Lente en zomer 2022

Ik hoop dat het tegendeel waar is en er vanaf het weekend wat meer regen valt maar ik heb er geen hoop meer in eerlijk gezegd.

Eerder deze maand las ik in Het Nieuwsblad nog een interview met Frank Deboosere in een artikel over de droogte. Hij sprak daar zelfs over weerkaarten of modellen die geen neerslag voorzagen tot half oktober. Toen dacht ik 'dat is nog veel te vroeg om iets over te zeggen'. Maar misschien zit er toch iets van waarheid in.

Str8_6 wel, maar iemand anders op dit forum niet.... Die vond twee weken geleden dat het nog niet echt mooi weer was geweest deze zomer
Ik, onder andere (maar we waren met meerdere hier op het forum).
Maar als iemand een tegendraadse mening heeft en schrijft dat men dit weer (tijdens een hittegolf) aangenaam vond en best drie maanden mag blijven duren, dan word je onmiddellijk neergesabeld alsof je je niet bewust bent van de klimaatopwarming en de gevolgen ervan (niet door ugar, omdat ik nu toevallig uw bericht citeer).
Dat het aangenaam bevinden en de bewustwording twee aparte zaken zijn, is nochtans duidelijk (maar sommigen vinden het dan nodig om die twee samen te voegen om meteen hun links/groene politieke standpunten naar voren te brengen).

Duidelijk is ook dat velen hier niet zo begaan zijn met dat klimaat, maar eerder aan hun eigen welbevinden denken. Discussies passeren hier dan over regenputten, gazons, het zweten tijdens het slapen, hoogzwangere vrouwen, bouwtechnische fouten, ... Argumenten die dan allemaal toevallig in dat ene hoopje passen dat er een probleem is met de klimaatopwarming, dus dat wordt dan als oké beschouwd.

Ik heb zelf door veranderde werkomstandigheden een vrij lange periode aan de Belgische kust verbleven deze zomer.
Vanuit deze regio is de aanhoudende droogte zeker een feit, maar desondanks is er heel veel aangemodder geweest.
Op het moment dat iedereen hier aan het klagen was over de hitte, was het bij ons sweater aan en zelfs oordopjes in tegen de koude wind bij het fietsen... Om maar te zeggen dat ik dan een periode zoals 08/2020 een stuk aangenamer vond.

Dus zomer 2022 gaat de geschiedenisboeken in als de droogste, maar naar beleving toe niet meteen de beste (maar uiteraard beter dan vorig jaar).

Duidelijk is ook dat velen hier niet zo begaan zijn met dat klimaat, maar eerder aan hun eigen welbevinden denken. Discussies passeren hier dan over regenputten, gazons, het zweten tijdens het slapen, hoogzwangere vrouwen, bouwtechnische fouten, ... Argumenten die dan allemaal toevallig in dat ene hoopje passen dat er een probleem is met de klimaatopwarming, dus dat wordt dan als oké beschouwd.
Neen, inderdaad, het feit dat waterputten leeg zijn en hele tuinen verdorren heeft te maken met mensen hun persoonlijk welbevinden. Sorry dat ik iets zei over mijn zwangere vrouw ook.

Het verschil lijkt me vooral te zitten in het feit dat mensen hun persoonlijke anekdotes geven binnen een context van het erkennen dat deze zomer ongezien droog is. En dan kwam er iemand verkondigen dat het toch warmer mocht, maar dat hij zeker geen cijfers wou zien. Dat was het probleem, geen tegendraadse mening maar doelbewust feiten ontkennen.

En de enige die hier wat debiel komt doen over politieke standpunten ben jij hoor. Alsof mensen die wakker liggen van een ongeziene droogteperiode of -hoe durven ze- hier tekenen in zien van klimaatverandering allemaal voor de sossen stemmen. Jezus toch, is er dan geen enkel subforum waar we dat soort gelul kunnen weglaten.

