Review: The Survivalists

Je belandt als enige op een onbewoond eiland nadat je boot werd verwoest. Mijn eerste gedachte was … daar gaan we weer, de zoveelste survival game waarbij je als enkeling moet zien te overleven met de weinige middelen die je hebt. De makers van My Time at Portia, Overcooked en The Escapists, Team17, hadden eind 2020 The Survivalists uitgebracht voor consoles en PC en hebben recent een nieuwe gratis update uitgebracht: the Expeditions Edition. Slaagt Team17 erin een degelijke survival game te maken die vernieuwend is of is The Survivalists de zoveelste survival game in het rijtje van Stranded Deep, Rust, (Pix)Ark, …?

Als enkeling strand je op een eiland waarbij je onmiddellijk aan de slag kan, de eilanden zijn telkens willekeurig gegenereerd, dus elke speelsessie is anders. Meteen begin je als echte overlever de eerste boom om te hakken of een eerste steen te kappen. Je start met het maken van een stenen werktuig en telkens als er een nieuw item wordt gemaakt, komen er nieuwe blueprints vrij waardoor je gaandeweg diverse tools kan maken om te overleven. Ook de blueprints voor de diverse werktafels, ovens, meubilair en muren worden op deze manier aangeleerd. Het is een natuurlijke en aangename manier van aanleren waarbij je al snel voldoende gewapend bent om de wereld te verkennen.

Je bent uiteraard niet alleen op deze wereld. Al snel kom je een aantal vijandige dieren tegen en ook Orclings. Deze wezens zijn aanwezig over het ganse eiland en verdedigen de verschillende schatkisten en tempels. Het vechten is vrij basic en ben je snel gewoon. Je hebt knuppels, speren en pijl en boog tot je beschikking en in de wereld zijn er ook legendary weapons terug te vinden. Met een goede knuppel kan je al snel deze Orclings te lijf. Van tijd tot tijd zullen deze Orclings ook jouw basis aanvallen, hiervoor zijn muren en valkuilen van groot belang. Gelukkig ben je niet alleen …

Survivalists 1.png


Apen, mijn vrienden in nood

Van zodra je begint aan de verkenning van je eiland kom je al een eerste aapje tegen. Deze zijn ofwel gevangen genomen door Orclings of ze lopen vrij rond. Door hen te bevrijden of iets te geven, worden ze je beste vriend en teamgenoot. Hier onderscheidt The Survivalists zich van de rest van de survival games. Deze apenvrienden worden je beste kameraden die alle taken kunnen uitvoeren. Geef ze een knuppel en ze kunnen zich perfect verdedigen, geef ze een bijl en ze kappen alle bomen. Je hoeft het hen enkel voor te tonen en ze voeren hun taak uit met verve. Het is soms omslachtig om iets aan te leren maar eens ze het door hebben, vliegen ze erin. Tijdens mijn playthrough ben ik erin geslaagd een zestal apen te “vangen” en kon ik een mooie keten vormen. Mijn eerste aapje kapte alle bomen, de andere kapte alle stenen, één aap bracht alles naar de kist, één aap bracht materiaal van de kist naar de werktafel waar mijn volgend aapje planken maakte die vervolgens door nog een aap werden gebruikt om muren te plaatsen. Een ganse onderneming maar eenmaal alles draait, hoef je zelf niets te doen, enkel bewonderen.

Er is veel meer te ontdekken dan enkel eilanden.


Telkens de apen taken uitvoeren, worden ze beloond met ervaring waardoor de taken steeds beter worden uitgevoerd. Je kan de apen andere kleuren geven zodat je duidelijk onderscheid kan maken. Het mooiste is om elke aap een knuppel te geven en de wereld te verkennen. Als ware bodyguards vallen ze elke vijand aan waardoor je zelf vrij rustig alles kan ontdekken. Je laat één aap een kist vasthouden zodat je alles kan bewaren. Op deze manier ontdek je je eerste eiland waar je diverse kleine kampen, schatkisten en tempels terugvindt. Ook de mysterious stranger kom je tegen waar je belangrijke items kan kopen. Je eiland is niet het enigste eiland in de wereld en om betere items te kunnen maken, heb je nood aan beter materiaal en grondstoffen. Deze zijn terug te vinden op andere eilanden. Het maken van een vlot maakt het mogelijk om de andere eilanden te bereiken. En er is veel meer in de wereld te ontdekken dan enkel eilanden …

