Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 36 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,4%
  • €600-€700

    Stemmen: 39 4,6%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,1%
  • €800-€900

    Stemmen: 67 8,0%
  • €900-€1000

    Stemmen: 94 11,2%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 87 10,4%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 68 8,1%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 71 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 66 7,9%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 51 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 41 4,9%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 20 2,4%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 16 1,9%
  • >€1800

    Stemmen: 88 10,5%

  • Totaal aantal stemmers
    840
Altijd interessant dan, als de rente echt nog een stuk zou hoger gaan, om te kijken of een vervroegde (gedeeltelijke) terugbetaling nét voor de vervaldatum niet interessant zou zijn.

Want dan betaal je slechts een boete van 3 maand aan 0,29%. Wat 7,25 euro zou zijn als je 10.000 euro vervroegd zou aflossen. Terwijl als het al aan 2% zou staan, al 50 euro per 10.000 euro is...
Thanks, dat is inderdaad een goede tip! Volgende aanpassing is voor binnen een tweetal jaar dus ik zit nog even safe . Er speelt ook nog het voordeel van de geïntegreerde woonbonus dus op dat moment eens uit te rekenen.

Maar kan uw rente niet slechts verdubbelen, dus in het slechtste geval 0,58% of zie ik dat verkeerd?
Mijn oorsprokelijke rentevoet was wel een stukje hoger :).
 
gezamenlijk netto inkomen: 4500 à 4900 euro. zit soms wat verschil op.
De lening:
Duurtijd lening: 450.000 aan 25 jaar
Vaste/Variabele lening: vast 3,05% (lang moeten wachten op details, en elke week ging die rente omhoog!! Toen we begonnen discussieren met bank was het 2.00%)
maandelijks aflossing (bedrag): 2035
Leeftijd einde aflossing: ikke 71j, mijn vrouw 61j.
Extra info: er zit veel privégeld in de vennootschap. Daarboven binnen paar jaar een mooi bedrag uitkeren naar de privé, en daartegen zal de rekening courant ook terug betaald zijn naar privé. Dan kunnen we een schoon bedrag ineens afbetalen, en wordt maandlast lager of looptijd korter. Voordeel hier in Wallonië is ook dat in tegenstelling tot in Vlaanderen, waar de woonbonus niet meer bestaat voor nieuwe leningen, de cheque habitat wel nog kan!
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
gezamenlijk netto inkomen: 4500 à 4900 euro. zit soms wat verschil op.
De lening:
Duurtijd lening: 450.000 aan 25 jaar
Vaste/Variabele lening: vast 3,05% (lang moeten wachten op details, en elke week ging die rente omhoog!! Toen we begonnen discussieren met bank was het 2.00%)
maandelijks aflossing (bedrag): 2035
Leeftijd einde aflossing: ikke 71j, mijn vrouw 61j.
Extra info: er zit veel privégeld in de vennootschap. Daarboven binnen paar jaar een mooi bedrag uitkeren naar de privé, en daartegen zal de rekening courant ook terug betaald zijn naar privé. Dan kunnen we een schoon bedrag ineens afbetalen, en wordt maandlast lager of looptijd korter. Voordeel hier in Wallonië is ook dat in tegenstelling tot in Vlaanderen, waar de woonbonus niet meer bestaat voor nieuwe leningen, de cheque habitat wel nog kan!
Amaai vn 2 naar 3,05 gewoon omdat je wacht op wat verduidelijking van de gegeven rente/voorwaarden?
Dacht dat een bank standaard binnen 24-48u zou antwoorden bij vragen over een lening.

Goed gezien van uitkering venootschap om uw maandlast dan uiteindelijk te doen zakken.
Kortere looptijd zou ik wel niet doen, dan geniet je niet van evenveel woonbonus.. of ligt het daar anders?
 
Dacht dat een bank standaard binnen 24-48u zou antwoorden bij vragen over een lening.
Meerdere kennissen van mij hebben allemaal last-minute hun bank moeten onder "druk" zetten om die lening voor aktedatum nog te kunnen finaliseren.
Echt bananentoestanden met de woonleningen de laatste tijd.
Of het nu de onkunde is van de kantoormedewerkers of een systematische overbelasting op de hoofdkantoren, I shouldn't have to care, toch?
 
Geen idee eigenlijk.
we hebben uiteindelijk 2.5 maand gewacht voor akkoord van de lening. De reden die ze gaven was constant hetzelfde liedje: de oorlog in Oekraïne.. dus op die 2.5 maand, ging die rentevoet elke week omhoog..
 
Meerdere kennissen van mij hebben allemaal last-minute hun bank moeten onder "druk" zetten om die lening voor aktedatum nog te kunnen finaliseren.
Echt bananentoestanden met de woonleningen de laatste tijd.
Of het nu de onkunde is van de kantoormedewerkers of een systematische overbelasting op de hoofdkantoren, I shouldn't have to care, toch?

Wij hebben vorig jaar in het midden van de zomer onze aktedatum een maand mogen uitstellen omdat de notaris 0 gekregen had van de bank. "Oopsie, vergeten". Hypotheek was al meer dan een maand getekend bij de bank. Dus ja, screw ups is blijkbaar part of the game tegenwoordig... Zelfs als het niet druk is en er geen timeline issues zouden mogen zijn.
 
Meerdere kennissen van mij hebben allemaal last-minute hun bank moeten onder "druk" zetten om die lening voor aktedatum nog te kunnen finaliseren.
Echt bananentoestanden met de woonleningen de laatste tijd.
Of het nu de onkunde is van de kantoormedewerkers of een systematische overbelasting op de hoofdkantoren, I shouldn't have to care, toch?
Jama wacht. Ge tekent uw hypothecair contract met de bank => ge contacteert uw notaris voor een aktedatum.
Als de bank te laat is, hun probleem lijkt me? Gij hebt al het nodige gedaan om binnen de termijn vallen.
Wij zagen hier en daar ook wel wat flaters bij onze bankbediende: "Jaja ge moogt die lening voor alles betreffende uw bouw gebruiken. Enkel de tuin niet" ==> Blijkt dat het ook niet mag gebruikt worden voor studies.
Ook hebben die nooit uitgelegd hoe ge uw facturen moest doorgeven.
Geen idee eigenlijk.
we hebben uiteindelijk 2.5 maand gewacht voor akkoord van de lening. De reden die ze gaven was constant hetzelfde liedje: de oorlog in Oekraïne.. dus op die 2.5 maand, ging die rentevoet elke week omhoog..
Jama idem in dat geval. Wij hebben eerst het contract moeten tekenen en dan ging het ter goedkeuring naar het hoofdkantoor.. Dus als ge hebt getekend aan 2%, dan blijft het 2% toch? Of ze er nu 1 dag of 2,5 maanden over doen. 2,5 maanden is wel belachelijk lang. Bij ons was het binnen de 3 dagen goedgekeurd.
 
Jama wacht. Ge tekent uw hypothecair contract met de bank => ge contacteert uw notaris voor een aktedatum.
Als de bank te laat is, hun probleem lijkt me? Gij hebt al het nodige gedaan om binnen de termijn vallen.
Wij zagen hier en daar ook wel wat flaters bij onze bankbediende: "Jaja ge moogt die lening voor alles betreffende uw bouw gebruiken. Enkel de tuin niet" ==> Blijkt dat het ook niet mag gebruikt worden voor studies.
Ook hebben die nooit uitgelegd hoe ge uw facturen moest doorgeven.

Jama idem in dat geval. Wij hebben eerst het contract moeten tekenen en dan ging het ter goedkeuring naar het hoofdkantoor.. Dus als ge hebt getekend aan 2%, dan blijft het 2% toch? Of ze er nu 1 dag of 2,5 maanden over doen. 2,5 maanden is wel belachelijk lang. Bij ons was het binnen de 3 dagen goedgekeurd.
Als de bank het niet voor aktedarum doorstuurt kan de notaris de akte niet verlijden en is het de facto ook uw probleem.

Als de bank zijn eigen geldigheidstermijnen overstrijkt van goedkeuringen van contracten ga je ook weinig poten hebben om op te staan.

In het slechtste geval weigert het hoofdkantoor de lening met die rentevoet wegens "te veel risico" en schotelen ze je daarom een hogere voor.
Je bent gewoon overgeleverd aan hun grillen. Welcome to capitalism 1-0-1.
 
Laatst bewerkt:
Als de bank het niet voor aktedarum doorstuurd kan de notaris de akte niet verlijden en is het de facto ook uw probleem.

Als de bank zijn eigen geldigheidstermijnen overstrijkt van goedkeuringen van contracten ga je ook weinig poten hebben om op te staan.

