Legrichting laminaat 1e verdieping

Herman De Croo

Well-known member
In welke richting zouden jullie de quickstep leggen op deze verdieping (in elke slaapkamer en gang behalve de slaapkamer)
1. In de lengterichting van de trap, of haaks op de trap?

IAgP6qx.png



2. Als je een gang hebt van 1m30 en je legt de laminaat haaks, gebruik je dan allemaal volle planken, of doe je die dan ook nog af en toe eens een rij geschrankt? Allemaal volle planken is eentoning, maar telkens kleine stukjes erin is ook maar armtierig..
 
In welke richting zouden jullie de quickstep leggen op deze verdieping (in elke slaapkamer en gang behalve de slaapkamer)
1. In de lengterichting van de trap, of haaks op de trap?

IAgP6qx.png
In de lengte van het licht in de kamers.
2. Als je een gang hebt van 1m30 en je legt de laminaat haaks, gebruik je dan allemaal volle planken, of doe je die dan ook nog af en toe eens een rij geschrankt? Allemaal volle planken is eentoning, maar telkens kleine stukjes erin is ook maar armtierig..
Laten doorlopen vanuit slaapkamer 3 en 4.
 
Ik zou mee met het licht leggen om uw kamers een groter ruimtegevoel te geven. Gezien dat in, op kamer 4 na, haaks op de trap is, zou ik het zo doen.
Is het niet omgekeerd? Als ik de tekening goed begrijp (pijl die richting aangeeft) moet je net met de trap meeleggen om in kamer 1,2,3,5 met het licht mee te leggen.
 

Diagonaal is zelfs bij ons niet opgekomen, visgraat hebben we wel overwogen maar paste niet bij de rest van onze keuzes. Na beide andere mogelijkheden getest te hebben, kozen we ook om met de lichtinval mee te leggen. Dat look ons het mooiste. Dus zoals in tekening van @Mulan hierboven.
 
Voor wat het waard is: ik zou vooral kijken naar het effect in de kamers. Een trap en gang is toch maar iets waar je tijdelijk door gaat, in de kamers besteed je over het algemeen toch wat meer tijd.

Hier moest ik gaan kijken hoe het gelegd is (door de vorige eigenaar), ik wist dat niet van buiten... Blijkbaar niet met de lichtinval mee maar door de "hout look" valt dat niet erg op, dat patroon is duidelijker te zien dan de legrichting.

Diagonaal of visgraat lijkt me vooral lastiger om zelf te leggen, toch wanneer je aan de hoeken komt en met driehoekjes moet afwerken.
 
Ik zou mee met het licht leggen om uw kamers een groter ruimtegevoel te geven. Gezien dat in, op kamer 4 na, haaks op de trap is, zou ik het zo doen.
Idem. Dat werd mij destijds ook zo aangeraden en zowel de parket beneden als de laminaat boven ligt op die manier. Geen seconde spijt van.

Boven alles in 1 trek doorgelegd zonder uitzetvoegen. Enkel het terugkeren in richting is wat lastig, maar doenbaar.
 
Terug
Bovenaan