Survivalists 3.jpg


Pixel art

De wereld van The Survivalists is gecreëerd met gebruik van pixel art. Als grote liefhebber van Stardew Valley heb ik dan ook een zwak voor deze manier van presenteren. De wereld ziet er mooi en kleurrijk uit, de aapjes zijn ook mooi uitgewerkt. Soms wordt er iets te veel achter de bomen gestopt waardoor vijanden of items vaak niet zichtbaar zijn. Een minpunt in een anders mooie omgeving. De wereld van The Survivalist is ook zeer groot. Opvallend groot voor een indie game. Er zijn aanpassingsmogelijkheden: zowel je personage als de apen kunnen worden aangepast. De muziek valt niet op en kan wat eentonig zijn, de aapjes laten zich ook geregeld horen en alles is in Nederlands wat voor de jongere gamers wel handig is. Mijn zoon van tien kan er zich ook perfect in verdiepen.

Er is een mogelijkheid om met vier spelers online samen te spelen. Deze mogelijkheid heb ik niet kunnen uittesten, ik ben geen PS Plus-abonnee, maar na wat filmpjes te hebben gekeken lijkt het wel een zeer leuke toevoeging. Jammer genoeg is er geen local co-op waardoor ik niet met mijn zoon kan samenspelen. Dit is een gemiste kans, misschien in een toekomstige update?

Survivalists 2.png


Expeditions free update

Team17 maakt zich sterk de game te voorzien van gratis updates. De eerste belangrijke update werd midden juli 2021 voor consoles gelanceerd waarbij diverse aanpassingen werden doorgevoerd. Nieuwe items, personage verbeteren door middel van “trinkets”, nieuwe quests en questgevers, nieuwe “pets” en andere dieren, nieuwe eilanden, nieuwe collectibles, farming, dieren temmen … Een hele hoop nieuwe features die ervoor zorgen dat de gameplay terug vernieuwend is. Om te kunnen genieten van al dit nieuws kan je gebruik maken van de “new game”-optie waarbij je inventory en blueprints plus vijf apen van een vorige save kan overzetten naar een nieuw spel. Je moet wel terug opnieuw beginnen om te kunnen genieten van alle nieuwe features. Deze gratis update zorgt voor een vernieuwde gameplay en is zeer uitgebreid. Een voorbeeld voor alle publishers die telkens betalende DLC’s uitbrengen met weinig vernieuwingen. Verdere uitbreidingen worden beloofd, maar meer details behalve de roadmap zijn voorlopig niet bekend.

Persoonlijk heb ik twee belangrijke minpunten waardoor de verveling na een tijdje toeslaat. Eerst en vooral is er weinig sprake van verhaal. Op het eiland zijn een aantal dagboekfragmenten terug te vinden maar die zijn vrij onduidelijk. Hierdoor lukt het me niet om me vast te bijten in deze game. Het grootste probleem van The Survivalists is dat het doelgroep waarop ze zich richten niet altijd duidelijk is. Voor een survival game is de game te gemakkelijk. Je hebt een energiemeter en een hongermeter, maar het vechten is vrij eenvoudig en er is nooit de angst om dood te gaan. Er is geen permadeath, dus als je sterft word je terug wakker in je basis en alle verloren voorwerpen liggen op de plaats van overlijden. Voor een buildergame zijn de mogelijkheden tot bouwen te beperkt. Verwacht hier geen grote stad om te bouwen of grote bouwconstructies. The Survivalists kan je het best als een avonturenspel met weinig verhaal beschouwen of een leuk avonturenspel die je met enkele vrienden kan spelen. Beter leek het me om de vijanden talrijker en sterker te maken om zo het survival element prioritair te maken. Misschien in een volgende update?

Conclusie

The Survivalists is een vrij gemakkelijke survivalgame die je meer als avonturengame kan beschouwen. De toevoeging van de apen is een groot pluspunt die er voor zorgt dat The Survivalists vernieuwend is. De Pixel Art is mooi en kleurrijk en enorm groot maar door een gebrek aan verhaal of uitgebreide bouwmogelijkheden is het moeilijk om blijvend te boeien. De free update en de toekomstige updates tonen aan dat Team 17 blijvend wil investeren in The Survivalists.

Pro

  • Apen
  • Mooie wereld
  • Vrij gemakkelijk voor jongere gamers
  • Free updates

Con

  • Te gemakkelijk als survivalgame
  • Te beperkt als buildergame
  • Weinig verhaal
  • Geen local co-op
7

Over

Beschikbaar vanaf

9 oktober 2020

Gespeeld op

  1. PlayStation 4

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. Team17

Uitgever

  1. Team17
 
Terug
Bovenaan