Lente en zomer 2022

In Keiem (West-Vlaanderen) 40,4 ?!
En in Beersel 39.1

Volgens die wow.meteo
Moeten toch foutjes zijn ?

62d69c31dc374.png

London Heathrow zet het record al weer scherper met een eerste veertiger ooit voor het VK.

In Keiem (West-Vlaanderen) 40,4 ?!
En in Beersel 39.1

Volgens die wow.meteo
Moeten toch foutjes zijn ?
Bredene 38.7°C nu.

Geen idee of het foutjes zijn

Op infoclimat.fr Izegem en Lessines 39.5°C. Ik denk dat daar 40°C nog kan. Ook omdat de piek pas laat wordt verwacht. Elders denk ik 38-39°C dus zoals verwacht. Lokaal is zeker 40°C bereikt. Maar ik denk niet dat een officieel KMI weerstation 40°C gaat halen. Absurd warm ook in het noorden v. Engeland nu. Daar gaat bijna elk record aan diggelen zijn, soms zelfs verpletterend.

nooit gedacht dat 39 graden zo goed doenbaar ging zijn, hoewel ik het droge weer van de laatste tijd vervloek ben ik er vandaag toch dankbaar voor.

Grote "voordeel" is dat dit dag 2 van een warme periode is (en het morgen al weer gedaan is), 2019 was weken aan een stuk warm, dus de grond was toen ook al goed opgewarmd, en da's nu minder het geval. Dus ja: het is warm buiten, maar de grond is nog relatief koel.

Mijn netatmo schommelt tussen de 39.4 en 39.8, meer dan 5 minuten buiten is meer dan genoeg..

Verklaring van waarom "het goed te doen" lijkt.

Het dauwpunt in Maastricht was net 1,6 graden bij een temperatuur van 38,6 graden (10 procent luchtvochtigheid). In het zomerseizoen werd in Nederland sowieso nog nooit zo'n lage waarde gemeten. Over het hele jaar bezien is dit dus de op een na laagste waarde ooit gemeten: alleen op 9 maart 1964 was de lucht droger (8% in De Bilt).

62d6c3d637976.png

Station's NameAlt@ValueUnit
Neeroeteren-Maaseik, BE39m16:5039.9°C
Is eerder denk ik al 40.1°C geweest.

Grote "voordeel" is dat dit dag 2 van een warme periode is (en het morgen al weer gedaan is), 2019 was weken aan een stuk warm, dus de grond was toen ook al goed opgewarmd, en da's nu minder het geval. Dus ja: het is warm buiten, maar de grond is nog relatief koel.
2019 was toch ook "maar" 2 dagen boven de 40° en daarna alweer een stuk koeler?
Augustus 2020 was veel zwaarder vond ik, een hittegolf van 2 weken aan een stuk met dagelijks temperaturen rond de 35°

Verklaring van waarom "het goed te doen" lijkt.

Het dauwpunt in Maastricht was net 1,6 graden bij een temperatuur van 38,6 graden (10 procent luchtvochtigheid). In het zomerseizoen werd in Nederland sowieso nog nooit zo'n lage waarde gemeten. Over het hele jaar bezien is dit dus de op een na laagste waarde ooit gemeten: alleen op 9 maart 1964 was de lucht droger (8% in De Bilt).

62d6c3d637976.png

Is eerder denk ik al 40.1°C geweest.
nu 40,2

Laatst bewerkt:
Voor morgen worden er plaatselijk zware buien verwacht met veel regen, de afstraffing lijkt er te gaan komen. Voor Aalst wordt er 34mm neerslag voorspeld op yr.no, met een korrel zout te nemen aangezien buien altijd plaatselijk zijn.

Voor morgen worden er plaatselijk zware buien verwacht met veel regen, de afstraffing lijkt er te gaan komen. Voor Aalst wordt er 34mm neerslag voorspeld op yr.no, met een korrel zout te nemen aangezien buien altijd plaatselijk zijn.
Afstraffing? Beloning wil je zeggen! Bring it on!

Zoals eerder gezegd: het valt nu redelijk mee omdat het maar om twee dagen gaat. De warmte zit nog niet overal.

Terug
Bovenaan