Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,2%
  • €800-€900

    Stemmen: 65 7,9%
  • €900-€1000

    Stemmen: 92 11,2%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 86 10,5%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 66 8,1%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 69 8,4%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 66 8,1%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,1%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 16 2,0%
  • >€1800

    Stemmen: 81 9,9%

  • Totaal aantal stemmers
    819
2,97% rente, 3,16 JKP bij 250000 op 25 jaar bij de snelle simulatie. JKP schommelt bij bedrag, rente blijft hetzelfde.
JKP is in een simulatie altijd een moeilijke waar je niet teveel naar moet kijken. Je weet bv. de premie van de brandverzkekering niet, welke formule schuldsaldo je gaat nemen, uiteindelijke kosten… . Ik zou daar niet teveel naar kijken als je gaat vergelijken.
 
Nope, niet per se. We kijken gewoon naar de bruto bezoldiging van het laatste boekjaar, maar als je al een berekening hebt voor dit jaar, is dat ook al voldoende.

Met een schatting houden we geen rekening, we kijken altijd naar de huidige situatie. Mss interessanter om te wachten
Tot het boekjaar volledig rond is, als de winst dan hoger is kan je mss meer lenen? Of ben je vast in dienst bij 1 bepaalde klant en krijg je elke maand hetzelfde? In dat geval maakt het niet uit.
Eerste boekjaar is gebroken 08.2022 tem 12.2022.
Vaste klant met tarief van ong. €650/d.
 
@Mr. November worden beginnende zelfstandigen zwaar "afgestraft"?
We zijn nu aan het kijken om toch met een hypotheek onze renovatie (van 140k) te doen an onze woning (282K) dat ik geerfd heb en dus geen hypotheek op heb lopen.
Maar ik ben sinds 5 maand zelfstandig DevOps IT consultant. Gezamenlijk inkomen is 5k + 1k auteursrechten (tot eind 2023 helaas). Geschatte jaarinkomen zijn 136k.
Ik vind van wel en heb speciaal mijn ambitie voor freelancing hiervoor uitgesteld tot wanneer ons krediet voor de nieuwbouw in kannen en kruiken was. Hierdoor heb ik 1 van de laagste hypotheken ooit kunnen scoren (zie eerder dit topic). Zeker als je net gestart bent als zelfstandige, brengt dat een serieus nadeel voor allerhande kredieten.

Het afsluiten van een hypotheek is echt vatbaar voor gamification omdat uw financiële toestand waar ze naar kijken een momentopname is. Ze kijken naar die 3 recente loonbrieven, maar van zodra het kredietcontract getekend is, mag je daags erna je dikbetaalde job opzeggen en riskante startup uit de grond stampen met een businessplan dat met haken en ogen aan elkaar hangt.

Als ik met (ex-)collega's praat over freelancer worden, is mijn tip altijd om eerst die hypotheek in orde te brengen als ze nog verhuis- of bouwplannen hebben.
 
Als ik met (ex-)collega's praat over freelancer worden, is mijn tip altijd om eerst die hypotheek in orde te brengen als ze nog verhuis- of bouwplannen hebben.
Ik ben in juni dit jaar overgeschakeld naar zelfstandige in hoofdberoep en heb zonet mijn eerste woning (appartement) gekocht.. nuja het bod is aanvaard met de opschortende voorwaarde van een lening krijgen. Dus nu moet ik eerst nog een lening zien te krijgen, maar zou normaal gezien geen probleem mogen geven (al een paar keer gebeld naar de bank om te kijken hoe het nu zit). Lening van 150k en afbetaling van +- 700 per maand..
 
