Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,3%
  • €800-€900

    Stemmen: 67 8,2%
  • €900-€1000

    Stemmen: 92 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 85 10,4%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 69 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,2%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 15 1,8%
  • >€1800

    Stemmen: 80 9,8%

  • Totaal aantal stemmers
    814
Mocht dit gebeuren in België dan zijn de grote verliezers diegene die op de top kochten aan een hoge rentevoet.

Huisprijzen mogen nog 20% zakken, dan was je nog altijd beter af met een hoge huisprijs met rentevoet aan 1% dan een lage huisprijs met rentevoet van 3%.
 
Mocht dit gebeuren in België dan zijn de grote verliezers diegene die op de top kochten aan een hoge rentevoet.

Huisprijzen mogen nog 20% zakken, dan was je nog altijd beter af met een hoge huisprijs met rentevoet aan 1% dan een lage huisprijs met rentevoet van 3%.
Je verliest enkel als je wilt verkopen in een dalende markt.
 
Wen België...? :sneaky:

30% stijging en nu 13% daling. En dat op zo'n 3 jaar tijd. Nog altijd niet slecht als investering, lijkt me.

"“We do expect [house prices] to drop a few more percentage points … So it could go from 20% to 25% perhaps, but if that happens that would mean that it’s pretty much the pandemic uptick that is being reversed,” Magnusson told CNBC."

Ik zeg niet dat er niks van aan is, hé, maar het is nogal gedramatiseerd, denk ik.
Je verliest enkel als je wilt verkopen in een dalende markt.
Nee, je verliest als er iets daalt van waarde. Dat je het nog niet omgezet hebt in liquide middelen, verhindert niet dat je een waardeverlies kan claimen.
 
Bring it on! Die verouderde, doch "instapklare", energievretende woningen die niet makkelijk te renoveren zijn mogen asap crashen naar de grondwaarde.

Met de scherpe daling van de energieprijzen en de opgeblazen inflatie, zal dat weer snel vergeten worden. Prijs van gas zat vandaag rond de 65 euro komende van 350+ en een historisch gemiddelde ergens rond de 30? Belpex elektriciteit in januari haalt geen 100 euro meer. We zullen zien waar het wat gaat uitmiddelen...
 
Laatst bewerkt:
Weet er iemand wat het concreet betekent als de schenker dient tussen te komen in de kredietakte(/hypotheek) om afstand te doen van het optierecht van bedongen terugkeer? Dit wordt gevraagd door Keytrade voor de hypotheek.

Deze optie staat in de erfenis/verkoopsakte onder "ontbinden voorwaarden bij vooroverlijden".
 
Laatst bewerkt:
Weet er iemand wat het concreet betekent als de schenker dient tussen te komen in de kredietakte(/hypotheek) om afstand te doen van het optierecht van bedongen terugkeer? Het staat in de erfenis/verkoopsakte onder "ontbinden voorwaarden bij vooroverlijden".
Ik veronderstel dat je bedoelt dat iemand mee investeerde in een woning (bvb ouders), maar bij verkoop van de woning het recht hebben om de woning terug te kopen (voorkooprecht)?

Daarvan kan afstand gedaan worden met een simpele brief, wij hadden dit geval bij aankoop van onze woning.
 
Het betreft een bedongen terugkeer bij een schenking, waarbij het goed terugkeert (of kan terugkeren indien het optioneel is) naar de schenker indien de begiftigde voor hem zou overlijden.

Dan dient de schenker inderdaad afstand te doen van dit recht en dient hij tussen te komen in bijvoorbeeld een kredietakte.
 
Heb het wat verduidelijkt. Het gaan dus om de optie dat in de erfenisakte staat en Keytrade vraagt dat mijn vader afstand neemt van het optierecht van bedongen terugkeer alvorens ze akkoord gaan om een hypotheeklening te geven voor een renovatie.

Maar wat houd dit dan concreet in? Dat mijn vader dan niet meer de optie heeft om het goed terug te nemen, maar dat de bank eerst haar stuk van de taart neemt? Maar wat nadien?
 
Laatst bewerkt:
Heb het wat verduidelijkt. Het gaan dus om de optie dat in de erfenisakte staat en Keytrade vraagt dat mijn vader afstand neemt van het optierecht van bedongen terugkeer alvorens ze akkoord gaan om een hypotheeklening te geven voor een renovatie.

Maar wat houd dit dan concreet in? Dat mijn vader dan niet meer de optie heeft om het goed terug te nemen, maar dat de bank eerst haar stuk van de taart neemt? Maar wat nadien?
Als je vader aan het optierecht verzaakt, dan bestaat dat niet meer en is de gewone erfopvolging van toepassing als je overlijdt, je vader zal dan geen aanspraak meer kunnen maken op de woning tenzij als gewone erfgenaam.

Als dat niet zou gebeuren, dan heeft Keytradebank in de praktijk een lening "in tweede rang" en komen mensen die tegenover je vader schuldeiser zijn in de praktijk (mogelijks) eerst.
 
Als dat niet zou gebeuren, dan heeft Keytradebank in de praktijk een lening "in tweede rang" en komen mensen die tegenover je vader schuldeiser zijn in de praktijk (mogelijks) eerst.
En dat is dus waarom ze dat eruit willen :) Zou dit iets zijn waar alle banken moeilijk over doen?
 
^Fuck.
Kan je een SSV aangaan voor een lening van familie?
Ik heb ook mail gestuurd naar de banken maar vraag het hier toch ook al eens.
 
^Fuck.
Kan je een SSV aangaan voor een lening van familie?
Ik heb ook mail gestuurd naar de banken maar vraag het hier toch ook al eens.
SSV is voor degene die de lening afbetaalt. Dus als je het huis van je familie afbetaalt, lijkt het mij wel dat je daar ook SSV voor kan doen.
 
SSV is voor degene die de lening afbetaalt. Dus als je het huis van je familie afbetaalt, lijkt het mij wel dat je daar ook SSV voor kan doen.
Maar het is in België wettelijk niet toegelaten om een hypothecaire lening af te lossen of borg te staan voor een onroerend goed zonder dat je daar ook eigenaar van bent (de "borg zonder iets"). Dus dat kan niet zomaar meer.

SSV voor een andermans eigendom lijkt me iets dat wel héél vreemd is om voor te stellen aan een bank.
 
Voor de duidelijkheid: het gaat om onze (officiële) eigen woning. Maar ipv een lening bij de bank is het bij mijn ouders.
 
Is dat dan niet gewoon een levensverzekering dat je afsluit, met je ouders als begunstigde?
Maar een standaard levensverzekering voor zo'n bedrag gaat wel heel hoog uitvallen, alsook gaat die niet zomaar vervallen als je lening afbetaald is.

Een schuldsaldo is eigenlijk een degressieve verzekering op leven die mee daalt met de hypotheeklening, die ophoudt te bestaan als de lening afgelost is. De enige bedoeling daarvan is dat de bank, ongeacht of je leeft of doodgaat, haar geld krijgt.
 
Terug
Bovenaan