Lente en zomer 2022

We zullen zien. De enige echte weerman voor Limburg vat 't zo samen voor zaterdag.
De kans dat het op meerdere plaatsen volledig droog blijft is vrij groot. De kans dat er verspreid een aantal buien zullen vallen is dat ook.

Juist ja. Zo kan iedereen het weer voorspellen.
Laat me raden, maxima tussen 10 en 40 graden, met plaatselijk een bries maar hier en daar windstil, en een UV-index tussen 1 en 9?
En ‘s nachts gaat het niét vriezen!

Laat me raden, maxima tussen 10 en 40 graden, met plaatselijk een bries maar hier en daar windstil, en een UV-index tussen 1 en 9?
En ‘s nachts gaat het niét vriezen als de temperaturen boven 0 blijven.
FTFY

2022 is verre van kwakkelweer. Het is gewoon twee maanden quasi onveranderlijk geweest met hier en daar een warmteopstoot. Een beetje meer kwakkel mocht de zomer anders wel zijn.

Maar er is altijd één constante in zowat elke Belgische zomer: zageventen.

Het is een mooie zomer , maar gewoon te droog . Het beste zou zijn constant tss de 25 en 30 graden , maar ook 2 a 3 dagen regen in de week . Konden we dat maar bestellen .

En ‘s nachts gaat het niét vriezen!
Soms is het gewoon niet nauwkeuriger te voorspellen, behalve de buienradar in de gaten houden de dag zelf. Dit is veel duidelijker dan een icoontje in de kmi app die een wolk, regen en zon heeft.

2022 is verre van kwakkelweer. Het is gewoon twee maanden quasi onveranderlijk geweest met hier en daar een warmteopstoot. Een beetje meer kwakkel mocht de zomer anders wel zijn.

Maar er is altijd één constante in zowat elke Belgische zomer: zageventen.
Ik zaag niet, dit elk jaar aub. En een grijze, natte winter met temperaturen tussen 7 en 14 graden. Lekker zuinig voor de verwarming, en geen miserie op de baan door sneeuw.

Nah, gewoon zomer en winter skippen. Enkel tussenseizoen. Bloesem en oktoberpracht.
Neen, ik wil hitte en geen kou. Regenen macht het constant doen van november tot en met februari. Vanaf maart zonnig en warm. En in de zomer een hittegolf of twee-drie. Oh, en NOOIT meer vriezen in Vlaanderen. Ik haat vrieskou.

Neen, ik wil hitte en geen kou. Regenen macht het constant doen van november tot en met februari. Vanaf maart zonnig en warm. En in de zomer een hittegolf of twee-drie. Oh, en NOOIT meer vriezen in Vlaanderen. Ik haat vrieskou.
2 weken goed vriezen zou nochtans goed zijn om het ongedierte eens te doen doodvriezen.

Je gaat dan wel weinig kunnen genieten van je warme weer omdat je continu lastig gevallen wordt door wespen en muggen.

Je gaat dan wel weinig kunnen genieten van je warme weer omdat je continu lastig gevallen wordt door wespen en muggen.
In de eigen tuin/woning alvast heel weinig last van (wespenvallen buiten vanachter in de tuin, en binnen gewoon spray tegen de muggen).
Maar allez, het mag 1 week droog vriezen, preferabel dan als ik op reis ben deze winter en m'n huis dus amper moet verwarmen.

Goed voor iedereen? :rofl:

In de eigen tuin/woning alvast heel weinig last van (wespenvallen buiten vanachter in de tuin, en binnen gewoon spray tegen de muggen).
Maar allez, het mag 1 week droog vriezen, preferabel dan als ik op reis ben deze winter en m'n huis dus amper moet verwarmen.

Goed voor iedereen? :rofl:
Er gaat altijd wel een zagevent zijn die niet akkoord gaat, ook al kunnen we het weer controleren. Laat het maar zo, het is al erg genoeg. :unsure:

Als het zeer droog blijft, lijkt mij de kans ook groter dat het een zeer koude winter kan worden.
Er is bij ons weinig verband tussen het weer in de zomer en de winter die daar op volgt.
Een warm najaar kan nadelig zijn voor de winter, want warm zeewater kan voor een zachtere winter zorgen. Maar dat hoeft ook niet het geval te zijn.
De meest bepalende factor voor een zachte of koude winter is de dominante windrichting.

Volgens mij komt EC virtueel met een orkaan, uiteraard buiten betrouwbare termijn, voor 10 september.

ECMOPEU00_240_2.png

ECMOPME00_240_2.png

Eens in detail bekeken. Aan de voorzijde veel warme lucht die meegetrokken wordt uit de tropen. Warmbloedige kern, best compact maar diepe kern (984hPa).

630f0c140afce.jpg

Systeem komt ook echt van dieper uit het zuiden. Op vrijdag bevindt het zich bij Bretagne.

630f18a03fb24.png

Bij GFS ten W van Portugal op dezelfde dag, maar daar vind je het systeem ook.

Ik lees wel ergens dat er terug fronten zichtbaar zijn bij de Europese run, dus dan zou het om een ex-systeem gaan, maar dan relatief intact nog. Maar sowieso toch buiten betrouwbare termijn.

Ter informatie verder trouwens een zeer rustig seizoen op dat gebied. Tussen 3 juli en vandaag niets geobserveerd van tropische systeem in de Atlantische Oceaan, wat sedert 1941 niet meer gebeurd is.

FbfcYnEXoAECEqb

1. Central Tropical Atlantic:
Shower and thunderstorm activity associated with an area of low
pressure located several hundred miles east of the Lesser Antilles
has changed little this morning. Although environmental conditions
are only marginally conducive, additional gradual development of
this system is expected and a tropical depression is likely to form
within the next couple of days. The disturbance is forecast to move
slowly toward the west-northwest, toward the adjacent waters of the
northern Leeward Islands. Additional information on this system can
be found in High Seas Forecasts issued by the National Weather
Service.
* Formation chance through 48 hours...medium...60 percent.
* Formation chance through 5 days...high...80 percent.

2. Eastern Tropical Atlantic:
Showers and thunderstorms associated with a broad area of low
pressure located between the west coast of Africa and the
Cabo Verde Islands have become slightly better organized. Some
gradual development is possible, and the system could become a
short-lived tropical depression over the far eastern Atlantic during
the next couple of days. By late this week, environmental
conditions are forecast to become increasingly unfavorable for
further development. Regardless, the system could bring locally
heavy rainfall to portions of the Cabo Verde Islands through
Thursday.
* Formation chance through 48 hours...medium...40 percent.
* Formation chance through 5 days...medium...50 percent.

3. Central Subtropical Atlantic:
An area of low pressure has formed along a decaying frontal zone
over the central subtropical Atlantic about 850 miles
west-southwest of the westernmost Azores. Environmental conditions
are expected to be conducive for development, and a tropical or
subtropical depression is likely to form during the next few days
while the system drifts generally eastward.
* Formation chance through 48 hours...medium...60 percent.
* Formation chance through 5 days...high...70 percent.

Oké, dit is wat ik zie. Het gaat om 1 en 3 hier die een rol kunnen spelen op ons weer.

4xzYxpg.png

In de laatste GFS ziet GFS het systeem in het noorden (dus 3 van de synops) bij de Azoren. En systeem 1 ten westen daarvan.

EDIT: ook al direct te zien aan de laatste GFS run dat de onzekerheid de komende dagen flink gaat toenemen voor middellange en langere termijn door deze extra factor.

Laatst bewerkt:
KMI voorspelt nu toch een duidelijke kentering in het weerbeeld. In het Oosten van het land zaterdag veel regen sinds voorspelling maandag (12 mm). En volgende week heel de week kans op neerslag. Je hoort mij niet klagen🤓

KMI voorspelt nu toch een duidelijke kentering in het weerbeeld. In het Oosten van het land zaterdag veel regen sinds voorspelling maandag (12 mm). En volgende week heel de week kans op neerslag. Je hoort mij niet klagen🤓
Als het deze keer effectief werkelijkheid zal worden. Voordeel zal wel zijn dat het gezapig zou komen. En hopelijk krijgen we een natte herst / winter

Terug
Bovenaan