Ja, zal ik zeker doen. Kbc is echt wel hardass met hun "we wijken niet af van wat in de app staat". Ze doen ook moeilijk over mijn loon (ik laat netto elke maand zo'n 400 euro inhouden, waarmee ik elke zes maanden 15% korting krijg op aandelen.. Meest winstgevende gegarandeerde investering indenkbaar.. Die 400 willen ze niet meerekenen lel 🤡)
Bij KBC is de enige mogelijkheid om te onderhandelen (tov tarief in de app) als je in contact kunt komen met afdelingen die dit kunnen overrulen. Normaal stuurt uw lokaal kantoor u dan ook wel direct door. Het kantoor hield bij ons idd ook vast aan wat er uit de app kwam.
- Medische Vrije Beroepen
- Private Banking (of ouders die klant zijn)
- Ondernemers

Onze top 4 in juli/augustus 2022 (puur op rentevoet):
1. KBC
2. Fintro (zat lager dan simulatie op HelloBank)
3. Argenta (laagste voorstel van kantoor is hier ook niet het laagste, als je tegenvoorstel binnenbrengt, kunnen ze idd naar hoofzetel sturen)
4. Belfius / ING

Positief punt: KBC, Fintro en Argenta gaven direct al zeer goede tarieven. ING kon/wou niet zakken. Hun tarief lag +1.5% hoger dan wat we uiteindelijke getekend hebben. Met Belfius niet echt onderhandeld, hun starttarief lag al beduidend hoger.
Denk ook eens aan de minder gekende banken: BeoBank, Triodos (zeker voor passief-woningen), VDK

Op het vlak van verzekeringen vond ik de pricing gelijkwaardig tussen alle spelers. Voordeel Fintro: werken met onafhankelijke makelaar.

worden beginnende zelfstandigen zwaar "afgestraft"?
Ga zeker eens horen bij Bank Van Breda. Beetje aparte speler die al gemakkelijker kunnen meedenken.
Bij klassieke retail banken kan soms idd enkel uw maandelijks nettoloon tellen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt idd. Maar ben ik te koppig voor. Zal uiteindelijk wel moeten inbinden, maar zou toch verwachten van een bank dat ze dat begrijpen!
Goh, banken moeten zich houden aan hun framework. NBB is hier enorm streng in aan het worden. Wat de afwijkingen dus beperkt.

LTV: lening tov waarde huis/app
DTI: inkomsten tov lening
Hoe lager beide parameters, hoe lager je rentevoet. + klassieke kortingen voor verzekeringen, domiciliering loon etc.

Er zijn maar weinig banken (en dan ook nog niet voor alle klanten) die verschillende types inkomsten willen meepakken voor retail klanten. Klassiek: enkel loon + huur. Maar zaken zoals dividend (als particulier) wordt bv. dikwijls niet meegeteld.

Wat je nodig hebt is een bankier die hier in wilt meedenken en uw dossier wilt motiveren naar de hoofzetel. Dikwijls zijn dat de zelfstandige kantoorhouders.
 
Ga zeker eens horen bij Bank Van Breda. Beetje aparte speler die al gemakkelijker kunnen meedenken.
Bij klassieke retail banken kan soms idd enkel uw maandelijks nettoloon tellen.
Reeds gedaan. Hun tarief is redelijk deftig maar hun randvoorwaarden zijn minder. Daarnaast moeten we ook beginnen beleggen met hen. Op zich geen probleem, maar hun fondsen zijn bagger en kostelijk.
 
2,97% op 25 jaar als ik snel simuleer in de kbc app. Voor vermogende klanten zal het nog wel lager liggen want hier reken ik mezelf niet bij.

Half jaartje geleden uitgenodigd geweest, en als ik mijn pensioensparen verhuisde en wat geld wou beleggen konden ze mijn lening nog wel eens herbekijken. Was het hoofd van het kantoor, als ze willen kunnen ze wel nog iets doen hoor.
3,13% intussen in de simulatie
 
Voor wie het interesseert kan deze link bookmarken: https://www.keytradebank.be/node/backend/v1/keyhome/tariffsheet?language=nl

Dat is het tarievenblad van Keytrade, dat aan het begin van elke week bijgewerkt wordt. Op de eerste bladzijde zie je in de tabel de minimum en maximum rentevoet voor woonkredieten, waarop de simulator op de website zich baseert. Afhankelijk van hoe goed je dossier is, krijg je dus een rentevoet tussen die 2 waarden.

