Loonindexatie: Axa beperkt

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Consumptieprijsindex van november 2021

De inflatie stijgt van 4,16% naar 5,64% in november, dit is het hoogste niveau sinds juli 2008, toen bedroeg de inflatie 5,90%.
De consumptieprijsindex stijgt deze maand met 1,43 punt of 1,25%.
De inflatie van de gezondheidsindex gaat van 3,48% naar 4,81%.

Ter info: de lonen in België stijgen niet allemaal automatisch als de index omhoog gaat. Quasi elke sector heeft zijn eigen systeem van stijgingen, waarbij de meeste bedienden wel in PC 200 zitten. Die hebben een stijging op 1/1/2022, gebaseerd op het gemiddelde van de afgevlakte gezondheidsindex van november en december 2021 tegenover het jaar ervoor. Die zal dit jaar waarschijnlijk zo'n 3,2-3,5% bedragen.

Die stijging komt natuurlijk door de stijging van de energieprijzen. Maar omdat die stijging zo spectaculair is, is de kans niet klein dat die daling er ook terug komt (toch deels). Dat zal dan ervoor zorgen dat mensen met een negatieve indexatie zullen zitten of dat zelfs, als de daling >2% is, er zelfs een daling van de uitkeringen en pensioenen zal komen.

Daarom deze topic gemaakt, omdat dit toch wel uniek zou zijn. In 2009 is er al eens een negatieve inflatie (tot -0,43%), maar die was zo beperkt dat weinig bedrijven die effectief toepasten (ze verrekenden die wel in de latere stijgingen). Bij een daling van >2% zal dit wel niet meer zo evident zijn voor de werkgevers. Het zou er ook kunnen toe leiden tot het feit dat de marge voor loonsstijgingen op nationaal niveau NEGATIEF zal worden, dus dat er niet onderhandeld zou moeten worden over hoe groot de loonstijgingen zijn, maar hoeveel ze zullen dalen.

Pas op, de vorige alinea is nog niet voor direct, maar zit er echt wel aan te komen tenzij de stijging van de energieprijzen duidelijk zijn weerslag zal hebben op andere producten, die voorlopig wat achterblijven.
 
Wat is de afvlakking precies in de afgevlakte gezondheidsindex, wordt dit zo genoemd omdat ze de index maal 0,98 doen en er dus 2% minder indexering meegenomen wordt?
 
Wat is de afvlakking precies in de afgevlakte gezondheidsindex, wordt dit zo genoemd omdat ze de index maal 0,98 doen en er dus 2% minder indexering meegenomen wordt?
De gezondheidsindex op zich is de "gewone" index zonder "ongezonde" producten zoals tabak, alcohol, benzine, diesel en LPG.

Met de gezondheidsindex wordt de prijsontwikkeling van een 500-tal producten en diensten berekend; sinds 1994 zitten producten als tabak, alcohol, benzine, diesel en LPG hier niet meer in, maar wél elektriciteit en aardgas.

En zoals je ziet is de index van E&G héél sterk gestegen:

CPI_4graph202111_nl.png



De afgevlakte gezondheidsindex is het gemiddelde van de 4 laatste gezondheidsindexen. De afgevlakte van november is dus het gemiddelde van augustus, september, oktober en november.

Je hebt wel gelijk dat men ooit nog eens een index niet toegepast heeft (in 2015), waardoor alles nog eens 2% lager moet gaan. Maar voor de huidige berekening van de index heeft dit weinig invloed meer (allez, je deelt niet meer door een periode waar alles 2% hoger lag.
 
Die zal dit jaar waarschijnlijk zo'n 3,2-3,5% bedragen.
Volgens de laatste schatting is het cijfer nu 3,65% (dit kan nog wel enkele punten stijgen of dalen), dus nog hoger dan die 3,5% bovengrens van u
Federaal Planbureau

Maar inderdaad het risico op een negatieve index wordt zo wel groter als de prijzen van aardgas en elektriciteit in 2022 terug stevig zouden dalen.
 