Maar als iemand een tegendraadse mening heeft en schrijft dat men dit weer (tijdens een hittegolf) aangenaam vond en best drie maanden mag blijven duren, dan word je onmiddellijk neergesabeld alsof je je niet bewust bent van de klimaatopwarming en de gevolgen ervan (niet door ugar, omdat ik nu toevallig uw bericht citeer).µ
Neen jouw mening was dat dit geen uitzonderlijke zomer was, dat je nog geen warmtegevoel had gehad.
Probeer de feiten niet te verdraaien.
En meningen doen niet ter zake FEITEN wel
Ik heb zelf door veranderde werkomstandigheden een vrij lange periode aan de Belgische kust verbleven deze zomer.
Vanuit deze regio is de aanhoudende droogte zeker een feit, maar desondanks is er heel veel aangemodder geweest.
Op het moment dat iedereen hier aan het klagen was over de hitte, was het bij ons sweater aan en zelfs oordopjes in tegen de koude wind bij het fietsen... Om maar te zeggen dat ik dan een periode zoals 08/2020 een stuk aangenamer vond.
Ja het was ijzig koud deze zomer, één van de warmste ooit. Augustus was de warmste ooit, by far. Dus neen, je hebt het gewoon fout?. Je kan ook nog op de noordpool gaan zitten en klagen dat het daar kouder is dan hier?

En meningen doen niet ter zake FEITEN wel

Dan zet je best een disclaimer hier op dit topic dat enkel feitelijk materiaal hier mag worden neergeschreven, wat in de eerste 20 pagina's van dit topic eigenlijk zo was. Zo kan je discussies als deze achterwege laten, inclusief alles over terrassen, stranden, gazons, airconditionings, enz...
Dus ik zal het nog eens herhalen dat hetgeen wat ik neerschrijft (of schreef) een beleving is, een gevoel, ... vanuit regio kust. Maar als jij vindt dat dit niet terzake doet, wat blijft er dan nog over op een open publiek forum?

Ja het was ijzig koud deze zomer, één van de warmste ooit. Augustus was de warmste ooit, by far. Dus neen, je hebt het gewoon fout?. Je kan ook nog op de noordpool gaan zitten en klagen dat het daar kouder is dan hier?
Terug opnieuw: gevoel en beleving. De één zal meer warmte kunnen verdragen dan iemand anders.
Of anders gezegd: als het in december wekenlang begint te vriezen, sneeuwen en ijzelen, zal ik de eerste zijn die zal klagen, terwijl anderen het eerder een verademing zullen vinden en zelfs daarvoor naar de Ardennen zullen trekken.

Dus wat mij betreft mag je best elk thema aansnijden hier (ook meningen), maar respecteer op zijn minst de mening van iemand anders. Maar vooral, maak geen verkeerde interpretaties, want het is niet omdat ik medio augustus happy ben van de eerste aangekondigde hittegolf, dat ik daardoor niet bewust ben van het abnormale karakter van dit weer en de klimaatverstoring. Maar die woorden worden dan ook schaamteloos in mijn mond gelegd en eigenlijk kan dat niet.

Maar als iemand een tegendraadse mening heeft en schrijft dat men dit weer (tijdens een hittegolf) aangenaam vond en best drie maanden mag blijven duren, dan word je onmiddellijk neergesabeld alsof je je niet bewust bent van de klimaatopwarming en de gevolgen ervan (niet door ugar, omdat ik nu toevallig uw bericht citeer).
Wat je hier schrijft is "ik zou het tof vinden dat het drie maanden zo warm is dat alle ecosystemen in Vlaanderen gigantisch veel schade oplopen en een aantal oogsten mislukken".
Want dat zou het gevolg zijn (de schade van dit jaar aan de natuur zal sowieso al aanzienlijk zijn). De economische schade gaat ook niet te onderschatten zijn, er is een aanzienlijk risico dat het Albertkanaal niet meer bevaarbaar blijft.
En jij wenst dat nog wat meer? Een hittegolf van 3 maanden wensen is crimineel egoïstisch en kortzichtig.

