Lente en zomer 2022

Oktober: met wat geluk zonnige dagen, 10-15°C met een jas en lange broek aan en prachtige golden hours in de bossen die getooid zijn in hun herfstgewaad om dan 's avonds op te warmen met een schotel wildstoverij en een goeie Bourgogne. Geen zweetreet, geen muggen, geen futloosheid. Kan het niet altijd herfst zijn?

Nee, want de lente begint rond 21 maart , wanneer dag en nacht ongeveer even lang zijn, en dan worden de dagen langer tot +- 21 juni, dan zijn ze op zijn langst. Dan in de herfst worden de dagen korter van +- 21 september tot +- 21 december. Wat niet wegneemt dat je in oktober soms nog wel goede dagen kan hebben.
juist, had er wat langer over moeten nadenken ;)
nu goed, mijn favoriete seizoenen in belgie zijn herfst en winter. duidelijk geen fan van de langere dagen.

Oktober: met wat geluk zonnige dagen, 10-15°C met een jas en lange broek aan en prachtige golden hours in de bossen die getooid zijn in hun herfstgewaad om dan 's avonds op te warmen met een schotel wildstoverij en een goeie Bourgogne. Geen zweetreet, geen muggen, geen futloosheid. Kan het niet altijd herfst zijn?

De overbevolking zou ook direct opgelost zijn want de zelfmoordcijfers zijn dan het hoogst.

De overbevolking zou ook direct opgelost zijn want de zelfmoordcijfers zijn dan het hoogst.
Dat klopt dus niet, blijkbaar zijn die in de zomer het hoogst. Dat zullen mensen zijn op een appartement waar het >30°C is, die van miserie uit het raam springen omdat ze de hitte niet meer kunnen uithouden.

Da's een mythe, zoals Sneeuwstorm al zegt, al begint dat al wel in de lente te pieken. Dit is een tamelijk interessant artikel over dat feit en het gaat ook een beetje over de mogelijke oorzaken: https://www.boompsychologie.nl/actueel-item/80-3693_Meer-zelfmoord-rond-kerst-mythe-of-echt-waar

Is dat ook terug te zien in de cijfers? Opvallend genoeg niet. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar seizoensgebonden effecten van zelfmoord en de piek ligt in nagenoeg alle landen juist in de lente – dezelfde lente die je waarschijnlijk associeert met bloeiende bomen en de lentezon.
De lente is dan een stekelig contrast tussen een steeds vrolijker wordende omgeving en de interne toestand van een persoon die suïcidaal is. Mei brengt niet opeens méér dan december, maar omdat de hele wereld blijer lijkt te worden, had iemand dat stiekem wel verwacht. Dit is terug te zien in de zelfmoordcijfers van bijna alle landen: in de lente stijgt het aantal suïcides en in de herfst en wintermaanden neemt het af.

Da's een mythe, zoals Sneeuwstorm al zegt, al begint dat al wel in de lente te pieken. Dit is een tamelijk interessant artikel over dat feit en het gaat ook een beetje over de mogelijke oorzaken: https://www.boompsychologie.nl/actueel-item/80-3693_Meer-zelfmoord-rond-kerst-mythe-of-echt-waar
Vreemd, vroeger dacht ik altijd een patroon te herkennen eind april mijn meest depressieve periode van het jaar te hebben. Blijkt dat dat ook zo voor anderen is. Ik denk dat je je in de lente meer bewust bent van bepaalde dingen dan in de winter, zoals het artikel zegt. Klopt. De winter is leegte, donkerte en dood voor iedereen, in de lente is dat enkel voor jou cru gezegd.

Mijn appreciatie voor de herfst is ook wel gegroeid de laatste jaren.

Inderdaad, is ook een wikipedia artikel van denk ik. ("grote zonnejaar").

Uiteindelijk zou het bij dat ene jaar blijven. Mensen dachten plots: "we gaan hier wijn verbouwen", maar uiteindelijk zouden vele jaren nadien gewoon barslecht zijn, en stonden we in de werkelijkheid aan de voordeur van de Kleine IJstijd. Ik vermoed dat dat contrast de "legende" van 1540 vergroot heeft.

Ja, voor mij persoonlijk is het met de jaren andersom geworden. Tot 10 jaar geleden dacht ik bij de zomer aan een fijne periode met aangename temperaturen ca. 24°C en regelmatig eens wat verkoeling. M.a.w. er zat wat dynamiek in.