Gezien de discussies die er waren bij een daling van 0,4% en de politieke miserie die er nu al was om een loonmarge van +0,4% erdoor te krijgen , durf ik dit sterk te betwijfelen. Zeker gezien het politiek niet zo eenvoudig is om zo'n daling van uitkeringen te verkopen aan elke achterban.
 
Gezien de discussies die er waren bij een daling van 0,4% en de politieke miserie die er nu al was om een loonmarge van +0,4% erdoor te krijgen , durf ik dit sterk te betwijfelen. Zeker gezien het politiek niet zo eenvoudig is om zo'n daling van uitkeringen te verkopen aan elke achterban.

Maar individuele bedrijven kunnen wel los van de politiek beslissen om de index (als die negatief is) door te voeren? Tenzij er natuurlijk op sectorniveau een collectief akkoord komt.
 
De bedrijven waar ik kom hun werknemers - werkgeversrelaties.. als ze daar een negatieve index toepassen zie ik de vakbonden daar de boel platleggen tbh..
 
Het zou er ook kunnen toe leiden tot het feit dat de marge voor loonsstijgingen op nationaal niveau NEGATIEF zal worden, dus dat er niet onderhandeld zou moeten worden over hoe groot de loonstijgingen zijn, maar hoeveel ze zullen dalen.

M.a.w.: er gaan de komende maanden veel mensen ontslag nemen en elders aan de slag gaan. Je kan geen opslag krijgen bij je werkgever, maar op de arbeidsmarkt roepen ze zich hees omdat er volk tekort is? Lol.
 
Of ze gaan moeten hun formule aanpassen, want dit zullen vele regeringen niet willen als even later de verkiezingscampagnes zullen starten (of er dreigt net direct nieuwe verkiezingen als er geen akkoord over komt :p).
 
Heeft de gezondheidsindex ook een 1:1 effect op elementen zoals de grensbedragen voor de verschillende belastingsschijven, belastingsvrije som, loonplafond voor berekeningen van pensioenen, etc. ?

M.a.w. zal een 2% stijging van brutoloon ook resulteren in een 2% stijging van nettoloon (extralegale voordelen niet meegerekend)?
 
Keynes wist het al. Nominal wage decreases can NOT happen. Geen haar op mijn hoofd die gelooft dat politiek en/of vakbonden een nominale loondaling zal toelaten/doorvoeren.

Tenzij je als politiek zelfmoord wil plegen.

Ze gaan wel de index korf aanpassen of met de BTW rommelen om te zorgen dat dat niet moet gebeuren.
 
Heeft de gezondheidsindex ook een 1:1 effect op elementen zoals de grensbedragen voor de verschillende belastingsschijven, belastingsvrije som, loonplafond voor berekeningen van pensioenen, etc. ?

M.a.w. zal een 2% stijging van brutoloon ook resulteren in een 2% stijging van nettoloon (extralegale voordelen niet meegerekend)?
Niet al die bedragen worden automatisch geïndexeerd maar de meeste, zoals belastingschijven, wel. Netto zou het ook min of meer evenredig moeten stijgen dus.
 
Keynes wist het al. Nominal wage decreases can NOT happen. Geen haar op mijn hoofd die gelooft dat politiek en/of vakbonden een nominale loondaling zal toelaten/doorvoeren.

Tenzij je als politiek zelfmoord wil plegen.

Ze gaan wel de index korf aanpassen of met de BTW rommelen om te zorgen dat dat niet moet gebeuren.
Waarschijnlijk gaan ze gewoon hetzelfde doen als wat ze in het verleden hebben gedaan.
In plaats van een daling, de jaren er na de lonen gewoon minder laten stijgen in verhouding tot de index.
Maar dat heeft wel als gevolg dat het voor de werkgever wel een kost is die pas rechtgetrokken wordt over verschillende jaren.
 
Even een vraagje.

Er wordt geschat dat op 1-1-2022 de lonen met 3.5% geïndexeerd zullen worden, maar wij hebben te horen te gekregen dat in PC209 de lonen met 0.4% geïndexeerd worden en in juli 2021 waren ze ook al geindexeerd. Kan iemand mij het verschil uitleggen waarom er dan van 0.4% gesproken wordt bij ons ipv de 3.5% en waarom dit ook nog eens in juli en blijkbaar in januari de index toegepast wordt.

