Loonindexatie: Axa beperkt

Volgens Bart De Wever houdt zijn vrouw amper iets over aan loonindexering, maar klopt dat ook? “Het zijn de perverse gevolgen”

https://m.hbvl.be/cnt/dmf20220903_96713630

1e ballonnetje voor een indexsprong ?
Nu vraag ik me wel af hoe de fiscus dit zo goed als helemaal kan afromen ? Onze hoogste belastingsschijf is 50%.
Ik dacht toch dat indexeringen er net waren om de levensstandaard op gelijk niveau te houden, dus waarom zouden mensen dan op het einde van de rit meer moeten over kunnen houden?
 
Ik dacht toch dat indexeringen er net waren om de levensstandaard op gelijk niveau te houden, dus waarom zouden mensen dan op het einde van de rit meer moeten over kunnen houden?
Ja, als het effectief het geval was dat ze na de prijsstijgingen en de inflatieverhoging van het inkomen ze niets extra overhoudt dan zou ik zeggen dat het systeem dan doet hetgeen die moet doen. Namelijk uw levensstandaard op niveau houden. Terwijl bij afschaffing index dat die voor de meesten, inclusief de meest kwetsbaren, zou willen zeggen dat je gegarandeerd achteruit gaat. Terwijl de sterksten mogelijks via eigen onderhandeling of whatever vooruit zouden gaan (maar een leerkracht valt daar dan zeer zeker niet onder... een politieker mogelijk wel).

Maar zoals gezegd ik kon het niet lezen, maar met de titel leek het een gelijkaardige uitlating te zijn zoals de quatsch als iemand die een loonsverhoging krijgt alles mag afgeven aan de belastingen en dus beter die loonsverhoging nooit gekregen had. Met een gratuite vermelding van (R)overheid er nog ergens bij. Ik hoop dat ik mis ben.
 
Werknemers die meteen geïndexeerd worden, kunnen doorheen het jaar in een hogere belastingschaal terechtkomen waardoor ze dus ook elke maand meer personenbelastingen moeten betalen. “Het is niet altijd het geval dat je dan in een hogere schaal terechtkomt. Maar als dat wel het geval is, dan kom je in een situatie waarbij er 10 procent inflatie is, de producten worden dus duurder. Je loon stijgt maar wat in jouw eigen zak belandt is daar slechts een fractie van door die loonschalen die zwaarder belast worden. En dus verlies je als werknemer of consument koopkracht”, zegt Tom Simonts, senior financial economist bij KBC. “Die perverse gevolgen van de indexatie, zoals Bart De Wever aangeeft, kloppen dus.”
Quote uit het artikel. Klopt dus wel wat hij zegt
 
Quote uit het artikel. Klopt dus wel wat hij zegt
Kan iemand dat eens met een rekenvoorbeeld uitwerken, want ik zie het niet (tenzij zoals boven gezegd bij de jobbonus). Je krijgt meer brutoloon door indexatie, maar dit valt (in het meest extreme geval) compleet in de volgende belastingsschijf. Neem van de voorlaatste naar de laatste, i.p.v. 45% word je nu 50% belast op je bruto extra loon. Dus je krijgt wat minder dan je hoopte misschien, maar erg pervers lijkt me dat niet?

Of bedoelt men dat je bedrijfsvoorheffing op je loonbrief op een of andere manier stijgt alsof je het hele jaar dat bedrag zou krijgen? Een soort overcompensatie die pas bij de jaarlijkse personenbelasting wordt rechtgezet?
 
Laatst bewerkt:
Quote uit het artikel. Klopt dus wel wat hij zegt
Euhm neen, dat klopt niet.

Als ik 3000€ bruto verdien. Of 3300€ bruto na mijn indexatie. Dan ga ik misschien meer belasting betalen dan ik normaliter zou moeten betalen dan als die belastingsbedragen mee geïndexeerd waren, maar ik heb nog wel ALTIJD meer nettoloon dan als ik die verhoging niet kreeg.

Dat ik dan vb 20€ per maand aan koopkracht verlies... dat boeit mij dan geen orgel als dat dan wil zeggen dat men gaat kiezen om mijn indexatie tot volgend jaar uit te stellen...

Al lijkt het mij enorm moeilijk voor de belastingsberekening begrijpbaar te houden als men ook door het jaar heen rekening gaat moeten houden met indexerende belastingsindices... en dan liever het simpelere maar minder ideale versie die zich op termijn toch recht trekt...
 
