Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,2%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,4%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,2%
  • €800-€900

    Stemmen: 65 7,9%
  • €900-€1000

    Stemmen: 93 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 86 10,4%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 67 8,1%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 70 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 66 8,0%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,1%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 19 2,3%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 16 1,9%
  • >€1800

    Stemmen: 84 10,2%

  • Totaal aantal stemmers
    826
gezamenlijk netto inkomen: 6820 €
Duurtijd lening: 430000 op 25 jaar
Vaste/Variabele lening: Vaste rentevoet aan 1,16%
maandelijks aflossing (bedrag): 1650 €
Leeftijd einde aflossing: 53 jaar
Extra info:
430k op 25j aan 1,16% - da's de jackpot :)
 
gezamenlijk netto inkomen: 6820 €
Duurtijd lening: 430000 op 25 jaar
Vaste/Variabele lening: Vaste rentevoet aan 1,16%
maandelijks aflossing (bedrag): 1650 €
Leeftijd einde aflossing: 53 jaar
Extra info:
Dit heb je nu toch niet onderhandeld? Als ik zie wat de gemiddelde lening is op 25jr, zitten we al boven 3% op dit moment :).

430k op 25j aan 1,16% - da's de jackpot :)
Ja awel, ik hoor het mijn vriendin nog zeggen toen wij eerst 500k aan 1.15% 25jr als voorstel kregen "Ma how jong, weet gij wel hoe zot die afbetaling is? Alé we kunnen da wel betalen..ma das geen fijn gevoel eh" (zegt madam die altijd en overal de duurste smaak heeft).
Kzag dat de rentes begonnen te stijgen...ik bel de bank "Ja awel akkoord met uw 1.15%..maar we zouden 550k lenen ipv 500k. Met de prijsstijgingen weet ge maar nooit" :laugh:

En nu heeft de madam alleen maar lof voor mn keuze "Amaai, eigenlijk goed dat ge da toen gedaan hebt.. Stel u voor dat we dat bedrag aan 3-4% moesten lenen..dan hadden we ons project kunnen opbergen"
 
gezamenlijk netto inkomen: ~5200 euro
Duurtijd lening: 360.000 euro op 25 jaar
Vaste/Variabele lening: vast aan 1.07%
maandelijks aflossing (bedrag): 1367 euro
Leeftijd einde aflossing: 53 jaar
Extra info: Okt 2021 onderhandeld, afbetaling gestart Feb 2022. Nu wel zéér blij mee gezien de huidige rentes.
Waarborg: 100k hypotheek & 260k waarborg hypotheek.
Reserveringsprovisie = 1e jaar 0% en vanaf het 2de jaar 25% korting (0.1652%/mnd – 25% = 0.1239%/mnd) op het niet opgenomen bedrag.

Opnemingen snap ik wel niet zo goed: Aansluitingswerken Fluvius, Schijf 1 EPB & veiligheid, schijf 1 Ereloon architect => geen probleem met ingave in de app van KBC. Nu factuur van stabiliteitsstudie => geweigerd: past niet bij het doel van het krediet?
 
Hier ook 445k aan 1.12% op 25y.

Aan huidige inflatie gewoon printing press....
Zonder rekening te houden met inflatie kom ik hier op 215k kost voor 232k te lenen. Woonbonus 2014, herzien 2020 en verlengd naar 25j aan 1,40% vast met die woonbonus mee verlengd voordat dat achterpoortje gedicht werd

Als ik daar dan nog eens het inflatie rekensommetje moet bijmaken.. printing press indeed!
 
Sinds deze maand ook gestart met onze eerste afbetaling:

gezamenlijk netto inkomen: 4950€
Duurtijd lening: 300k op 20 jaar
Vaste/Variabele lening: 1,38% vast
maandelijks aflossing (bedrag): 1429€
Leeftijd einde aflossing:
51 en 48 jaar
Extra info: 25k hypotheek + 275k mandaat. Vrije keuze brandverzekering, geen schuldsaldoverzekering verplicht (en hebben we ook niet ergens anders afgesloten). De klantenrelatie tussen de bank en ouders heeft ook wel een rol gespeeld.

Lening nog kunnen afsluiten in maart, achteraf gezien zeer goed getimed.
 
Sinds deze maand ook gestart met onze eerste afbetaling:

gezamenlijk netto inkomen: 4950€
Duurtijd lening: 300k op 20 jaar
Vaste/Variabele lening: 1,38% vast
maandelijks aflossing (bedrag): 1429€
Leeftijd einde aflossing:
51 en 48 jaar
Extra info: 25k hypotheek + 275k mandaat. Vrije keuze brandverzekering, geen schuldsaldoverzekering verplicht (en hebben we ook niet ergens anders afgesloten). De klantenrelatie tussen de bank en ouders heeft ook wel een rol gespeeld.

