Loonindexatie: Axa beperkt

Nee, eerst wachten tot het terug zakt.
Das nog even dan - kan alvast meedelen dat de kost van melk en vlees nog zeer sterk zal stijgen, boeren zijn reeds gestart aan hun wintervoeder - door de droogte (geen gras meer) moeten alle dieren extra voeder krijgen, dat voeder is dan ook nog eens historisch duur - de perfecte storm. Boeren krijgen nu 0,7 €/liter melk en het is best mogelijk dat dit naar 1 €/l - gaat, in de supermarkt zal dat resulteren in een kleine 2 € voor de duurdere melksoorten/merken.
 
Nee, eerst wachten tot het terug zakt.
Als de inflatie zakt, maakt dat niet veel uit voor de indexering die nu al opgebouwd is voor PC200, hé :). Tenzij de inflatie negatief wordt, maar dat zal niet gebeuren tenzij er plots een stabiele én betrouwbare vrede is in Rusland-Oekraine (wat héél onwaarschijnlijk lijkt).
 
Als de inflatie zakt, maakt dat niet veel uit voor de indexering die nu al opgebouwd is voor PC200, hé :). Tenzij de inflatie negatief wordt, maar dat zal niet gebeuren tenzij er plots een stabiele én betrouwbare vrede is in Rusland-Oekraine (wat héél onwaarschijnlijk lijkt).
Ah dat weet ik niet, ik dacht dat de huidige indexatie gewoon was van "als er niks verandert zal dit de indexatie in januari zijn" en dat het nog omhoog en omlaag kan gaan in tussentijd.

Dus dan zou ge gekloot kunnen zijn als alles in februari stijgt en in november terug daalt want dan was het leven zogezegd niet duurder :)
 
Ah dat weet ik niet, ik dacht dat de huidige indexatie gewoon was van "als er niks verandert zal dit de indexatie in januari zijn" en dat het nog omhoog en omlaag kan gaan in tussentijd.

Dus dan zou ge gekloot kunnen zijn als alles in februari stijgt en in november terug daalt want dan was het leven zogezegd niet duurder :)
het gemiddelde van de afgevlakte gezondheidsindex van november en december 2022 gedeeld door het gemiddelde van de afgevlakte gezondheidsindex van november en december 2021
 
het gemiddelde van de afgevlakte gezondheidsindex van november en december 2022 gedeeld door het gemiddelde van de afgevlakte gezondheidsindex van november en december 2021

Dus het merendeel van de maanden wordt genegeerd. Als november en december terug zakken zijn de hoge pieken van nu minder/niet relevant meer? Ik vind geen detailberekening oid.
 
Dus het merendeel van de maanden wordt genegeerd. Als november en december terug zakken zijn de hoge pieken van nu minder/niet relevant meer? Ik vind geen detailberekening oid.
Waar jij naar kijkt zijn de inflatiepercentages. Die zeggen hoeveel het leven tegenover vorig jaar duurder is geworden. 10% is héél veel.

Waar de index naar kijkt zijn de prijzen op datum X tegenover de prijzen op datum Y (meestal 1 jaar eerder). Dat is op datum X dus mééstal gelijk aan de inflatiepercentages, maar zeker niet altijd.

Even fictief voorbeeld:
stel dat je in juli 2021 voor een banaan ("de index") 1 euro betaalt.
in november en december 2021 betaal je voor een banaan 1,05 euro.
in juli 2022 betaal je 1,07 euro. De inflatie is dan 7%
Als je in november én december 2021 1,10 euro betaalt, is de inflatie dan "slechts" zo'n 5%. De inflatie zakt, terwijl de prijzen niet gezakt zijn.
 

Ja jongens.
Welke politieker denken ze te vinden die zot genoeg is om dat te proberen? Dan krijg je stakingen waar zelfs de witte mars bij zou verbleken.

Daar moet je al niet mee afkomen nadat andere sectoren hun loon al 3-4 keer hebben omhoog zien gaan, om dan tegen de andere hoop te zeggen “joa, voor jullie toch iets minder hoor”. Voor Unizo topman Danny zal een indexatie vrij weinig uitmaken met zijn loon en mandaten.
 
Laatst bewerkt:

Ja jongens.
Op zich te begrijpen want als je als bedrijf ineens de lonen met bijna 10% moet optrekken, kan dat toch zwaar wegen op de resultaten. Anderzijds zou het enorm zuur zijn voor de mensen die deel uitmaken van oa PC200 die voor de inflatie van dit jaar nog niets gezien hebben terwijl andere sectoren al meerdere indexeringen gezien hebben dit jaar...
 
"Ook in de bouw verwacht het HR-bedrijf vanaf oktober nog vier indexeringen voor de arbeiders."

Bij SD Worx is de slimste ook niet bezig met indexeringen. In de bouw is er per definitie elke 3 maand een indexering. Niet eerder, niet later. En eerlijk gezegd zie ik geen 10% stijging voorlopig bij PC 200, zij hebben al een stuk van de stijging gekregen in 2021.
 
