Loonindexatie: Axa beperkt

Ik denk dat dit op veel plaatsen geldt. Als je als winkel (non-food) het budget had om de voorbije maanden meer in te kopen dan deed je dat. Stock brengt gewoon geld op, de voorraden zijn aangevuld, het is goed zo.
Bij ons kwamen ze vorige week leveren en we moesten eerst een halve camion dozen uitladen om aan ons materiaal te geraken, een andere winkel had quasi alles geweigerd. In al die jaren heb ik dat nog nooit eerder meegemaakt.

De schrik begint er in te zitten dat de consument na het betalen van zijn energierekening geen rotte cent meer overhoudt, en terecht ook. Ik ben misschien te pessimitisch maar ik denk dat er ons veel ellende te wachten staat.
 
Systeem van indexering mag toch ook hervormd worden...

3500brut = 2215net + 10% index 3850 = 2363 verschil 148eur
2000brut = 1741net + 10% index 2200 = 1786 verschil 45eur
 
Systeem van indexering mag toch ook hervormd worden...

3500brut = 2215net + 10% index 3850 = 2363 verschil 148eur
2000brut = 1741net + 10% index 2200 = 1786 verschil 45eur
Hervormd naar ?

Die met 3500€ bruto geeft +-1300€ af voor aan zijn netto te komen
Die met 2000€ bruto geeft +-300€ af voor aan zijn netto te komen

Mag ook eens aangepakt worden 😅
 
Hervormd naar ?

Die met 3500€ bruto geeft +-1300€ af voor aan zijn netto te komen
Die met 2000€ bruto geeft +-300€ af voor aan zijn netto te komen

Mag ook eens aangepakt worden

Die lage bruto lonen hebben ze netto net verhoogd om werken meer aantrekkelijk te maken..

Houd niet af dat de koopkracht voor iemand met een laag bruto loon niet evenredig is, verlies van koopkracht wat de kloof tussen werken en niet werken terug verkleind
 
Die lage bruto lonen hebben ze netto net verhoogd om werken meer aantrekkelijk te maken..

Houd niet af dat de koopkracht voor iemand met een laag bruto loon niet evenredig is, verlies van koopkracht wat de kloof tussen werken en niet werken terug verkleind
Dus vraag 1: Hervormen naar ?

De kloof tussen werken en niet werken stijgt toch of blijft evenredig ? Hoe kan dat in het voordeel van de niet werkende zijn ?

Iemand met een hoger inkomen heeft ook een hoger uitgave patroon.

Het eerlijkste is gewoon een %, of again. Hoe zie jij het ? Rekening houden dat de grootste verdieners ook al het meeste afgeven zodat de laagste zo weinig moeten afgeven.
 
Systeem van indexering mag toch ook hervormd worden...

3500brut = 2215net + 10% index 3850 = 2363 verschil 148eur
2000brut = 1741net + 10% index 2200 = 1786 verschil 45eur

Indexeer je daar de belastingsschalen en de werkbonus wél correct mee? Lijkt mij dat jouw bezwaar veroorzaakt wordt door het "perverse" effect van de werkbonus die ervoor zorgt dat lage lonen van opslag weinig overhouden. Maar normaal worden belastingsschalen op termijn ook geïndexdeerd maar niet aan dezelfde snelheid.

Ik vind het niet meer dan logisch, zeker in een land waarin de belastingen op lage lonen (én uitkeringen) reeds zeer laag liggen, de betere lonen ook nog geïndexeerd worden.
 
Bij een indexering van de hogere lonen is de overheid de grote winnaar aangezien zij het grootste stuk van de taart krijgen.

Dus hogere lonen minder indexeren en dan voor iedereen (ook de lagere lonen) de belastingen maar omhoog om dat verschil op te vangen?
 
Bij een indexering van de hogere lonen is de overheid de grote winnaar aangezien zij het grootste stuk van de taart krijgen.

Dus hogere lonen minder indexeren en dan voor iedereen (ook de lagere lonen) de belastingen maar omhoog om dat verschil op te vangen?

Neen toch niet, want ook daar verandert daar niets aan die verhoudingen éénmaal ook de belastingschalen geïndexeerd zijn.
Op langere tijd, zorgt indexering voor een vrijwaring van de koopkracht voor lage én hoge inkomens. Met een indexering "in centen, niet in procenten", vlakken na verloop van tijd alle inkomens af tot een gelijk niveau. Lijkt mij geen werkbaar systeem, ook al verdient iedereen een leefbaar minimumloon (maar daarvoor is er dan ook een minimumloon).

Probleem op dit moment is dat wanneer basisvoorzieningen duurder worden, dat dat lagere inkomens wél harder treft. Je zou eventueel met een basis- en luxe-indexering gaan werken denk ik dan... maar bepaal maar eens wat basis is en wat luxe.

De lage inkomens in dit land worden vooral getroffen door een werkloosheidsval, door hoge uitkeringen die ook nog eens onbeperkt zijn in de tijd, loont het in de ogen van velen niet om te werken. Wat mij betreft zou een minimumloon ook volledig belastingvrij mogen zijn, maar het probleem blijft dan nog die zone van de werkbonus. Toen ik ging werken aan een startloon in de buurt van 2200-2300 euro (bruto) hield je daar écht geen 1700 netto aan over.
 
