Lente en zomer 2022

Reden van de relatief lage temperaturen s'nachts, zijn de lage dauwpunten en droge lucht. Daardoor kan het waar de omstandigheden voor geschikt zijn goed afkoelen, dat zagen we ook in eerdere nachten. In steden zijn die omstandigheden uiteraard niet goed, door de vele huizen, auto's, gesteentes en asfalt op de straat die de warmte opnemen. Dat verklaart het grote verschil tussen stad en platteland. De toegenomen verstedelijkheidsgraad alsook infrastructuur zorgt voor een relatieve toename v/d nachttemperatuur tov vroeger in de steden.

Wat betreft vandaag, zijn we alvast goed op weg. Op vele plaatsen al 30°C (net wel of net niet) nu. Dat is in vergelijking met 25 juli 2019 op schema voor veertigplussers.

Ukkel is niet onder 20°C geraakt. Maar Melle bijvoorbeeld zat op 15,5°C. Serieuze temperatuursinversie dus want op 850HPa is het al >20°C. Het is maar een dunne laag koelere lucht aan de grond, die heel snel weggeruimd wordt overdag.

Manchester nu al 10u lokale tijd 32°C. Het record voor gisteren stond op 33.7°C. Nooit was het daar voor gisteren dus warmer geworden dan 33.7°C, gisteren werd dat record al gebroken en vandaag wellicht opnieuw.

62d6732d56d9b.jpg

Actueel in België. Ongeveer gelijk met 25 juli 2019 tot nu toe. Kustregio's doen goed mee. Op infoclimat.fr is Jabbeke bij Oostende het warmste plekje in Vlaanderen op dit moment, en ook op deze kaart is Oostende (?) of een kustgemeente ten oosten van Oostende één van de warmste plekjes in België. De voorbije dagen was het al opvallend dat het vooral kustregio's waren bij Frankrijk waar de records vielen.

Laatst bewerkt:
Jabbeke en Silly zitten op 33°C, die zitten op schema. Silly dat is binnen fietsafstand van mij :) Chièvres ook eigenlijk en daar is een officiëel station van het KMI. Chièvres had 32,1°C om 11:00.
Marchienne-au-Pont is de warmste plek met 34,4°C op dit moment.

Het gaat goed. In Nederland elke stations die steeds dichter kruipen bij hun record. De 5 stations die het dichtst in de buurt komen om 12u

Den Helder: 32.4°C (record 34.8°C)
Wijk aan Zee: 33.9°C (record 36.9°C)
Rotterdam: 33.7°C (record 37.5°C)
Voorschoten: 31.3°C (record 35.5°C)
Leeuwarden: 30.6°C (record 34.8°C)

Maastricht actueel het warmst met 35.1°C, record is daar 39.6°C.

In België vind ik het wat vervelend om te kijken, omdat elke site verschillende bronnen/stations gebruikt. Bredene zou al aan 36.3°C zitten (wat op de MeteoBe kaart ook te zien is). Volgens mij is Bredene op dit moment koploper. Geen afkoeling dus aan zee vandaag.

Heet ook in Noordwest Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. In sommige plaatsen in Normandië al bijna 38°C. In Pétiville 38.3°C. En ik zie in het VK op een station Charlwood 37.3°C, waar het warmste record voor het gehele land (op de Britse eilanden dus) 38.6°C is. London luchthaven zit aan 36°C, Cambridge 37°C, Manchester ook heel dicht bij hun record met 34°C op dit moment.

62d68bf85f390.jpg

36°C in Koksijde nu ook. Warmste KMI station op dit moment.

EDIT: Bredene zit aan 37°C nu, voert daarmee België / de Benelux nog steeds aan.

Laatst bewerkt:
Precies alsof er hier iemand een grote Föhn heeft aangezet buiten

Tis al warm, maar dan nog eens die warme wind in uw gezicht krijgen doet het nog warmer aanvoelen

De lucht is buiten zodanig droog dat ik er last van krijg in mijn ogen.
Het is geen plakkerige warmte. Dat zal voor vannacht/morgen zijn.

Ben blij dat we screens en rolluiken hebben en vloerverwarming dat koelt.

Desondanks nieuwbouw met achteraan 3 grote ramen van telkens 4m is het hier beneden 21,6 graden en boven zelfs 21,5 graden.

Lekker fris.

Ben blij dat we screens en rolluiken hebben en vloerverwarming dat koelt.

Desondanks nieuwbouw met achteraan 3 grote ramen van telkens 4m is het hier beneden 21,6 graden en boven zelfs 21,5 graden.

Lekker fris.

Nieuwbouw appartement hier met twee grote vensters op het zuiden en gewoon rolgordijn aan binnenkant, zonder enige airco.. het is hier momenteel 30.5 graden binnen :sop:

Terug
Bovenaan