Lente en zomer 2022

ik merk enkel op dat er tegenwoordig veel meer heisa rond wordt gemaakt, iets wat vroeger veel minder voorkwam. Nu staan de kranten bol met doemberichten als het een paar dagen warmer wordt, zo'n big deal is dat nu ook weer niet.
Oorzaak / gevolg...

Als er vroeger minder extremen waren is het logisch dat er minder heisa rond gemaakt werd.

Verder ook fantastisch geminimaliseerd: "een paar dagen warmer".

Zoals een paar posts terug iemand zei krijg ik ook regelmatig het "don't look up" gevoel de laatste jaren. Briljante film overigens, zou iedereen moeten zien.

Dit is ook mijn gevoel, zo uitzonderlijk is een warme/droge zomer nu ook niet, maar met al die heisa die je in de media ziet rond klimaatverandering menen sommigen een link te zien met elk weerfenomeen dat in die lijn ligt.
Die 40 graden op de weerkaarten die meerdere keren terugkwam (maar gelukkig niet gehaald werd hier) en de extreme hitte in Frankrijk vind ik wel verontrustend. Records die met meerdere graden worden gebroken. Het zijn ook geen alleenstaande gebeurtenissen.

Oorzaak / gevolg...
Als er vroeger minder extremen waren is het logisch dat er minder heisa rond gemaakt werd.
Verder ook fantastisch geminimaliseerd: "een paar dagen warmer".
Je had vroeger even goed extremen (mss minder dan vandaag, maar ze waren er ook al).
"Een paar dagen warmer" lijkt me een accurate vaststelling voor deze zomer.

Zoals een paar posts terug iemand zei krijg ik ook regelmatig het "don't look up" gevoel de laatste jaren. Briljante film overigens, zou iedereen moeten zien.
Die vond ik ook best goed, vooral het stuk waarin ze de draak steken met het hysterische "we're all going to die!" gehalte dat je irl ook wel eens tegenkomt.

Ik denk dat de les hier is dat mensen gewoon verschillende manieren hebben om met angst om te gaan ( of ze zijn gewoon achterlijk maar dat is waarschijnlijk de minderheid)

Een halfuur regen gehad hier in Gent.
Zal wel snel verdampen met de nog hoge temperatuur.

Alles is ook zo droog dat regen niet snel in de bodem dringt.
En veel kleine meren of plassen zijn volledig weg ondertussen.

De beste grafiek die duidelijk maakt dat de warmere temperaturen geen normale natuurlijke evolutie zijn vind ik nog deze:
De knik die er op het einde in zit is gewoon niet anders te verklaren dan veroorzaakt door de mens.

Ik lees hier van bladeren doe bruin worden op de bomen en reeds van de bomen vallen, hier zijn de bomen nog altijd allemaal mooi groen.
Het enige dat bruin is, zijn de gazons.

Van mij mag gerust elke zomer zo zijn zoals ze dit jaar is (of nog warmer), hier heb je veel meer aan dan een hele zomer lang regen of kwakkelweer.

Exact! Wat een klagers allemaal, in plaats van te genieten!
Vorig jaar heeft het quasi de hele tijd geregend... Dat was ideaal weer voor een staycation, niet?

Het jammere aan deze zomer is dat het een ganse periode droog is geweest, maar dat er al bij al niet zo veel tropische dagen zijn geweest. En nee, ik hoef geen vergelijking met andere jaren. Een paar dagen heet en dan zakte het weer in als een pudding.
Niet voor niks dat we slechts nu pas onze eerste hittegolf beleven, wat veel zegt over de voorbije maanden juni en juli.

Als het dan droog moet blijven (en dat zal voor het milieu en bepaalde sectoren heel jammer zijn), dan graag alles er op en er aan! Een hittegolf zoals in augustus 2020, maar dan gespreid over twee maanden. Hoe zalig zou dat niet zijn?
Dat was een hittegolf die ik mij later nog lang zal herinneren... Niet zoals dit golfje van nu...