In het slechtste geval weigert het hoofdkantoor de lening met die rentevoet wegens "te veel risico" en schotelen ze je daarom een hogere voor.
Je bent gewoon overgeleverd aan hun grillen. Welcome to capitalism 1-0-1.
Logisch toch ook?
Zou redelijk absurd zijn als partij A een andere partij B zou kunnen verplichten om een lening aan een bepaald percentage te verstrekken... De partij B die de lening verstrekt heeft alle tijd om rustig af te wachten, na te denken en te beslissen.
Het is aan partij A om te laten zien dat het een goede deal is voor partij B om die lening snel te verstrekken aan een bepaalde rentevoet.
 
Wij zagen hier en daar ook wel wat flaters bij onze bankbediende: "Jaja ge moogt die lening voor alles betreffende uw bouw gebruiken. Enkel de tuin niet" ==> Blijkt dat het ook niet mag gebruikt worden voor studies.
Blijf ik toch ook wel straf vinden.
2j geleden een wederopname gedaan van onze hypotheek en stuk bijgeleend enkel en alleen voor de tuin aanleg
 
Blijf ik toch ook wel straf vinden.
2j geleden een wederopname gedaan van onze hypotheek en stuk bijgeleend enkel en alleen voor de tuin aanleg
Ja wij hebben boscompensatie + boomkap bijna 10k tezamen betaald. Dachten "alé chill, kunnen ons eerste geleend geld opnemen"..nowp..
Maar binnen 5mnd wel kosten betalen op het niet opgenomen bedrag..we hebben nog niks kunnen inbrengen..

Incl aankoop grond hebben we al 80-90k eigen middelen ingebracht. Tgaat voorlopig nog, amar is gewoon zuur dat zo'n zaken ni via de lening kunnen.
Binnenkort weer enkele studies die ook ni in dz lening kunnen
 
Bij welke bank en rond welke datum heb je deze rentevoet verkregen?

Mijn plan was ook om een wederopname van de lening te doen, voor een kleine verbouwing tegen het einde van het jaar.
Ik ga binnenkort eens luisteren bij de bank maar ik vrees dat ik te laat ben voor een redelijke rentevoet...
Ik heb eens geïnformeerd bij onze bank: rentevoet voor wederopname momenteel 5,4 % en 3,35 % voor "premium" klanten.
 
Laat ons hopen dat binnen 5j de rentevoeten terug zakken naar hetgeen ze waren in december, rond de 1.77 toen.. Dan kunnen we onze lening laten herzien.
 
denk dat je in het verleden vaak een gat in de lucht zou springen met zo'n rentevoeten :)
Volledig waar :p.
Maar rentevoet x3 of x4 op 2-3 maanden tijd is wel een snelle stijging. En dan gat de ECB de rente binnenkort nog laten stijgen. Ben benieuwd waar we binnen een jaar staan.
Ik schat 5% voor een klassieke lening (geen wederopname)

Maar bedoelde met mn commentaar eerder dat ge rijken alleen maar rijker maakt. En wss zit ik ook tussen die "premium" klanten..maar komaan. 5,4% versus 3,xx.. gewoon door uw profiel. Dat is echt bij de haren getrokken. Dat ge nu zegt klant x 3% en klant y 3,70% ofzo..ok tot daar aan toe.
 
denk dat je in het verleden vaak een gat in de lucht zou springen met zo'n rentevoeten :)

Net zoals we nu een gat in de lucht zouden springen met de prijzen van het verleden. Huizen zijn nog nooit zo duur geweest en de rentevoeten zijn echt wel serieus gestegen op korte tijd. Dit is gewoon een 'droog in de kakker' voor iedereen die nog geen vastgoed bezit.
 
Laat ons hopen dat binnen 5j de rentevoeten terug zakken naar hetgeen ze waren in december, rond de 1.77 toen.. Dan kunnen we onze lening laten herzien.
niet hopen dat ze nog iets verder terugzakken ;).

Dit is de referteindex A (die voor jaarlijks variabele):

1658316220462.png
 
Ja wij hebben boscompensatie + boomkap bijna 10k tezamen betaald. Dachten "alé chill, kunnen ons eerste geleend geld opnemen"..nowp..
Maar binnen 5mnd wel kosten betalen op het niet opgenomen bedrag..we hebben nog niks kunnen inbrengen..

Incl aankoop grond hebben we al 80-90k eigen middelen ingebracht. Tgaat voorlopig nog, amar is gewoon zuur dat zo'n zaken ni via de lening kunnen.
Binnenkort weer enkele studies die ook ni in dz lening kunnen
Wij hebben eerst het geld van de bank gebruikt voor we ons eigen geld begonnen uit te geven.
 
Terug
Bovenaan