Loonindexatie: Axa beperkt

Dit houdt toch geen enkel bedrijf vol zo in België?
Tuurlijk wel.

Het probleem is dan ook niet de loonkoststijging, het grootste probleem is dat die loonkoststijging komt samen met grondstofkoststijgingen, energiekoststijgingen etc die de nood aan het product kunnen afkalven.

Een extra stijging die daar dan ook nog eens bovenop komt kan het enorm moeilijk worden. Maar de economische wetmatigheid is dan ook dat die bedrijven normaliter failliet mogen en moeten gaan.
Maar diezelfde bedrijven zullen evengoed in de problemen komen zonder die stijging van de lonen... en dus dien je dan ook ipv te discussiëren over die loonkoststijging iets te doen voor de problematiek van al die andere stijgingen...

Dan trekt de rest zich wel terug vlot. En anders gaan die failliet en kunnen we hopelijk dat personeel dan inschakelen in de locaties waar ze 5 maand geleden aan het roepen waren achter personeel dat ze niet konden vinden.
 
Net binnen, de ECB trekt de rente 0,75 procent op. Straf ! Benieuwd welke onmiddelijke impact het gaat hebben op de beurswaarde van bedrijven. Of zou dit al ingecalculeerd zijn?
 
Tuurlijk wel.

Het probleem is dan ook niet de loonkoststijging, het grootste probleem is dat die loonkoststijging komt samen met grondstofkoststijgingen, energiekoststijgingen etc die de nood aan het product kunnen afkalven.

Een extra stijging die daar dan ook nog eens bovenop komt kan het enorm moeilijk worden. Maar de economische wetmatigheid is dan ook dat die bedrijven normaliter failliet mogen en moeten gaan.
Maar diezelfde bedrijven zullen evengoed in de problemen komen zonder die stijging van de lonen... en dus dien je dan ook ipv te discussiëren over die loonkoststijging iets te doen voor de problematiek van al die andere stijgingen...

Dan trekt de rest zich wel terug vlot. En anders gaan die failliet en kunnen we hopelijk dat personeel dan inschakelen in de locaties waar ze 5 maand geleden aan het roepen waren achter personeel dat ze niet konden vinden.
of je schaft de indexering gewoon af, waarom zou dat in belgie nodig zijn als de rest het zonder kan.
 
2% spilindexoverschrijding is intussen bijna 70€ netto voor ons 2 samen.

Ze voorspellen er nog 4 binnen het jaar.
Zo komt het vlot binnen
 
of je schaft de indexering gewoon af, waarom zou dat in belgie nodig zijn als de rest het zonder kan.
Beter stakingen tot hetzelfde bekomen wordt? Wat nu in het buitenland gebeurd?

Niet om het volledig als alleen maar positief te bestempelen, maar op één of andere manier gebeurt het toch. Dit is gewoon een manier om dat proces in te richten.

En elk proces heeft zijn voor en nadelen.
 
In B2B markt zal dit weinig invloed hebben. Iedereen verhoogt zijn prijzen en komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

In B2C markt ligt dat anders. Ik hoor van mensen die schoenen verkopen, snooker uitbaters, reisbureau’s, etc… dat de verkoop veel minder is. Met als gevolg dat er ofwel mensen moeten ontslagen worden, of gewoon de boeken toe.
 
In B2B markt zal dit weinig invloed hebben. Iedereen verhoogt zijn prijzen en komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

In B2C markt ligt dat anders. Ik hoor van mensen die schoenen verkopen, snooker uitbaters, reisbureau’s, etc… dat de verkoop veel minder is. Met als gevolg dat er ofwel mensen moeten ontslagen worden, of gewoon de boeken toe.

Ook bij B2B speelt dat een rol, als het geen "noodzakelijke" producten of diensten zijn. En hoeveel van die B2B eindigt een paar bedrijven verder als B2C (of indirect gelinkt, denk aan logistiek/transport), waarbij de vraag sterk afneemt en/of de prijselasticiteit groot is, zodat uiteindelijk ook de bedrijven eerder in de keten dat serieus voelen.
 
Hier binnen tech zijn ze alle functies remote aan het maken. Rara naar waar die jobs op de duur gaan.
Kost op arbeid ligt hier véééééél te hoog en t zal er niet op beteren.
 
