Lente en zomer 2022

Eigenlijk wel opvallend, veel plaatsen waar juli 2021 zeer nat waren zijn dit jaar zeer droog gebleven, daar valt eigenlijk ook België onder, maar ik zie het patroon meer wereldwijd opduiken.

Veel plaatsen trouwens ook met natterecords, maar dus (niet echt) hier in Europa. Australie, Nieuw-Zeeland, VAE, Qatar, Saudi-Arabie, Pakistan, Iran, delen v. India (vooral westelijk en west-centraal), bepaalde plaatsen in de VS (Kentucky, Illinois) hebben allemaal zeer veel regen en verspreid records gebroken.

Naast de algemene opwarming alsook het droge jaar tot dusver, is dit ook weer een weertype dat vastzit zoals ik nog al eens gelezen hebben en bijgevolg voor langdurig warm en droog weer zorgt? Dacht een blokkade die ook met de straalstroom te maken had...

En was dit vorig jaar ook zo maar dan in de omgekeerde richting?

Het is toch idd opvallend dat bepaalde weerpatronen zeer hardnekkig zijn de laatste jaren.
Vroeger was België toch gekend voor zijn wisselvallig klimaat, eens enkele dagen droog en dan enkele dagen slecht weer, dat was de norm, maar tegenwoordig is het weken na elkaar droog en in andere periodes weken opeenvolgend slecht of wisselvallig.
In 2021 werd de trend een beetje gebroken na een aantal droge en zonnige jaren hebben we een zeer nat en somber jaar gehad.

Ik zie wel waarom, maar uiteindelijk denk ik dat het eerder lokaal zal zijn. Ik zie geen grootse set-up op dit moment. Er is dynamiek aanwezig, maar geen energie.
Nog zo'n trend de laatste jaren, er is weinig onweer op grote schaal.
Juist weinig dynamiek in de zomermaanden. Uitgenomen juni dit jaar dan, dan heeft het wel vrij veel geönweerd.
Vroeger stond een Spanish plume garant voor zwaar onweer nadien. Nu ziet ge dagen met 35+ en geen of nauwelijks onweer wanneer de hitte verdreven wordt. 't Is grotendeels ook het uitblijven van onweer dat zorgt voor grote droogte.
Rond 2010 waren er enkele jaren met juist veel en zware onweders. Zoals de nacht van 25-26 mei 2009, toen de wereld wel leek te vergaan, en in juli 2010. Toen had ge echt van die dynamische onweerssituaties met supercells en dergelijke. Misschien gevaarlijk om hier op te roepen, want ooit komt er zo'n jaar dat we de ene supercell na de andere over ons gaan krijgen met alle gevolgen van dien.

Laatst bewerkt:
Nu ook kennelijk de kans op neerslag/onweer morgen en vrijdag naar nul is gegaan vraag ik me eigenlijk af of men nu eigenlijk verwacht dat dit vanaf half augustus gaat veranderen? Ik zie bij het KMI wel dat de kans op regen dan stijgt, maar goed dat is de voorbije weken ook altijd het geval om dan uiteindelijk op een sisser uit te draaien.

't Is een kwestie van tijd of ze komen nog af met een slimme watermeter, waarbij je betaalt naargelang het veel of weinig regent dat seizoen.
Enfin, dat bestaat al, het moet enkel nog naar iedereen uitgerold worden.

Redelijk zonnige vooruitzichten trouwens wederom. Opvallend, want het jaar en de zomer tot nu is toe is al zonnig, al heb ik geen zicht waar we staan qua records.

Qua neerslag zitten we aan 360 mm (als ik geen rekenfout maak). Voor zomer in zijn geheel 92mm. Gemiddeld ligt dat rond de 200mm in Ukkel, dan moet je toch al een vrij natte augustus hebben wilt het nog naar normaal gaan. Op een jaar is dat gemiddeld iets van een 850mm, waarvoor we wel nog wat werk hebben, maar wat wel (nog) kan eventueel.

Qua zonne-uren zitten we aan ongeveer 1332 uren op dit moment. Jaarlijks kan je hier ongeveer 1600 uur verwachten. Met augustus nog te gaan kan je deze maand al aan het gemiddelde komen. Het record is 1959 met 2151 uur. Natuurlijk zijn de laatste maanden van het jaar niet ideaal om nog veel zonne-uren bijeen te verzamelen. De meeste uren zal je nu moeten verzamelen omdat er nog meer te halen is nu.

In Nederland op dit moment het zonnigste jaar ooit. Het record daar is in handen van 2018 en men is op dit moment het zonnigst. 2018 was trouwens maar gemiddeld qua zonneschijn in augustus, dus mocht augustus zonnig loopt men dan uit, en men heeft nu al een voorsprong van 90 uur op 2018. Als de rest van het jaar daar gemiddeld verloopt qua zonneschijn, dan is het record daar binnen.

