Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,2%
  • €800-€900

    Stemmen: 65 7,9%
  • €900-€1000

    Stemmen: 93 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 86 10,5%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 66 8,0%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 70 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 66 8,0%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,1%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 16 1,9%
  • >€1800

    Stemmen: 81 9,9%

  • Totaal aantal stemmers
    821
Ah bij het aangaan van de lening waren die kosten duidelijk vermeldt en zei de bediende "ja die kosten kunde inbrengen"
Een architect/studies zijn toch onderdeel van de bouw..zonder hen kunde toch niet bouwen?
Een gewone architect kan je inbrengen, hé.
 
Ah bij het aangaan van de lening waren die kosten duidelijk vermeldt en zei de bediende "ja die kosten kunde inbrengen"
Een architect/studies zijn toch onderdeel van de bouw..zonder hen kunde toch niet bouwen?
Dat ge nu een interieur architect niet zou aanvaarden, ok snap ik. Dat is luxe.
En we zouden dan na 6 maand rente moeten betalen op niet opgenomen geld..ma da mogen we dan ni inbrengen :p.
Alé mocht de bank onze factuur nu weigeren, so be it. Ik probeer het gewoon te begrijpen :).
Net zoals het bouwrijp maken van de grond..dat is toch onderdeel van een werfkost. Als ge via een projectontwikkelaar een woning koopt zitten al die kosten in de eindprijs verwerkt en dan moogt ge dat wel lenen :p
Ik heb zowel nieuwbouw als bestaand huis besproken met de bank en ik kreeg te horen dat ik bij nieuwbouw +- 20% zelf zou moeten betalen, dat alles wat "niet te recupereren valt indien er iets fout loopt" dus niet terugbetaald zou worden.
Dus grond afvoeren, studies,... Verhogen de waarde van pure bouwgrond niet bvb. Idem met een plan van de architect.
Ja, het maakt essentieel deel uit van JOUW bouwplannen maar creëren geen meerwaarde volgens de bank op dat moment in jouw proces. Zo heb ik het toch begrepen.
 
Ah bij het aangaan van de lening waren die kosten duidelijk vermeldt en zei de bediende "ja die kosten kunde inbrengen"
Een architect/studies zijn toch onderdeel van de bouw..zonder hen kunde toch niet bouwen?
Dat ge nu een interieur architect niet zou aanvaarden, ok snap ik. Dat is luxe.
En we zouden dan na 6 maand rente moeten betalen op niet opgenomen geld..ma da mogen we dan ni inbrengen :p.
Alé mocht de bank onze factuur nu weigeren, so be it. Ik probeer het gewoon te begrijpen :).
Net zoals het bouwrijp maken van de grond..dat is toch onderdeel van een werfkost. Als ge via een projectontwikkelaar een woning koopt zitten al die kosten in de eindprijs verwerkt en dan moogt ge dat wel lenen :p
Het draagt 0,0 bij aan de constructie van je woning in waarde. Bij een gedwongen verkoop zal een onafhankelijke schatter niet zeggen ‘ma oo, je hebt Janssens genomen voor een stabiliteitsstudie, wauw hier 35k erbij.” Beetje flauw, maar ergens ook wel logisch dat ze zich zo willen veiligstellen.
 
Ah gij maakt daar een verschil in..want onze architect heeft al zn studies in de package.
Dan moet hem dat eruit halen. Er staat expliciet "binnenhuisarchitect", een gewoon architectenkost voor de plannen, lijkt me daardoor perfect inbrengbaar gezien (ook al omdat dit wél waarde aan de woning geeft)
 
en ingenieursstudie is een "verloren" kost, die brengt op zich geen waarde aan de woning bij. Even héél simplistisch gezegd kan je een baksteen verkopen als de lening niet meer afgelost wordt, een studie heeft nauwelijks waarde.
Niet akkoord aangezien die de stabiliteit berekend en u dus weldegelijk geld kan besparen. Je kan altijd extra beton kappen for the sake of it bv :p
 