Quote uit het artikel. Klopt dus wel wat hij zegt
Nee iedereen verliest wrsch koopkracht door hoe de inflatie en indexatie berekend wordt maar dat heeft niks met de bedrijfsvoorheffing te maken. Die werkt zelfs niet met schalen voor gewoon loon maar met verhogingen van belasting per 15 euro ongeveer
 
Euhm neen, dat klopt niet.

Als ik 3000€ bruto verdien. Of 3300€ bruto na mijn indexatie. Dan ga ik misschien meer belasting betalen dan ik normaliter zou moeten betalen dan als die belastingsbedragen mee geïndexeerd waren, maar ik heb nog wel ALTIJD meer nettoloon dan als ik die verhoging niet kreeg.

Dat ik dan vb 20€ per maand aan koopkracht verlies... dat boeit mij dan geen orgel als dat dan wil zeggen dat men gaat kiezen om mijn indexatie tot volgend jaar uit te stellen...

Al lijkt het mij enorm moeilijk voor de belastingsberekening begrijpbaar te houden als men ook door het jaar heen rekening gaat moeten houden met indexerende belastingsindices... en dan liever het simpelere maar minder ideale versie die zich op termijn toch recht trekt...
Anders moet je het artikel gewoon lezen hé...
Het punt is dat de mensen die gedurende het jaar al een indexering krijgen op dat moment nog niet kunnen genieten van de verhoging van de belastingsschalen. Bijgevolg kunnen ze gedurende het jaar dus in een hogere belastingsschaal vallen waardoor de in bepaalde gevallen de verhoging meer wordt wegbelast.
 
Bruto heb ik 54,21 euro indexaanpassing gehad. Netto was dat 27,49 euro. Mijn verzekeringen (familiale, brand, auto) zijn door de index sinds juni 8,49 euro duurder geworden. Dan is het nog 19 euro meer inkomen. Mijn voorschot van Eneco heb ik verhoogd van 91 euro naar 250 euro per maand. Zelf stelden ze 500 euro per maand voor. Dus nee, mijn koopkracht is niet hetzelfde gebleven.
 
Kan iemand dat eens met een rekenvoorbeeld uitwerken, want ik zie het niet (tenzij zoals boven gezegd bij de jobbonus). Je krijgt meer brutoloon door indexatie, maar dit valt (in het meest extreme geval) compleet in de volgende belastingsschijf. Neem van de voorlaatste naar de laatste, i.p.v. 45% wordt je nu 50% belast op je bruto extra loon. Dus je krijgt wat minder dan je hoopte misschien, maar erg pervers lijkt me dat niet?

Of bedoelt men dat je bedrijfsvoorheffing op je loonbrief op een of andere manier stijgt alsof je het hele jaar dat bedrag zou krijgen? Een soort overcompensatie die pas bij de jaarlijkse personenbelasting wordt rechtgezet?
Ik denk dat er twee, weliswaar gelieerde, discussies door elkaar lopen. Enerzijds heb je het effect dat je bruto met 10% stijgt maar als de belastingschalen niet mee indexeren (dat gebeurt pas 1 januari), je netto met bijvoorbeeld maar 8% stijgt omdat er in verhouding een groter deel van je inkomen in hogere schijven terechtkomt en je dus koopkracht verliest ondanks de indexering (terwijl de overheid koopkracht wint). Da's een tijdelijk effect.

Anderzijds heb je het effect van de werkbonus waardoor de belastingschijven op bepaalde niveaus toch pakweg 80%-90% kunnen zijn, als je in die situatie zit kan je, gecombineerd met wat er hierboven staat, wel hebben dat je bijvoorbeeld 250 euro meer krijgt; 10% op een bruto van 2500, maar dat je netto bv slechts van 1800 naar 1840 stijgt, slechts 2% en dat de staat dus bijna alles krijgt. (getallen hier zijn gewoon voorbeelden)

Als ik Dewever zijn commentaar lees zou ik denken dat ie alludeert op die tweede paragraaf ("...amper iets over aan loonindexering"), die economist van KBC heeft het eerder over de eerste paragraaf ("...verlies je als werknemer of consument koopkracht").
 
