Of die andere: 'vroeger waren er ook hete zomers'. Ja duh, niemand ontkent dat maar waarschijnlijk niet met de regelmaat die er nu is.
Daarvan heeft VRT een factcheck gedaan omdat er veel over 1976 wordt gepraat. Ook op Twitter heb ik al wat posten daaromtrent gezien, maar het verschil is dat de zomer van 1976 vooral hier lokaal/regionaal in West-Europa heet was, terwijl het nu niet enkel West-Europa is.
Op verschillende socialemediakanalen worden de huidige piektemperaturen vergeleken met de zomer van 1976. Toen werd er zogenaamd "niet moeilijk gedaan" over de hitte en het klimaat. De hoge temperaturen toen waren net iets lager, maar hielden wel langer aan. Al zegt die vergelijking op zich...
www.vrt.be
En anderzijds ook dat wij al 4 warme zomers op 5 hebben, op dus vorig jaar na, wat eigenlijk ook normaal was qua temperatuur omdat de "slechtweerdagen" ook opwarmen. 1976 was trouwens een goed zomerjaar in een periode dat de zomers niet zo goed waren, waardoor dat sneller bijblijft (het 1540 effect misschien dat ik hierboven al over schreef). Vandaag ligt de standaard gewoon al elders.
Het gevoel dat sommigen hebben om naar Spanje te moeten gaan heeft wellicht al met deze 2 redenen te maken:
1. Dat ze thuis niet het vakantiegevoel ervaren door hun omgeving of door de structuur/gewoontes van thuis die men bvb. associeert met een werkstructuur. Er dan even op uitgaan en bijvoorbeeld ook op restaurant of hotel te eten enzovoort, voelt dan aan als "vakantie". Of een locatie die wat meer afgelegen is, in een vakantiewoning, in een omgeving die misschien ook wat aantrekkelijker is dan thuis.
2. De kans dat je mooie weken in de zomer hebt, is wel groot. Zeker nu. Maar de kans dat die juist samenvallen met de periode dat jij verlof hebt, is niet altijd even groot, zeker vroeger was dat het gevoel. Daarvoor was mooi weer niet betrouwbaar genoeg. Deze zomer is nog altijd vrij uitzonderlijk in dat er al meerdere mooie periodes zijn geweest.
Maar als er 2 weken subjectief mooi weer is in juli en augustus, dan zijn er nog altijd 6 weken die subjectief minder zijn. Daarom dat mensen sneller een gevoel krijgen: "waarom neem ik altijd vakantie wanneer het niet zo goed is". Juist omdat die kans net iets groter is. De kans dat je je in de mooiste week van het jaar vakantie hebt, is eigenlijk niet altijd zo groot.
Anderzijds begrijp ik wel wat je bedoelt. Mij zegt een luilekkervakantie met zon, zee, strand mij ook niet zoveel. Ik ben meer iemand die als ik ergens ben dat ik niet zo goed ken, juist van de gelegenheid gebruik wil maken om zoveel mogelijk te zien. En niet hetzelfde strand of zee of hotel of gemeente/stad.