Lente en zomer 2022

Helemaal akkoord met dat eerste gedeelte. We moeten gewoon beseffen dat dit soort zomers 'de standaard' zal worden in de komende tijd. Het is tijd om ons daarop in te stellen en ons daaraan aan te passen.
Uiteindelijk is een airco nog geen slechte oplossing, als je er ook mee verwarmt in de winter. Elektriciteit is wel duur, maar als je een COP van 4 hebt dan geeft 1kW elektriciteit 4kW aan warmte. 't Lijkt mij een duurzamere investering dan nu nog te investeren in een installatie voor aardgas of stookolie.

ik zeg het nogmaals, het maakt ons West-vlamingen helemaal niet uit gezien we ook Antwerpen meenemen in onze val. Dus waar blijft die stijging van de zeespiegel.
Hey, vanuit Vlaams-Brabant allemaal goed voor mij hoor.
Helemaal akkoord met dat eerste gedeelte. We moeten gewoon beseffen dat dit soort zomers 'de standaard' zal worden in de komende tijd. Het is tijd om ons daarop in te stellen en ons daaraan aan te passen.
De aanpassing bij uitstek is het beleid rond afwatering. Het is absurd hoe men tot die mythische bouwstop ooit zal gelden alles nog snel wil volbouwen met verharding. Het lijkt er op dat winters ook extremer kunnen worden, met meer neerslag. De uitdaging zal dan ook zijn om die neerslag dan op te slaan en niet gewoon de riool in te zien verdwijnen.
Uiteindelijk is een airco nog geen slechte oplossing, als je er ook mee verwarmt in de winter. Elektriciteit is wel duur, maar als je een COP van 4 hebt dan geeft 1kW elektriciteit 4kW aan warmte.
Ik overweeg dat hier voor de toekomt, maar vermits onze isolatie nu nog redelijk ruk is niet echt ideaal. Ook is zo'n lucht/luchtsysteem nu wel niet zo ideaal als je dan een winter krijgt zoals begin 2021.

Ik overweeg dat hier voor de toekomt, maar vermits onze isolatie nu nog redelijk ruk is niet echt ideaal. Ook is zo'n lucht/luchtsysteem nu wel niet zo ideaal als je dan een winter krijgt zoals begin 2021.
Ik heb nog een houtkachel ook, voor als het dan echt koud is. Want dat is toch nog iets gezelliger dan die airco non stop te laten blazen. De COP daalt wel als het heel koud is, dus ipv 4 zal het dan nog 3 of 2,5 zijn. Maar hoeveel weken zijn er zo in een gemiddelde winter?

Niet letterlijk, maar mijn hoofdkussen is bijvoorbeeld wel klam 's ochtends en dat heb ik niet met de airco aan...

Er zit een mode op dat toestel 'sleep' waarbij toestel heel zachtjes draait, het aangenaam is om te slapen en de airco op een hele nacht maar een 4-5 kWh verbruikt...

Het is me ook al opgevallen (logisch waarschijnlijk) dat meer binnenunits inschakelen procentueel minder per unit gaat verbruiken dan er maar 1 aanzetten. Al is een dag zoals vandaag, 30+ graden en je wil 22 beneden en 20 boven, wel een recept om er 40 kWh door te jagen op een dag. Gelukkig dan gecoverd door zonnepanelen en batterij.
"maar" 4-5kwh, mijn totale gemiddelde dagverbruik is maar 6kwh..

Ik denk dat je stilaan je mening zal moeten bijstellen naar dat België wel een klimaat begint te krijgen zoals zuid-frankrijk en dat het zuiden meer en meer woestijn zal worden. Want Belgische winters hebben we hier ook al een aantal jaren niet meer gehad.
Dat zou nog aangenamer zijn dan hier nu. De warmte is 1 ding (en kan ik goed mee leven), maar die luchtvochtigheid die het hier zo zwaar maakt kan ik niet goed tegen. Als we op reis gaan naar het zuiden, is het daar precies altijd veel aangenamer warm dan hier. 't Is precies soms of we het klimaat uit India of zoiets overnemen: warm en vochtig.

Ik denk dat je stilaan je mening zal moeten bijstellen naar dat België wel een klimaat begint te krijgen zoals zuid-frankrijk en dat het zuiden meer en meer woestijn zal worden. Want Belgische winters hebben we hier ook al een aantal jaren niet meer gehad.
Liefst van al zou ik, in plaats van mijn mening over ons klimaat bij te moeten stellen, zien dat er eindelijk structurele maatregelen komen om te voorkomen dat de zomers hier (en elders) maar warmer en droger blijven worden en de winters verdwijnen. Je kan dan misschien die abnormaal warme/droge zomers persoonlijk wel leuk vinden, ze kaderen wel in een fenomeen dat op termijn desastreuze gevolgen gaat hebben die veel verder reiken (heelder onbewoonbare gebieden, natuurschade op grote schaal, ...) dan 'we krijgen wat meer tropische dagen in ons land'.