Maar de laatste jaren is dat compleet gedraaid. Regelmatig hittegolven, dertigers vroeger in het seizoen of later, records die ieder jaar gebroken worden op vlak van temperatuur, warmte en droogte, weersystemen die voor lange tijd geblokkeerd zitten... met weinig verbetering waarschijnlijk in de komende jaren kunnen mij weinig gelukkig stemmen. Sinds vorig weekend met het vooruitzicht op een lange periode van warmte met vele dagen 30+°C achter mekaar werkt dat echt op mijn gemoed en loop ik ambetant rond. Minder honger, geen zin om dingen te gaan doen, slechter slapen... Op den duur meer bezig met het thuis nog iet of wat fris proberen te houden dan met iets anders.
Als je tegenwoordig dan eens in de vooruitzichten een aangename 24°C ziet staan, dan is de kans al groot dat het een dag of 3 later op 30°C. staat.

En ik weet goed genoeg hoor dat er anderen zijn die het veel slechter hebben, liters zweten als ze in de bouw werken of wegenwerken doen... maar kan het ook niet verhelpen dat dit op mijn gemoed werkt.

Vorige zomer was in België heel anders en waarschijnlijk een uitzondering in de opwarmende trend. Maar als ik sommige mensen (niet BG maar algemeen) nog altijd opmerkingen hoor maken over de slechte zomers in België, altijd regen in België, drache nationale (statistisch ook al ontkracht trouwens), we moeten maar eens blij zijn met wat zonnig weer in België, dat ze naar Spanje moeten voor warm weer... Die kan ik echt niet meer volgen.

Of die andere: 'vroeger waren er ook hete zomers'. Ja duh, niemand ontkent dat maar waarschijnlijk niet met de regelmaat die er nu is.

Of die andere: 'vroeger waren er ook hete zomers'. Ja duh, niemand ontkent dat maar waarschijnlijk niet met de regelmaat die er nu is.

Daarvan heeft VRT een factcheck gedaan omdat er veel over 1976 wordt gepraat. Ook op Twitter heb ik al wat posten daaromtrent gezien, maar het verschil is dat de zomer van 1976 vooral hier lokaal/regionaal in West-Europa heet was, terwijl het nu niet enkel West-Europa is.

En anderzijds ook dat wij al 4 warme zomers op 5 hebben, op dus vorig jaar na, wat eigenlijk ook normaal was qua temperatuur omdat de "slechtweerdagen" ook opwarmen. 1976 was trouwens een goed zomerjaar in een periode dat de zomers niet zo goed waren, waardoor dat sneller bijblijft (het 1540 effect misschien dat ik hierboven al over schreef). Vandaag ligt de standaard gewoon al elders.

Het gevoel dat sommigen hebben om naar Spanje te moeten gaan heeft wellicht al met deze 2 redenen te maken:

1. Dat ze thuis niet het vakantiegevoel ervaren door hun omgeving of door de structuur/gewoontes van thuis die men bvb. associeert met een werkstructuur. Er dan even op uitgaan en bijvoorbeeld ook op restaurant of hotel te eten enzovoort, voelt dan aan als "vakantie". Of een locatie die wat meer afgelegen is, in een vakantiewoning, in een omgeving die misschien ook wat aantrekkelijker is dan thuis.

2. De kans dat je mooie weken in de zomer hebt, is wel groot. Zeker nu. Maar de kans dat die juist samenvallen met de periode dat jij verlof hebt, is niet altijd even groot, zeker vroeger was dat het gevoel. Daarvoor was mooi weer niet betrouwbaar genoeg. Deze zomer is nog altijd vrij uitzonderlijk in dat er al meerdere mooie periodes zijn geweest.

Maar als er 2 weken subjectief mooi weer is in juli en augustus, dan zijn er nog altijd 6 weken die subjectief minder zijn. Daarom dat mensen sneller een gevoel krijgen: "waarom neem ik altijd vakantie wanneer het niet zo goed is". Juist omdat die kans net iets groter is. De kans dat je je in de mooiste week van het jaar vakantie hebt, is eigenlijk niet altijd zo groot.

Anderzijds begrijp ik wel wat je bedoelt. Mij zegt een luilekkervakantie met zon, zee, strand mij ook niet zoveel. Ik ben meer iemand die als ik ergens ben dat ik niet zo goed ken, juist van de gelegenheid gebruik wil maken om zoveel mogelijk te zien. En niet hetzelfde strand of zee of hotel of gemeente/stad.

Ondertussen lijken de neerslagkansen na zondag hier toch maar beperkt.
Ik zie op yr vanaf maandag elke dag kans op regen, dan zal er toch weleens iets uitvallen zeker.

Dit moet toch wel de meest chille hittegolf ever zijn. Overdag voelt het helemaal niet zo warm aan en ondertussen is het alweer afgekoeld tot 21 graden. Toch iets totaal anders als die hittegolven waarbij het rond middernacht nog 30 graden is.

Ondertussen lijken de neerslagkansen na zondag hier toch maar beperkt.

Ik zie op yr vanaf maandag elke dag kans op regen, dan zal er toch weleens iets uitvallen zeker.

