Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,3%
  • €800-€900

    Stemmen: 67 8,2%
  • €900-€1000

    Stemmen: 92 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 85 10,4%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 69 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,2%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 15 1,8%
  • >€1800

    Stemmen: 80 9,8%

  • Totaal aantal stemmers
    814
Nee , heb me er al bij neergelegd. We gaan de schuldsaldo waarschijnlijk allebei nemen voor 50%.
Volgens een berekening bij Fortis zou het daar 28000€ worden. dat is bijna de helft van het voorstel van Argenta.
Ik begrijp zo'n verschillen gewoon niet.

Amaj dat is wel groot verschil.
Wij hadden bij onze originele hypotheek 130 euro per persoon per jaar voor 15 jaar voor beiden 50% van 275k lening als twintigers ...
Zie het punt wel niet van 100% schuldsaldo elk. Als er ene overlijd zal de helft afbetalen wel lukken zeker ?
Ik heb wel ook nog 150k levensverzekering van mijn werk. Maar zonder zou ik gewoon 100% op mijn vrouw zetten en 0 op mij.
 
schuldsaldo voor 2 personen 100% = 48500€ (wtf zelfs) :wallbash:
Jullie leeftijd gaat hier het grootste probleem zijn. Dat zie je dan vooral terugkomen in de schuldsaldoverzekering. Niet iets waar je wat aan kan veranderen natuurlijk.
Ik heb ook pas een lening afgesloten op mijn 45e. SSV 60% voor mij, ik betaal 9.6k wat ik ook al veel vond. 40€/maand gedurende 20 jaar. Ineens betalen was goedkoper maar bank raadde het af, stel als ge morgen dood valt dan hebt ge profijt .. euh ok lol ... vriendin mss wel ja :D In > 95% van de gevallen zal t hun wel beter uitkomen natuurlijk. Anyway ... was bij KBC, de bedragen die ze jou voorschotelen zijn absurd of er moeten allerhande alarmbellen zijn afgegaan natuurlijk.
 
Indien vooral de SSV in uw nadeel speelt, dan kun je eens kijken naar banken waar SSV vrij te kiezen is (bv. Keytradebank) of de SSV rentekorting laten vallen en uw SSV ergens anders nemen.

In beide gevallen kun je dan de markt afzoeken naar de goedkoopste SSV.
Goeie tip , wist niet dat dit kon. Thnx!
Of een bank zoeken waar je geen ssv nodig hebt, is namelijk geen wettelijke verplichting.
Wettelijk verplicht is het niet maar in de praktijk is er geen enkele bank die wil uitlenen als je die SSV niet hebt.
Toch niet bij de 5 banken die wij gedaan hebben.
Amaj dat is wel groot verschil.
Wij hadden bij onze originele hypotheek 130 euro per persoon per jaar voor 15 jaar voor beiden 50% van 275k lening als twintigers ...
Zie het punt wel niet van 100% schuldsaldo elk. Als er ene overlijd zal de helft afbetalen wel lukken zeker ?
Ik heb wel ook nog 150k levensverzekering van mijn werk
Idd , straffe verschillen.
Hier gaan we ook wel voor die 50%.
 
Ik heb ook pas een lening afgesloten op mijn 45e. SSV 60% voor mij, ik betaal 9.6k wat ik ook al veel vond. 40€/maand gedurende 20 jaar. Ineens betalen was goedkoper maar bank raadde het af, stel als ge morgen dood valt dan hebt ge profijt .. euh ok lol ... vriendin mss wel ja :D In > 95% van de gevallen zal t hun wel beter uitkomen natuurlijk. Anyway ... was bij KBC, de bedragen die ze jou voorschotelen zijn absurd of er moeten allerhande alarmbellen zijn afgegaan natuurlijk.
Voor mij als 45 jarige is voor 100% (bij Argenta) 19500€
Voor de vriendin die 47 is wordt het bijna 30000€

Dus voor 2 jaar ouder te zijn is dat zo maar even 10000€ meer.

Betalen we dat maandelijks af dan is het totaalbedrag ongeveer 1500€ meer.
De looptijd is dan 16 jaar.
 
Men vraagt minimaal om 100% te coveren, hoe het verdeeld wordt dat maakt meestal niet uit. Dus neem jij 80 en je vriendin 20 dan is dat ook ok. (100 - 0 mss ook?). Dat brengt de kost voor haar omlaag terwijl je toch een voordeel tarief geniet. Wil je toch extra bescherming dan kan je haar deel mss tegen goedkoper tarief ergens anders laten verzekeren ?
 
Of een bank zoeken waar je geen ssv nodig hebt, is namelijk geen wettelijke verplichting.
Ons kredietdossier is langs het krediet comité op het hoofdkantoor gepasseerd bij 2 grootbanken, en er is onderhandeld over kapitaaluitstel, volmacht & reserveringsvergoeding. Maar SSV laten vallen was alvast geen mogelijkheid, zelfs <100% samen geraakten we niet.

Andere optie (wat ook niet bij alle banken kan, en ook niet alle groepsverzekeringspolissen laten dit toe): de overlijdensdekking (die je eventueel verhoogd) van uw groepsverzekering inzetten. Zo betaal je het niet direct cash.
En andersom ook: heb je al een SSV, schrap dan (eventueel) de overlijdensdekking in je groepsverzekering.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook pas een lening afgesloten op mijn 45e. SSV 60% voor mij, ik betaal 9.6k wat ik ook al veel vond. 40€/maand gedurende 20 jaar.
Hier gelijkaardig maar dan niet aan 60% maar aan 100%. En aangegaan als "chronisch zieke" veertig jarige.
Maar het verschil in rentevoet tussen deze en de 2de goedkoopste compenseerde al volledig de SSV dus dan teken je maar... En betaal ik +-60 euro/maand extra aan SSV (die loopt 16j bij mij)
 
Ik heb nochtans 9 en half jaar geleden aan 2.4% geleend voor 100%
Eind 2008, vlak na de financiële crisis is de kentering gekomen, toen zat je makkelijk op 6% of meer. 2 jaar later was dat al meer dan gehalveerd. Ik vergeet soms dat het al 2023 is (fuck ik ben oud aan het worden) en denk soms dat het nog 2020 ofzo is. 😅

Kortom: ik ben een oude zak en 10 jaar moest hier 15 jaar zijn.
 
Zie het punt wel niet van 100% schuldsaldo elk. Als er ene overlijd zal de helft afbetalen wel lukken zeker ?
Wij hebben elk 70% met de gedachte van 'Als één van beide komt te gaan en je moet de zorg voor de kroost alleen dragen is het voor die paar euro per maand nu toch peanuts dat je dan gewoon minder kan gaan werken zonder op levenskwaliteit in te boeten.'

De belastingsdruk voor singles is nergens zo hoog als in BE. De onroerende voorheffing zal bvb niet gedeeld door twee gaan. Het gebruik van elektriciteit, gas, mazout, ... zal wat verminderen maar zeker niet gedeeld door twee. En zo gaat de lijst nog wel even door.
 
Waanzinnig slecht moment? Er was een tijd dat je een leningen aan 10- 15% of meer afsloot. 10 jaar geleden stonden de rentes aan 6-7%.

Waanzinnig slecht is nogal overdreven.

En wie betaalt er heden nog af aan 6%? Iedereen die ik ken die aan zo’n rentevoet zat heeft gewoon geherfinancierd. Goedkoop vastgoed (in tegenstelling tot nu), de volle hypothecaire aftrek én lage rentevoet.

In België gaat het al sinds mensenheugenis lineair: hoe eerder je kocht hoe beter. Dat is nu nog altijd zo: wie nu koopt heeft marginaal goedkopere woningen (inflatiegecorrigeerd) dan een jaar eerder maar betaalt wel een serieuze premie op de rentevoet.
Benieuwd waar we volgend jaar staan.
 
Zie het punt wel niet van 100% schuldsaldo elk. Als er ene overlijd zal de helft afbetalen wel lukken zeker ?

100% afbetalen met 2 is vaak veel draaglijker dan 50% afbetalen alleen, aangezien vaste lasten op 1 loon harder doorweggen. 2 samenwonende personen hebben geen dubbele vaste lasten ten opzichte van 1 persoon.

En dat geldt dan nog eens temeer wanneer er kinderen bijkomen ook en/of wanneer er ongelijkheid is van inkomen.

Ik ben gerust in de wetenschap dat wanneer mijn vrouw alleen komt te staan, ze zich geen zorgen moet maken over financiën.
 
Eind 2008, vlak na de financiële crisis is de kentering gekomen, toen zat je makkelijk op 6% of meer. 2 jaar later was dat al meer dan gehalveerd. Ik vergeet soms dat het al 2023 is (fuck ik ben oud aan het worden) en denk soms dat het nog 2020 ofzo is. 😅

Kortom: ik ben een oude zak en 10 jaar moest hier 15 jaar zijn.
klopt.


1676016211313.png


De referteindex A zit altijd iets onder de echte rentevoet, maar toont mooi wanneer de rente sterk is gedaald. Ik behoor tot de lucky ones die een variabele lening afgesloten hebben eind 2009 toen de referteindex laag stond en variabel nog vlot lukte :)
 
En wie betaalt er heden nog af aan 6%? Iedereen die ik ken die aan zo’n rentevoet zat heeft gewoon geherfinancierd. Goedkoop vastgoed (in tegenstelling tot nu), de volle hypothecaire aftrek én lage rentevoet.

In België gaat het al sinds mensenheugenis lineair: hoe eerder je kocht hoe beter. Dat is nu nog altijd zo: wie nu koopt heeft marginaal goedkopere woningen (inflatiegecorrigeerd) dan een jaar eerder maar betaalt wel een serieuze premie op de rentevoet.
Benieuwd waar we volgend jaar staan.
klopt deels. Wie in de jaren 80 (81-85?) kocht, was slechter af dan wie in de jaren 90-2000 kocht, dacht ik.
 
100% afbetalen met 2 is vaak veel draaglijker dan 50% afbetalen alleen, aangezien vaste lasten op 1 loon harder doorweggen. 2 samenwonende personen hebben geen dubbele vaste lasten ten opzichte van 1 persoon.

En dat geldt dan nog eens temeer wanneer er kinderen bijkomen ook en/of wanneer er ongelijkheid is van inkomen.

Ik ben gerust in de wetenschap dat wanneer mijn vrouw alleen komt te staan, ze zich geen zorgen moet maken over financiën.
Langs de andere kant is het loon stijgend en maandelijkse aflossing niet.

De lening die 66% van haar loon uitmaakte in 2010, was dat in 2021 al maar 33%. Dat ging ze gemakkelijk kunnen dragen (daarna in stukjes vervroegd afbetaald).
 
De referteindex A zit altijd iets onder de echte rentevoet, maar toont mooi wanneer de rente sterk is gedaald. Ik behoor tot de lucky ones die een variabele lening afgesloten hebben eind 2009 toen de referteindex laag stond en variabel nog vlot lukte :)

Hier accordeon afgesloten op 4.3% +- maart 2008. Na de eerste herziening is die naar 1.3% gegaan en jaren daar gebleven. tot we vastgeklikt hebben naar een vaste voet.

Blijft een fantastische beslissing toen om die accordeon te pakken, in hindsight. Door het principe van een accordeon - vaste maandbedragen met variabele kapitaalaflossing binnen die maandbedragen - begonnen wij vanaf 2009 dus heel veel kapitaal af te betalen binnen de enveloppe van dat vaste maandbedrag.

Ondertussen nog een vijftal jaar en de woning is afbetaald... Het gaat snel.
 
Langs de andere kant is het loon stijgend en maandelijkse aflossing niet.

De lening die 66% van haar loon uitmaakte in 2010, was dat in 2021 al maar 33%. Dat ging ze gemakkelijk kunnen dragen (daarna in stukjes vervroegd afbetaald).

Ja en nee. Er zijn nog bijkomende stukken renovatielening ook gekomen, we betalen nu meer dan 50% meer af dan in 2008 :)
 
Hier accordeon afgesloten op 4.3% +- maart 2008. Na de eerste herziening is die naar 1.3% gegaan en jaren daar gebleven. tot we vastgeklikt hebben naar een vaste voet.

Blijft een fantastische beslissing toen om die accordeon te pakken, in hindsight. Door het principe van een accordeon - vaste maandbedragen met variabele kapitaalaflossing binnen die maandbedragen - begonnen wij vanaf 2009 dus heel veel kapitaal af te betalen binnen de enveloppe van dat vaste maandbedrag.

Ondertussen nog een vijftal jaar en de woning is afbetaald... Het gaat snel.
hmm... weet het nog niet zo goed. Als je ipv je aflossing gelijk had gelaten, in de plaats je maandsom had laten dalen, dan had je langer van de woonbonus kunnen genieten.

(tenzij je nog andere leningen had)
 
hmm... weet het nog niet zo goed. Als je ipv je aflossing gelijk had gelaten, in de plaats je maandsom had laten dalen, dan had je langer van de woonbonus kunnen genieten.

(tenzij je nog andere leningen had)

We hadden inderdaad ook nog een stuk op vaste rentevoet/vaste looptijd dat het potje voor de woonbonus gevuld zou houden. Dat is uiteindelijk ook wel geherfinancieerd.

Maar, en daar ben ik dan wel weer wat irrationeel in: ik kijk keihard uit naar de dag dat het huis afbetaald is :)
 
Terug
Bovenaan