Hier is er ietsje meer werk te doen, want we lopen achter op Nederland en het record staat hier scherper.

Er wordt dan deze ochtend een 30 graden voorspeld en ondertussen zitten we hier op 35 graden voor Noord-Limburg.. de weerapp past zich heel de tijd naar boven aan.
35 ipv 30.. dat is nu toch al een foutenmarge van 16%?

Er wordt dan deze ochtend een 30 graden voorspeld en ondertussen zitten we hier op 35 graden voor Noord-Limburg.. de weerapp past zich heel de tijd naar boven aan.
Welke weerapp bedoel je? Die van KMI?

Wat is "hier", hoe gemeten?

Even de pedant uithangen maar een foutenmarge berekenen op een temperatuur uitgedrukt in celcius houdt geen steek, da's een schaal met een willekeurig gekozen nulpunt waardoor de keuze van dat nulpunt de procentuele afwijking bepaalt, exact dezelfde fout maar uitgedrukt in bvb Fahrenheit zou tot een ander percentage leiden. Als je procentueel wil werken zou je met een schaal als Kelvin moeten werken waar het nulpunt gelijk is aan het absoluut nulpunt.

Laatst bewerkt:
Hier, in Zuid-Limburg was de voorspellingen 32 en het is 33 geweest.

Zowel die van Apple, als Yahoo Weather en Buienradar 😅
Dat zijn nu ook niet echt de meest kwalitatieve weerapps, al is buienradar wel makkelijk en toegankelijk voor de neerslag te nowcasten maar ik gebruik persoonlijk een andere radar. It gets the job done, maar... zo een zaken zoals je hier beschrijft ga je vaker terugzien. Verder sluit ik me aan bij de bovenstaande posten. En ik heb nog nooit gehoord van een foutenmarge op temperatuur berekenen. KMI is op zich (voor korte termijn) het meest betrouwbaar, maar het zijn en blijven altijd voorspellingen. En die zijn beter geworden over de jaren heen, maar 100% perfect zijn ze niet, en zullen ze misschien nooit zijn.

Modellen zijn trouwens weer erg warm, bijna langdurig heet (zowel GFS als EC). En met de neerslagpluim is het ook karig gesteld, op een kleine kans na vandaag en morgen (do en vr dus), amper neerslag in de verwachtingen en een flatliner bij de zwaarste runs in zowel GFS en EC (dus niets in die runs voor de komende 14 dagen).

Temperatuur is ook van allerhande variabelen afhankelijk, zoals meer of minder bewolking, dat scheelt al rap enkele graden.

De foutmarge procentueel uitdrukken heeft geen zin, wat beryl hier zegt. Een temperatuur 2 graden celcius betekent niet dat iets dubbel zo veel warmte bevat dan bij een temperatuur van 1 graad celsius.

Laatst bewerkt:
Het ondenkbare is aan het gebeuren. Er trekt een regenzone het land binnen vanuit Frankrijk 😮. In Geraardsbergen gaan ze hun gazon niet meer moet sproeien.

Volgens het KMI mag ik hier vanavond een onweer verwelkomen. Ik ga me moeten in houden om geen regendans in mijn blote flieter te houden van pure tevredenheid in dat onweer.

't Is een kwestie van tijd of ze komen nog af met een slimme watermeter, waarbij je betaalt naargelang het veel of weinig regent dat seizoen.
Enfin, dat bestaat al, het moet enkel nog naar iedereen uitgerold worden.
Tegen 2030 zou die bij alle klanten van Farys moeten uitgerold zijn.

Volgens het KMI mag ik hier vanavond een onweer verwelkomen. Ik ga me moeten in houden om geen regendans in mijn blote flieter te houden van pure tevredenheid in dat onweer.
Er nog even bijvertellen voor de weergoden: het mag gerust 50 mm regenen. Let the beast go.

Het ondenkbare is aan het gebeuren. Er trekt een regenzone het land binnen vanuit Frankrijk 😮. In Geraardsbergen gaan ze hun gazon niet meer moet sproeien.
Hier nog niet veel van die regen gemerkt, op een paar verdwaarde dropjes na.
En als ik buienradar bekijk zal dat voor deze avond en nacht ook niet zoveel zijn.

Realistischer zal zijn dat je uw flieter mag insmeren zodat hij niet verbrandt als je daar staat te dansen in een brandende zon.

Hier deze voormiddag een klein uur wat geregend. Een malse regenbui zoals ze zeggen.

Terug
Bovenaan