Loonindexatie: Axa beperkt

Dus zoals gezegd... raar...
Je vergeet 1 zaak: Ik werk niet 20 jaar bij dezelfde klant he ;) En in gouden tijden werden er natuurlijk wel tariefverhogingen doorgevoerd. Echter 1x eiste een klant zelfs doodleuk een tariefverlaging tijdens een recessie. (en die klant heeft dat toen ook verkregen)

Ik heb veel van die conversaties achteraf kunnen inkijken (Na verloop van tijd had ik als externe admin rechten [BIG lol] bij die klant en kon ik alle contracten inkijken, maar ik vond dat achteraf bezien, niet zo leuk om dat allemaal te lezen ..), en dat zijn toch soms verschrikkelijk harde spelletjes die worden gespeeld tussen de klant en de inhurende partij.

Maar, je kent mij ondertussen, dat is dan iets wat je erbij genomen hebt door extern te zijn.
Dat klopt, dat is het risico dat je als externe aanvaard hebt. Daarover mag ik niet zagen.
 
Laatst bewerkt:
Maar, je kent mij ondertussen, dat is dan iets wat je erbij genomen hebt door extern te zijn. Op een moment van economische terugval worden die contracten het eerste wegbezuinigd.
Bij de consulting bedrijven wordt er nog steeds massaal aangeworven en er staan nog zeer veel vacatures open.
Voorlopig dus nog niet echt iets om zorgen in te maken als consultant.
Er gaan wel klanten zijn die gaan bezuinigen, maar er zijn genoeg nieuwe klanten te vinden met de vrijgekomen resources.
En ik vermoed dat de grotere klanten ook wel beseffen dat als ze bezuinigen, dat ze later misschien wel diezelfde resources niet gaan terugkrijgen.
Tijdens covid is dat ook gebeurd bij een van onze grootste klanten, van de ene maand op de andere werd 30% van de consultants buitengesmeten.
Een half jaar later wilden ze weer op full capacity zitten, maar al die consultants hadden intussen andere klanten. Waardoor ze die 30% lange tijd niet meer opgevuld kregen. En het waren veelal nieuwe, waardoor er weer een inwerkingsperiode was.
 
Voorlopig komen we dan uit op 9,49% indexatie voor pc200 in januari. 10% zal nog wel lukken zeker :)

dat gaat meer dan 10% zijn volgens voorspellingen - helaas nog steeds te weinig om extra uitgaven te compenseren, maar goed - er zijn wellicht mensen die het moeilijker hebben dan ikzelf en velen hier op het forum.
 
Ik begrijp niet echt waarom de inflatie zo hoog ligt, en ik heb ook gelezen dat wij een inflatie hebben die ontstond vanuit het aanbod (in de VS vanuit de vraag - teveel vraag dus anders). Voor een deel hebben de energieprijzen ook wel te maken waarom de inflatie zo hoog, maar zelfs los daarvan is er meer aan de hand. Er moet wel bijgezegd worden dat het bijna overal in de wereld is.

1654289398-8349.png


In Turkije nu hoogste punt in de gehele 21ste eeuw (en die 73.5 is al oud nieuws). Is nu 83.45%

inflation.png


(en dit is van eind vorig jaar nog).

monthly-inflation-rate-in-eu-countries.jpg


Van de EU landen.
 
Laatst bewerkt:
dat gaat meer dan 10% zijn volgens voorspellingen - helaas nog steeds te weinig om extra uitgaven te compenseren, maar goed - er zijn wellicht mensen die het moeilijker hebben dan ikzelf en velen hier op het forum.
10,56% na de aanpassing aan de werkelijke index. De volgende prognoses van het planbureau zijn voor 8 november.
 
Ik begrijp niet echt waarom de inflatie zo hoog ligt, en ik heb ook gelezen dat wij een inflatie hebben die ontstond vanuit het aanbod (in de VS vanuit de vraag - teveel vraag dus anders). Voor een deel hebben de energieprijzen ook wel te maken waarom de inflatie zo hoog, maar zelfs los daarvan is er meer aan de hand. Er moet wel bijgezegd worden dat het bijna overal in de wereld is.

1654289398-8349.png


In Turkije nu hoogste punt zeker sinds de jaren '90.
Wat we ook wel hebben is dat de productie tijdens covid heel wat lager is geweest (en op sommige plaatsen nog steeds is) terwijl overheden wereldwijd enorm veel uitkeringen voorzien hebben om de werkloosheid op te vangen. Gezinnen en bedrijven hebben dus niet moeten besparen, iedereen had geld, maar zonder dat er evenveel productie tegenover stond.
 
Wat we ook wel hebben is dat de productie tijdens covid heel wat lager is geweest (en op sommige plaatsen nog steeds is) terwijl overheden wereldwijd enorm veel uitkeringen voorzien hebben om de werkloosheid op te vangen. Gezinnen hebben dus niet moeten besparen, iedereen had geld maar zonder dat er evenveel productie tegenover stond.
Eigenlijk een beetje vergelijkbaar dan met de PS5 of de auto's maar zonder dat de prijs hetzelfde blijft (al is de PS5 nu toch 50 euro duurder), maar dat het verminderde aanbod met de even grote vraag (of zelfs grotere in sommige omstandigheden door meer vrije tijd) doorgerekend wordt in de prijs juist omdat er niet genoeg is voor iedereen.