Ik heb dit altijd al een handige barometer gevonden voor de woonkredietenmarkt, aangezien ik over de jaren heen zo verschillende tarievenbladen van Keytrade in een map heb verzameld om te kunnen vergelijken. Zo is hun beste rentevoet op 5 jaar op dit moment 2,65%, terwijl dit in februari dit jaar nog 0,95% was. 🤡
 
Voor wie het interesseert kan deze link bookmarken: https://www.keytradebank.be/node/backend/v1/keyhome/tariffsheet?language=nl

Dat is het tarievenblad van Keytrade, dat aan het begin van elke week bijgewerkt wordt. Op de eerste bladzijde zie je in de tabel de minimum en maximum rentevoet voor woonkredieten, waarop de simulator op de website zich baseert. Afhankelijk van hoe goed je dossier is, krijg je dus een rentevoet tussen die 2 waarden.

Ik heb dit altijd al een handige barometer gevonden voor de woonkredietenmarkt, aangezien ik over de jaren heen zo verschillende tarievenbladen van Keytrade in een map heb verzameld om te kunnen vergelijken. Zo is hun beste rentevoet op 5 jaar op dit moment 2,65%, terwijl dit in februari dit jaar nog 0,95% was. 🤡

Server error. Ze hebben het al gesloten denk ik
 
Server error. Ze hebben het al gesloten denk ik
De link staat gewoon op de laatste pagina van een hypotheeksimulatie. Vermoedelijk moet je ook een simulatie hebben gedaan om de pdf te downloaden. Maar die kan je dus al sinds jaar en dag vanop diezelfde plek downloaden, een idee wat je denkt dat ze "gesloten" zouden hebben...
 
Wij zijn nu bezig met alle documenten te verzamelen voor KeyHome, maar voor de renovatie vragen ze ook al de omgevingsaanvraag.
Die hebben we nog niet (afgerond), doen ze daar moeilijk over of mogen we weer wachten en later opnieuw starten (en meer betalen)?
 
Net het voorstel van KBC gekregen:

150.000 vast op 25 jaar.
3,02%.

Als ik een nieuwe simulatie start krijg ik al een tarief van 3,30%. Bij andere banken (online) is het al snel richting de 4%.
Bij de websites hierboven zie ik nog tarieven van 2,65 - 2,85% passeren. Deze zouden dus nog altijd mogelijk zijn?

Ik ben wel pas dit jaar als zelfstandige in hoofdberoep begonnen. Buiten mijn voorlopige cijfers van de laatste 6 maanden van dit jaar + financieel plan kon ik niets anders voorleggen. Hier zullen ze ook wel rekening mee houden (in de negatieve zin voor mij)?
 
Echt wel pijnlijk om te zien hoe snel de rente is gestegen. In de periode dat het zo laag stond had ik nog te weinig eigen middelen om iets als single te kopen.

Ik heb geen idee wat ik nu eigenlijk het beste doe. Nog even wachten tot er een lichte afkoeling komt van de woningprijzen? Hadden we maar een glazen bol 😅
 
Echt wel pijnlijk om te zien hoe snel de rente is gestegen.
Ik heb toch het gevoel dat het een gemiste kans was. Moest ik een glazen bol gehad hebben denk ik toch dat ik afgelopen jaren anders ging aangepakt hebben. Huisje om te verhuren ofzo…

Wat ben ik blij dat ik in augustus net op tijd het geld voor wagen kon opnemen (hadden 6 maanden na tekenen contract) aan 1,26% nog.
 
Ik heb geen idee wat ik nu eigenlijk het beste doe. Nog even wachten tot er een lichte afkoeling komt van de woningprijzen? Hadden we maar een glazen bol 😅
is die afkoeling er niet al?
Panden met een minder goed EPC staan toch langer te koop hoor.
En de tijd van overbieden lijkt me ook wat voorbij.
 
Terug
Bovenaan