Ik moet er alleszins niet van weten, van het klimaat dat hier tegenwoordig te beleven valt waarbij we van die recordbrekende gortdroge en ovenhete zomers hebben en dan voor de rest van het jaar een soort herfst, maar dan met verschillende kleuren, waarbij gewone regenbuien zeldzamer en zeldzamer worden en worden vervangen door ware stormen. Die stormen, da's trouwens nog zoiets waar we hier in dit land niet op voorzien zijn, net zoals met de droogte en de hitte.

Dat er nu al jaren en jaren waarschuwingen worden gegeven over deze taferelen (en de gevolgen op langere termijn) die systematisch worden genegeerd door the people in charge stemt mij zo mogelijk nog droeviger. Want wij kunnen wel allemaal papieren rietjes in onze muil steken en zwetend met de fiets naar het werk bollen om het milieu te redden, zolang de grote spelers (regeringen, multinationals, ...) geen veranderingen doorvoeren gaat er juist niks veranderen en zijn dat microscopische druppels op een steeds heter wordende plaat.

Ik ben natuurlijk ook wel nuchter genoeg om te weten dat die globale systematische maatregelen er nooit gaan komen (tenzij wanneer het te laat is misschien) dus misschien heb je wel gelijk dat ik dan maar moet accepteren dat dit waarschijnlijk de koelste zomer van de volgende 50 jaar is, maar ik vind ons klimaat tegenwoordig toch eerder beangstigend dan reden om te juichen.

Ik bedoel dit trouwens allemaal niet belerend (en ook niet rechtstreeks tegen jou). Geniet vooral van deze hittegolf als dat is wat je graag hebt. De boog kan ook niet altijd gespannen staan en men moet niet 24/7 nadenken over 'the bigger picture' of weet ik veel. Ik duid maar gewoon waarom ik niet zo blij word van al deze fenomenen.

Laatst bewerkt:
@Brecht Vraag me af hoe je dat doet, ik verbruik 9-10 kWh als ik op reis ben en niet thuis ben.

Misschien toch eens richting die Amerikaanse frigo van 12 jaar oud kijken, of die nog iets oudere gewone frigo die ik als ‘drankfrigo’ gebruik.

Gebruiken toestellen in stand-by echt zoveel…?

Want buiten de bovenstaande twee dingen (en een ventilatie type D) gebeurt er dus niks als ik niet thuis ben…

@Brecht Vraag me af hoe je dat doet, ik verbruik 9-10 kWh als ik op reis ben en niet thuis ben.

Misschien toch eens richting die Amerikaanse frigo van 12 jaar oud kijken, of die nog iets oudere gewone frigo die ik als ‘drankfrigo’ gebruik.

Gebruiken toestellen in stand-by echt zoveel…?

Want buiten de bovenstaande twee dingen (en een ventilatie type D) gebeurt er dus niks als ik niet thuis ben…
Dat is meer aan sluipverbruik dan wat een gemiddeld gezin in totaal verbruikt?
Heb je een grote vijver of dergelijke? Anders kan dat bijna niet.

Sommige mensen zullen het pas begrijpen als de kraan gesloten wordt (en als het effectief niet regent tot eind september zit die kans er ook in). Dat je nu nog je auto wast gaat er bij mij bv. niet meer in. Doen ze ook niet in Spanje trouwens, daar beseffen ze die kostbaarheid van het water toch beter. :unsure:
Denk je? Als er geen druppel meer uit de kraan komt, dan is dat de schuld van de overheid. Want ja, "in Spanje en Israel regent het ook weinig en daar hebben ze geen watertekort".

Het soort gepeupel dat wil dat het nooit meer regent, elke dag zonnig is en elke dag temperaturen wil van 35°C en meer, zal het nooit begrijpen.

Dat is meer aan sluipverbruik dan wat een gemiddeld gezin in totaal verbruikt?
Heb je een grote vijver of dergelijke? Anders kan dat bijna niet.
Ik begrijp het ook niet... Misschien niet het juiste topic hiervoor maar iemand met kennis van zaken mag me altijd in PM contacteren hiervoor.

Veel toestellen (uit het hoofd: 4 flatscreen TV's, 2 Xbox', 1 Nintendo Switch, 1 digicorder Telenet, enkele powerlines en WiFi-boosters van Telenet, modem van telenet, een desktopcomputer, een tweede scherm waar ik mijn werklaptop op aansluit, een ventilatie type D+ die constant draait, een surroundsysteem aan mijn TV in de living, twee frigo's die redelijk oud zijn, en dan de standaard keukentoestellen (oven, dampkap, microgolf, ... die het uur vermelden), in de maanden dat mijn opzetzwembad staat een pompje aan het zwembad 8u/dag + misschien vergeet ik nog iets)
die standby staan, akkoord, maar haal je daarmee zo'n verbruik...?