En de gas- en energiecrisis is vergelijkbaar, niet genoeg aanbod om iedereen te bevoorraden (hoewel dat dan wel zijn weerslag heeft op de prijzen). En de verlaagde productie van veel goederen, zoals bvb. waar we van China afhankelijk zijn, is nog altijd niet normaal, zeker als bepaalde industrieën zeer afhankelijk zijn van die onderdelen.

Vreemd misschien omdat meestal een crisis andersom wordt veroorzaakt door inkrimpen van de vraag (door een te duur leven of minder inkomsten) en we in een soort van "bubbel" leven dat bedrijven zoveel mogelijk winst willen maken dus inzetten op massaproductie, massaconsumptie en massa-reclame. Dat verklaart dan een klein beetje de lage werkloosheidscijfers ook omdat er zoveel mogelijk aanbod en productie moet zijn nu, maar ik denk dat niet elke laag / sector dezelfde problemen kent (hoewel de hoge energieprijzen zijn weerslag zullen hebben in veel vormen in veel sectoren dan, door de hogere prijs om iets te bewaren, transporteren enz. bijvoorbeeld).
 
Wat we ook wel hebben is dat de productie tijdens covid heel wat lager is geweest (en op sommige plaatsen nog steeds is) terwijl overheden wereldwijd enorm veel uitkeringen voorzien hebben om de werkloosheid op te vangen. Gezinnen en bedrijven hebben dus niet moeten besparen, iedereen had geld, maar zonder dat er evenveel productie tegenover stond.
Nu ja extra geld is relatief gezien. Ik heb ook wel wat geinvesteerd (in oa rolluiken), dus dat extra geld is wel weer weg :)
 
Nu ja extra geld is relatief gezien. Ik heb ook wel wat geinvesteerd (in oa rolluiken), dus dat extra geld is wel weer weg :)
Da's het probleem net he, je hebt er iets (extra) mee gekocht terwijl er minder geproduceerd werd. Als veel mensen dat doet (en velen doen dat) dan stijgen de prijzen.
 
Wat we ook wel hebben is dat de productie tijdens covid heel wat lager is geweest (en op sommige plaatsen nog steeds is) terwijl overheden wereldwijd enorm veel uitkeringen voorzien hebben om de werkloosheid op te vangen. Gezinnen en bedrijven hebben dus niet moeten besparen, iedereen had geld, maar zonder dat er evenveel productie tegenover stond.
Covid is nog steeds bezig in China. Daar liggen nog steeds regelmatig fabrieken plat wegens lockdown.
Volgens mij is dat de grootste reden van alle problemen in de supply chain.
 
Covid is nog steeds bezig in China. Daar liggen nog steeds regelmatig fabrieken plat wegens lockdown.
Volgens mij is dat de grootste reden van alle problemen in de supply chain.
Ik heb dat altijd al zo raar gevonden. Als er nu 1 land is waar de overheid 0,0 inzit met hun bevolking is het China wel. Je zou net denken dat zij ondertussen alles en iedereen weer aan het werk zetten voor het land.
 
Ik heb dat altijd al zo raar gevonden. Als er nu 1 land is waar de overheid 0,0 inzit met hun bevolking is het China wel. Je zou net denken dat zij ondertussen alles en iedereen weer aan het werk zetten voor het land.
De overheid in China zit wel in met haar bevolking hoor, gewoon niet in de brede en niet-discriminerende zin waaronder wij dat verstaan en toepassen. Dus kan goed zijn dat dit "voor" de bevolking gedaan wordt. Anderzijds lijkt het mij ook een manier om de oppressiemacht te testen, en de volgzaamheid wat meer in de hand te werken. Maar dit laatste moet je met een korrel zout (en eventueel bijhorend alu hoedje) nemen.
 


Welke sectoren/bedrijven volgen?
 
Ow axa die geen volledige indexatie gaat doen van de lonen. Enkel wel voor de lonen onder 5400€ bruto.

Ik wist niet dat dat kon...
 
Ow axa die geen volledige indexatie gaat doen van de lonen. Enkel wel voor de lonen onder 5400€ bruto.

Ik wist niet dat dat kon...

Alleen de baremieke lonen moeten geïndexeerd worden.
Maar veel financiële bedrijven (en bijna elke financiële instelling betaalt lonen hoger dan barema) indexeren alle lonen.

Vraag is of dit nu zal opgepikt worden door andere bedrijven/sectoren.

Edit, artikel van de morgen is zonder paywall:


“Maar wie meer verdient, krijgt op het loon bovenop dat bedrag van 5.400 euro geen indexering meer.”

dus het is “enkel” bedrag boven de 5400 dat niet onderhevig zal zjjn aan indexering



 
Terug
Bovenaan