Laatst bewerkt:
Welke politieker denken ze te vinden die zot genoeg is om dat te proberen? Dan krijg je stakingen waar zelfs de witte mars bij zou verbleken.

Daar moet je al niet mee afkomen nadat andere sectoren hun loon al 3-4 keer hebben omhoog zien gaan, om dan tegen de andere hoop te zeggen “joa, voor jullie toch iets minder hoor”. Weer zo’n uitspraak door mensen die hoogstwaarschijnlijk al een loon hebben waarbij ze überhaupt niet wakker liggen van een indexatie.
Op zich te begrijpen want als je als bedrijf ineens de lonen met bijna 10% moet optrekken, kan dat toch zwaar wegen op de resultaten. Anderzijds zou het enorm zuur zijn voor de mensen die deel uitmaken van oa PC200 die voor de inflatie van dit jaar nog niets gezien hebben terwijl andere sectoren al meerdere indexeringen gezien hebben dit jaar...
ALS , en natuurlijk ALS (ik zie het niet gebeuren) er zwaar aan de index gesleuteld wordt, zal dat natuurlijk op die manier zijn waardoor alle indexaties in alle sectoren tijdelijk stopgezet worden tot een X aantal procent indexatie overgeslaan wordt.

Zou men bvb 2 indexsprongen doen, dan zal bvb in plaats van 10%, PC 200 slechts (ongeveer) 6% krijgen en zouden de 2 volgende indexaties bij de ambtenaren overgeslaan worden.

(niet dat ik dat ook maar een beetje zie gebeuren met het VB en de PVDA in de nek van vele partijen)
 
Bij ons is er een hiring freeze in aanloop van de 10% indexatie in januari 2023.
Meer werk voor iedereen.
Totaal niet houdbaar op lange termijn, maar soit. Alle beetjes helpen denken ze aan de top zeker?
 
Bij ons ook een een hiring freeze in de IT.
Al geven ze bij ons toe dat ze de verwachtingen te hoog hadden gelegd.
 
En eerlijk gezegd zie ik geen 10% stijging voorlopig bij PC 200, zij hebben al een stuk van de stijging gekregen in 2021.
We zijn toch goed op weg met 7,18% inflatie van eind december tot nu (CPI 115,74 in december, CPI 124,05 nu). Misschien halen we de 10% net niet, maar het zal er toch rond draaien.
 
We zijn toch goed op weg met 7,18% inflatie van eind december tot nu (CPI 115,74 in december, CPI 124,05 nu). Misschien halen we de 10% net niet, maar het zal er toch rond draaien.
Maar de indexering in pc 200 wordt berekend:
-niet op basis van cijfer van december, maar op gemiddelde cijfers van november en december.
- niet op basis van de CPI maar de gezondheidsindex
- en dan nog op basis van de afgevlakte gezondheidsindex waarbij bvb november het gemiddelde is van de index van augustus tot november.

Een achtste van de index is deze maand dus al bepaald, niet in december.

Momenteel zitten we nog onder de 7%. Prognoses worden op 5 september geüpdatet, maar zullen rond de 8,5 a 9 procent zitten denk ik.
 
Maar de indexering in pc 200 wordt berekend:
-niet op basis van cijfer van december, maar op gemiddelde cijfers van november en december.
- niet op basis van de CPI maar de gezondheidsindex
- en dan nog op basis van de afgevlakte gezondheidsindex waarbij bvb november het gemiddelde is van de index van augustus tot november.

Een achtste van de index is deze maand dus al bepaald, niet in december.

Momenteel zitten we nog onder de 7%. Prognoses worden op 5 september geüpdatet, maar zullen rond de 8,5 a 9 procent zitten denk ik.
Dus als ik het goed begrijp:
Afgevlakte gezondheidsindex van november is 111,27 en van december 111,97 => Gemiddeld dus 111,62.
Afgevlakte gezondheidsindex augustus is 119,39
=> dan zitten we nu op 6,96%

Dan zal het inderdaad moeilijk worden om 10% te halen, dan zouden we bijna 1% per maand moeten halen de volgende maanden.
edit: zelfs meer dan 1% aangezien we met die moving average zitten die alles wat vertraagt

Ondertussen heb ik weet van 4 firma's waar de magazijnen vol zitten en er productielijnen stil liggen - of gaan stil gelegd worden.
Er wordt gewoon veel minder uitgeleverd dan normaal. De magazijnen worden wel maximaal gevuld omdat er geredeneerd wordt dat de productie nu goedkoper is dan binnen een paar maanden. Bovendien kunnen die producten weer duurder verkocht worden na een nieuwe prijsstijging.

Of dit een algemene tendens is weet ik niet, maar ik zou er niet van verschieten.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Terug
Bovenaan