Loonindexatie: Axa beperkt



Welke sectoren/bedrijven volgen?
Kan dat zomaar eigenlijk? Waarom doet iedereen dat niet?
 
Kan dat zomaar eigenlijk? Waarom doet iedereen dat niet?
De Tijd:
Volgens Els Jans, de personeelsdirecteur van AXA Belgium, is de maatregel wettelijk mogelijk omdat bedrijven samen met de bonden op sectorniveau kunnen beslissen op welke manier ze de indexering doorvoeren. 'En onder de verzekeraars is bepaald dat de sectorbarema's geïndexeerd moeten worden. We hebben de wetgeving scrupuleus gerespecteerd.'
 
Zit daar ook grondig scheef als 25% van uw werkvolk meer dan 5400 euro heeft, zonder allerhande extralegale voordelen dus. Dat zijn al (jr) manager lonen.
 
Zit daar ook grondig scheef als 25% van uw werkvolk meer dan 5400 euro heeft, zonder allerhande extralegale voordelen dus. Dat zijn al (jr) manager lonen.
Ik vind dat persoonlijk eigenlijk nog wel meevallen, als je weet dat je met een werkgever zit die grotendeels een bediendenstatuut heeft en waar toch ook wel een systeem zoals anciënniteit aanwezig is en het nu ook niet ineens 100% aan gastjes van 21 - 30 zijn die er werken.

Als je dat dan ook nog eens legt langs de verhaaltjes in de brutoloon thread van hogeropgeleiden... zeker de hedendaagse starters waar er met 3 - 4k € bruto gegooid wordt en dat dit als evident gezien wordt... dan noem ik het eigenlijk niet echt raar dat iemand die 20 jaar ervaring heeft 1400-2400€ bruto boven dat startloon zit. Om dat eventjes in perspectief te zetten... 2400 bruto opslag op 20 jaar is, 120€ dat er elk jaar bijkomt. Je kan toch niet echt zeggen dat dit zo absurd is voor 25% van de werknemers ?
 
Er staat dat de bedrijven samen met de bonden op sectorniveau kunnen beslissen.
Daar staat bij mijn weten wel niet dat de bedrijven dit eenzijdig kunnen doorvoeren zonder een akkoord van de bonden. En gewoon zeggen van wij gaan dat zo doen, lijkt mij nog altijd geen akkoord... ofwel mis ik iets.

Ik stel mij echt de vraag of dat gaat leiden tot iets van stakingsacties... al helpt het natuurlijk wel dat ze maar 25% vrijspelen door deze actie en 75% nog altijd zijn indexatie krijgt.
Al vraag ik mij wel af of die 25% dan niet gewoon opslag gaat krijgen ipv indexatie onder de dreiging dan vertrek ik naar andere oorden.
 
al helpt het natuurlijk wel dat ze maar 25% vrijspelen door deze actie en 75% nog altijd zijn indexatie krijgt.
100% krijgt indexering.
Maar zij die meer dan 5400 verdienen, krijgen indexering op 5400, niet op bedrag erboven.
Lijkt me al bij al goed mee te vallen.
Nu goed, ik werk niet bij AXA en verdien bijlange geen 5400, dus is makkelijk te zeggen 😊
 
Ik ben vooral benieuwd welke sectoren en bedrijven dit als studie-case gaan gebruiken.
Sociale secretariaten werden al platgebeld door werkgevers om te kijken in welke gevallen ze onder de indexering konden muizen.

Er zullen natuurlijk oplossingen à la Belge komen, geen indexering maar netto-onkosten etc of nen bon hier en daar.

En gaat AXA de hoogste verzekeringspremies voor hun klanten ook niet indexeren of hoe gaat dat dan gaan?
 
Nog van bij AXA:

Een andere cao over bonussen bij het behalen van bepaalde doelstellingen, verlengde de directie niet. "Maar we hebben wel de telewerkvergoeding van 30 euro per maand opgetrokken naar 90 euro per maand", zegt Jans. "We hebben de intentie om de koopkracht van onze medewerkers verder te garanderen.”



Of hoe haal ik de dynamiek weg.

- Hogere lonen en dus dito profielen vaak : sorry geen index!

- niet-recurrente bonus? Neen, we gaan niet meer gezamenlijk ons best doen!

Denk dat AXA eerder hoopt dat mensen zelf vertrekken.
 
Niet in elk PC worden enkel de baremieke lonen geïndexeerd. In deze tabel staat voor ieder afzonderlijk PC waarop de indexatie van toepassing is:
 
Er staat dat de bedrijven samen met de bonden op sectorniveau kunnen beslissen.
Daar staat bij mijn weten wel niet dat de bedrijven dit eenzijdig kunnen doorvoeren zonder een akkoord van de bonden. En gewoon zeggen van wij gaan dat zo doen, lijkt mij nog altijd geen akkoord... ofwel mis ik iets.
Je mist iets :).