Dan moet hem dat eruit halen. Er staat expliciet "binnenhuisarchitect", een gewoon architectenkost voor de plannen, lijkt me daardoor perfect inbrengbaar gezien (ook al omdat dit wél waarde aan de woning geeft)
Ja de gewone architectkost wordt inderdaad aanvaard.
Maar bedoelde dat onze architect een volledig package verkocht: zijn klassieke architecten taak + alle studies (ingenieursstudie, EPB,...). Dat zit in de totaalprijs die wij in de offerte gehad hebben. Alleen maakt hij nu op de facturen specifiek de melding waarom bepaalde kosten gemaakt werden. Kan hem dan beter vragen die beschrijving weg te laten zodat het wel door de bank aanvaard wordt eh xD

Niet akkoord aangezien die de stabiliteit berekend en u dus weldegelijk geld kan besparen. Je kan altijd extra beton kappen for the sake of it bv :p
Ja voilà + als ik mij niet vergis is die studie zelfs verplicht.. en zonder die studie weet ge niet 100% zeker of uw woning stabiel genoeg zal gebouwd worden. Dus heeft toch een enorme meerwaarde.
Alé, mocht die factuur nu geweigerd worden, zou da wel ne zure nasmaak hebben om dan na 6 maand rente te betalen op het niet opgenomen deel. Ze doen er alles aan om het niet opgenomen deel zo groot mogelijk te houden :).

Nu...ik heb ook nog geen bericht gekregen van de bank met de melding dat de factuur geweigerd is. En in tegenstelling tot de link hierboven stond er in het systeem (na inloggen) "Hypothecaire leningen met een fiscaal attest kunnen volgende facturen niet inbrengen".. En aangezien wij dat niet hebben, zie ik niet waarom ze het zouden weigeren.
 
Bij Belfius was dat 2j geleden geen probleem bij mijn broer.

Ook wat ridicuul in feite, je krijgt een krediet voor x euro, hoe je dat opneemt is jouw zaak imo.
Zou dat ook niet afhangen van uw ratio eigen middelen/krediet? Bij ons doen ze ook niet moeilijk om die kosten in te brengen maar bij een mogelijke verkoop hebben ze dan ook ruim hun geld terug.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Zou dat ook niet afhangen van uw ratio eigen middelen/krediet? Bij ons doen ze ook niet moeilijk om die kosten in te brengen maar bij een mogelijke verkoop hebben ze dan ook ruim hun geld terug.
Heeft niet iedereen intussen ruim zijn geleende onderpandwaarde terug?
De prijzen zijn echt de hoogte in geschoten, lijkt me zelfs moeilijk om geen overwaarde te hebben als je >6 maand geleden hebt geleend.
 
Heeft niet iedereen intussen ruim zijn geleende onderpandwaarde terug?
De prijzen zijn echt de hoogte in geschoten, lijkt me zelfs moeilijk om geen overwaarde te hebben als je >6 maand geleden hebt geleend.
Ook weer waar.
Maar enige wat bij ons uitdrukkelijk uitgesloten was, waren notariskosten en registratie op de bouwgrond. Al de rest doen ze niet moeilijk over. Wij gaan net een aardig tandje mogen bijsteken want hebben tot nu toe bijna alles met de eigen middelen betaald.
 
Kan iemand mij eens vertellen waarom ge bij kbc dergelijke kosten niet in de lening moogt inbrengen?

Verlichting/boetes snap ik wel, maar de rest? Een ingenieursstudie ed is toch eigen aan een bouw?
Bij het inbrengen van onze eerste factuur (zondag) stond er bij hen op het platform dat het alleen geldig was voor kredieten met een fiscale fiche (op de link hierboven staat het precies als algemene regel).
Via de kbc app kon ik zien dat onzr eerste factuur (ingenieursstudie) "in aanvraag" zat. Onze bankbediende vroeg nog effe een kopie van onze goedkeuring omgevingsvergunning, maar heeft nooit laten weten dat de factuur goed/afgekeurd is...maar nu staat de factuur niet meer onder "in aanvraag"..en ook niet onder "verwerkt". Precies alsof de factuur nooit ingediend is geweest.
Ik mag er toch van uitgaan dat de bank mij op de hoogte houdt als de factuur geweigerd wordt?
Ik verwacht dat ze dit enkel gaan toepassen bij dossiers waar ze twijfel en een bepaalde zekerheid willen hebben.
Stabiliteit/EPB lijken mij kosten die eigen zijn aan een bouw. Zoals een architect.
Als uw woning af is zit zo'n zaken allemaal in het waarde van een woning. Als er iets gebeurt tijdens het bouwen waardoor je uw lening niet meer zou kunnen betalen, dan zijn die zaken over het algemeen wel verloren kosten.

