Lente en zomer 2022

Gisteren heel heet, zelfs te heet om buiten te eten (en we zitten hier aan de kust en er is slechts zon tot de middag). Vandaag iets beter te verdragen.
Tropische temperaturen hoeven voor mij nooit, ik kan daar niet goed tegen. Al is het zeewater dan uiteraard wel aangenamer van temperatuur.

Voor te werken en voor ouderen/hulpbehoevenden zal dit inderdaad niet aangenaam zijn.

Maar een mooie 30 graden aan het strand (wat dan helaas veelal betekent dat het in het binnenland warmer is) kan wel zalig zijn.

Als ik de lange termijn bekijk, zie ik dat we aan de kust rond de 20 graden hangen en dat vind ik dan veel minder aangenaam en geeft niet echt een vakantiegevoel…

Je zou het misschien niet zeggen, maar het heeft vannacht heel plaatselijk nog gevroren in de oostkantons...

62d396e0074e6_thumb_medium.jpeg

62d396e12be2a_thumb_medium.jpeg

Een gevolg van de zeer droge lucht waardoor het sterk kan afkoelen, en dan hebben we het over stations die al op hoogte staan en waar de omstandigheden perfect zijn voor een vrij koele nacht.

GFS zat al een beetje te hoog vandaag, ik denk dat GFS zal 2°C te hoog zitten, maar geen 4-5°C. Dus in Chièvres mogelijk 40°C dinsdag, maar 42°C acht ik onwaarschijnlijk. Op de meeste plekken dinsdag 38-39°C in het Vlaamse binnenland, denk ik. Opvallend is dat GFS het in West-België morgen al tot 38°C laat worden.

Hier de voorspelling van het Alaro-model van het KMI:
7EDGkMC.png

GFS geeft op grote schaal 40+ in Vlaanderen (uitschieters tot 42°C). ICON 39-40°C. ARPEGE 39-41°C.

Laatst bewerkt:
Je zou het misschien niet zeggen, maar het heeft vannacht heel plaatselijk nog gevroren in de oostkantons...

62d396e0074e6_thumb_medium.jpeg

62d396e12be2a_thumb_medium.jpeg

Een gevolg van de zeer droge lucht waardoor het sterk kan afkoelen, en dan hebben we het over stations die al op hoogte staan en waar de omstandigheden perfect zijn voor een vrij koele nacht.
Ook in Diepenbeek slechts 2°C op 10 cm hoogte, op 1,5 meter hoogte was dat al 7°C.

De kans op onweer en regen voor woensdag en de daarop volgende dagen neemt precies ook toe??
Maar anderzijds zie ik in de voorspellingen tot volgende week nog altijd mooie temperaturen tussen de 25 en de 30 graden.

Ik denk op basis van de modellen en eigen interpretatie van die modellen 38-39-40°C, lokaal mogelijk een hogere uitschieter. Of het record van 41.8°C gebroken zal worden, zal erom spannen. Er is kans, maar uiteindelijk denk ik toch dan eerder niet. Maar het kan zeker wel, het zou me ook niet verrassen.

Ik denk dat een station als Beitem bij Roeselare in een goede positie zit om het warmste plekje van België te worden morgen, zoniet de weerstations rond Gent (Semmerzake, Melle). En mogelijk ook Chièvres in de provincie Henegouwen.

Zeer droge lucht ook. GFS berekent absurd lage dauwpunten. Zeer lage vochtigheid dus (rond 20-25%).

Nog een andere animatie van de synops en de schuldige van de komende twee hete dagen.

Laatst bewerkt:
Ik denk op basis van de modellen en eigen interpretatie van die modellen 38-39-40°C, lokaal mogelijk een hogere uitschieter. Of het record van 41.8°C gebroken zal worden, zal erom spannen. Er is kans, maar uiteindelijk denk ik toch dan eerder niet. Maar het kan zeker wel, het zou me ook niet verrassen.

Ik denk dat een station als Beitem bij Roeselare in een goede positie zit om het warmste plekje van België te worden morgen, zoniet de weerstations rond Gent (Semmerzake, Melle). En mogelijk ook Chièvres in de provincie Henegouwen.

Zeer droge lucht ook. GFS berekent absurd lage dauwpunten. Zeer lage vochtigheid dus (rond 20-25%).

Nog een andere animatie van de synops en de schuldige van de komende twee hete dagen.
Ik woon 1-2 dorpen ver van Beitem,Roeselare :p dat belooft . Staat voor morgen nu op 39 gr , benieuwd of we die 40 halen

Ik woon 1-2 dorpen ver van Beitem,Roeselare :p dat belooft . Staat voor morgen nu op 39 gr , benieuwd of we die 40 halen
Izegem was warmer dan Beitem, Roeselare vandaag dus Izegem kan ook. Ik denk dat Izegem vandaag het warmste was in België als ik kijk op infoclimat.fr, maar geen idee of dat een KMI weerstation is. Beitem is dat dacht ik wel.

Izegem was warmer dan Beitem, Roeselare vandaag dus Izegem kan ook. Ik denk dat Izegem vandaag het warmste was in België als ik kijk op infoclimat.fr, maar geen idee of dat een KMI weerstation is. Beitem is dat dacht ik wel.
Ale spannende dag morgen dan hier . denk dat het tot 36 ging vandaag

Grote verschillen precies, 15,8 nu, Ukkel nog steeds 21
Je mag ook niet zomaar temperaturen van vroeger met nu vergelijken , want dat hitte eiland effect is nu veel meer aanwezig in steden.

In sommige plaatsen in Normandië is de temperatuur niet onder 28°C gezakt deze nacht.

Dit was in Fontenermont

2pdI0TG.png

Pas om 3u30 zakte de temperatuur onder 30°C. Laagste punt is 28.2°C.

Laatst bewerkt:
GFS is een beetje belachelijk. 26°C om 6u volgens de voorspelling vandaag, en het is 15-16°C op 2m. Behalve in de steden dan waar het nog rond de 20°C is gebleven.

Tegen zondag zou de hitte misschien terugkomen, zij het niet zo extreem, ik zie daar weer een 32°C staan voor zondag en maandag (op yr.no). Maar aangezien donderdag en vrijdag temperaturen beneden 25°C worden voorspeld, krijgen we wellicht geen hittegolf.

Terug
Bovenaan