De indexering bij Axa was tot voor kort geregeld via een sectorale CAO en een akkoord in de onderneming (wss bedrijfsCAO).

Een sectorale CAO bepaalt (in het geval van PC van de verzekeringen) de minimumbarema's en de indexatie van die barema's.

Een bedrijfscao kan daar nog bovenop gaan, wat hier gebeurde door niet enkel de barema's te indexeren maar ook de echte lonen.

bedrijfsCAO 's zijn relatief vlot opzegbaar, meestal opzeg van 3 maand.
 
Er staat dat de bedrijven samen met de bonden op sectorniveau kunnen beslissen.
Daar staat bij mijn weten wel niet dat de bedrijven dit eenzijdig kunnen doorvoeren zonder een akkoord van de bonden. En gewoon zeggen van wij gaan dat zo doen, lijkt mij nog altijd geen akkoord... ofwel mis ik iets.

Ik stel mij echt de vraag of dat gaat leiden tot iets van stakingsacties... al helpt het natuurlijk wel dat ze maar 25% vrijspelen door deze actie en 75% nog altijd zijn indexatie krijgt.
Al vraag ik mij wel af of die 25% dan niet gewoon opslag gaat krijgen ipv indexatie onder de dreiging dan vertrek ik naar andere oorden.
De vraag is natuurlijk of anderen die prijs ook willen betalen, ze worden nu verplicht voor bestaande werknemers door de index maar dat wil niet zeggen dat ze daarom nieuwe aanwervingen hetzelfde gaan geven. Veel kans van wel natuurlijk maar het is al heel lang geleden dat we zo'n extreme inflatie gehad hebben dus het is echt nog afwachten hoe de arbeidsmarkt hierop gaat reageren.

De inflatie in België is ook hoger dan gemiddeld en bovendien lijkt het erop dat veel landen die normaal in de praktijk wel de inflatie volgen dat nu niet volledig gaan doen, de internationale prijzen voor arbeid stijgen dus een pak minder.
 
Er zullen natuurlijk oplossingen à la Belge komen, geen indexering maar netto-onkosten etc of nen bon hier en daar.
Dat zou ik als werkgever niet doen, want achteraf kan je als werknemer bij vertrek nog eens de indexatie opeisen. En dat kan een mooi bedrag zijn...

Ik begrijp op zich wat Axa doet, maar ik denk dat de kost van hun actie wel eens groter kan zijn (minder interessant als werkgever door de artikels over de niet-indexering) dan de opbrengst. 25% niet indexeren lijkt veel, maar het is enkele een klein stukje dat niet geïndexeerd wordt, he. Bovendien van een groep van mensen die dan nog vaak het sterkst in hun schoenen staat om te zeggen: geef mij die index of ik trap het af.
 
Dat zou ik als werkgever niet doen, want achteraf kan je als werknemer bij vertrek nog eens de indexatie opeisen. En dat kan een mooi bedrag zijn...

Ik begrijp op zich wat Axa doet, maar ik denk dat de kost van hun actie wel eens groter kan zijn (minder interessant als werkgever door de artikels over de niet-indexering) dan de opbrengst. 25% niet indexeren lijkt veel, maar het is enkele een klein stukje dat niet geïndexeerd wordt, he. Bovendien van een groep van mensen die dan nog vaak het sterkst in hun schoenen staat om te zeggen: geef mij die index of ik trap het af.
Maar misschien willen ze wel dat die mensen het aftrappen. Mogelijks zijn dat mensen die gigantisch duur zijn om te ontslaan omdat ze er al 25j werken ofzo.
 
Maar misschien willen ze wel dat die mensen het aftrappen. Mogelijks zijn dat mensen die gigantisch duur zijn om te ontslaan omdat ze er al 25j werken ofzo.
Dat is mogelijk. Ofwel probeert men voor deze profielen over te gaan op het zelfstandige statuut.

En is dit een manier om het wat aantrekkelijker te maken.

Al blijft het een zeer mooie case voor de reactie van de vakbond maar belangrijker de solidariteit van die 75%.
Het is een eerste kraak in het effectieve automatisme van de indexering. En als je de lijst der indexeringsvooruitzichten bekijkt zijn er meerderen waar zo een principe geldt. Al is het nog altijd een uitzondering.

Ik ben curieus hoeveel sector cao's gaan proberen om die indexering op de effectieve verloning eruit te halen en dat te veranderen naar het effectieve loon voor het gedeelte van het vastgelegde minimumloon. Met als strijdpunt van de vakbond om het minimumloon te veranderen.

Zoals jpv stelde is deze categorie van personeel meestal effectief degene die sterker staan en dus wel eens voor kopzorgen kan zorgen als uw ervaren senior orofielen het aftrappen.

Ik had ook verstaan dat de war for talent nog altijd aan de gang is. Er kan mogelijks wat afkoeling zijn, maar weg is het niet.

Wel interessante tijden. En ik vraag mij echt af hoe het staat met de vakbondsolidariteit en eigenlijk ook wat er nu nog geworden is van die werkbond eigenlijk en hoe die tegenover dit standpunt zouden staan. Of ze dus op dat punt aan de zijde van de vakbond zouden staan of toch eerder die van de werkgever... interessante tijden.
Die in mijn ogen wel iets gaan zeggen over de solidariteit die we gaan mogen verwachten on de toekomst. Als daar gn reactie komt van de vakbonden, of onvoldoende steun van de militanten... dan lijkt dat al een start van de verdere sociale afbraak. Want het komt toch allemaal logisch en eigenlijk ook populistisch (indexering in centen !!!) Over.

Edit: grr autocorrect....
 
Laatst bewerkt:
De vraag is natuurlijk of anderen die prijs ook willen betalen, ze worden nu verplicht voor bestaande werknemers door de index maar dat wil niet zeggen dat ze daarom nieuwe aanwervingen hetzelfde gaan geven. Veel kans van wel natuurlijk maar het is al heel lang geleden dat we zo'n extreme inflatie gehad hebben dus het is echt nog afwachten hoe de arbeidsmarkt hierop gaat reageren.

Ik vermoed dat echte opslagen de komende jaren plattekes gaan zijn, tenzij in de lagere regionen.
Op korte termijn moeten nieuwe aanwervingen toch op eenzelfde hoog niveau binnenkomen, want:
a) moeten toch gelijkaardig zitten als gelijkaardige profielen
b) tenzij het om starters gaat hebben die elders ook inflatie doorlopen en zal loonpakket ook al op zeker niveau liggen
 
Dat zou ik als werkgever niet doen, want achteraf kan je als werknemer bij vertrek nog eens de indexatie opeisen. En dat kan een mooi bedrag zijn...

Ik begrijp op zich wat Axa doet, maar ik denk dat de kost van hun actie wel eens groter kan zijn (minder interessant als werkgever door de artikels over de niet-indexering) dan de opbrengst. 25% niet indexeren lijkt veel, maar het is enkele een klein stukje dat niet geïndexeerd wordt, he. Bovendien van een groep van mensen die dan nog vaak het sterkst in hun schoenen staat om te zeggen: geef mij die index of ik trap het af.

Is het ook een mogelijkheid dat het gaat om een bewuste keuze waarbij er gekozen wordt om dit op een andere, fiscaal interessantere, wijze te gaan compenseren? Of zoek ik het te ver?

Verder zie ik het ook zo dat deze profielen dit niet al stoemelings gaan aanvaarden, zonder dat er iets anders tegenover komt te staan - het feit dat het doorgaans sterkere profielen zijn maakt het idd nog onwaarschijnlijker.
 
Nog van bij AXA:

Een andere cao over bonussen bij het behalen van bepaalde doelstellingen, verlengde de directie niet. "Maar we hebben wel de telewerkvergoeding van 30 euro per maand opgetrokken naar 90 euro per maand", zegt Jans. "We hebben de intentie om de koopkracht van onze medewerkers verder te garanderen.”



Of hoe haal ik de dynamiek weg.

- Hogere lonen en dus dito profielen vaak : sorry geen index!

- niet-recurrente bonus? Neen, we gaan niet meer gezamenlijk ons best doen!

Denk dat AXA eerder hoopt dat mensen zelf vertrekken.
T'is tmoment om te postuleren als CEO bij AXA, hetgeen bespaard wordt aan indexverhoging voor personeel zal waarschijnlijk wel uitgekeerd worden als bonus voor de CEO.
 
veel van die ervaren profielen gaan nooit weg hoor, die hebben enkel waarde omdat ze al zo lang in hetzelfde bedrijf werken, maar die vinden dat niet meer elders.
 
Je zou zowaar beginnen geloven dat het fiscaal voordeliger is om gewoon in loondienst te blijven.
Denk dat je uitleg stilaan kant noch wal begint te raken... Je zegt dat managementvennootschappen chance hebben dat zij niet geraakt worden door het afschaffen van indexering voor mensen in loondienst, als je er dan op wordt gewezen dat managementvennootschappen sowieso geen indexering krijgen en het dus een non-argument is antwoord je weer cynisch en volledig buiten context/discussie.

Je kan net zo goed verklaren dat uiteindelijk de chancaard Elon Musk is want hij wordt niet geraakt door het afschaffen van loonindexaties bij AXA, wtf? :confused:
 
Terug
Bovenaan