Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,6%
  • €700-€800

    Stemmen: 50 6,2%
  • €800-€900

    Stemmen: 67 8,3%
  • €900-€1000

    Stemmen: 92 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 85 10,5%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 69 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,2%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,2%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 17 2,1%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 15 1,8%
  • >€1800

    Stemmen: 80 9,9%

  • Totaal aantal stemmers
    812
Did not know that... Eindresultaat is natuurlijk hetzelfde, je partner is gerust :)
Indien er geld over is in de polis, hangt het ervan af wat voor SSV je hebt of het extra verzekerde geld nog naar de partner/kinderen stroomt of verdampt in de portefeuille van de verzekeraar.
 
Hoe werkt dat dan als ze 100% lenen? Die 100% is toch 100% de waarde van het huis?
Bij 100% quotiteit dient er ook een schatting gebeuren van het pand. Die waarde moet binnen een tolerantie liggen van de aankoopprijs.
Juist een aankoop gedaan met 100% quotiteit en ons pand was 5k duurder geschat dan we effectief aangekocht hebben. Dus bank deed niet moeilijk. Een jaar geleden toen veel mensen boven de vraagprijs boden waren er meer weigeringen...

En zoals @Mulan zei, meestal komen de problemen pas na paar jaar en is er al veel kapitaal afgelost.
 
Ik heb nog een beetje af te betalen van mijn hypotheek. Ik heb nog de oude woonbonus van 2280 euro tot einde hypotheek. Ik vermoed dat het interessant is om mijn lening te behouden zolang mijn rente op jaarbasis dat ik afbetaal niet hoger is dan 1140 euro (50% van 2280).
(Zonder rekening te houden met de inflatie)

Klopt dit?
@JPV
 
Ik heb nog een beetje af te betalen van mijn hypotheek. Ik heb nog de oude woonbonus van 2280 euro tot einde hypotheek. Ik vermoed dat het interessant is om mijn lening te behouden zolang mijn rente op jaarbasis dat ik afbetaal niet hoger is dan 1140 euro (50% van 2280).
(Zonder rekening te houden met de inflatie)

Klopt dit?
@JPV
Klopt deels. Je idee klopt, maar je berekening is fout. Je moet gewoon max 190 euro per maand aflossen om het maximumvoordeel te behouden. Kapitaal en intrest samen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brt
@JPV
Hij bedoelt waarschijnlijk het uiteindelijke belastingvoordeel met die 50%.
Bij een woonbonuslening van vóór 2015 was dit aan marginaal tarief en dit kan ten hoogste 50% zijn.

@Brt
Als je het zo rekent dan moet er ook nog gemeentebelasting bij: 1.140€ (50% van 2.280€) x 1,0X (X= tarief gemeentebelasting)
En dit per persoon. Dus als je met 2 ontleent, gaat dit bedrag x2.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Brt
Kapitaal + interest per maand idd max 190 (1 persoon) voor het max voordeel. Dacht het reeds maar was niet helemaal zeker, vandaar mijn vraag...

Het gedeelte interest dat je moet afbetalen van je lening minder dan 1140 op jaarbasis is dan toch pure winst-rendement? (Zonder rekening te houden met de winst vh fiscaal voordeel op je kapitaal aangezien je kan beleggen en dus ook een rendement behalen (wel geen 50%) dus dit tel ik niet mee...)
 
Als je genoeg verdient om effectief 50% belastingvoordeel te krijgen voor jouw oude woonbonuslening dan is dat correct.

Hier bekijk ik het omgekeerd. De rente op ons huis is 0,88% en andere leningen zijn 1,04%.
Wat we vervroegd zouden kunnen aflossen staat uit aan meer rente, dus vervroegd aflossen is sowieso verlies doen.
Belastingvoordeel is nog eens extra. :)
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn zo de rentes tegenwoordig? Volgens de hypotheek barometer 3,8 en volgens een snelle simulatie 3,35 ongeveer. Lukt lager ook?
 
ik heb 2 weken geleden getekend voor 2,75% bij KBC
(renovatie, lenen voor <50%).

Met die rente verhogingen van ECB die nog gepland staan zou ik niet wachten met je lening vast te leggen als je kan.
het zal nog wel half jaartje stijgen en erna waarschijnlijk niet direct significant dalen
 
Momenteel is echt wel een waanzinnig slecht moment om een lening af te sluiten of iets te doen of te kopen.
Maar de vraag is echter hoe lang voor de prijzen terug naar het oude niveau gaan, en gaan ze dat ooit doen?
Het is gokken momenteel.
 