Dag zonder airco, waarbij mijn vrouw niet kookt/wast/strijkt en we gewoon wat TV kijken en wat licht doen branden hebben we amper 3-4 'actieve' kWh...

Ik begrijp het ook niet... Misschien niet het juiste topic hiervoor maar iemand met kennis van zaken mag me altijd in PM contacteren hiervoor.

Veel toestellen (uit het hoofd: 4 flatscreen TV's, 2 Xbox', 1 Nintendo Switch, 1 digicorder Telenet, enkele powerlines en WiFi-boosters van Telenet, modem van telenet, een desktopcomputer, een tweede scherm waar ik mijn werklaptop op aansluit, een ventilatie type D+ die constant draait, een surroundsysteem aan mijn TV in de living, twee frigo's die redelijk oud zijn, en dan de standaard keukentoestellen (oven, dampkap, microgolf, ... die het uur vermelden), in de maanden dat mijn opzetzwembad staat een pompje aan het zwembad 8u/dag + misschien vergeet ik nog iets)
die standby staan, akkoord, maar haal je daarmee zo'n verbruik...?

Dag zonder airco, waarbij mijn vrouw niet kookt/wast/strijkt en we gewoon wat TV kijken en wat licht doen branden hebben we amper 3-4 'actieve' kWh...
Hebt ge geen zonderlinge gebuur die al zijn ramen afgeplakt heeft, into 'planten kweken' is en stiekem een kabel getrokken heeft van jouw huis naar het zijne?

Toch eens wat gaan sparen voor een regenwaterput. Of meerdere. :unsure: Aan het weer kan je niets doen, maar op vlak van temperatuur vind ik het wel een relatief aangename zomer buiten die ene piek van 39,5°C - maar het mag écht wel eens gaan regenen.
Een waterput is inderdaad iets handig, maar ik lees zo vaak dat er nog altijd te weinig mensen zijn die eentje hebben, of waarbij de put niet eens aangesloten is (zoals ook bij mijn ouders het geval is).
Maar er zijn ook heel wat mensen die in appartementen wonen en geen waterput kunnen plaatsen / gebruiken omdat dat gewoonweg niet mogelijk is.

Zolang het niet boven de 30° uit gaat vind ik die temperatuur ook nog wel meevallen, maar dat is ook omdat ik momenteel nog in ziekenverlof ben en dus niets moet doen. Als ik nu aan het werk was, dan zou 25° al meer dan genoeg zijn en in sommige situaties zelfs al te veel.

Sommige mensen zullen het pas begrijpen als de kraan gesloten wordt (en als het effectief niet regent tot eind september zit die kans er ook in). Dat je nu nog je auto wast gaat er bij mij bv. niet meer in. Doen ze ook niet in Spanje trouwens, daar beseffen ze die kostbaarheid van het water toch beter. :unsure:
Ik heb al veel water gespaard, mijn auto is al bijna 1 jaar niet meer gewassen denk ik.
De laatste keer was vorig jaar bij de self carwash.

de kans dat het niet meer regent tot eind september is dan ook wel heel klein natuurlijk. Maar voor de rest (y)
De kans dat het zolang niet regent als het nu al niet meer geregend heeft is ook heel klein.
We zullen het wel zien als er regen komt, maar hoe klein de kans ook, het kan dus altijd.

Ben ik nu al zodanig aangepast aan de warmte of is het helemaal niet zo warm als er in de media wordt gecommuniceerd? (Overdrijven is voor die sector eerder regel dan uitzondering geworden .)

Zeker, de temperaturen gaan weer enkele dagen boven 30C maar de luchtvochtigheid is gewoon heel laag. Dauwpunt zit in het binnenland zelfs maar rond 10C. Alles behalve een broeiende plakkende warmte dus wat het met een licht briesje imo gewoon aangenaam zomerweer maakt.

Ben ik nu al zodanig aangepast aan de warmte of is het helemaal niet zo warm als er in de media wordt gecommuniceerd? (Overdrijven is voor die sector eerder regel dan uitzondering geworden .)

Zeker, de temperaturen gaan weer enkele dagen boven 30C maar de luchtvochtigheid is gewoon heel laag. Dauwpunt zit in het binnenland zelfs maar rond 10C. Alles behalve een broeiende plakkende warmte dus wat het met een licht briesje imo gewoon aangenaam zomerweer maakt.

Gisteren zei de weerman dat het een frisse hittegolf zal zijn. Iets die zeldzaam is bij ons.

Terug
Bovenaan