En ik begrijp ook niet waarom er in december 2022 er een negatieve index zou zijn. Hoe ik het begrijp: index wordt toepast omdat er inflatie is, je kan met 100 euro nu maar 20 broden kopen als je er eerder 30 kon kopen.
Analoog denk ik dan dat er een negatieve index zou zijn als er deflatie is: je kan met 100 euro nu meer broden kopen dan voordien.
Maar ik zie in 2022 niet direct een deflatie aankomen?
 
Even een vraagje.

Er wordt geschat dat op 1-1-2022 de lonen met 3.5% geïndexeerd zullen worden, maar wij hebben te horen te gekregen dat in PC209 de lonen met 0.4% geïndexeerd worden en in juli 2021 waren ze ook al geindexeerd. Kan iemand mij het verschil uitleggen waarom er dan van 0.4% gesproken wordt bij ons ipv de 3.5% en waarom dit ook nog eens in juli en blijkbaar in januari de index toegepast wordt.

En ik begrijp ook niet waarom er in december 2022 er een negatieve index zou zijn. Hoe ik het begrijp: index wordt toepast omdat er inflatie is, je kan met 100 euro nu maar 20 broden kopen als je er eerder 30 kon kopen.
Analoog denk ik dan dat er een negatieve index zou zijn als er deflatie is: je kan met 100 euro nu meer broden kopen dan voordien.
Maar ik zie in 2022 niet direct een deflatie aankomen?
De indexering gebeurt in pc 209 in juli, de inflatie opstoot is nog van nadien. Bij jullie zal de grote aanpassing dus gebeuren in juli 2022 (als er nog geen deflatie geweest is tegen dan). Die 0,4% nu is geen indexatie maar een loonsverhoging die onderhandeld is op sectorniveau.
 
Je merkt het wel sterk in de winkels, vooral merkproducten van pakweg P&G en Unilever heb ik nu al +10% stijgingen zien doorvoeren op bijv. merk shampoos en tandpasta's. Ik let redelijk veel op prijzen en de evoluties erin en nu valt het echt wel op. Toen er door Covid kraptes kwamen in de supermarkten (mid-2022) had je al veel minder kortingen en aanbiedingen en nu komt dit erboven op.
Niemand zal omkomen van de honger, maar ik zie nu bijv. wel al mijn brandverzekering sterk stijgen terwijl mijn bruto-loonindexering dit nauwelijks compenseert. Voor luxeproducten is dit effect nog meer uitgesproken.
 
Inflatie op mijn wekelijkse inkopen qua voeding merk ik ook hoor. Ik koop iedere week ongeveer hetzelfde en ik zit nu toch een stuk hoger dan voorheen.


De indexering gebeurt in pc 209 in juli, de inflatie opstoot is nog van nadien. Bij jullie zal de grote aanpassing dus gebeuren in juli 2022 (als er nog geen deflatie geweest is tegen dan). Die 0,4% nu is geen indexatie maar een loonsverhoging die onderhandeld is op sectorniveau.
Ok duidelijk, maar waarom verwacht @JPV deflatie dan ( negatieve index) eind 2022?
 
Inflatie op mijn wekelijkse inkopen qua voeding merk ik ook hoor. Ik koop iedere week ongeveer hetzelfde en ik zit nu toch een stuk hoger dan voorheen.



Ok duidelijk, maar waarom verwacht @JPV deflatie dan ( negatieve index) eind 2022?
Omdat de inflatie in gang gezet is door logistieke problemen door oa corona wat in principe tijdelijk zouden moeten zijn. Heel wat economische instanties verwachten dat de inflatie weer afneemt als die problemen gedaan zijn en er misschien zelfs deflatie zal zijn. Inflatie is echter wel een best onvoorspelbaar fenomeen (niemand had de huidige inflatie zien aankomen bvb) en er zijn ook wel wat redenen waarom de inflatie zou kunnen blijven, ook als corona gedaan is. Dus het wordt afwachten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan