en een deel rond 1800 - dus op dat ogenblik meer dan 250/150 jaar oud en bijna klaar om letterlijk in elkaar te vallen, er was geen keuken of badkamer aanwezig.
  • Lening aan 12,8%
  • 378.000 BEF oftewel 9370,37 € betaald
  • Loon vader in 1978 zal rond de 30.000 BEF / 750 €/maand geweest zijn
1jaar thuis wonen en ge kon al een huis kopen.🙈
 
Ik heb best een mooie referentie van bovenstaande:

Ouders hebben in 1978 hun "woning" gekocht:
  • 22 are
  • Open bebouwing
  • 18km van de grote markt Brussel
  • Woning gebouwd ergens rond 1700 en een deel rond 1800 - dus op dat ogenblik meer dan 250/150 jaar oud en bijna klaar om letterlijk in elkaar te vallen, er was geen keuken of badkamer aanwezig.
  • Lening aan 12,8%
  • 378.000 BEF oftewel 9370,37 € betaald
  • Loon vader in 1978 zal rond de 30.000 BEF / 750 €/maand geweest zijn
Mijn ouders kochten hun halfopen bebouwing ook in 1978, 8.5% rente en 1miljoen 300.000 BEF. oftewel een viervoud van wat jouw ouders betaalden. Ook geen keuken in aanwezig, extra geleend om een volledig eiken keuken te plaatsen toen.

@eniac gezien puur aan materiaalkosten we nu zoveel meer willen en moeten hebben, vind ik dat geen faire vergelijking, neen.
Moesten we nu aan geen enkele eis voldoen zoals isolatienorm, mochten we tevreden zijn met 1 pelletkachel als enige verwarmingsbron, geen isolatie en zelfs geen onderdak, mochten we met 5 "plons" toekomen in ons huis qua elektriciteit,... Dan zou kopen/bouwen gigantisch veel goedkoper zijn vandaag de dag en ook nog meer haalbaar zijn voor meer Belgen.
 
Dat is het hem net he, er wordt niet correct vergeleken.
Mijn ouders hadden ook een halfopen bebouwing in een doodlopend straatje.
Maar wel enkel glas, 2 accumulatievuren en 1 wc naast de keuken. Als 2 fabrieksarbeiders waarvan 1 deeltijds werkte.
Natuurlijk verwachten we veel meer comfort nu, maar dan wel klagen dat het toen allemaal veel goedkoper was. 🤷🏼

(Nuja, ik heb geluk met in een goedkope regio te wonen, ik heb gewoon mijn rijhuis met garage, tuin en 3 slaapkamers op m'n eentje. Met zelfs meer comfort dan waarin ik ben opgegroeid.)
Als ik in mijn omgeving kijk vind ik toch ook dat ze vroeger makkelijker een woning konden aankopen.

De huizen waar onze ouders inwonen zijn woningen dat je nu enkel kunt kopen, als je beide goede verdieners zijn. Terwijl veel van de mensen dat toen kochten met 1 loon of beide met een vergelijkbaar lager loon. (In mijn omgeving)

Mijn ouders hebben hun woning verkocht. Is een woning dat gebouwd is in de jaren 80. Er zijn geen grote verbouwingswerken uitgevoerd, dat is hetzelfde huis als toen het gebouwd is 40 jaar geleden.

Als ik en mijn vriendin dezelfde job nu zouden uitvoeren als mijn ouders in de tijd. Dan zou ik hun 40 jaar oude huis niet kunnen kopen. Verre van. Terwijl hun wel en toen alles nieuw was.
 
Als ik in mijn omgeving kijk vind ik toch ook dat ze vroeger makkelijker een woning konden aankopen.

De huizen waar onze ouders inwonen zijn woningen dat je nu enkel kunt kopen, als je beide goede verdieners zijn. Terwijl veel van de mensen dat toen kochten met 1 loon of beide met een vergelijkbaar lager loon. (In mijn omgeving)

Mijn ouders hebben hun woning verkocht. Is een woning dat gebouwd is in de jaren 80. Er zijn geen grote verbouwingswerken uitgevoerd, dat is hetzelfde huis als toen het gebouwd is 40 jaar geleden.

Als ik en mijn vriendin dezelfde job nu zouden uitvoeren als mijn ouders in de tijd. Dan zou ik hun 40 jaar oude huis niet kunnen kopen. Verre van. Terwijl hun wel en toen alles nieuw was.
Komt ook omdat het nu allemaal schaarser goed is he, simpelweg de bevolkingsgroei van België alleen zorgt er al voor dat woningen en gronden schaarser zijn dan toen.
Kijk maar naar de belachelijke prijzen tijdens Covid: heel grote vraag naar huizen met een tuin en bam, biedoorlogen zelfs zonder bezichtiging!
 
Meer zelfs, je kan ook hier voor gaan: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/menen/8930/10343581 (ongeveer de kwaliteit van toen in de jaren 80 :p)
die tuin :woohoo:..

Ze hadden toch op zijn minst wel de boel mogen ontbossen vind ik , voor ze foto's daar van gingen nemen .

Op zich een best wel "ça va" woning voor een jong koppel met klein budget. ECO label is wel om bij te huilen, maar is gelukkig een rijwoning dus zal al bij al nog wel ietwat meevallen denk ik. edit: bouwjaar 1945 :help:. Of toch niet.
 
Komt ook omdat het nu allemaal schaarser goed is he, simpelweg de bevolkingsgroei van België alleen zorgt er al voor dat woningen en gronden schaarser zijn dan toen.
Kijk maar naar de belachelijke prijzen tijdens Covid: heel grote vraag naar huizen met een tuin en bam, biedoorlogen zelfs zonder bezichtiging!
Ongetwijfeld dat er verschillende zaken zijn.

Maar daarom dat ik wel snap dat sommige zagen. Ook als je correct vergelijkt.
 
Mij hoor je niet zeggen dat het "even makkelijk is als 20-30 jaar geleden om je eigen stekje te verwerven" in elk geval. Ik denk dat iedereen het hier wel unaniem over eens is. Jammer genoeg.
 
Terug
Bovenaan