Lening nog kunnen afsluiten in maart, achteraf gezien zeer goed getimed.

Waar om geen schuld-saldo? Daarom niet per se 100% maar als het nu verkeerd loopt heb je toch een grote leningslast alleen te dragen?
 
Dit heb je nu toch niet onderhandeld? Als ik zie wat de gemiddelde lening is op 25jr, zitten we al boven 3% op dit moment :).


Ja awel, ik hoor het mijn vriendin nog zeggen toen wij eerst 500k aan 1.15% 25jr als voorstel kregen "Ma how jong, weet gij wel hoe zot die afbetaling is? Alé we kunnen da wel betalen..ma das geen fijn gevoel eh" (zegt madam die altijd en overal de duurste smaak heeft).
Kzag dat de rentes begonnen te stijgen...ik bel de bank "Ja awel akkoord met uw 1.15%..maar we zouden 550k lenen ipv 500k. Met de prijsstijgingen weet ge maar nooit" :laugh:

En nu heeft de madam alleen maar lof voor mn keuze "Amaai, eigenlijk goed dat ge da toen gedaan hebt.. Stel u voor dat we dat bedrag aan 3-4% moesten lenen..dan hadden we ons project kunnen opbergen"
Goh ja en nee. Je wint misschien wel op uw interestvoet maar je moet nog altijd maandelijks een aardige som betalen in een klimaat van algemeen stijgende prijzen.
Wij hebben geleend aan 0,96% vast begin december. Dat is mooi, maar zijn blij dat we niet vlug nog meer genomen hebben. Want puur nominaal gezien leggen wij wel maandelijks een stevig bedrag neer.
Nu zitten we qua afbetaling mooi op 1/3e van ons gezamenlijk loon en moeten we niet teveel stressen dat voeding/energie/brandstof duurder wordt. Index is bij beiden maar 1 keer per jaar in januari, tegen dan heb je vandaag al redelijk wat aan inflatie mogen slikken...
Met een bouw betaal je daarnaast 2 energiefacturen, die van uw huidige woonst en die van de werf. De prijzen van onzen bouw zijn vastgeklikt, bij ons kunnen ze niet extra factureren maar er komen altijd wel prullekes bij die vandaag duurder uitvallen van anders (vb grond wegvoeren :sarcastic: ). Energiecontracten zijn zowel voor de bouw als huidige woonst voor de oorlog vastgeklikt, zou nog moeten meevallen, maja als er niet veel verandert zitten we bij contractvernieuwing begin volgend jaar wel aan zotte energieprijzen.

De beste investering die we gedaan hebben zijn de zonnepanelen en warmtepomp, binnenkort minder afhankelijk van gas :p.
 
Waar om geen schuld-saldo? Daarom niet per se 100% maar als het nu verkeerd loopt heb je toch een grote leningslast alleen te dragen?

We hadden samen genoeg eigen middelen om ons huis zo te kopen. We kozen voor een hypotheek vanwege de belachelijk lage rente. Als het aan mij lag, leenden we maximaal op 25jaar (eventueel als bulletlening) 😉.

Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat ons iets overkomt zijn er nog altijd genoeg eigen middelen / inkomsten om alleen af te lossen. Mochten we toch nog nood hebben aan meer zekerheid, dan kunnen we altijd nog een levensverzekering afsluiten.
 
Goh ja en nee. Je wint misschien wel op uw interestvoet maar je moet nog altijd maandelijks een aardige som betalen in een klimaat van algemeen stijgende prijzen.
Wij hebben geleend aan 0,96% vast begin december. Dat is mooi, maar zijn blij dat we niet vlug nog meer genomen hebben. Want puur nominaal gezien leggen wij wel maandelijks een stevig bedrag neer.
Nu zitten we qua afbetaling mooi op 1/3e van ons gezamenlijk loon en moeten we niet teveel stressen dat voeding/energie/brandstof duurder wordt. Index is bij beiden maar 1 keer per jaar in januari, tegen dan heb je vandaag al redelijk wat aan inflatie mogen slikken...
Je zit met een gezamelijk inkomen van tegen de 7000 euro en "moet niet teveel stressen dat voeding/energie/brandstof duurder wordt"? :S.

Soit, met een lening van 0,96% terwijl de kans groot is dat de inflatie de komende 10 jaar een héél stuk hoger is, moet je zéker blij zijn dat je die lening aanging als je effectief het totaalbedrag uitgeeft.
 
Je zit met een gezamelijk inkomen van tegen de 7000 euro en "moet niet teveel stressen dat voeding/energie/brandstof duurder wordt"? :S.

Soit, met een lening van 0,96% terwijl de kans groot is dat de inflatie de komende 10 jaar een héél stuk hoger is, moet je zéker blij zijn dat je die lening aanging als je effectief het totaalbedrag uitgeeft.
Hoe je het ook draait of keert, er gaat voor iedereen vandaag een stuk loon naar die prijsstijgingen en daarom is het niet altijd wenselijk om meer te lenen omdat ‘de interest niets is in vergelijking met de huidige inflatie’.
 
Hoe je het ook draait of keert, er gaat voor iedereen vandaag een stuk loon naar die prijsstijgingen en daarom is het niet altijd wenselijk om meer te lenen omdat ‘de interest niets is in vergelijking met de huidige inflatie’.
Tuurlijk is het niet voor iedereen wenselijk. Maar als je financieel zo ruim zit als jij en gumball4000, is het financieel zeker interessant om op lange termijn veel (maar niet teveel) te lenen voor een woning, gezien je rapper het restant op lange termijn kan beleggen aan een rendement > die 1% en nog een mooie spaarreserve hebt.
 
Tuurlijk is het niet voor iedereen wenselijk. Maar als je financieel zo ruim zit als jij en gumball4000, is het financieel zeker interessant om op lange termijn veel (maar niet teveel) te lenen voor een woning, gezien je rapper het restant op lange termijn kan beleggen aan een rendement > die 1% en nog een mooie spaarreserve hebt.
Toen wij gingen lenen, zaten we op 43-44% van het gezamenlijk inkomen (excl MC). Juist na de ondertekenkng kreeg de vriendin een kans om (tijdelijk) veel meer te verdienen (haar oorspronkelijk loon bijna x2). Wss tot eind dit jaar met kans op een vaste jobaanbieding (in loondienst welliswaar) binnen dezelfde organisatie, maar op een andere afdeling.
Zelfs al moesten we dezelfde job hebben, daalde het percentage volgend jaar al richting 39-40% dankzij indexaties. De eerste 5 jaar zullen "de moeilijkste" zijn. Hierna zal het peanuts zijn (mits we er financieel niet op achteruit gaan natuurlijk)
 
gezamenlijk netto inkomen: 5300€ op de rekening (+ ~340€ maaltijdcheques, 2 firmawagens met tankkaart)
Duurtijd lening: 475k over 25 jaar
Vaste/Variabele lening: 15 jaar vast (1,52%) +5 jaar variabel +5 jaar variabel
maandelijks aflossing (bedrag): 1946€
Leeftijd einde aflossing: 54 en 60
Extra info: Eerste woning (gekocht 4 jaar geleden) hadden we gezamenlijk inkomen van 3200€ en een afbetaling van 1380€. Dat ging vanzelf maar toen waren er ook nog geen twee kindjes :) Met de huidige aflossing voelen we ons nog comfortabel en zullen we ook nog kunnen sparen (doel is 1000€ per maand). Bijna 2000€ per maand aflossen is veel maar zou geen probleem mogen zijn, ook allebei een job waar veel werkgelegenheid is. Wat ik wel frapant vind is dat de bank zelfs toestaat om tot de helft van het netto-inkomen te lenen (was toen in ons geval een afbetaling van 2600€/maand) maar dat vonden we toch iets teveel van het goede :eek:
We hadden beter nog meer geleend nondedju :eek:
Lonen weeral mooi omhoog (naast indexering) dus lening nog minder voelbaar. Nieuwbouw huisje met lage energiekosten :)
 
Lening van de grond werd herzien in juni: 30€ erbij maandelijks
Van 1.31% naar 2.4%

Uiteraard wel 6jaar voordeel gehad van de lagere intrestvoet en het risico van een variabele rentevoet, maar het wringt me toch.
Ik heb eind vorig jaar (toen het nog lager stond) vaak naar de bank gebeld en gemaild om eventueel te herfinancieren naar een vaste rentevoet
"Dat is niet zo interessant in jullie geval"
 
Lening van de grond werd herzien in juni: 30€ erbij maandelijks
Van 1.31% naar 2.4%

Uiteraard wel 6jaar voordeel gehad van de lagere intrestvoet en het risico van een variabele rentevoet, maar het wringt me toch.
Ik heb eind vorig jaar (toen het nog lager stond) vaak naar de bank gebeld en gemaild om eventueel te herfinancieren naar een vaste rentevoet
"Dat is niet zo interessant in jullie geval"

De(zelfde) bank heeft niet echt een incentive om herfinanciering zelf te promoten hé..
 
Terug
Bovenaan