Dus wat mij betreft mag je best elk thema aansnijden hier (ook meningen), maar respecteer op zijn minst de mening van iemand anders.
Neen, ik heb geen respect voor jouw mening die mijn gezondheid en die van mijn omgeving bedreigt. Lukt me echt niet.

Maar vooral, maak geen verkeerde interpretaties, want het is niet omdat ik medio augustus happy ben van de eerste aangekondigde hittegolf, dat ik daardoor niet bewust ben van het abnormale karakter van dit weer en de klimaatverstoring. Maar die woorden worden dan ook schaamteloos in mijn mond gelegd en eigenlijk kan dat niet.
Je hebt het hier net nog eens herhaald, dat je het feit zou vinden als die hittegolf 3 maand zou blijven duren. Après moi, le déluge, maw.

Maar die woorden worden dan ook schaamteloos in mijn mond gelegd en eigenlijk kan dat niet.

Wat je hier schrijft is "ik zou het tof vinden dat het drie maanden zo warm is dat alle ecosystemen in Vlaanderen gigantisch veel schade oplopen en een aantal oogsten mislukken".

Ik zal het nog maar eens herhalen, zeker? Gevoel en beleving zijn TOTAAL iets anders dan wat jij hier aanhaalt.
Mijn posts (zoals die van vele andere forumleden) gaan enkel en alleen over dat aspect en niet over de interpretatie ervan.
De ene hier schrijft dat hij het niet kan verdragen en de andere is er oprecht blij mee.
En uiteraard is drie maanden hittegolf nefast en uiteraard is er reeds nu al een onomkeerbaar probleem, maar dat gaat het bij mij NIET over.

Maar terug opnieuw woorden in de mond leggen (het is nog geen uur geleden dat ik het hier heb aangehaald) is frappant, terwijl ik over alle negatieve gevolgen mij nooit gepositioneerd heb (en ik doe dat doelbewust ook niet, omdat anderen hier meer in onderlegd zijn en wat je aanhaalt zal zeker en vast kloppen, dus ik ga dat niet weerleggen).

Maar als je na een zware mentale periode (waar ik liever niet verder op inga) eindelijk eens wat ruimte krijgt voor beleving, dan ben je oprecht gelukkig met elke mooie warme dag die je krijgt (en zo heb je meteen ook een positief punt te noteren).

630bd883a7158_thumb_medium.png

Blijft toch aangenaam de komende tijd. Weer vrij droge verwachtingen (mogelijk meer kansen richting west en zuid en België dus). Maar in augustus dus niet echt meer. En warm voor de tijd van het jaar.

GFS is ook wat natter dan dit, dus nog geen uitgemaakte zaak.

630bd56106a86.png

In het Noordoosten van Europa trouwens al vrij koel, met maximatemperaturen her en der die de 10°C niet meer halen (zoals in Moskou en Lapland).

Laatst bewerkt:
Ach man, kom toch. Het is niet dat je hier gewoon bent komen vertellen dat je dit weer best wel fijn vindt en dan totaal onterecht de wind van voren hebt gekregen, dus laat dat slachtofferrolletje maar vallen. Er zijn er genoeg die hebben vermeld dat ze geen problemen hadden met het weer van de voorbije weken (of dat zelfs fijn vonden) zonder al te veel tegenwind, maar dat jij deed ging wel wat verder.

Een bloemlezing:

Volgende week 1 dag (woensdag) waarbij we terug wat een zomers gevoel gaan krijgen en dan daarna zijn we er terug aan voor de moeite.
Het blijft dus maar lente, zonder dat het vakantiegevoel neerstrijkt in België... helaas... 😟
Dit was na een juli waarin we rond de 40 graden hebben gehaald, waarin de gemiddelde temperatuur een graad warmer was dan gemiddeld, waarin we ongeveer 70 uur meer zonneschijnduur hebben gehad dan gemiddeld, en waarin het vrijwel geen druppel heeft geregend. Als dat 'lente' is voor jou dan woon je in een verkeerd land. Die dag met een 'wat zomers gevoel' was een dag waarbij 32 graden werd voorspeld, ook al niet echt normaal voor dit land.