Mijn jaarlijkse indexatie (versus maandelijkse zoals bij mevrouw Parabellum) en bonus die de helft wordt uitbetaald in het jaar zelf, andere helft in het volgende jaar, ‘kosten’ mij netto ondertussen een paar duizend euro. We weten weer over wat spreken tijdens het volgende HR-gesprek.
 
Tuurlijk wel.

Het probleem is dan ook niet de loonkoststijging, het grootste probleem is dat die loonkoststijging komt samen met grondstofkoststijgingen, energiekoststijgingen etc die de nood aan het product kunnen afkalven.

Een extra stijging die daar dan ook nog eens bovenop komt kan het enorm moeilijk worden. Maar de economische wetmatigheid is dan ook dat die bedrijven normaliter failliet mogen en moeten gaan.
Maar diezelfde bedrijven zullen evengoed in de problemen komen zonder die stijging van de lonen... en dus dien je dan ook ipv te discussiëren over die loonkoststijging iets te doen voor de problematiek van al die andere stijgingen...

Dan trekt de rest zich wel terug vlot. En anders gaan die failliet en kunnen we hopelijk dat personeel dan inschakelen in de locaties waar ze 5 maand geleden aan het roepen waren achter personeel dat ze niet konden vinden.
Je gaat wel heel kort door de bocht.

Ook bedrijven die net voor de crisis bepaalde investeringen hebben gedaan kunnen door de extra kosten / verminderde vraag gigantische cash flow problemen krijgen. Dat zijn daarom niet per definitie ongezonde bedrijven die gedoemd om failliet te gaan. Neen, die zijn slachtoffer van de timing. Ook startende bedrijven die nog geen oorlogskassa hebben aangelegd zouden kunnen makkelijk in de problemen geraken terwijl die onder andere omstandigheden met krak dezelfde werking perfect economisch gezond kunnen zijn.
 
... ook al is dat pijnlijk voor de bedrijven...
Ik ben externe en het zijn nu evaluaties, om te kijken wie ze gaan houden en wie niet. (voor 2023)
Men verwacht tariefverhogingen van 5-6% voor externen, maar dwz dat eenzelfde aantal externen hun contract niet verlengd zal worden he.
 
Hier zijn ze volledig remote werken aant promoten omdat ze geen volk meer vonden die gedeeltelijk remote wou werken. Je kan kiezen om in 10 Europese landen te gaan werken moest je willen, maar wel aan de loonvoorwaarden van daar dan. Swappen van land mag niet. Er zijn 96 functies die in aanmerking komen waarvan nog maar 20% ingevuld. Rara vanuit welke landen binnenkort deze jobs gedaan zullen worden. Die met de laagste lonen natuurlijk. En ja, dat is niks nieuws en zijn ze al 10 jaar aant zeggen, maar shit is getting real.
 
Hier zijn ze volledig remote werken aant promoten omdat ze geen volk meer vonden die gedeeltelijk remote wou werken. Je kan kiezen om in 10 Europese landen te gaan werken moest je willen, maar wel aan de loonvoorwaarden van daar dan. Swappen van land mag niet. Er zijn 96 functies die in aanmerking komen waarvan nog maar 20% ingevuld. Rara vanuit welke landen binnenkort deze jobs gedaan zullen worden. Die met de laagste lonen natuurlijk. En ja, dat is niks nieuws en zijn ze al 10 jaar aant zeggen, maar shit is getting real.
Uiteindelijk hebben we dat ook deels aan onszelf te danken. In België is werken een vies werkwoord geworden, alles outsourcen we.
Een tijdje terug moest ik een onderdeel terugsturen naar een fabrikant voor reparatie. In Nederland doen ze dat in Nederland, in België? Daar gaat het via de pakjesdienst richting Bulgarije, onderhoud wordt daar gedaan en onderdeel komt terug.
Tuurlijk dat bedrijven ook graag de goedkope oplossing kiezen maar als het niet kan in België is de oplossing snel gevonden he.
 