Net als je denkt dat het niet meer gekker/opdringeriger kan, dan komen ze weer af met iets nieuws.
Nu mag je al niet meer spreken van een "mooie zomer" of "mooi weer" aldus deze klimaatpsychologes (ik wist niet eens dat dat bestond). Dat bedoel ik dus met mijn comment van hierboven, ze willen je echt meepushen in dat angstige/deprimerende gevoel van een nakende ramp.

Net als je denkt dat het niet meer gekker/opdringeriger kan, dan komen ze weer af met iets nieuws.
Nu mag je al niet meer spreken van een "mooie zomer" of "mooi weer" aldus deze klimaatpsychologes (ik wist niet eens dat dat bestond). Dat bedoel ik dus met mijn comment van hierboven, ze willen je echt meepushen in dat angstige/deprimerende gevoel van een nakende ramp.
Daarmee gaan ze juist het tegenovergestelde bereiken bij de bevolking. Ik denk dat 80-90% van de bevolking wel kan genieten van dit weer. Ok, 't is warm, maar ik heb daar minder last van dan van de grijze regenachtige zomer van vorig jaar. Mensen gaan op reis voor de warmte en de zon, en dan is't hier warm en lopen ze te klagen ...

Laatst bewerkt:
Sommige temperatuurkaarten gaan opnieuw richting 35 voor eind Augustus. :unsure:
Mss komt er nog een hitte golf zoals die van de voorbije week af over twee weken.
Hopelijk niet.

Dit patroon van droogte zou zo nog maanden kunnen aanhouden, met ongewone warmte erbij.

Sommige temperatuurkaarten gaan opnieuw richting 35 voor eind Augustus. :unsure:
Mss komt er nog een hitte golf zoals die van de voorbije week af over twee weken.
Hopelijk niet.

Dit patroon van droogte zou zo nog maanden kunnen aanhouden, met ongewone warmte erbij.
Het ziet er toch meer naar uit dat er een periode van wisselvallig weer aankomt nu, en weerkaarten voor eind Augustus zijn gewoon onzin. Je kan hooguit wat trends zien op zo'n termijn maar de betrouwbaarheid is zeer laag.

Het ziet er toch meer naar uit dat er een periode van wisselvallig weer aankomt nu, en weerkaarten voor eind Augustus zijn gewoon onzin. Je kan hooguit wat trends zien op zo'n termijn maar de betrouwbaarheid is zeer laag.
Ik heb niet die indruk. Laatste model van ECMF is opnieuw een pak droger, GFS geeft zelfs bijna geen regen voor deze week.

En nee, ik hoef geen vergelijking met andere jaren.
Waarom is 80% van je post dan een vergelijking met vorig jaar en 2020?

Maar goed, jij bent ofwel dik aan het trollen ofwel echt niet voor rede vatbaar dus laat maar zijn. En opnieuw: geniet maar van dit weer, maar hopen op maanden van dit is gewoonweg waanzinnig. Dat is (voor onze regio) extreem weer. Roepen op 2020 maar dan uitgespreid over twee maanden is hetzelfde als komen posten dat zo'n zondvloeden als in Pepinster elk jaar een keer of drie mogen voorvallen. Belachelijk. Of enfin, doe maar, hoop er maar op, maar doe dan niet belachelijk als mensen niet mee 'genieten' van je extreme voorkeuren.

Mensen gaan op reis voor de warmte en de zon, en dan is't hier warm en lopen ze te klagen ...
'Mensen gaan naar een festival om muziek te horen, dan spelen de buren elk weekend tot 6 uur 's ochtends luide muziek en lopen ze te klagen.' Mooi hoor.