Wij pc 111 hebben pas in juli 8,14% gehad.
Wij moeten terug tot juli 2023 wachten op onze index die ondertussen al terug 5,48% is
 
Wij pc 111 hebben pas in juli 8,14% gehad.
Wij moeten terug tot juli 2023 wachten op onze index die ondertussen al terug 5,48% is
euh, niet overdrijven :)

de index in PC 111 is op basis van de afgevlakte index van juni tegenover het jaar ervoor. Da's dus momenteel (augustus) 119,39 tov 117,58 goed voor 1,54%
 
Even hier kopiëren, dinsdag de nieuwe voorspelling en meestal gaat het weer veel sneller dan oorspronkelijk verwacht volgens mij. Eens vergelijken dinsdag ;)

  • Spilindex 118,36 zou bereikt worden door de afgevlakte gezondheidsindex in augustus 2022. Als gevolg daarvan zouden de sociale uitkeringen in september 2022 en de wedden van het overheidspersoneel in oktober 2022 met 2% aangepast worden aan de gestegen levensduurte.
  • De volgende spilindex (120,73) zou bereikt worden in december 2022. Als gevolg daarvan zouden de sociale uitkeringen in januari 2023 en de wedden van het overheidspersoneel in februari 2023 met 2% aangepast worden aan de gestegen levensduurte.
  • De daaropvolgende spilindex (123,14) zou bereikt worden in maart 2023. Als gevolg daarvan zouden de sociale uitkeringen in april 2023 en de wedden van het overheidspersoneel in mei 2023 opnieuw met 2% aangepast worden aan de gestegen levensduurte.
  • Spilindex 125,60 zou niet overschreden worden in 2023.
 
Ik kreeg dit van een collega?

2-FDA21-EA-FD72-4718-AEB3-C409-A5019332.png
 
Even hier kopiëren, dinsdag de nieuwe voorspelling en meestal gaat het weer veel sneller dan oorspronkelijk verwacht volgens mij. Eens vergelijken dinsdag ;)

  • Spilindex 118,36 zou bereikt worden door de afgevlakte gezondheidsindex in augustus 2022. Als gevolg daarvan zouden de sociale uitkeringen in september 2022 en de wedden van het overheidspersoneel in oktober 2022 met 2% aangepast worden aan de gestegen levensduurte.
  • De volgende spilindex (120,73) zou bereikt worden in december 2022. Als gevolg daarvan zouden de sociale uitkeringen in januari 2023 en de wedden van het overheidspersoneel in februari 2023 met 2% aangepast worden aan de gestegen levensduurte.
  • De daaropvolgende spilindex (123,14) zou bereikt worden in maart 2023. Als gevolg daarvan zouden de sociale uitkeringen in april 2023 en de wedden van het overheidspersoneel in mei 2023 opnieuw met 2% aangepast worden aan de gestegen levensduurte.
  • Spilindex 125,60 zou niet overschreden worden in 2023.
Cha-ching.
 
Even hier kopiëren, dinsdag de nieuwe voorspelling en meestal gaat het weer veel sneller dan oorspronkelijk verwacht volgens mij. Eens vergelijken dinsdag ;)

  • Spilindex 118,36 zou bereikt worden door de afgevlakte gezondheidsindex in augustus 2022. Als gevolg daarvan zouden de sociale uitkeringen in september 2022 en de wedden van het overheidspersoneel in oktober 2022 met 2% aangepast worden aan de gestegen levensduurte.
Uw cijfers kloppen niet. Die site is achterhaald.
De spilindex van 118,36 werd reeds in juli gehaald dus de lonen van ambtenaren worden in september al geïndexeerd

De afgevlakte gezondheidsindex bedraagt in juli 118,39 punten. De spilindex voor het openbaar ambt en de sociale uitkeringen, die is vastgelegd op 118,36 punten
 
Jaja, we kunnen klagen over onze 10% inflatie, maar misschien toch ook weer niet...

Ongeziene toestanden in Europa.

Wat die 10% inflatie betreft, net gehoord van iemand wiens huur met de ca. 9% huurindexatie omhoog gaat. Dat is toch ook een pervers mechanisme in jaren van hoge inflatie, het is niet dat die eigenaar door de hogere energieprijzen (de drijvende kracht achter de inflatie) meer kosten heeft aan dat pand. Bovenop de stijgende energiekost, etc. is dat echt geen cadeau voor wie nu huurt...
 
Volgens Bart De Wever houdt zijn vrouw amper iets over aan loonindexering, maar klopt dat ook? “Het zijn de perverse gevolgen”

https://m.hbvl.be/cnt/dmf20220903_96713630

1e ballonnetje voor een indexsprong ?
Nu vraag ik me wel af hoe de fiscus dit zo goed als helemaal kan afromen ? Onze hoogste belastingsschijf is 50%.
 
Volgens Bart De Wever houdt zijn vrouw amper iets over aan loonindexering, maar klopt dat ook? “Het zijn de perverse gevolgen”

https://m.hbvl.be/cnt/dmf20220903_96713630

1e ballonnetje voor een indexsprong ?
Nu vraag ik me wel af hoe de fiscus dit zo goed als helemaal kan afromen ? Onze hoogste belastingsschijf is 50%.
Ik kan de hele tekst niet lezen. Maar ik zie gewoon niet hoe dat het geval kan zijn.
 
Kan zij in het systeem van de jobbonus vallen als ze halftijds werkt? Dan zou het kunnen. Als ze in de hoogste schaal zit zou ze ongeveer 43.5 euro moeten over houden van elke 100 euro indexatie.
 
Terug
Bovenaan