Zoals eerder gezegd: dit mag blijven duren... Volgend jaar graag 3 maanden aan een stuk 25 a 30 graden!
Al genoeg gezegd hoe desastreus dat zou zijn voor ons land. Behoorlijk toondoof om dat te willen. Je kan blijven roepen dat je je niet 'positioneert' over de negatieve gevolgen, maar als je drie maanden van dat weer wilt dan hangen daar onvermijdelijk negatieve gevolgen aan vast, die kan je heus niet weg toveren door je kop in het zand te steken.

Exact! Wat een klagers allemaal, in plaats van te genieten!
Ja man, genieten van hittegolven (dat is trouwens geen maatstaf voor een goede zomer, en zou normaal gezien eerder een uitzondering moeten zijn) en bijna historische droogte, terwijl niet enkel ons land maar de hele wereld kreunt onder de gevolgen van ongeziene droogtes en hittes. Mensen sterven en hun huizen kwijtspelen in branden, heelder oogsten mislukken, bomen gaan in herfstmodus in midden augustus, maar wat een klagers zeg! Geniet toch van dit apocalyptisch gedoen! Opnieuw: geniet maar, maar er is wel degelijk genoeg reden om te 'klagen'.

Tenenkrommend gewoon dat jij mensen die zich terecht zorgen maken wegzet als klagers die maar meer moeten genieten. Opnieuw: deze zomer is absoluut niet normaal voor deze regio. Nog zo'n paar zomers en de gevolgen zijn ronduit rampzalig.

Als het dan droog moet blijven (en dat zal voor het milieu en bepaalde sectoren heel jammer zijn), dan graag alles er op en er aan! Een hittegolf zoals in augustus 2020, maar dan gespreid over twee maanden. Hoe zalig zou dat niet zijn?
Dat was een hittegolf die ik mij later nog lang zal herinneren... Niet zoals dit golfje van nu...
Echt mooi hoe je zo terloops zegt dat dat 'voor het milieu en bepaalde sectoren heel jammer' zal zijn. Dat vat eigenlijk samen wat een ongelofelijk zelfzuchtige visie je hebt op dit hele gedoen. Er is, op maatschappelijk vlak, letterlijk NIETS 'zalig' aan een hittegolf zoals in augustus 2020, maar dan gespreid over twee maanden. Wat jij doet is hetzelfde als vragen achter meerdere stormen zoals vorige zomer. 'Ik vind zo'n regenvlagen als toen in Pepinster echt zalig, van mij mogen die drie of vier keer per jaar voorkomen, maar kom tegen mij niet lullen over de overstromingen en het menselijke leed, want daar gaat het bij mij NIET over.'

Triestige attitude vind ik dat. En opnieuw: je kan die dingen niet loskoppelen.

En uiteraard is drie maanden hittegolf nefast en uiteraard is er reeds nu al een onomkeerbaar probleem, maar dat gaat het bij mij NIET over.
Fijn dat jij je geen reet aantrekt van de enorme gevolgen voor ons land (en andere landen) maar opnieuw: doe dan ook niet zo verontwaardigd wanneer andere mensen hun kop niet in het zand steken en je er op wijzen dat je verwachtingspatroon compleet naar de ruk is. Dan zo'n beetje beteuterd komen doen alsof mensen je hebben afgeschoten omdat je eens bent komen vermelden dat je best wel kan genieten van die tropische temperaturen is ook wel gewoon de situatie compleet fout voorstellen. Soms leek het wel alsof je de thread met opzet op stang wilde jagen met je comments.

Mooi trouwens dat je na je mentaal zware periode kan genieten van die dagen, maar dan zou je je ook moeten openstellen voor mensen die het mentaal moeilijk hebben bij deze apocalyptische scenario's, en die niet zomaar wegzetten als 'wat een klagers allemaal' die 'gewoon moeten genieten'.

Jouw hele attitude over dit topic is gewoon triestig en enorm zelfzuchtig. Daar is niks mis mee op zich, maar laat dat beteuterd gedoen dan ook maar achterwege wanneer er mensen aanstoot nemen aan het feit dat je hier meerdere keren komt pleiten voor gortdroge zomers die veel en veel te warm zijn. En opnieuw: genoeg mensen die hebben aangegeven dat ze genieten van dat soort weer, en daar kwam veel minder reactie op dan op jouw toondove posts, dus misschien moet je ook wel eens in de spiegel kijken.

Als je van dit weer kan genieten, geniet er dan van zou ik zeggen! Maar anderzijds kan je ook wel bezorgd zijn over de droogte en 't klimaat. Wat voor zin heeft het om te wenen of te klagen omwille van de droogte, dat lost ten slotte ook niks op.
Ge kunt u tegelijkertijd wel bewust zijn van het klimaat en de airco minder koud zetten , de verwarming op 19°C ipv op 22°C, gaan fietsen i.p.v. uw wagen naar de zee te nemen enzovoort.

Wat voor zin heeft het om te wenen of te klagen omwille van de droogte, dat lost ten slotte ook niks op.
Komen verkondigen dat het drie maanden lang gortdroog en 30+ graden mag/moet zijn 'lost ook niks op'. Nogal wiedes dat mensen in een thread over de zomer komen klagen (dat heeft niks te maken met 'wenen' trouwens) wanneer die zomer zo dramatisch droog en warm is dat het verregaande gevolgen heeft voor de natuur, landbouw, industrie (als het blijft duren), ...

Ik zou zelfs durven zeggen dat het 'klagen en wenen' veel productiever is dan je kop in het zand steken en doen alsof hittegolf na hittegolf in combinatie met een wekenlange droogte de norm is of zou moeten zijn. Dat eerste kan nog voor bewustwording zorgen bij mensen in verband met het klimaat, dat tweede is gewoon volledig naast de realiteit leven.

Als je van dit weer kan genieten, geniet er dan van zou ik zeggen!
Dat wordt al pagina's lang gezegd door zowat iedereen. Er is echter een verschil tussen genieten van dit weer en actief hopen op maanden van dit, of zelfs verkondigen dat zomers niet geslaagd zijn als het geen zomers zijn als deze (die, opnieuw, enorm bovengemiddeld is op zowat alle 'zomer' metrics) maar voor verdere info daaromtrent kan je gewoon de voorbije paar pagina's lezen, daar ga ik niet nogmaals over uitwijden.

Interessant artikel waaruit toch blijkt dat de vulkaanuitbarsting van eerder dit jaar toch veel meer impact heeft op het weer dan eerst gedacht, alleen dan op een andere manier dan gedacht.

SUMMARY

The January eruption of Hunga Tonga in the South Pacific has injected a large amount of water vapor into the stratosphere. That water vapor is now causing significant cooling of the southern stratosphere.

We looked at the historical data and found that there is a weak indication of the south stratospheric cooling, coinciding with later stratospheric warming events over the northern hemisphere. However, much more research is needed, as other background signals can be at play.

Stratospheric warming during the northern hemisphere winter can mean a heavy disruption of circulation. This causes pressure changes and can unleash cold air from the Arctic into the United States and Europe.

It would make sense for the changes in the stratosphere on the southern side of the planet could also impact the northern hemisphere. As the cooling in the southern hemisphere is substantial, the upcoming winter will be a great real-life “lab test” of the potential global weather changes.

Like sulfur, water vapor has a cooling effect, but not at the surface. Instead, it actually cools the stratosphere because it reflects the incoming solar radiation. It also prevents the heat from escaping, thus actually warming the surface.