Ik heb al verschillende zaken ingebracht bij KBC lening dat niet zou mogen volgens hun voorwaarden.
-Stabiliteitsstudie (ik denk ook mijn lichtstudie, maar dat moet ik nog eens nakijken)
-Aankoop materiaal (die hergebruikt kunnen worden)
-Ik betaal vaak zelf facturen tot ik aan een bepaald bedrag kom en dan gaf ik gelijk een paar facturen binnen.
 
Ik verwacht dat ze dit enkel gaan toepassen bij dossiers waar ze twijfel en een bepaalde zekerheid willen hebben.
Stabiliteit/EPB lijken mij kosten die eigen zijn aan een bouw. Zoals een architect.
Als uw woning af is zit zo'n zaken allemaal in het waarde van een woning. Als er iets gebeurt tijdens het bouwen waardoor je uw lening niet meer zou kunnen betalen, dan zijn die zaken over het algemeen wel verloren kosten.

Ik heb al verschillende zaken ingebracht bij KBC lening dat niet zou mogen volgens hun voorwaarden.
-Stabiliteitsstudie
-Aankoop materiaal (die hergebruikt kunnen worden)
-Ik betaal vaak zelf facturen tot ik aan een bepaald bedrag kom en dan gaf ik gelijk een paar facturen binnen.
Ja dit mag ook ni blijkbaar. Ge moogt enkel facturen inbrengen die nog te betalen zijn. En ze verwijzen ook nog naar die pagina (na de weigering).

Awel ge zou idd denken dta ze dat bij een slecht dossier doen..maja 550k geleend (waarvan 400k voor de woning) en bijna 300k eigen inbreng. Lijkt me toch een redelijk sterk dossier :)
 
MOD EDIT: Quote weggehaald wegens ongewenste inhoud.

Bij mij hebben ze factuur geweigerd omdat ze dubbel was (had foute factuur opgeladen, was wel zelfde bedrag aan zelfde firma)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dit mag ook ni blijkbaar. Ge moogt enkel facturen inbrengen die nog te betalen zijn. En ze verwijzen ook nog naar die pagina (na de weigering).

Awel ge zou idd denken dta ze dat bij een slecht dossier doen..maja 550k geleend (waarvan 400k voor de woning) en bijna 300k eigen inbreng. Lijkt me toch een redelijk sterk dossier :)
Rare bank KBC

Ik kreeg een eerste schijf gestort, was die op moest ik mijn facturen insturen die ik ermee betaald had en dan kreeg ik de volgende schijf op mijn rekening.
 
Rare bank KBC

Ik kreeg een eerste schijf gestort, was die op moest ik mijn facturen insturen die ik ermee betaald had en dan kreeg ik de volgende schijf op mijn rekening.
Ahnee schijven is zelfs geen sprake van. Ge moet factuur per factuur apart sturen en elke factuur moet nog eens >2500€.
 
Ahnee schijven is zelfs geen sprake van. Ge moet factuur per factuur apart sturen en elke factuur moet nog eens >2500€.
En moet je die facturen naar het kantoor zelf sturen of is er een vaste medewerker ?
Wel blij hoe het werkte dan bij ons. Iemand die correct werkte, proper werkte en zonder gezever of gezeik werd het bedrag op de dag van de factuur al overgeschreven.
 
Zou dat ook niet afhangen van uw ratio eigen middelen/krediet? Bij ons doen ze ook niet moeilijk om die kosten in te brengen maar bij een mogelijke verkoop hebben ze dan ook ruim hun geld terug.
Zou wel kunnen, ik geloof dat wij beiden ergens rond de 50% eigen inbreng hadden.

Zowel hij als ikzelf betaalden de grond met spaargeld. Dan hebben we de lening opgenomen en dan de laatste facturen terug betaald met de rest van de voorziene eigen inbreng.
 
gezamenlijk netto inkomen: 6820 €
Duurtijd lening: 430000 op 25 jaar
Vaste/Variabele lening: Vaste rentevoet aan 1,16%
maandelijks aflossing (bedrag): 1650 €
Leeftijd einde aflossing: 53 jaar
Extra info:
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Terug
Bovenaan