Je ziet toch zelf echt wel het verschil tussen op vakantie gaan naar landen die gekend zijn om de warmte (en waar de infrastructuur en de natuur daar dus 'klaar' voor is, hoewel niks in Europa klaar was voor deze droogte) en hier keer op keer recordbrekende hitte beleven in een land dat daar hoegenaamd niet klaar voor is? Mensen gaan ook op reis naar de sneeuw, maar als het hier twee maanden lang dichtgesneeuwd is gaat er ook geklaagd worden hoor, en terecht.

Akkoord dat dat van die klimaatpsychologen dikke onzin is trouwens. Wat echter geen onzin is, is het feit dat we hier niet gewoon 'een paar dagen warmer' beleven. De feiten zijn er. Ik vind ook dat de media daar dit seizoen heel gretig op inpikt (zal zijn omdat er geen Corona meer is om doemberichten over te verspreiden) maar dat neemt absoluut niet weg dat het wel degelijk de foute kant op gaat. Dat ontkennen is pure zever, en als dit zich verder zet kunnen we wel degelijk spreken van een nakende ramp. Sommige mensen zouden best iets angstiger mogen zijn wat dit betreft.

Laatst bewerkt:
Waarom is 80% van je post dan een vergelijking met vorig jaar en 2020?

Maar goed, jij bent ofwel dik aan het trollen ofwel echt niet voor rede vatbaar dus laat maar zijn. En opnieuw: geniet maar van dit weer, maar hopen op maanden van dit is gewoonweg waanzinnig. Dat is (voor onze regio) extreem weer. Roepen op 2020 maar dan uitgespreid over twee maanden is hetzelfde als komen posten dat zo'n zondvloeden als in Pepinster elk jaar een keer of drie mogen voorvallen. Belachelijk. Of enfin, doe maar, hoop er maar op, maar doe dan niet belachelijk als mensen niet mee 'genieten' van je extreme voorkeuren.

Komaan seg, ik zeg duidelijk dat ik geen vergelijking wil over het aantal tropische dagen. Maar als ik een gevoel wil oproepen over wat ik persoonlijk aangenaam ervaren heb, dan maak ik referentie naar 2020. Dat is zowat 10% van de post.

En nee, je hebt gelijk dat dit weer misschien niet normaal is voor onze regio,
Maar als het dan voorvalt, verdorie, geniet er dan van... Trek naar buiten, ga naar zee, naar de Ardennen, whatever...
En als je moet werken, doe 's avonds of in het weekend eens iets anders dan gewoonlijk.

Dus laat mij maar dromen en hopen... en als ik de blijde gezichten zie op het strand, op de festivals, op de terrassen, ... dan ben ik niet de enige die vind dat dit eeuwig mag blijven duren.

Het leven zal binnenkort terug heel wat triestiger worden wanneer het wisselvallig weer wordt...

Ik vind dat we ook eens mogen beginnen nadenken over de manier van bouwen en het aanleggen van tuinen. Vrienden van ons hebben enkele jaren geleden gebouwd. Zo een typische koekendoos met veel ramen en glaspartijen, omgeven door een 'tuin' die bestaat uit zwarte klinkers, grint en wat siergrassen. De enige schaduw op hun terras is die van een antracietkleurige luifel. Aan zonwering hebben ze niet gedacht, en airco is er ook niet. Daarnaast zijn al die grote raampartijen vaste ramen en kunnen die dus niet open gezet worden om te verluchten of af te koelen 's nachts. Wel die zijn afgelopen week letterlijk moeten vluchten en bij hun ouders gaan logeren, zowel binnen als op hun terras (en dus ook de rest van hun woestijntuin) was het niet te harden van de hitte. En zo zijn er véél nieuwbouwwoningen en tuinen in Vlaanderen als je eens rondkijkt.

Oudere woningen met kleinere ramen, rolluiken en groene tuinen met genoeg bomen in zijn veel beter bestand tegen deze hitte.

Sorry maar hoe dom kan je zijn? Moet je mensen er op wijzen dat als de zon schijnt het achter glas sneller warm wordt? De architect die daar in meegaat verdient ook kletsen.

Terug
Bovenaan