Momenteel is echt wel een waanzinnig slecht moment om een lening af te sluiten of iets te doen of te kopen.
Maar de vraag is echter hoe lang voor de prijzen terug naar het oude niveau gaan, en gaan ze dat ooit doen?
Het is gokken momenteel.
Of misschien net een heel goed moment voor de rente weer een heel stuk verder omhoog gaat.
 
Momenteel is echt wel een waanzinnig slecht moment om een lening af te sluiten of iets te doen of te kopen.
Maar de vraag is echter hoe lang voor de prijzen terug naar het oude niveau gaan, en gaan ze dat ooit doen?
Het is gokken momenteel.
Waanzinnig slecht moment? Er was een tijd dat je een leningen aan 10- 15% of meer afsloot. 10 jaar geleden stonden de rentes aan 6-7%.

Waanzinnig slecht is nogal overdreven.
 
Hier ook aan't zien voor een lening aan 100%.
Samenwonend , 1x 45jaar , 1x 47jaar.
Eigen inbreng van +- 30000€. Gevraagd bedrag 315000€ (waarvan 20000 verbouwkrediet)
Gebouw is een handelshuis dat we willen verbouwen.
Volgens onze notaris 3% registratiekosten wegens 1ste huis.
Volgens een andere notaris 50% aan 12% en 50% aan 3% omdat er handelsruimte is.


Argenta : 20jaar 5.5% , 25jaar 4.42% schuldsaldo voor 2 personen 100% = 48500€ (wtf zelfs) :wallbash:
Belfius 20jaar 3.68%
KBC ontleende niet aan 100%
Fortis : geen percentage gekregen zonder simulatieaanvraag. Wel bereid om 100% te ontlenen. Volgende week afspraak.

Wel zot om zien hoeveel de bedragen verschillen naarmate de percentages stijgen of dalen.
 
Hier ook aan't zien voor een lening aan 100%.
Samenwonend , 1x 45jaar , 1x 47jaar.
Eigen inbreng van +- 30000€. Gevraagd bedrag 315000€ (waarvan 20000 verbouwkrediet)
Gebouw is een handelshuis dat we willen verbouwen.
Volgens onze notaris 3% registratiekosten wegens 1ste huis.
Volgens een andere notaris 50% aan 12% en 50% aan 3% omdat er handelsruimte is.


Argenta : 20jaar 5.5% , 25jaar 4.42% schuldsaldo voor 2 personen 100% = 48500€ (wtf zelfs) :wallbash:
Belfius 20jaar 3.68%
KBC ontleende niet aan 100%
Fortis : geen percentage gekregen zonder simulatieaanvraag. Wel bereid om 100% te ontlenen. Volgende week afspraak.

Wel zot om zien hoeveel de bedragen verschillen naarmate de percentages stijgen of dalen.
Jullie leeftijd gaat hier het grootste probleem zijn. Dat zie je dan vooral terugkomen in de schuldsaldoverzekering. Niet iets waar je wat aan kan veranderen natuurlijk.
 
Jullie leeftijd gaat hier het grootste probleem zijn. Dat zie je dan vooral terugkomen in de schuldsaldoverzekering. Niet iets waar je wat aan kan veranderen natuurlijk.
Nee , heb me er al bij neergelegd. We gaan de schuldsaldo waarschijnlijk allebei nemen voor 50%.
Volgens een berekening bij Fortis zou het daar 28000€ worden. dat is bijna de helft van het voorstel van Argenta.
Ik begrijp zo'n verschillen gewoon niet.
 
Waanzinnig slecht moment? Er was een tijd dat je een leningen aan 10- 15% of meer afsloot. 10 jaar geleden stonden de rentes aan 6-7%.

Waanzinnig slecht is nogal overdreven.
Nu staan de vastgoedprijzen ook bijna 50% hoger dan 10j geleden. Net omdat men goedkoop kon lenen zijn deze hard gestegen. Dus er zou wel eens een correctie kunnen komen als de rentes blijven stijgen. Niet naar de prijzen van 10j geleden natuurlijk, want de mensen verdienen ook meer. Maar op een bepaald moment begint het wel onbetaalbaar te worden en dan zakt de vraag uiteraard.
 
Hier ook aan't zien voor een lening aan 100%.
Samenwonend , 1x 45jaar , 1x 47jaar.
...
Argenta : 20jaar 5.5% , 25jaar 4.42% schuldsaldo voor 2 personen 100% = 48500€ (wtf zelfs) :wallbash:
...
Indien vooral de SSV in uw nadeel speelt, dan kun je eens kijken naar banken waar SSV vrij te kiezen is (bv. Keytradebank of Fintro) of de SSV rentekorting laten vallen en uw SSV ergens anders nemen.

In beide gevallen kun je dan de markt afzoeken naar de goedkoopste SSV.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan