Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,2%
  • €800-€900

    Stemmen: 65 7,9%
  • €900-€1000

    Stemmen: 92 11,2%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 86 10,5%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 66 8,1%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 69 8,4%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 66 8,1%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,1%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 16 2,0%
  • >€1800

    Stemmen: 81 9,9%

  • Totaal aantal stemmers
    819
Is die betonstop ook niet enkel voor grond die nog geen bouwgrond is ?

Bij ons langs ligt nog een bouwgrond - eigenaar wilt niet verkopen want prijzen gaan nog stijgen zegt hij. (Al gaat niemand die kopen want er moet veel te veel grond afgevoerd worden en dat is ook enorm duur).

Gaan ze tegen die man zeggen in 2040 "ah pech gehad, nu ist te laat om te bouwen/verkopen?"
 
Is die betonstop ook niet enkel voor grond die nog geen bouwgrond is ?

Bij ons langs ligt nog een bouwgrond - eigenaar wilt niet verkopen want prijzen gaan nog stijgen zegt hij. (Al gaat niemand die kopen want er moet veel te veel grond afgevoerd worden en dat is ook enorm duur).

Gaan ze tegen die man zeggen in 2040 "ah pech gehad, nu ist te laat om te bouwen/verkopen?"
Bouwgrond is enkel een spreekterm.

Die zouden compensatie krijgen, er is een fonds voor opgericht maar dat gaat wss veel te weinig geld bevatten. Imo moet dat ook niet vergoed worden, mensen hebben voldoende tijd om het te verkopen dus wie dat idd niet gedaan heeft, heeft het aan zichzelf te danken
 
Bouwgrond is enkel een spreekterm.

Die zouden compensatie krijgen, er is een fonds voor opgericht maar dat gaat wss veel te weinig geld bevatten. Imo moet dat ook niet vergoed worden, mensen hebben voldoende tijd om het te verkopen dus wie dat idd niet gedaan heeft, heeft het aan zichzelf te danken
Nog even volhouden dan :unsure:

Maakt wel deel uit van een bestaande verkaveling op plan
 
Ik heb daar toch andere mening over: die wonen in open huizen van 250m2+ woonoppervlakte op 10are + grond zonder enige hulp
Wat nu veel minder evident is

Een "starterswoning", bestond dat toen al? Mijn ouders waren/zijn niet speciaal rijk en die hebben begin de jaren '90 gewoon een vrijstaande woning gebouwd. Ik zie het mezelf niet doen. En concepten als "cohousen", was dat toen ook al iets? "Tiny housing"? Of zijn dat allemaal nieuwe trends omdat een gewoon deftig huis dat je op jonge leeftijd koopt (of bouwt) om voor de komende 30 jaar in te wonen gewoon niet meer te betalen is?
 
Met een perceelbreedte van 25m bv kunnen ze gemakkelijk drie woningen naast elkaar zetten. En ik denk dat de betonstop betekende dat er niet meer op onbebouwde oppervlakte mocht gebouwd worden. Een bestaand perceel herwerken gaat nog wel mogen denk ik.
Zo heb ik het toch ook min of meer begrepen, toch het deel van bestaande percelen te hergebruiken. Dat is trouwens een trend die zich nu al vollop aan het manifesteren is. Overal, en zeker in dorpskernen, worden er oude huizen: opgekocht, afgebroken en appartementen in de plaats gezet. Uiteindelijk is dat ook waar we op termijn onvermijdelijk naartoe moeten: compacter bouwen.

Ik heb trouwens precies ook eens ergens horen vallen dat onbebouwde percelen nog steeds wel gewoon kunnen bebouwd worden post-2040 maar dat er dan in de plaats elders iets moet verdwijnen om groen te creëren... :unsure:
 
ik zit net op de magische drempel nu van nog 10 jaar te moeten afbetalen, aan 340 euro per maand.

Ik kan zelfs het in 1 keer afbetalen nu al, maar ga dat niet doen, omdat ik dan mijn belastingsvoordeel kwijt ben.
(ik leen aan 2,34 % vast).

Denk niet dat de intrest zal opwegen tegen mijn belastingsvoordeel
 
ik zit net op de magische drempel nu van nog 10 jaar te moeten afbetalen, aan 340 euro per maand.

Ik kan zelfs het in 1 keer afbetalen nu al, maar ga dat niet doen, omdat ik dan mijn belastingsvoordeel kwijt ben.
(ik leen aan 2,34 % vast).

Denk niet dat de intrest zal opwegen tegen mijn belastingsvoordeel
Same here. Het bedrag van mijn belastingvoordeel is ongeveer 50% hoger dan wat ik jaarlijks nog aan rente betaal. De overheid geeft mij dus eigenlijk geld om te blijven lenen. Eigenlijk maar best dat die woonbonus op de schop gegaan is.
 
Een "starterswoning", bestond dat toen al? Mijn ouders waren/zijn niet speciaal rijk en die hebben begin de jaren '90 gewoon een vrijstaande woning gebouwd. Ik zie het mezelf niet doen. En concepten als "cohousen", was dat toen ook al iets? "Tiny housing"? Of zijn dat allemaal nieuwe trends omdat een gewoon deftig huis dat je op jonge leeftijd koopt (of bouwt) om voor de komende 30 jaar in te wonen gewoon niet meer te betalen is?
Een starterswoning is ook zo iets vreemd imo
Huur gewoon, dat hebben mijn ouders ook gedaan bv :p
Nu goed puur financieel kan dat eerste mss interessanter zijn
Zo heb ik het toch ook min of meer begrepen, toch het deel van bestaande percelen te hergebruiken. Dat is trouwens een trend die zich nu al vollop aan het manifesteren is. Overal, en zeker in dorpskernen, worden er oude huizen: opgekocht, afgebroken en appartementen in de plaats gezet. Uiteindelijk is dat ook waar we op termijn onvermijdelijk naartoe moeten: compacter bouwen.

Ik heb trouwens precies ook eens ergens horen vallen dat onbebouwde percelen nog steeds wel gewoon kunnen bebouwd worden post-2040 maar dat er dan in de plaats elders iets moet verdwijnen om groen te creëren... :unsure:
Kan maar dan zijn dat vaak echt oude huizen en stuk kleiner maar op groot perceel.
Geen villa's van de jaren 80-90
 
Maakt denk ik niet uit. Het moet al bebouwd of verhard zijn als ik het goed heb.
Of je een bebouwd opnieuw kan verkavelen en grotere opp kan bebouwen is me wel onduidelijk
Of vergunt :).
Nu..zowel mijn werkgever intern en onze architect geloven nog steeds dat het ni zal doorgaan wegens onbetaalbaar.
Gij weet ons +- wonen hé..onze architect lachte mij dus vierkant uit toen ik openlijk toegaf schrik te hebben van die betonstop en hij (vorig jaar) vaart mocht zetten achter de bouwaanvraag.
"Haha, waar maakt gij u druk om. Da gaat er nooit doorkomen. Da krijgen ze niet betaald"
 
Of vergunt :).
Nu..zowel mijn werkgever intern en onze architect geloven nog steeds dat het ni zal doorgaan wegens onbetaalbaar.
Gij weet ons +- wonen hé..onze architect lachte mij dus vierkant uit toen ik openlijk toegaf schrik te hebben van die betonstop en hij (vorig jaar) vaart mocht zetten achter de bouwaanvraag.
"Haha, waar maakt gij u druk om. Da gaat er nooit doorkomen. Da krijgen ze niet betaald"
Ze kunnen ook gewoon beslissen van het niet te betalen natuurlijk
 
Ze kunnen ook gewoon beslissen van het niet te betalen natuurlijk
Nee, dacht dat er al beslist was dat een vergoeding naar marktwaarde verplicht was? Alé dat staat in het onderling overlegde akkoord natuurlijk..nu nog uitvoeren :). Weet trouwens niet vnaf wanneer ze het gaan invoeren? Is dat echt pas vanaf 2040? Of gaan ze er al geleidelijk aan mee starten?
 
Nee, dacht dat er al beslist was dat een vergoeding naar marktwaarde verplicht was? Alé dat staat in het onderling overlegde akkoord natuurlijk..nu nog uitvoeren :). Weet trouwens niet vnaf wanneer ze het gaan invoeren? Is dat echt pas vanaf 2040? Of gaan ze er al geleidelijk aan mee starten?
Want de staat heeft nog nooit een beslissing veranderd die ze x aantal jaar terug genomen hebben? :p
 
Kan iemand mij eens vertellen waarom ge bij kbc dergelijke kosten niet in de lening moogt inbrengen?

Verlichting/boetes snap ik wel, maar de rest? Een ingenieursstudie ed is toch eigen aan een bouw?
Bij het inbrengen van onze eerste factuur (zondag) stond er bij hen op het platform dat het alleen geldig was voor kredieten met een fiscale fiche (op de link hierboven staat het precies als algemene regel).
Via de kbc app kon ik zien dat onzr eerste factuur (ingenieursstudie) "in aanvraag" zat. Onze bankbediende vroeg nog effe een kopie van onze goedkeuring omgevingsvergunning, maar heeft nooit laten weten dat de factuur goed/afgekeurd is...maar nu staat de factuur niet meer onder "in aanvraag"..en ook niet onder "verwerkt". Precies alsof de factuur nooit ingediend is geweest.
Ik mag er toch van uitgaan dat de bank mij op de hoogte houdt als de factuur geweigerd wordt?
 
Waarom zou de ingenieur of architect betaald moeten worden met een hypothecaire lening?

Net even de voorwaarden van kbc gelezen. Daar is toch niks abnormaal aan imo.
 
Waarom zou de ingenieur of architect betaald moeten worden met een hypothecaire lening?

Net even de voorwaarden van kbc gelezen. Daar is toch niks abnormaal aan imo.
Ah bij het aangaan van de lening waren die kosten duidelijk vermeldt en zei de bediende "ja die kosten kunde inbrengen"
Een architect/studies zijn toch onderdeel van de bouw..zonder hen kunde toch niet bouwen?
Dat ge nu een interieur architect niet zou aanvaarden, ok snap ik. Dat is luxe.
En we zouden dan na 6 maand rente moeten betalen op niet opgenomen geld..ma da mogen we dan ni inbrengen :p.
Alé mocht de bank onze factuur nu weigeren, so be it. Ik probeer het gewoon te begrijpen :).
Net zoals het bouwrijp maken van de grond..dat is toch onderdeel van een werfkost. Als ge via een projectontwikkelaar een woning koopt zitten al die kosten in de eindprijs verwerkt en dan moogt ge dat wel lenen :p
 
Laatst bewerkt:
Waarom weet ik niet.
Ik zou denken omdat die kosten niks met de waarde van het huis te maken hebben? Je kan een architect nemen voor 3 000 euro maar eentje voor 40 000 euro.
 
Bij Belfius was dat 2j geleden geen probleem bij mijn broer.

Ook wat ridicuul in feite, je krijgt een krediet voor x euro, hoe je dat opneemt is jouw zaak imo.
 
Kan iemand mij eens vertellen waarom ge bij kbc dergelijke kosten niet in de lening moogt inbrengen?

Verlichting/boetes snap ik wel, maar de rest? Een ingenieursstudie ed is toch eigen aan een bouw?
Een ingenieursstudie is een "verloren" kost, die brengt op zich geen waarde aan de woning bij. Even héél simplistisch gezegd kan je een baksteen verkopen als de lening niet meer afgelost wordt, een studie heeft nauwelijks waarde.
 
Terug
Bovenaan