Ik ben externe en het zijn nu evaluaties, om te kijken wie ze gaan houden en wie niet. (voor 2023)
Men verwacht tariefverhogingen van 5-6% voor externen, maar dwz dat eenzelfde aantal externen hun contract niet verlengd zal worden he.
Ik begrijp niet hoe dit wil zeggen dat externen hun contract niet verlengd gaan worden. Externen hebben geen recht op een index van de werkgever. Die index moet komen van de inhurende partij, en dus uw werkgever en dus in verlengde hun marge. Maar zolang ze marge halen is dat nog altijd beter dan geen marge.

Dus er moeten enkel externen verdwijnen als men dat vrijgekomen budget wil gebruiken voor de index van de internen te voorzien. Maar, je kent mij ondertussen, dat is dan iets wat je erbij genomen hebt door extern te zijn. Op een moment van economische terugval worden die contracten het eerste wegbezuinigd.

Hopelijk kunnen die mensen dan ergens anders ingezet worden, wat gesteld van de grote krapte die er nog niet zolang geleden was op de arbeidsmarkt, mogelijks toch wel het geval zou kunnen zijn.
 
Ik begrijp niet hoe dit wil zeggen dat externen hun contract niet verlengd gaan worden. Externen hebben geen recht op een index van de werkgever. Die index moet komen van de inhurende partij, en dus uw werkgever en dus in verlengde hun marge. Maar zolang ze marge halen is dat nog altijd beter dan geen marge.
De meeste inhurende partijen hier, vragen 5-6% meer vanaf januari omdat anders de marges te krap worden. Of dat is toch wat er gezegd wordt in de wandelgangen. De klant hoeft daar natuurlijk niet op in te gaan, die kan gewoon zeggen: 'Dit is het tarief en als het u niet zint rot dan op' Maar voorlopig is er nog geen recessie, en gaat het nog vrij goed in de branche. Dus als de klant 'neen' zegt, dan haalt de inhurende partij inderdaad die externe gewoon weg.

Klanten willen ook gewoon hun beste externe werkkrachten behouden, dus de meeste klanten in mijn branche voorzien 5-6% extra. Dat wil in praktijk dus gewoon zeggen: 5-6% moet vertrekken om de onkosten in balans te houden. ;) Dat zijn van die trukjes dan he. Ja ze kunnen het budget verhogen voor externen, maar dit gebeurt in praktijk amper. Het zal dan nog eerder een budgetverlaging worden voor externen in te huren. Finaal is het inderdaad wel gewoon vraag en aanbod. Moest alles in elkaar storten in januari dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Ter info: Meestal is de jaarlijkse verhoging inderdaad gewoon 0%. Maar dit jaar ligt dat dus gevoeliger en moeilijker. Dat lijkt mij logisch. 11% is natuurlijk niet normaal.

Dus er moeten enkel externen verdwijnen als men dat vrijgekomen budget wil gebruiken voor de index van de internen te voorzien.
Dat komt er natuurlijk mogelijks ook nog extra bij.

Hopelijk kunnen die mensen dan ergens anders ingezet worden, wat gesteld van de grote krapte die er nog niet zolang geleden was op de arbeidsmarkt, mogelijks toch wel het geval zou kunnen zijn.
Dat is ook 1 van de redenen dat inhurende partijen wel iets extra kunnen vragen in januari voor externen waarover de klanten tevreden zijn. Wat je nu niet wenst is dat de klant tegen jou zegt: Je werk is maar so so, ... daarvoor is het nu geen goede timing ..
 
Laatst bewerkt:
Ik zie niet in hoe dat systeem kan overleven als uw inhurende partij jaar na jaar 0% extra aanrekent voor u. Ofwel verdient uw baas dan ook sloten geld (want dat zou dan willen zeggen dat als je 20+ jaar ergens werkt, dat ze altijd dezelfde rate hebben aangehouden terwijl ze u al 20 jaar lang beperkte loonsverhogingen en index hebben gegeven).

Als ik kijk naar de prijszetting van de mij gekende overheidscontracten (vooral de langlopende versies) zit daar inherent een herzieningscomponent in voorzien. En op dit moment ten opzichte van 5 jaar geleden betalen we zonder morren al 16% boven de afgesloten prijs. En vanaf volgend jaar komt er een piekje bij...

Dus zoals gezegd... raar...
 
Terug
Bovenaan