So the main takeaway is that a large water vapor “cloud” circles the globe in the stratosphere. As you will find out, it has a strong cooling effect and is likely to impact the global weather in some way over the coming months and years.

polar-vortex-stratosphere-temperature-anomaly-analysis-cooling.png

UItleg kaartje: Kaart van eergisteren dus. 10 mb Temperature Anomaly betekent de temperatuur gemeten op een hoogte geassocieerd met een luchtdruk van 10 mb (dat is ongeveer 30 km). Temperatuur anomaly betekent dan weer tegenover normaal met blauw lager dan normaal en rood hoger dan normaal. Dit is op 30 km dus is niet vrij vertaalbaar naar het oppervlakte en de effecten naar de oppervlakte zijn complexer.

In de stratosfeer, eigenlijk quasi over de volledige Zuidpoolkring stukken kouder dan normaal. Misschien dat dit de tegenstellingen van het noordelijk halfrond en het zuidelijk halfrond nog groter maakt dan gedacht, en dat dit dan ook de drijfveer is achter de sterke moessonregens ten noorden als gebruikelijk. Het zou me ook niet verbazen mocht het impact gehad hebben op onze zomer door het versterken van het subtropische hoog (de Azoor).

Laatst bewerkt:
Een bloemlezing

Waarvoor dank... 😔

Maar mag ik toch vragen dat je in het vervolg enkel citaten post die volledig zijn en niet zomaar uit de context gehaald?

Ik heb meermaals, zelfs nog gisteravond, aangegeven dat al mijn posts hier in dit topic louter gebaseerd zijn op een persoonlijk welbevinden en beleving. Net zoals sommigen hier schrijven dat ze eerder kunnen genieten van een lentezonnetje of regendagen, schrijf ik expliciet dat ik kan genieten van tropische dagen en dat die qua gevoel en beleving gewoon 3 maanden mogen blijven duren.

Ik schrijf er dan nog eens expliciet bij dat het in die posts NIET gaat over de nefaste gevolgen op klimaat en samenleving, maar toch word ik aan de schandpaal genageld en krijg ik allerlei verwijten over mij heen.
Het laatste citaat wordt zelfs zo uit de context gehaald alsof ik mij niet bewust ben van het abnormale karakter en/of de gevolgen. Dus nogmaals, hoe vaak moet ik herhalen dat het voor mij enkel en alleen over het persoonlijk welzijn gaat (en dat ik bewust geen uitspraken doe over cijfers en tendenzen, omdat anderen hier aanwezig hierin meer onderlegd zijn)?

Het is nobel dat jij en anderen verdienstelijke pogingen doen om het bewustzijn aan te wakkeren, dus ergens kan ik begrijpen dat je dan mijn posts als een rode lap op een stier aanziet. Maar nogmaals, het gaat hier over twee verschillende zaken en geen enkele, maar dan ook geen enkele post was dan ook maar bedoeld als aanstootgevend, laat staan als een ontkenning van de nefaste gevolgen.
Maar dat neemt niet weg dat naar persoonlijke voorkeur en beleving mijn mening zou veranderd zijn...

Wat ik meeneem uit uw reacties is dat het dan blijkbaar 'verkeerd' is om beide zaken los van elkaar te zien. Maar acht mij niet verantwoordelijk voor de klimaatverandering, enkel en alleen omdat ik een voorkeur heb voor een bepaald weerstype.

Laatst bewerkt:
Iemand een idee welke weer site een beetje betrouwbaar is voor de Canarische eilanden? De temperatuur scheelt soms nogal erg tussen de verschillende websites (24 graden versus 30 enzo).
Is eltiempo.es misschien betrouwbaar?

Iemand een idee welke weer site een beetje betrouwbaar is voor de Canarische eilanden? De temperatuur scheelt soms nogal erg tussen de verschillende websites (24 graden versus 30 enzo).
Is eltiempo.es misschien betrouwbaar?
Het weer is daar sowieso heel variabel. Het zuiden is warm, het Noorden vaak 5 graden kouder en regelmatig bewolkt en regen.

Terug
Bovenaan