Dit moet toch wel de meest chille hittegolf ever zijn. Overdag voelt het helemaal niet zo warm aan en ondertussen is het alweer afgekoeld tot 21 graden. Toch iets totaal anders als die hittegolven waarbij het rond middernacht nog 30 graden is.
De neerslagkansen lijken me toch weer afgenomen te zijn. Er zijn wel kansen, maar zeker voor maandag en dinsdag zijn ze kleiner geworden tegenover een paar dagen geleden. Ook lijken we ma/di/wo toch langer in de warmte te blijven. Misschien halen we de 30°C niet meer, afh. van of er bewolking is enzovoort.

Vandaag de zaterdag wellicht de laatste "aangenaam hitte" dag, vanaf zondag wordt het allemaal wat plakkeriger.

@Lakigigar Wat zijn de voorspellingen voor Keulen volgende week? Als ik op de Google-app kijk zie ik veel kans op regen de meeste dagen, maar ik weet niet hoe accuraat die app is natuurlijk.

@Lakigigar Wat zijn de voorspellingen voor Keulen volgende week? Als ik op de Google-app kijk zie ik veel kans op regen de meeste dagen, maar ik weet niet hoe accuraat die app is natuurlijk.
Er zijn zeker mogelijkheden, maar ik kan het nog niet met zekerheid zeggen. Kan zijn dat het inderdaad gaat regen, kan zijn dat er weinig van in huis zal komen. Vind het gewoon nog iets te onzeker allemaal, zeker omdat als er al neerslag zal vallen dit lokaal/regionaal zal zijn. Voorlopig afwachten. Maar de kansen zijn sowieso groter dan afgelopen week.

62f7482d27e53.png

Deze nacht ook op verschillende locaties in Spanje heatbursts. Dat zijn korte hitte-opstoten die gepaard gaan met harde windstoten, maar hier zijn de bursts extreem. Gisteren maximumtemperatuur hier in Alicante iets over 35°C. Om 10 uur s'avonds 27°C. Uiteindelijk stijgt nadien snel de temperatuur tot een piek van 40.5°C iets voor 3 uur s'nachts.

62f7483b4a4b8.png

Hier de windstoten. Windstoten tot over 80 km/u gepaard gaan bij de heatburst.

Alicante (metingen sinds 1967) haalde tot dit jaar slechts twee keer 40+ (41,4 in 1994 en 41,2 in 2015). 25 juli dit jaar werd het 42,4 graden en vannacht om 02:50 uur dus 40,5 graden...

In de buurt van Valencia ook één dode gevallen door de windstoten.

Ondertussen voorspelt het Europese model een serieuze scheut water voor donderdag, de natuur zou het kunnen gebruiken. Dit is de verwachting voor Brussel. De betrouwbaarheid is laag want het is nog 5 dagen vooruit.

v5WHkmH.png

Ook maandag kan er een bui vallen, maar de neerslaghoeveelheden lijken eerder beperkt te blijven dan.
Bij GFS blijven de verwachtingen nog steeds behoorlijk droog.

Laatst bewerkt:
Ondertussen voorspelt het Europese model een serieuze scheut water voor donderdag, de natuur zou het kunnen gebruiken. Dit is de verwachting voor Brussel. De betrouwbaarheid is laag want het is nog 5 dagen vooruit.

v5WHkmH.png

Ook maandag kan er een bui vallen, maar de neerslaghoeveelheden lijken eerder beperkt te blijven dan.
Bij GFS blijven de verwachtingen nog steeds behoorlijk droog.
laat ons hopen dat dat werkelijkheid wordt

Dat is dus die heatburst waarover ik het had hierboven.

De media heeft het over "een zandstorm" of hier "stormweer", de eerste term is compleet fout, de tweede term is zeer algemeen en misschien beter, maar het is geen fenomeen dat je kan voorspellen of dat typisch geassocieerd wordt met "storm", en een term die ik niet zou gebruiken, tenzij je een tornado ook zou benoemen als "storm".

Het correcte nederlandstalige woord zou "hitte-uitbarsting" moeten zijn hier.

Laatst bewerkt:

Dat is dus die heatburst waarover ik het had hierboven.

De media heeft het over "een zandstorm" of hier "stormweer", de eerste term is compleet fout, de tweede term is zeer algemeen en misschien beter, maar het is geen fenomeen dat je kan voorspellen of dat typisch geassocieerd wordt met "storm", en een term die ik niet zou gebruiken, tenzij je een tornado ook zou benoemen als "storm".

Het correcte nederlandstalige woord zou "hitte-uitbarsting" moeten zijn hier.
Zeer hevige wind is letterlijk de betekenis van storm in het Nederlands cfr. Van Dale.

Terug
Bovenaan