Laatst bewerkt:
Anders moet je het artikel gewoon lezen hé...
Het punt is dat de mensen die gedurende het jaar al een indexering krijgen op dat moment nog niet kunnen genieten van de verhoging van de belastingsschalen. Bijgevolg kunnen ze gedurende het jaar dus in een hogere belastingsschaal vallen waardoor de in bepaalde gevallen de verhoging meer wordt wegbelast.
Trekt zich dat niet recht bij de personenbelasting?
 
Ow de inflatie zou in Frankrijk minder zijn dan in Vlaanderen, men gaat nu bekijken waardoor dit zou komen. - mogelijks de energieblokkering...
 
Laatst bewerkt:
Ow de inflatie zou in Frankrijk minder zijn dan in Vlaanderen, men gaat nu bekijken waardoor dit zou komen. - mogelijks de energieblokkering...

Er is geen Magic solution. Ofwel slik je de cost push nu door (inflatie). Ofwel financier je fiscaal om de rekening laag te houden en bouw je extra schulden op en betaal je later de rekening. Maar iemand moet ooit de rekening betalen.

Wat Frankrijk doet is geen rocket science, daar valt niet veel aan te onderzoeken. Die cappen de prijs op x voor gebruikers en de extra cost gaat naar de overheid via EDF. Denk je dat EDF veel winst gaat maken? En wie gaat die tekorten uiteindelijk financieren?

Zolang de gasprijzen 200-300 zijn en iemand ze effectief betaalt, zitten we allemaal in hetzelfde bootje.
 
Gedeeltelijk wel aangezien de belastingschalen van het aanslagjaar toegepast worden op de inkomsten van het jaar ervoor
Die indexatie gebeurt al op voorhand, nu liggen de belastingschijven van aanslagjaar 2023, inkomstenjaar 2022 al vast (al van december 2021), en op het einde van dit jaar zullen die van aanslagjaar 2024 vastgelegd worden en da's het moment waarop er met de huidige hoge inflatie rekening zal worden gehouden.
 
Die indexatie gebeurt al op voorhand, nu liggen de belastingschijven van aanslagjaar 2023, inkomstenjaar 2022 al vast (al van december 2021), en op het einde van dit jaar zullen die van aanslagjaar 2024 vastgelegd worden en da's het moment waarop er met de huidige hoge inflatie rekening zal worden gehouden.
Desgewenst kunnen ze die nog altijd aanpassen though. Dit zou nog wel eens de gelegenheid ervoor kunnen zijn maar fair point
 
Desgewenst kunnen ze die nog altijd aanpassen though. Dit zou nog wel eens de gelegenheid ervoor kunnen zijn maar fair point
Ik had eerlijk gezegd gedacht dat ze dit ondertussen al gingen gedaan hebben of dat de roep hierrond massaal ging zijn van oppositiepartijen. Maar wss is het iets te abstract om hiermee te kunnen scoren.

Mensen gaan bij het ontvangen van hun eerste loon in januari aangenaam verrast zijn: een stuk hoger brutoloon voor velen (PC200 bvb) en de belastingsschijven die indexeren. Zowel dus voor wie al een paar indexaties had als wie die al gekregen had een merkbaar hoger loon.
 
  • Spilindex 120,73 zou bereikt worden door de afgevlakte gezondheidsindex in oktober 2022. Als gevolg daarvan zouden de sociale uitkeringen in november 2022 en de wedden van het overheidspersoneel in december 2022 met 2% aangepast worden aan de gestegen levensduurte.
  • De volgende spilindex (123,14) zou bereikt worden in december 2022. Als gevolg daarvan zouden de sociale uitkeringen in januari 2023 en de wedden van het overheidspersoneel in februari 2023 met 2% aangepast worden aan de gestegen levensduurte.
  • De daaropvolgende spilindex (125,60) zou bereikt worden in februari 2023. Als gevolg daarvan zouden de sociale uitkeringen in maart 2023 en de wedden van het overheidspersoneel in april 2023 opnieuw met 2% aangepast worden aan de gestegen levensduurte.
  • Spilindex 128,11 zou bereikt worden in juli 2023. Als gevolg daarvan zouden de sociale uitkeringen in augustus 2023 en de wedden van het overheidspersoneel in september 2023 nogmaals met 2% aangepast worden aan de gestegen levensduurte.
Volgens het planbureau. De voorbije maanden zaten ze er wel wat naast en ging het allemaal sneller dan zij verwachtte
Index 125.60 zou zelfs in 2023 niet overschreden worden, nu spreken ze al van februari
 
Terug
Bovenaan